Facebook data

1
Local , Respect, Kooks, Fråga ?
#28458 Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 3

Z T
graphgraph

När kan man kalla sig local ? E detta något man själv utnämner sig till ? hur lång tid tar det ? eller är det upp till dom äldre på stället att ge en den stämpeln?, när man sedan är " local " fortsätter rangordningen sedan vidare äldst i brytet mest respekt........

Logga in för att svara
#28459 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

när : då man bor nära och surfar ofta.
utnämning : BOS utnämner personen ifråga på de stränder vi kontrollerar.
tid : ungefär 4 ,5 år.
äldre : inte bara äldre utan bättre
mest respekt : samma sak inte bara gammal ät äldst utan bättre är bäst också.

Mvh Sverre , din Gudfader.

Logga in för att svara
#28461 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Tompa
graphgraph

är det inte så att det oftast är 'utomstående' som stämplar andra som 'locals' ? om vi talar surfing är locals, för mig, dom som bor nära brytet och surfar nästan uteslutet där... men det betyder inte att någon av dom går i locals-tankar och stämplar sig själv som sådan så mitt svar blir...

Man kallar sig inte local, andra kallar dig local.
Man utnämner inte sig själv till local utan man bara 'är' det
Har inte med tid att göra utan var man kommer ifrån eller bor
Har inget med ålder att göra
Har heller inget med rangordning eller respekt att göra.. men visst brukar jag ge förtur ibland till äldre surfare

De va mina 5 ören... / Tompa a.k.a Zafers Stjärtgosse

Logga in för att svara
#28462 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 4

Jimbob
graphgraph

Du är local på det ställe där du surfar mest, enkelt förklarat. Du vet hur vågen bryter, var läskiga stenar finns och vart det är bäst att paddla ut/in mm. Du "känner" vågen och får ofta fina setvågor på ren rutin.

Respekt handlar om att se att det finns andra runtomkring dig och att de också vill surfa samma våg som du. Det gäller att dela på sötsakerna.

Rangordning har inget med att vara mer local än någon annan och på så sett få grymma vågor serverade av lydiga undersåtar. Någon slags rangordning finns dock och det har mer med din skicklighet att göra. Är du duktig så klarar du av att surfa svårare sektioner, ligga djupt och inte tveka när du gjort klart att du ska plocka vågen. Att ligga på bästa (svåraste, snabbaste, brantaste) take-offen och ramla hela tiden eller att börja paddla för att sedan släppa vågen säger något om att du borde öva mer och således få lägre "ranking" och lägga dig någon annanstans.

Att känna sig egen nivå är att visa respekt för andra. Klart att du ska prova på den häftiga och svinbranta take-offen. Ta av djupt och ät skit men gör det inte 10 gånger till, ty det är 10 sabbade vågor för någon som klarar av det.

hadet

Logga in för att svara
#28464 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Tompa
graphgraph

jag håller nog inte riktigt med dig där Jimbob på biten 'du är local på det stället där du surfar mest'. Visst kan en sån person uppfattas som en local men för mig förblir en 'riktigt' local en person som inte bara surfar där ofta utan också kommer ifrån området. Rangordning eller vad man ska kalla det känns också rätt abstrakt men jag förstår hur du menar.

Logga in för att svara
#28467 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Du får respekt genom att ge respekt, svårare än så är det inte. Släpper du inte vågor åt någon, försöker skrämma bort folk genom att snejka, ligga djupast, paddla på vågor som någon djupare än dig paddlar på, hoppa på vågen bakom någon etc., då spelar det ingen roll om du är local och Kelly Slater, du är en skithög ändå!

Däremot är jag benägen att hålla med Jimbob om hans def. på local.

Logga in för att svara
#28469 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Är det här svaret på din fråga?

Logga in för att svara
#28470 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 3

Z T
graphgraph

Så här mycket har jag inte skrivit sen jag va i plugget ha ha ha ha ha ..

Vissa surfställen i världen är Obeboeliga men man kan flyga åka båt gå igenom djungeln för komma dit bara du och dina kompisar känner till det i 10 år nog lär du känna dig som en local där änndå.
Eller försök att köpa ett hus på north shore mitt framför pipline och paddla ut mitt bland "localsen" ha ha ha du hade inte hittat din röv eller bräda efter det .
Så bo teorin inte helt bra
Det tar mycket tid dedikerad till ett ställe för att bli local vare sig du bor där eller inte .

Nej det är nog så att localsen buntar upp sig på alla ställen och kontrollerar line uppen när vågorna är bra ,så var jävligt nice mot dom stryk dom medhårs ,vänta dig inte för mycket , tålamod är en dygd .så kanske du blir insläppt

Satsa hårt i vågorna på vinst eller förlust är en bra början så får du respekt, det är underhållande att se någon äta det hårt. Förslags vis 10 m djupare inte precis brevid
Så det där med att om du inte klarar droppet och bla bla akta dig, nej jag säger bara du satsar så do it .
Och är det någon duktig som plötsligt droppar in på personen som ramlat de senaste 10 gg upp på stenarna så lär han säkerligen flytta sig om det plötsligt visar sig att han står kvar där bak.

Ett break kan ha ett otroligt värde för en
Och DET coolaste av allt är kanske att upptäcka ett nytt och ta oskulden på det ,men .
Jag har blivigt visad ställen runt om världen och är evigt tacksam till De som visat mig dom och är tacksam till De som visade Dom som visade mig osv så ja det finns helt klart en naturlig respekt och tacksamhet till dom äldre och de första som hittar ett ställe där bollen började rulla
Utan dom hade ingen vetat att det ens fanns surf där det är
Så ta reda på historien om stället människorna Tänk hur hamnade du här?! osv det är tacksamhet å respect!.

Och till stackars Daniel som inte får några vågor, tyvärr finns det inga kölappar mannen jag vet inte vem du är eller vem du refererar till eller var du surfar men var i världen man kan man ligga på skuldran i ett packat hav bland hungriga surfare och vänta på att någon ska ge en våg till dig ,du ska vara på rätt plats vid rätt tillfälle heter det .
Och hur kan en person ta alla vågor?
det går inte ,skärp dig .

Inget kommer gratis
Tålamod är en dygd

Big SmiLe

Logga in för att svara
#28472 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Logga in för att svara
#28473 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Tompa
graphgraph

Ja va säger man... småbarn i vuxna kroppar.

Logga in för att svara
#28478 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Irland ar grymt mellow men ett par bryt runt norra kerry kan man fa smisk om man inte passar sig.. Vanligtvis brukar det vara vag hungriga fransman o utomsocknes...som rakar illa ut..

Logga in för att svara
#28480 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

"Stora män känner sig aldrig stora. Små män känner sig aldrig små."

Kinesiskt ordspråk om vikten av självkännedom. Genom självkännedom kommer en naturlig respekt för andra kanske?

Jag tyckte Jimbob summerade upp det ganska bra annars.

Sen det där med var man bor, det blir ju mer eller mindre automatiskt så att de som bor tillräckligt nära ett spot till slut blir betraktade som lokala surfförmågor.
Det har en hel del med hängivenhet att göra. Locals kommer och går också, en del faller ifrån och andra kommer till. En del får återfall..

Logga in för att svara
#28494 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Zafer, om du vill kan jag utnämna dig till local lite varstans i krokarna.

Håller nästan med om Jimbobs definition. Men "där man surfar mest" räcker inte. Tänk om man inte surfar särskilt ofta, men när man väl gör det så är det spot x. Dom som "alltid" surfar spot x kommer nog inte att betrakta dig som en av dom utan som en sporadisk besökare.

Logga in för att svara
#28501 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

man kan va "local" första gången man surfar ett ställe om man vet hur man uppför sig.

Logga in för att svara
#28503 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Gazzer skrev:
man kan va "local" första gången man surfar ett ställe om man vet hur man uppför sig.

Kan ligga nåt i det..kanske haha.

Jag blev utnämnd till hederslocal av några norrmän på ett bryt ute vid västkusten. Inte så stressigt i vattnet där (oftast).
Men man bör ju ha hyffs oavsett antal när man kommer till nya bryt, det är ju heller aldrig fel att tänka lite själv. Vem vet man kanske rentav slipper trängas med horderna?

Logga in för att svara
#28504 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Z T skrev:

Och till stackars Daniel som inte får några vågor, tyvärr finns det inga kölappar mannen jag vet inte vem du är eller vem du refererar till eller var du surfar men var i världen man kan man ligga på skuldran i ett packat hav bland hungriga surfare och vänta på att någon ska ge en våg till dig ,du ska vara på rätt plats vid rätt tillfälle heter det .
Och hur kan en person ta alla vågor?
det går inte ,skärp dig .

Jag referade inte till någon, utan generaliserade. Däremot verkar det som du tog åt dig, haha!

Logga in för att svara
#28508 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Håller med Jimbob också, här kommer en bild från Sveriges mest kända spot som oftast brukar gå under benämningen "secret" spot. Där finns ju ingen local vad jag vet om som bor på gångavstånd, men däremot en massa som surfar där varje gång det funkar. En del åker riktigt långt och det börjar bli lite attityd i vattnet ibland, kanske pga att många tycker sig vara locals där...

Viss del av diskussionen kändes som den kom upp på grund av hur det var där i vattnet i lördags...

Kaos är väl bästa benämningen...

//Göran

PS. Var skönt att surfa på sitt egna hemmabryt idag med 3 pers i vattnet och många vågor åt alla...

Logga in för att svara
#28510 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Sicka jävla puckon!
Vad sysslar dem med?

Logga in för att svara
#28512 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 3

Z T
graphgraph

Tack jonas H A HAhahaha aaaaaaahhh

Ooo va snällt känns genast bättre ha ha ha ha ..... Jag kan utnämna dig till local med mannen, lite filosofi skadar inte aaaah..
Det hela är ju så jävla barnsligt men ....
det har varit och är mycket snack om det hela och det blir mer o mer ju mer crowden ökar det är liksom ett nytt fenomen att svenskar ska slåss om vågor i Sverige ???
Vi var ju typ 5 surfare i skåne i 10år om nu det räcker , det hela växte till sig långsamt och nice naturligt hastighet som sagt ,,tills någon psyco helt jävla respekt löst drog hit hela jävla Danmark och resten av Sverige över Internet bara för att få lite egen credd för att sen inte själv ens surfa här. Nuff Said

Och nu är det ju som det är ,De va bättre förr HA AH AHHHHHHHHHAAAAAAA

Det som var heligt så länge är nu skändat, Klart att man tittar surt på alla nya ansikten som kommer hela tiden ..Och dom kommer med sin egna lilla crowd istället för ensammna för att dom inte fattar bättre..och värre lär det väl bli aaaa

Men visst havet är allas och alla ska samsas och ingen har mer rätt än någon annan där ute och dela med dig osv bla bla bla .

Och Daniel det kunde gott ha varit mig du snackade om ,Jag paddlar om dig om jag inte känner dig och jag kan nog uppfattas som jävligt jobbig av många nya ansikten ,men det bjuder jag på .

Logga in för att svara
#28513 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

kanske när man slutar reflekera över de.
Annars tycker jag tompa och efik g sumera rätt bra i sina första inlägg.

Logga in för att svara
#28514 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

sverre skrev:
Sicka jävla puckon!
Vad sysslar dem med?

Dom har sett bilder från stället på internet och var tvugna att kolla in det själva.

Göran, det bor surfare inom gångavstånd och cykelavstånd från det där stället. Men av nån anledning så verkar det som om att ju längre ifrån det man bor, desto mer snackar man om det på nätet eller publicerar bilder.

Logga in för att svara
#28522 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Z T skrev:

Och dom kommer med sin egna lilla crowd istället för ensammna för att dom inte fattar bättre..och värre lär det väl bli
.

Ja det är en jävla gåta, ett gäng på typ 6 pers kommer. Är det gängverksamheten eller surfingen som drar mest. Om det är gäng grejen så finns ju BOS men det är klart att det kan va svårt att bli med. Scouterna och ornitologiska riksföreningen välkomnar dock mer än gärna nya medlemmar.

Logga in för att svara
#28526 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 9

Jakob
graphgraph

JFL skrev:
sverre skrev:
Sicka jävla puckon!
Vad sysslar dem med?

Dom har sett bilder från stället på internet och var tvugna att kolla in det själva.

Göran, det bor surfare inom gångavstånd och cykelavstånd från det där stället. Men av nån anledning så verkar det som om att ju längre ifrån det man bor, desto mer snackar man om det på nätet eller publicerar bilder.

Måste bara flika in med ett "Jag håller med"

Logga in för att svara
#28553 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 18

erc
graphgraph

Logga in för att svara
#28555 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

erc skrev:

Det var som att skåda in i min framtid....

Logga in för att svara
#28556 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

mel
graphgraph

Mitt hemmabryt försvann när Dragör färjan slutade att gå...

Logga in för att svara
#28583 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Tompa
graphgraph

haha den va fin. 'you hawaiian whore'. ben stiller is da king!

Logga in för att svara
#28610 Svar: Local , Respect, Kooks, Fråga ? 17 år, 3 månader sen Stoke: 1

Oldschool
graphgraph

" I piss on your cutback" hahaha...klassiker!!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!