Facebook data

1
Oj, oj, oj - ännu en 'ny bräda fråga' :-)
#26587 Oj, oj, oj - ännu en 'ny bräda fråga' :-) 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

ZenI
graphgraph

Hej allesammans!

Ja, ja, jag vet, den här frågan har blivit ställd några (100) ggr förut. Men jag behöver hjälp i den här djungeln av olika 'shapes' som finns.
Jag har surfat ca. 3-4 månader, sist använde jag en minimal/hybrid bräda 7.2 * 21 * 3. Den brädan (sålde den på Bali) började kännas lite klumpig mot slutet, så nu vill jag ha minst en ny bräda. Tänkte beställa en custom bräda, men frågan är vilken shape och storlek??? Tacksam för alla tips... längd, bredd, tjocklek, shape, (shaper, märke), material ska tailen vara bredare, ska nosen vara bredare osv. Ja ni vet själva. Eller om någon rentav har tips på en bräda som finns i 'stock' och som inte kostar skjortan eller är omöjlig att frakta till vårt avlånga kalla land.
Kommer inte till att surfa i Sverige mkt (eller alls), kanske i Europa typ Frankrike eller Portugal, men mest i Mexiko, Brasilien, Costa Rica och Indo (jobbar på SAS = billiga flygbiljetter . Mest 'beach breaks' eftersom jag fortfarande är lite rädd för rev än så länge. Vill att brädan ska funka bra i vågor från 1 - 3 (kanske 3,5 - 4) m. Vet inte om det finns en bräda som kan uppfylla alla dessa krav, men om ni har några tips, pleez shot. Just det, jag väger 70kg, 1.78 lång (youth before wisdom, jag e 26 och ganska atletisk ). All hjälp jag kan få tas emot med öppna armar.

Tacksam för all hjälp jag kan få. Peace!

Logga in för att svara
#26590 Svar: Oj, oj, oj - ännu en 'ny bräda fråga' :-) 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

6,8 19 2,5 shortboardshape

eller nått liknande.. svårare än så behöver det inte vara...

Logga in för att svara
#26591 Svar: Oj, oj, oj - ännu en 'ny bräda fråga' : 17 år, 3 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

hitta en shop där du litar på de som jobbar där - inte alltid så lätt men de finns. sverre är dessverre inte mycket till hjälp. Att utveckla en relation till en viss shop är bra - det finns ett par bra i Peniche med bra priser på brädor. Nord är faktiskt i nte dumb heller även om du inte vill ha en "Sverigebräda" killar surfar runt omkring i världen och har många års erfarenhet nu mera.

Logga in för att svara
#26630 Svar: Oj, oj, oj - ännu en 'ny bräda fråga' : 17 år, 3 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

Hej, om du främst kommer att surfa utomlands och dessutom beach breaks är en vanlig shortboard oftast det bästa alternativet. För att kunna säga exakt hur stor bräda du bör ha skulle jag behöva veta lite mer dina nuvarande kunskaper och ambitioner med surfingen, men något runt 6'4" x 18 3/4" x 2 3/8" kan vara en bra grund. För vågor på 3 meter och upp bör du nog komplettera med en gun, men vänta med det tills du känner dig bekväm på en liten bräda i mindre vågor.

/Jonas

http://www.bluebottlesurfboards.com

Logga in för att svara
#26653 Svar: Oj, oj, oj - ännu en 'ny bräda fråga' :-) 17 år, 3 månader sen Stoke: 1

Woodzy
graphgraph

My advice dont buy a custom......its not worth it unless u really know the shaper and the shaper knows u and has surfed with u for many years.Not only that it takes a few boards to get things right so if u got heaps of money to spend go ahead.
I have had like 3 custom boards and i havent really been happy with any of them.
Just buy something of the shelf boards from the goldy are always good like a js board or something.
woodzy

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!