|
#27229 |
portugal i feb - inget för nybörjare? 17 år, 4 månader sen |
Stoke: 1 |
|
hört att vågorna är rätt stora i portugal under vintern och att det kanske inte är idealt för en dununge. inte så att jag inte surfat, mera så att om jag klarar en midjehög+ våg så beror det hellre på tur än skicklighet.
finns det inte spots med lite mer barmhärtiga vågor? sydsidan t.ex
det verkar ju finnas en del sakkunniga snubbar i ämnet surf på denna sida. vad tror ni, tar jag mig vatten över huvud i dubbel bemärkelse?
|
|
|
|
|
#27233 |
Svar: portugal i feb - inget för nybörjare? 17 år, 4 månader sen |
Stoke: -234 |
|
|
|
|
|
#27240 |
Stoke: -1 |
ådén
|
så sant så sant! ärligt talat, har du surfat innan?
de flesta surfställern brukar ju ha en del olika bryt som plockar olika mkt swell?
har ingen koll på portugal just men surfade som nybörjare i england på ett stort swell på en skyddad strand med mindre vågor..
|
|
|
|
|
#27242 |
Stoke: 0 |
Kat
|
tja!
jag lärde mig surfa i portugal faktiskt  det var första veckan i april och det var helt lugnt med vågorna där i alla fall! okej att vissa blev lite stora men det lär man sig också på, haha!
vi bodde i alla fall i Lagos, och var på både syd och västkusten! helt okej var det! fasst kallt..
lycka till! 
|
|
|
|
|
#27251 |
Stoke: 2 |
Rig
|
Kallt? Surfade inte du här hemma, typ nu?
Jag har blivit lite inspirerad av folket här funderar på att dra mig neråt Portugal i mars jag oxå, men jag e värsta fryslorten så det där med kallt i april låter lite oroväckande.
Ngn som vet vad medeltemperaturen ligger på i Portugal i mars för land/vatten?
|
|
|
|
|
#27255 |
|
Åk till västra algarve, där kan du välja om du ska surfa västkust eller sydkust. Du behöver sällan åka mer än 20 min i bil. Det finns ställen på sydkusten där det knappt blir några vågor alls när det är över 4 meter på västkusten. Var där över nyår med min flickvän som precis har börjat och vill ha små snälla vågor. Jag tyckte att det var perfekt för henne. Vi letade upp en riktigt fin liten strand i närheten av där vi bodde där, nästan inga folk.
Vattentemperaturen beror mycket på strömmar, kan variera upp till 5 grader beroende på detta. När vi var där var det ca 17 i vattnet och ungefär lika mycket på dagen. Jag var runt Peniche i somras också, då var det skitkallt i vattnet!
Vi flög till Porto och bilade ner för att flygbiljetten var så pass mycket billigare, tog ca 6 timmar med bil.
Lycka till!
|
|
|
|
|
#27261 |
|
Förresten.. Både på ett riktigt schysst ställe med bra priser, vi betalade 140 Euro för en vecka (lågsäsong och bokade sent när dom inte hade några andra bokningar) för en stuga med kök och sovloft. Hälsa från David och Tove i Sverige om ni drar dit.
www.ownersdirect.co.uk/portugal/P3329.htm
David
|
|
|
|
|
#27283 |
|
överlägsen sida, surfare är ta mig fan bra folk.
haha, ådén, ska sanningen fram så har jag surfat , eller i vart fall försökt, i australien, nya z, fiji, hawaii, sundsvall och storsjön. sistnämnda kan leverera epic surf. ofta för stort för gemene man
verkar som att algarve kan vara stället för mig, david och kat, jag litar på er. å det där boendet är högintressant. ska genast kolla upp om det finns plats. hur är det med avstånden till surf därifrån? går det bussar? eller kan det vara en idé att hyra bil kanske.
rig, klart du ska ner till portugal. speciellt bra om du ger privata surflektioner...
|
|
|
|
|
#27285 |
Kat
|
Rig skrev:
Kallt? Surfade inte du här hemma, typ nu?
Jag har blivit lite inspirerad av folket här funderar på att dra mig neråt Portugal i mars jag oxå, men jag e värsta fryslorten så det där med kallt i april låter lite oroväckande.
Ngn som vet vad medeltemperaturen ligger på i Portugal i mars för land/vatten?
Hehe klart jag surfar nu här hemma i sverige  jag va kankse lite klen eftersom det va första gången jag surfade osv. men jag har för mig att det va runt 15 grader och jag hade typ en 4/3 dräkt tror jag, inte skor och så.. fötterna blev kalla efter några timmar iaf! men då visste jag inte vad kallt vatten innebar antar jag 
|
|
|
|
|
#27289 |
|
Maynard skrev:
överlägsen sida, surfare är ta mig fan bra folk.
och storsjön. sistnämnda kan leverera epic surf. ofta för stort för gemene man
JO vi surfare är bra folk, bättre än andra oftast! Tack.
Storsjön verkar lite läskigt tycker jag när det är stort.
|
|
|
|
|
#27293 |
|
ja sverre, jag höjer ett varningens finger för storsjön. jag har inte sett det själv men legenden berättar om vågor som kastar skugga över medelstora skepp. luften är full av spray och skum och sikten är lika med noll.
runt om i världen talas det om "killerwaves", "monsterwaves". 30 meters vågor som rullar fram i våra hav orsakade av månen och solens gravitation. i storsjötrakterna kallas det "vauga" . "vauga" har inget att göra med himlakroppars gravitation utan vaknar av hård nordanvind.
|
|
|
|
|
#27304 |
|
Helt klart värt att hyra bil i portugal, det finns massor av ställen att åka till men dåligt med bussar. Visst, du kan chansa på att bo i Sagres så har du vågor i de flesta förhållanden inom 20 min gångavstånd men då blir det mer folk i vattnet.
Kolla på www.economycarrentals.com, hyrt bil av dom flera gånger. Full försäkring, ingen självrisk, fria mil och du kan komma under 15 euro per dag!
|
|
|
|
|
#27312 |
|
Hej,
Jag är i Lissabon just nu och har varit här sedan februari förra året. Jag surfar vanligtvis i Caparica straxt söder om Lissabon. Där har jag, under februari i år, sett allt ifrån 10-15m vågor till riktigt små, fina, vällformade nybörjarvågor (som jag gillar).
Faktum är att Lissabon är nästan idealsikt för nybörjare. Norr om staden finns t.ex Praia Grande, Peniche och Ericeira där det kan bli riktigt jävla stort. Söder om staden ligger det lite mer skyddade Costa de Caparica. När det blir för stort även i Caparica kan man åka till något av ställena inne i flodmyningen (Tejo), t.ex Carcavelos eller Oeiras.
Under vintern kan det dock hända att vädret vänder och kommer från söder. Vanligtvis kommer det från norr. I vågor från söder, blir alla nämda ställen omöjliga att surfa på. Inte bara för att det blir för stort, det blir stökigt också.
Bil är nästan ett måste. Hyr genom flygbolaget. Det kan röra sig om nästan halva priset jämfört med bilythyrarna på plats.
/Segergren/
|
|
|
|
|
#27346 |
Stoke: 11 |
Willy
|
David W skrev:
Jag tyckte att det var perfekt för henne.

|
|
|
|
|
#27348 |
|
|
|
|