Facebook data

1
Bilder Stormriders Guide
#27833 Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Aloha,

I den nya Atlantic Island är det en del foton som det står mitt namn på som jag inte fotat och det beror på att dem hade sett bildena på min hemsida och bad om att få dem högupplösta och sen gick det i tryck utan att dem kollade vem som egentligen hade tagit respektive foto.

Mattias Karlén (kan inte hitta din mail nu, så du kan väl maila mig när du ser det här) har tagit 3 st och sen har Patrick tagit ett. Fotot när jag surfar i hamnen i Åsa är ju ganska uppenbart att jag inte kan ha tagit själv, men jag kan inte komma på vem som tagit det.

Till nästa upplaga justerar dem tryckfelet, men sen utgår det lite ersättning (30 euro/st) för varje foto.

Är helt sänkt med sjuk feberfrossa (kroppen gillar väl inte kylan efter att ha varit i Costa Rica ett tag) och nu känns det som man kommer missa en massa surf...

Ha det gott
//Göran
---------------------------------------
www.backdoor.se
www.surfakademin.se

Logga in för att svara
#27834 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Backdoor_Goran skrev:
Aloha,

I den nya Atlantic Island är det en del foton som det står mitt namn på som jag inte fotat och det beror på att dem hade sett bildena på min hemsida och bad om att få dem högupplösta och sen gick det i tryck utan att dem kollade vem som egentligen hade tagit respektive foto.

Mattias Karlén (kan inte hitta din mail nu, så du kan väl maila mig när du ser det här) har tagit 3 st och sen har Patrick tagit ett. Fotot när jag surfar i hamnen i Åsa är ju ganska uppenbart att jag inte kan ha tagit själv, men jag kan inte komma på vem som tagit det.

Till nästa upplaga justerar dem tryckfelet, men sen utgår det lite ersättning (30 euro/st) för varje foto.

Är helt sänkt med sjuk feberfrossa (kroppen gillar väl inte kylan efter att ha varit i Costa Rica ett tag) och nu känns det som man kommer missa en massa surf...

Ha det gott
//Göran
www.backdoor.se
www.surfakademin.se

30 euro för ett foto... Nä det blir nog mer pröjs att tjäna, kanske såpass mycket som till en ny surfresa i ett halvår genom att stämma dem!
Upphovsrättsskyddat material , Jo minsann!

Logga in för att svara
#27842 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

dags att casha in lite pengar, jag ska tydligen ha en bild inne eller 2

Logga in för att svara
#27848 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 6

Kman
graphgraph

Andiss skrev:
dags att casha in lite pengar, jag ska tydligen ha en bild inne eller 2

nästa 6:a XXXX smetar du för!!!!

Logga in för att svara
#27851 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 26

Mat
graphgraph

De gjort rätt många fel... Åsa bilden sidan 31 är min fast dom skrev: Tomas Sjoberg...

Anders, du har 4 bilder i den.

och Redax har också en!

Backdoor_Goran skrev:
Aloha,

Ha det gott
//Göran
www.backdoor.se
www.surfakademin.se

Logga in för att svara
#27852 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Kom igen nu! Ka inte nån scanna och lägga upp bilderna så vi får se vad det är ni pratar om. Det är ju trots allt era bilder så nån copyrajt issues handlar det inte om.

Logga in för att svara
#27855 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Birk
graphgraph

Willy skrev:
Kom igen nu! Ka inte nån scanna och lägga upp bilderna så vi får se vad det är ni pratar om. Det är ju trots allt era bilder så nån copyrajt issues handlar det inte om.

Nja, upphovsrättslagen omfattar ideell och ekonomisk rättighet varav den första inte kan frånsägas. Dvs i bildsammanhang har upphovsrättsinnehavaren (fotografen) rätt att kräva att hans namn står vid fotot. Reklamfoton är ett "policyundantag" men nu är det ju inte det i detta fallet. Förlaget som publicerar stormrider måste tillfråga fotografen om dom får använda bilden. Att använda bilden utan att tillfråga fotografen och sedan ge 300 kr per bild till fotografen tycker jag är väldigt oprofessionellt och brist på respekt. 300 kr för en bild är i mina ögon inte någon skälig ersättning. Det beror givetvis på fotografens kompetens, verksamhet och hur bilden ska användas men 300 kr är ganska lågt. Tänk på att fotografen har utgifter, resa till och från platsen, utrustning och arbetstid. Har man foto som inkomstkälla och råka ut för dehär skulle åtminstone jag bli mindre glad. Man kan ju se det som en kul grej att få med en bild i stormrider men för vissa är fotot mer än så. Det är ju upp till var och en hur man reagerar.

Logga in för att svara
#27861 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

JUST det!

Kräv er rätt!
Inte bara ersättning ska krävas utan även skadestånd etc!

Stäm som fan!

Logga in för att svara
#27876 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Jag fick en bild med yippi yay

Logga in för att svara
#27931 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Ah, de sa att de ente hade min email address.. 120 euro att branna pa rakningar woohooo!!!!

Logga in för att svara
#27932 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Backdoor_Goran skrev:
Fotot när jag surfar i hamnen i Åsa är ju ganska uppenbart att jag inte kan ha tagit själv, men jag kan inte komma på vem som tagit det. Kanske jag? Var kan man se fotona?

Logga in för att svara
#27935 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Tyvärr så har jag ingen scanner, annars kunde jag scannat in på direkten. Ska kolla om inte någon kan hjälpa mig och scanna in dem så alla får se...

Annars kan man ju alltid köpa den för 299...

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#27962 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

I think it is Yann's pic of Göran, or possibly Åsa's. Mattieu Thurries took the photo of me in varberg

Logga in för att svara
#27973 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 8

Craig
graphgraph

Just sell out sweden, I thought this place was a secret. Very sad. Now everybody is going to come here and surf the pumping waves. Waves to the people!!!!!!!!

Logga in för att svara
#27974 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 8

Craig
graphgraph

No one else would say it. Where was our leadership when we needed it??????????????

Logga in för att svara
#27989 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Är någon av dessa bilder med? Vet att jag skickat en till dig Göran för att du skulle använda den på din hemsida.

Logga in för att svara
#28023 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 26

Mat
graphgraph

Ja, det är första bilden som är med!

/Mat

Logga in för att svara
#28030 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Tack Mat och Sharkboy! Misstänkte att det var den...

Göran, hur tänker du när du skickar in en bild som inte är din? Har du hört talas om upphovsrätt? Du konstaterade ju själv att det inte kan ha varit du som var fotografen så då måste det ju ha slagit dig att det var någon annan bakom kameran? Tror nog att du visste mycket väl att bilden var min eftersom den låg på backdoors förstasida med mitt namn under en lång tid. Dessutom har den legat på yann.hervy.nu ända sedan 18 september 2006 när bilden togs.

Backdoor_Goran skrev:
Annars kan man ju alltid köpa den för 299...
Ska jag dessutom behöva betala dig för att få svar på min fråga? Du behövde ingen scanner. Om du hade velat komma tillrätta med problemet istället för att göra dig en förtjänst hade du fotat av sidorna.

Logga in för att svara
#28031 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: -1

Fredriks
graphgraph

Riktigt jävla dåligt av Backdoor.

Yann: Du får jättegärna hålla oss andra uppdaterade i hur det här spelar ut sig.

Logga in för att svara
#28111 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Bump...

Jag skulle vara tacksam om du ville svara mig på detta Göran. Om du inte vill skriva här så går det bra att kontakta mig på något annat sätt.

Logga in för att svara
#28171 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Kom igen nu tagga ner lite Yann, du hargett det en arbetsdag! Tro mig, jag sitter själv i info-stress fällan och man blir otålig!

Göran är i Sthlm på säljkonf., ring honom eller maila honom privat. Jag förstår var du kommer ifrån, men Surfsverige är väl kanske inte platsen att lösa detta?! Du har garanterat hans telnr och e-post, dra det den vägen, sen kan du berätta hur det gick här. Har du inte dessa, ring eller maila mig, så skall jag ge dig dem!

Det jag kan lova dig, att uppsåtet är extremt oskyldigt, sen vad skadan är, kan jag inte uttala mig om. Vi gör alla misstag, och det florerar mycket foton bakom kulisserna, som går ut på olika sätt uncredited, visst, detta är väl grädden av var man kan bli publicerad typ...

Nåja, jag brukar sticka ut hakan och gör det igen, för jag har väl kanske mer insikt i situationen. Tel och e-post är inte fel till att börja med, faktiskt.

Logga in för att svara
#28175 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Två arbetsdagar om du räknar igen.

Skiter fullständigt i att bli publicerad, iaf i Stormriders. Jag är inte ens säker på om jag VILL ha bilden där. Jag är kluven lixom men det är inte det som är grejen heller. Nu fick jag ju aldrig chansen att välja om jag ville det eller ej. Dessutom tycker jag att jag har bättre bilder som jag hade valt isåfall.

Jag förstår om nån gör misstag och jag hade inte tänkt göra nån grej av det men när Göran skriver i andra trådar och ignorerar mig blir jag faktiskt lite förbannad. Jag har även hört av mig i Görans gästbok och hade inte tänkt att bumba den här tråden mer eftersom det uppenbarligen inte gav resultat.

Göran startade ju själv tråden för att reda ut det eller? Nu kanske det blev lite obekvämt och det tycker jag också. Jag har själv sagt att han får höra av sig på vilket sätt han vill men jag förstår inte varför jag ska ringa? Det är ju inte jag som har något att säga som jag inte redan sagt och har inte Göran något att säga, ja då är det väl hans val att inte ringa eller höra av sig på något sätt.

Logga in för att svara
#28176 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Daniel skrev:

och det florerar mycket foton bakom kulisserna, som går ut på olika sätt uncredited, visst, detta är väl grädden av var man kan bli publicerad typ...

Nåja, jag brukar sticka ut hakan och gör det igen, för jag har väl kanske mer insikt i situationen.

? ? ?

Det där med att sticka ut hakan förstod jag däremot. Det är bra Daniel , det ska man inte vara rädd för. Det beundrar BOS!

Logga in för att svara
#28183 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

jag skapar själv trådar som jag sen inte hinner läsa med en gång, gäller även Gästboken. Jag läser långt ifrån alla trådar, och ibland kanske ett inlägg eller två i någon. La du inte posten efter midnatt den 28:e och sen begärde ett svar morgonen den 29:e? Knappa 31-32hrs i min bok, inte två dagar,

Skitsamma, du känner Göran, ring honom. Säger inte att det var "dumt", men att du har bättre vägar att gå än så här, jag vet att du har hans nummer och e-post. Varför tvätta byken här? Ta beefen outside, kommer ni inte överrens, får du väl svartmåla då, för det är vad du gör nu!

Hade du gjort ngt dumt mot mig, hade jag valt att ringa eller maila dig, inte använda din gästbok eller forumet, om du inte direkt "hoppat" på mig här då. Bara att Göran startar tråden vittnar väl om att han är osäker och ångerfull kanske eller?

Fattar inte varför, igen, du tar det här, all respekt för ditt foto, var du vill ha det etc., den grejen fattar jag, men vafan, du vet bättre!

Inte min beef, men jag känner er båda och det tycker det är fånigt att utfighta det här!

Logga in för att svara
#28184 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Daniel, vad jag förstår så känner du Yann och kanske har både hans nummer och e-mailadress. Jag tycker att du kan ta din beef med Yann via telefon istället för att utfighta den här!

Logga in för att svara
#28185 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Glömde nämna att jag inte känner Daniel och således inte kan utfighta min beef med honom på telefon.

Logga in för att svara
#28186 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Ok Daniel ska du va Gorans advokat ska fan jag vara domare!

32 timmar och 28 minuter var det INTE 31 INTE 32 utan 32 timmar och 28 minuter. Det är längre det.

Yanns svar var faktiskt utomordentligt sakligt och ändå ödmjukt. Glöm inte VEM som har blivit kränkt här för fan !!!

Vilken jävla " väg " som ska tas är väl en mindre fråga. Svartmåla är det väl fan inte att hävda sin rätt när man blivit kränkt även om det antagligen inte var menat så fran Goran sa var det och är en kränkning!

word from BOS också via Castorn!

Logga in för att svara
#28192 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

JohanBTZ
graphgraph

sverre skrev:
Daniel skrev:

och det florerar mycket foton bakom kulisserna, som går ut på olika sätt uncredited, visst, detta är väl grädden av var man kan bli publicerad typ...

Nåja, jag brukar sticka ut hakan och gör det igen, för jag har väl kanske mer insikt i situationen.

? ? ?

Det där med att sticka ut hakan förstod jag däremot. Det är bra Daniel , det ska man inte vara rädd för. Det beundrar BOS!

sverre....du hade gärna velar sticka ut din stora haka tror jag......synd att ingen orkar bry sig bara

Logga in för att svara
#28194 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Jaja whatever, det har iaf gått två arbetsdagar nu, spela roll!?

Årligt talat så tycker jag det är du som gör en höna av en fjäder nu. Läs mitt svar igen om du behöver. Har du något mer du vill säga så har även du mitt telefonummer och MSN om det passar dig bättre.

Logga in för att svara
#28207 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Hej Yann (och alla andra..)

Som Daniel sa är jag på säljmöte och har varit ganska stressigt programm och dessutom har det hänt två andra saker som gjort att jag inte riktigt hunnit följa upp den här tråden.

Kan inte säga vad som hänt ännu, men som jag tror de flesta vet har jag Backdoor, startade upp Surfakademin som jag fortfarande är delägare till och så jobbar jag som säljare för ett kemiföretag. Sen har jag fru och en liten son på 11 månader snart.

Om du tar med i beräkningen att jag jobbar 60 timmar i veckan på säljjobbet, driver Backdoor och Surfakademin på min fritid sedan maj förra året, så kanske du förstår att jag inte sitter 24 timmar om dygnet på Surfsverige. Nu tar dessutom Jacob mer och mer tid och Monica tycker det är trevligt om jag inte sitter framför datorn om jag jobbat 15 timmar på dagen och kvällskvisten närmar sig...

Som jag skrev från början hade Stormriders kollat på hemsidan och de foton som Mattias tagit är ju ganska klart vad de kom från. Jag hade faktiskt helt ärligt glömt vad bilden kom från som jag fått från dig. Annars hade jag ju inte efterlyst den här på sidan. Här ett par tusen surfbilder liggande i min dator.

Det är ju din bild som jag fick av dig och hade på min gamla hemsida, hade en länk osv till din hemsida en ganska lång period. Något som säkert var positivt för besökarantalet på din sida då Backdoor torde ha fler besökare.

Men jag är inte en typ som vill uppfattas som snål och ha dålig moral. Så Mattias har jag pratat med och kommit fram till en lösning som han tyckte var bra.

Här kommer ett bud till dig eftersom Stormriders ersättning på 30 euro känns klen om jag förstått dig rätt. Jag betalar ur egen ficka en Carvestick (värde 2990 kr) till dig som spons och du får en bok på köpet. Hur låter det??

Sen så har de sista 7 dagarna i mitt liv varit ett personligt helvete och det till råga på allt samtidigt som jag haft influensa. Éxakt vad som hänt tänker jag inte berätta här då jag inte vill sjunka så lågt. Men det är det värsta som hänt mig efter att min lillebrorsa fick hjärntumör och min mamma dog i en bilolycka. Händelser som gjort att livet ändrat riktning markant och man har haft det tungt långa perioder. Men det är völ också mycket därför jag vågade satsa på en galen ide från början.

Om man står under attack från en flank brukar man klara sig hyfsat. Står man under attack från två flanker och samtidigt är sjuk och jobbar mer än heltid då blir det tufft. Är det dessutom någon som med ont uppsåt försöker utmanövrera en, då tar man till slut på reservkrafterna. Är tur att jag hade 4 veckor semester precis innan och var utvilad från första början, annars hade det varit katastrof.

En massa svammel från en som älskar att surfa och inte vill lura någon på varken en bild till Stormriders Guide eller något helt annat.

Nu kommer det för det mesta något gott ut av allt och jag hade bestämt mig för att nästan lägga ner Backdoor i november. Nu kommer det en ny satsning till våren och jag hoppas kunna sluta med allt annat jobbande som inte har med surf att göra och bara syssla med det jag älskar - Surfing.

Man kan inte lura sig själv som surfare och livnära sig på något som bara ska ha mer och mer av en och man undrar varför jobbar jag här? Det kommer en gräns då man får rannsaka sig själv och ta fram kniven och skära bort parasiter som har klängt sig fast och försöker ta den sista gnuttan energi från en.

Nu ska man upp och 5 timmar och jobba heldag och sen köra hem från Sthlm till GBG och komma hem sent som satan. Men torsdagen ser ju inte allför tråkig ut, det är den som håller mig igång just nu. Och att få träffa Monica och Jacob imorgon såklart.

Hoppas inte det känns som alltför utflippat, var tvungen att skriva av mig en massa ilska och besvikenhet. Sen kommer det förmodligen att bli begripligt vad som har hänt längre fram, iallafall om man känner mig lite bättre. Gör man inte det så får man lista ut det själv, kommer inte basunera ut vad som hänt om det här löser sig som jag hoppas på.

Ha det gott och surfa lugnt - det är ju därför vi är här...
//Göran

Logga in för att svara
#28211 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Backdoor_Goran skrev:

Nu kommer det för det mesta något gott ut av allt och jag hade bestämt mig för att nästan lägga ner Backdoor i november. Nu kommer det en ny satsning till våren och jag hoppas kunna sluta med allt annat jobbande som inte har med surf att göra och bara syssla med det jag älskar - Surfing.

Hoppas du får en enklare vecka denna vecka och att livet ska börja leka igen. Men jag är ändå tvungen att påpeka, som medlem av BOS, att det heter surfning, inte surfing.

Logga in för att svara
#28214 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Respect till Goran! Lycka till!

Jag tyckte dock att hans advokat Daniel var lite väl kaxig mot Yann o stack ut hakan lite väl långt så jag högg av en bit. Mitt eget inlägg var fullt av svärord som svämmade över, det var onödigt.

Logga in för att svara
#28222 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 25

MattiasK
graphgraph

Som inblandad i soppan så kan jag bara tillägga att jag valt att se det som någonting roligt och är glad att Bilderna kommer i tryck. Sen har allt annat praktiskt löst sig fint med Göran och förlaget.

Jag hoppas det blir bättre framöver Göran med din livssituation. Hoppas allt ordnar sig , vad det nu än är.

Jag tycker också att det rent generellt är tråkigt när det blir dålig stämning och hoppas Yann och ni andra hittar en lösning som gör er nöjda.

Logga in för att svara
#28223 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Jag har inga kommersiella intressen med mitt fotograferande eller min webbsajt och bryr mig inte om jag har besökare eller inte. Sajten är främst för mig själv, min familj och mina vänner. Därför är jag inte ute efter pengar (eller någon carveboard). Jag tycker du ska sätta in de där pengarna på valfritt 90-konto istället men det får du bestämma själv. Du har väl 40-50% påslag på carveboarden så ta det du ger för den i inköp. Boken kan ju vara roligt att ha och det går ju ungefär jämt upp med vad du får av Lowpressure. Kan du skicka den?

Jag tror du lärt dig ett och annat om upphovsrätt. Man är kanske ingen ängel själv när det kommer till det där egentligen (torrents) men jag är medveten om riskerna och den dan jag blir tagen med byxorna nere så får man väl bita i det sura. Själv har jag lärt mig att vara supertydlig med copyrighten på mina bilder och inte skicka ut några högupplösta omärkta orginal som kan hamna på villovägar. Ska köpa en ny kamera i dagarna så förhoppningsvis blir det bättre foton framöver.

Jag hoppas att vi kan lägga det här tråkiga bakom oss nu (du med Daniel). Det är trots allt viktigare med en soft stämning i vattnet och på parkeringen.

Peace

Logga in för att svara
#28237 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Stormriders ansvar ska inte glömmas bort i det här. Goran har ju vidarbefordrat vilket var fel men Stormriders borde ju verkligen veta vilka regler som gäller och ha huvudansvaret! Jävligt dåligt av dem!

Logga in för att svara
#28246 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Vad det baltas om en bild:

Har en summering:

Yann: Goran tog min bild jag fotat, jag vill ha mina 300 kronor. JAg ar snal.
Goran: Forlat, jag tyckte jag var snygg o ville va med i en bok for jag har egen intressen.
Sverre: Jag ar jobbig som vanligt
Andiss: Jag kanske borde halla kaft

Logga in för att svara
#28257 Svar: Bilder Stormriders Guide 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Du glömde :

Daniel ( med spetsig haka ) : Jag använder det här forumet för att säga att man inte ska använda det här forumet när man inte behöver använda det här forumet utan man kan använda ett annat forum. Gör det!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!