Facebook data

1
Docs Proplugs
#26520 Docs Proplugs 17 år, 5 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Någon som har erfarenhet av Docs Proplugs? Vad är skillnaden på vented och non-vented proplugs? Jag har nu fått 3 öroninflammationer på ett år så jag vill undvika att få vatten i öronen. Räcker det med vented eller ska jag gå på non-vented?

Logga in för att svara
#26524 Svar: Docs Proplugs 17 år, 5 månader sen Stoke: 1

Razmataz
graphgraph

Tjena Yann!
Jag har provat Docs, vented. Tycker nog att dom har fungerat bra, och man slipper den instängda känslan av helt täta pluggar/silicon-putty.
MEN, det kommer in vatten. Små droppar som letar sig in genom det lilla vent-hålet. Jag tror att tanken med dom är att skydda mot att det ständigt spolar kallt vatten i hörselgången, samt framförallt den nedkylning som även en varm vind ger när vattnet i örat dunstar.
Ja ja, jag brukar själv få problem när jag surfar flera dagar i rad (semester), men med pluggar så fördröjer jag problemen markant. Jag använder också kortisondroppar (Betnovat) som jag fått utskrivet av öronläkare när jag känner att det håller på att svullna i hörselgången. När det väl har korkat igen i örat så är det nog bara lite surfpaus som gäller, men dropparna kan lugna ner irritationen samt att dom torkar ut örat (alkohol). Vill dock inte använda dom för mycket då jag har fått för mig att man inte ska köra med kortison för mycket.
Det är nog bara att prova, funkar det så funkar det... Själv har jag tappat bort ett gäng Docs, det är nog det största problemet med alla pluggar, det är SÅ svårt att hålla reda på dom!
/R

Logga in för att svara
#26527 Svar: Docs Proplugs 17 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Jag har mycket långvarit och posativ erfarenhet av de pluggar men kan köpa på apoteket - de har tre flänsar och är i väldigt mjukt gummi och täta som bara det. Tryck INTE in de om du redan har vatten i örat dock! Finns i olika storlekar dessutom! Har även sett samma produkt i Portugal och Spnien så de är inte svåra att få tag i.

//Gaz

Logga in för att svara
#26585 Svar: Docs Proplugs 17 år, 5 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag upplever att mina docs med vent inte håller helt tätt, men jag tror inte det är genom hålet de läcker utan helt enkelt att de inte passar mina öron. Jag har provat med tre olika storlekar och tom den som "passar" läcker en aning.

Förmodar som den som skrev ovan att de inte helt är tänkta vara supertäta utan skydda för spolningar och vindkylning.

De funkar ok för mej, har inte provat andra pluggar eftersom man helt tappar hörseln med de flesta andra ickeventilerade?

Häftmassa funkar också och blir heltätt men man tappar nästan helt hörseln som ju även påverkar balans och omvärldsuppfattningen en del.

Fick ett tips av nån om att droppa i lite olivolja i örat innan varje surf, som en skyddande hinna mot kallvattnet.

Lycka till

Logga in för att svara
#26588 Svar: Docs Proplugs 17 år, 5 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Nope, pluggarna jag talar om är helt täta! Haft väldigt dåligt erfarenhet av olika sorters massa därimot. Pluggarna jag använder är mjuka flerflänsiga gummi typen. Ur bra helt enklet!

Logga in för att svara
#26589 Svar: Docs Proplugs 17 år, 5 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Även Majsolja och i viss mån även rapsolja ska gå bra tydliGEN. Men för att utöka ämnet till att även avse övriga problem i surfet så vill jag bjuda på tipset att smörja in armhålorna med vaselin om våtdräkten skaver, att se till att brädan är bra vaxad så att skav undviks mot huden på mage och bröst MEN ÄR DET nån som vet nått bra mot ollonskav???!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!