Sitter i Dominikanska Republiken med en rejäl solbränna och nâgon veckas surf i kroppen.
Vâr tur hit började med en Cyklon som dumpade lika mycket regn som ett helt ârs vanliga nederbörd. Hela byar sveptes bort... Och inte att förglömma, landets kanske bästa Pointbrake fylldes med brâte att det kommer ta mânader att röja upp. Det hände dessutom i December som är flera veckor efter att orkansäsângen avslutats. Helt sjukt konstigt. sen har vi haft fint väder... Men idag rapporteras det att Miami haft -10 grader, det har snöat i Mexico och här är det runt 18 grader vilket är 12 lägre än normalt och mer regn...
Nu är det miljöprylar och âtervinningsom gäller. Hoppas att bla vi surfare som ju oftare och mer tydligt ser skillnaderna i vädret och miljön kan ta pâ vârt ansvar att tänka ekologiskt och vara föredömen för andra.
Jo men ekologisk mjölk innebär ju att man låter kalven va kvar hos mamman ett bra tag istället för att ta kalven ifrån henne så de står o muar efter varann i ett hjärtskärande läte.
Det hjälper inte klimatet. Det är bra dock tack.
Andra ekologiska varor har jag inte så stor insikt om och kan inte svara för så bra. Men ekologiska bananas tex är väl mindre besprutade o så men har det med klimatet att göra? Det som är bra med ekologiskt ur klimatsynpunkt är väl främst att typ grisen kommer från Anderssons gård istället för Schweine uppfödinger Dolphen i Tyskland.
Annars kanske man tror sig göra rätt men gör fel, som här:
Ska vi surfare kunna vara föredömen måste vi nog förändra vårt beteende radikalt.
Det är ju inte så att vi direkt paddlar våra brädor jorden runt när vi ska ut på surfari! Reser gör vi nog mer en medel-svensson och garanterat mer än medel-jordbon!
Jag är inte på något vis ett föredöme - surfade mest utomlands 2007! Tror jag suttit på ca 22 flights under året med alla mellanlandningar man tvingas till - det blir mycket smutsigt flygbränsle ut i atmosfären för att jag ska få bli smashad mot ett rev på Mentawaii eller käka Pata Negra i Peniche.
Vi får börja surfa mer i Sverige helt enkelt och sluta resa till söderhavet! Klarar vi det? Sedan måste vi alla , som Ants nog skulle påpeka, sluta äta kött! Fatta! Inga surfresor, ingen Pata Negra!!!!!
Andra ekologiska varor har jag inte så stor insikt om och kan inte svara för så bra. Men ekologiska bananas tex är väl mindre besprutade o så men har det med klimatet att göra? Det som är bra med ekologiskt ur klimatsynpunkt är väl främst att typ grisen kommer från Anderssons gård istället för Schweine uppfödinger Dolphen i Tyskland.
sä jävla rätt.
att köpa närproducerat är de enda rätta. det är tyvärr extremt svårt i sverige då alla riktiga LOCALS är utkonkurerade av utlandet,tyvärr.
Det är också riktigt tråkigt att gå in på Ica Coop osv, där det alltid är samma utbud ,samma skit, samma DÅLIGA kvalitet. Var på maxi idag och dom hade INGET från sverige i sina grönsaks hyllor PISAMT.
STÖD DIN LOKALA HANDLARE
förövrigt ar det trevligt att ha sverre tillbaka....han är förjävla rolig
Det har ju blivivt lite inne med så kallade farmers martkets som stadbor antingen reser ut till, eller där försäljarna/producenten/marknaden själva besöker städer. Tanken är ju god och roadtrips gillar väl de flesta? Dessvärre så får det motsatt effekt när så många, pendlar så långt, i så många olika bilar för att handla av, sälja till, folk som gör likadant. Kvaliten på produkten är säkert bättre (mycket möjligt) men det är knappast bra för miljön för det blir mer utsläpp/äpple. Tror farmers market konceptet blir grönare i framtiden om vi får bättre bilar. Men nu känns det lite som gröntvättad kommers. Odlarna får helt enkelt åka häst och vagn in till stan eller nått! Och jag tar cykeln!
Alltså bättre att bönnerna kommer till stan än tvärtom!
För övrigt anser jag att ALLT hela jävla växthuseffekten är framförallt SJ:s fel !!!!!
För fan se till att det går att åka billigt med tåg och att det går att komma fram utan signalfel, lite frost på loket och förseningar.
Järnvägen både byggas ut över hela södra o mellersta Sverige!
Vad gör staten... JO Säljer ut skiten så det ska va vinstdrivande och bli svindyrt att åka tåg o dessutom i en djurvagn med marsvin, piggsvin, hundar o annat åbäke som nosar i dammet o gnäller.
DET ÄR JU FÖR FAN BILLIGARE ATT FLYGA !!!!
ALLA SOM JOBBAR PÅ SJ BORDE TA SITT ANSVAR O SÄGA UPP SIG OM DET INTE BLIR BILLIGARE !!!
adisgladis skrev: Det har ju blivivt lite inne med så kallade farmers martkets som stadbor antingen reser ut till, eller där försäljarna/producenten/marknaden själva besöker städer. Tanken är ju god och roadtrips gillar väl de flesta? Dessvärre så får det motsatt effekt när så många, pendlar så långt, i så många olika bilar för att handla av, sälja till, folk som gör likadant. Kvaliten på produkten är säkert bättre (mycket möjligt) men det är knappast bra för miljön för det blir mer utsläpp/äpple. Tror farmers market konceptet blir grönare i framtiden om vi får bättre bilar. Men nu känns det lite som gröntvättad kommers. Odlarna får helt enkelt åka häst och vagn in till stan eller nått! Och jag tar cykeln!
ja att hitta ett helt grönt sätt är ju mer eller mindre omöjligt. häst o vagn då ja.
men marknaderna är mindre miljöfarliga än X antal flygplan+lastbil och sen ska ju alla endå åka til affären.
problemet med marknaden blir säker att de blir dyrare och tattarna väljer coop iallafall...
Finns massor som vi kan göra för att bromsa den globala uppvärmningen. Men visst det krävs ju en hel del drastiska gärningar förutom att köpa ekologiskt. Vi lär få lägga om hela vår livs stil i framtiden. Man kan inte direkt ha en "jag ska inte ha det sämmre " mentalitet om vi ska lyckas.
Allt från att köra mindre bil till att skruva i låg energi lampor hemma kommer att behövas.
Tänkte på det om banan produktionen, 3 000 000 insjuknar i akut bekämpningsmedels förgiftninng varje år. Av dom dör 200 000! Bara det är ju skäl nog för att bara köpa KRAV märkta bananer.
Bekämpningsmedel är inte bara dåligt för oss människor odlings jord och grund vatten försurnar.
Allt hänger ihop vilket betyder att varje liten sak för att rädda moder jord räknas.
Som det framgick i Al Gores film så kan vatten nivån stiga extremt mycket vilket skulle göra att våra kära surf spots skulle försvinna. Njut av din semester på Dominikanska Republiken snart kan det landet ligga under vatten om vi inte gör nåt.
adisgladis skrev: Förresten Alex! Finns det en möjlighet att du kommer hem med såna där små romkulor eller vad det nu var vi sög i oss häromåret?
Det var Guavaberry vi drack. Ska se om jag kan fâ tag pâ nâgon flaska, den riktiga drycken görs namligen bara av nâgra fâ familjer ifrân ett enda ställe här i södra DR. Helt klart ekologiskt dryck kan jag meddela
Som någon tidigare sa så är det många bäckar små som bidrar...dock med ett undantag: Koldioxid utsläppen!
Vi i Sverige (eller något annat land för den delen) är långt ifrån fulländade, med det inte sagt att vi inte ligger bra till. Här förs diskussionen och har också viss verkan. Vi ställer krav på företag och bilar och försöker minska utsläppen.
Jag har vänner som tycker Indien verkar skrämmande för att det "verkar svårrest och farligt". Men jag måste ur botten av mitt hjärta säga att då har de ta mig fan inte varit i USA. Ett land som vägrar skriva på kyoto avtalet skrämmer mig mer än någonting annat på denna jord!
Reflektera över följande: Hur rätt är det att USA som utgör cirka 4.6% av världens befolkning står för 1/4 av det totala koldioxidutsläppet?
Jag läste en artikel av några geologer för inte så länge sedan som talade om att de totala utsläppen måste minska radikalt (kommer inte ihåg siffran men det var säkert närmare 40%) inom 10 år för att jorden ska ha en chans. Geologerna/forskarna i artikeln menade att om man inte minskade utsläppen så skulle det sätta igång en kedja av reaktioner inom jorden/kilmatet som inte skulle kunna göras något åt...dvs, bye bye. Värt att notera: detta skulle i sådana fall ske under VÅR tid.
Det är inte konstigt att det är så mycket billigare att flyga än att åka tåg. Det är ju nästan ingen skatt alls på flyg och flygbränsle (jämför med andra drivmedel, bensin, diesel eller t.o.m. el). En flygresenär betalar inte i närheten av vad hans flygresa kostar och en banan från Costa Rica eller en DVD spelare från Taiwan kostar inte heller vad det borde. Lösningen är internationell och nationell skatt på fosila bränslen och transporter. Skulle miljöpåverkan ingå (som en tex en skatt) i priset på alla dessa varor och tjänster är jag säker på att det skulle bli bra mycket mer attraktivt att åka tåg till Biarritz eller köpa närproducerade varor. När sedan tåget blir mer attraktivt och får fler resenärer kan ju priserna sänkas och det finns underlag för att bygga ut spåren. På samma sätt får den lokala, ekologiska lantbrukaren ett uppsving och får sälja mer varor och kan utöka produktionen.
Jag var själv i San Sebestian i nov en vecka, hade det kostat säg, 6000 ToR hade jag nog inte åkt (tror det kostade typ 1500-2000), då hade jag nog avvaktat och kanske gjort en (tidsmässigt) längre resa istället för att åka iväg på 3 veckolånga resor. Det är en enkel lösning att höja priserna, men jag tror att det är sjukt effektivt!
Med risk att jag är sen med att nämna filmen "who killed the electric car" så ber jag alla som missat den kolla på den. Man får sig en ordentlig tankeställare!
Någon som är intresserad av att starta ett el bil företag? Hur svårt ska det vara och hur kul skulle det inte vara punka sig mot världens största ekonomi som jag antar bil och olja är.. Efterfrågan på elbilar råder det inte brist på och utvecklingen med batterier rör på sig hela tiden.
Klimatförändringar, jordens största konspiration uppgjord av U.S.A och Irak för att6 kunna höjja oljepriset i miljöns tecken??
skämt åsido personligen tror jag att man bör informera mer ingen i min ålder tror ens på detta:dry:
Såg den igår Ants. Sjukt att en fungerande bilmodel kan få så mycket motstånd. Problemet nu är att de elbilarna som finns kvar idag (som jag hittat) är alla pyttesmå. EV1 hade bättre storlek tyckte jag.
adam gbg skrev: Såg den igår Ants. Sjukt att en fungerande bilmodel kan få så mycket motstånd. Problemet nu är att de elbilarna som finns kvar idag (som jag hittat) är alla pyttesmå. EV1 hade bättre storlek tyckte jag.
Slå mig en mail på ants "ät" neo . se så skickar jag ett utklipp på en artikel som är mycket intressant ang elektricitet..
adam gbg skrev: Det blev mail via din profilsida i stället. Hörs
Har mailat dig nu. Det var inget jag ska importera (sysslar inte distribution sedan 2003..). Det är bara en intressant artikel som får en att tänka mer..
Jag har vänner som tycker Indien verkar skrämmande för att det "verkar svårrest och farligt". Men jag måste ur botten av mitt hjärta säga att då har de ta mig fan inte varit i USA. Ett land som vägrar skriva på kyoto avtalet skrämmer mig mer än någonting annat på denna jord!
Reflektera över följande: Hur rätt är det att USA som utgör cirka 4.6% av världens befolkning står för 1/4 av det totala koldioxidutsläppet?
Den indiska fordonstillverkaren Tatas nya folkbil visas i övermorgon för första gången på bilsalongen i New Delhi. Den billigaste versionen, avhämtad vid fabriken, ska kosta 1 lakh, 100 000 indiska rupier, vilket enligt senaste växelkursen motsvarar 17 500 kronor.
Hoppas oljan snart tar slut, men antar vi också på kuppen.. Om inte annat så kommer det krig på krig som en följd av kampen för den sista oljan som man får mest betalt för..
Ants skrev: Den indiska fordonstillverkaren Tatas nya folkbil visas i övermorgon för första gången på bilsalongen i New Delhi. Den billigaste versionen, avhämtad vid fabriken, ska kosta 1 lakh, 100 000 indiska rupier, vilket enligt senaste växelkursen motsvarar 17 500 kronor.
Hoppas oljan snart tar slut, men antar vi också på kuppen.. Om inte annat så kommer det krig på krig som en följd av kampen för den sista oljan som man får mest betalt för..
Surf or die!
Helt sjukt. När man trodde att det inte kunde bli jävligare, då trippar Tata in på scenen! Många Indier finns det. Och många fler bilar kommer att släppa ut massa mer koldioxid.
För de som fortfarande tvivlar men som föredrar att satsa på den säkra hästen. Titta på denna ubergeeks videos.
Angående Tata stod det idag i sydsvenskan att de "bara" har en produktionstak på 250 000 bilar per år, dvs det skulle dröja 1200 år innan 300 miljoner indier kör bil, även om den är svinbillig.
Synd bara att Tata inte är den enda tillverkaren av lågprisbilar. Flera av de stora märkena samt Tatas lokala konkurrent Bajaj hakar på trenden. Bara Indiens bilmarkand förväntas nästan fördubblas till 2milj fordon till 2010 enligt DN.
Visst fan är det kul att fler Indier och andra mindre lyckligt lottade nationaliteter får tillgång till bil, men det känns som att timingen kunde varit bättre och tekniken i bilarna lite fräschare...
Where climate change is bad for some places, it's good for others.. We've been getting huge waves here in Sweden... I keep my car running day and night just to make things worse.