Facebook data

1
Surf i Sverige - hur fan gör man
#27243 Surf i Sverige - hur fan gör man 17 år, 4 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Hej

Jag undrar lite vad för sorts bräda jag ska ha här i svenska vatten. Surfar i vanliga fall nu på en 6,4 men det krävs väl minst en 6,9 här hemma va? Är det helt enkelt NORDbrädor som gäller eller? Bor i Sthlm, är utan bil, så det vore fint med att dela skjuts med någon när det väl händer något där ute i Torö eller Norrtälje... Pleeease!

Liina

Logga in för att svara
#27302 Svar: Surf i Sverige - hur fan gör man 17 år, 4 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Eehh,är det för att jag är brud och kan surfa som ingen svarar? Eller är det egentligen mest folk här inne som inte har någon koll?

:

Logga in för att svara
#27303 Svar: Surf i Sverige - hur fan gör man 17 år, 4 månader sen Stoke: 3

palo
graphgraph

folk har nog ingen koll.
du kan ju pröva me din 6, 4 så får du ju se va som e på agendan att införskaffa sig!
själv kör ja på en 6, 7 19 bred och de funkar fint på västkusten iaf!

ciao

Logga in för att svara
#27306 Svar: Surf i Sverige - hur fan gör man 17 år, 4 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Var väl vad jag anade.. En massa surfwannabees härinna bara

Aja,då vet jag vad som funkar på Västkusten iaf

Logga in för att svara
#27308 Svar: Surf i Sverige - hur fan gör man 17 år, 4 månader sen Stoke: 3

LisaB
graphgraph

Hmmm, brud som kan surfa eller inte har nog inte så stor betydning i detta fall...
Det har inte så mycket med längden att göra som du tror, Nord brädorna är knall fina bräder, men det har inte heller så stor betydning..
Viktigast är nog volymen på din bräda, om du kan surfa så kan du ju lika gärna surfa din bräda här hemma!
Dagar med mindre vågor kan en bräda med lite mer volum vara en fördel! Lycka till!

Logga in för att svara
#27310 Svar: Surf i Sverige - hur fan gör man 17 år, 4 månader sen Stoke: 0

Kat
graphgraph

surf wannabee my ass jag kör på en 6'0 och 7'2 men alla kör ju på olika på västkusten iaf.. många med korta brädor och en del på lite större.. testa på dom du har!
lycka till!

Logga in för att svara
#27314 Svar: Surf i Sverige - hur fan gör man 17 år, 4 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Tja Liinus, jag såg du har surfat i 3 år..
En bräda som passar till dig beror på din vikt och längd..T ex om brädan har FÖR mycket volum för din vikt kan du inte göra duckdives osv för att du kan inte trycka de ner under vattnet...dem blir däremot lätt och snabb att paddla på..t ex som en malibu eller funboard..
En bräda som har för lite skum för din vikt gör de till väldigt svår att paddla för att man sjunker ner under vatten utan och 'pusha vatten' med bröstet ner man paddlar..
Om du tänkar 'shortboard' ,tycker jag att du ska söka efter en fish eller retro fish som passar din vikt..dvs de är bra i svenska vågor, brädare en vanliga thrusters som gör de mer stabil och flyter bättre i vårat 'halvsalt' vatten och de har lite mindre rocker som gör att de blir lite mer lätt paddlade.
Om du pratar longboard eller fun board få vi snackar mera tillsammans eller snackar med sharkboy eller Göran från Backdoor..Göran vet vad han pratar om och säkert har brädor som passar dig perfekt..Peace och hoppas att rådet hjälper dig ..RATMANB)

Logga in för att svara
#27315 Svar: Surf i Sverige - hur fan gör man 17 år, 4 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Ska du surfa slappare vågor såsom i Sverige (oftast) så ska du generellt ha en bräda som :

1 Har mindre kurva undertill, speciellt sträckan mellan fötterna. Ju mer bananliknande en bräda är desto mer suger den sig fast i vattnet och kräver en matchande våg för att komma loss.
2 större planingsyta, kan fås genom mer bredd eller längd, kan du redan surfa så är det oftast bättre att gå ner i längd och upp i bredd. Detta gör att brädan planar upp tidigare.
3 Har högre volym (flytkraft), gör brädan ffa mer lättpaddlad. Anpassa volymen efter din vikt och hur hårt du kan paddla.

Logga in för att svara
#27323 Svar: Surf i Sverige - hur fan gör man 17 år, 4 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Det e bättre att satsa på gäddfiske i Sverige:

Logga in för att svara
#27352 Svar: Surf i Sverige - hur fan gör man 17 år, 4 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Liinus skrev:
Eehh,är det för att jag är brud och kan surfa som ingen svarar? Eller är det egentligen mest folk här inne som inte har någon koll?

:

Det är nog det första alternativet tror jag.

Logga in för att svara
#27399 Svar: Surf i Sverige - hur fan gör man 17 år, 4 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Aja, tack för råden. Hörde att en fish kan vara något... Annars så är d ju bara att spara t nästa resa nu då..

Logga in för att svara
#27459 Svar: Surf i Sverige - hur fan gör man 17 år, 4 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Liinus skrev:

:

taggarna utat?

Logga in för att svara
#27493 Svar: Surf i Sverige - hur fan gör man 17 år, 4 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Logga in för att svara
#27495 Svar: Surf i Sverige - hur fan gör man 17 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Tja! Vi är några i ditt område - själv bor jag i Östhammar men har ingen winter wettie så det blir inte så mycket surfandet så här års men vi kan hålla kontakten och se vad blåser in under våren. . Vad gäller brädan så är det väldigt svårt att ge några konkreta svar - precis som det är att svar på vart ska jag åka .... det så himla indiviguellt. Kan du låna brädor bland surfkompisar är det ett sätt att testa olika brädor t.ex. Oftast ser man tjejer med typ minimals eller andra brädor med mer flyttkraft. Om du surfar mest i Sverige och är nybörjar tjej så skulle jag rekommendera nån tålig bräda med bra flyttkraft. En ca 7' NSP kanske.

Höras! Gazzer

Logga in för att svara
#27505 Svar: Surf i Sverige - hur fan gör man 17 år, 4 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

beror pa hur bra du ar...

6'0-6'2 Fish

eller

6'4-6'8 Funshape

ju battre shapare desto battre brada..
Typ en Lost eller Pukas ar ente fel.

Matthew pa Red Snapper i Malmo har nagra fishar. www.redsnapper.se