Facebook data

1
Överaskningssurf! Resor och kurser?
#28463 Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

rebecka
graphgraph

Hej, jag har fått ett nyblivet intresse av surfing och skulle behöva lite hjälp!
Vill överraska en väldigt speciell person med en resa till något fint surfställe med vågor för både nybörjare och lite mer erfarna. Ett resmål som inte är förstört av turism och inte kostar hela årslönen.
Vad har ni för förslag? Även tips på mysiga boenden skulle uppskattas, helst inte det vanliga hotellet!
Har funderat på Costa Rica och även Hawaii, men alla förslag är toppen! Vilken tid på året är den bästa?
Vet ni även några bra surfkurser både i Sverige och andra länder.

Tack på förhand

Logga in för att svara
#28465 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Tompa
graphgraph

rebecka skrev:
[quote]
Vill överraska en väldigt speciell person med en resa till något fint surfställe med vågor för både nybörjare och lite mer erfarna. /quote]

Fan va skönt.. äntligen kommer Sverre få komma ut ur landet och känna på lite vågor!

Logga in för att svara
#28466 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Tompa
graphgraph

ohh ap-beta-kass-forum.. går inte ens få till quote'n riktigt.

Logga in för att svara
#28468 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Hej Rebecka !!!

Jag vet inte hur Tompa vet att det är mig det handlar om men.. det är mindre viktigt.

Jag åker gärna till Hawaii men också andra ställen skulle va kul!

ps Du får gärna lägga upp en bild på dig också!

Logga in för att svara
#28471 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Tompa
graphgraph

"Ett resmål som inte är förstört av turism "

Definiera 'förstört av turism'. Ni kommer själva vara turister.

Logga in för att svara
#28477 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Morocco is a pretty cool destination for surfing IF you don't mind being on guard most of the time in most situations. or/and if you're OK with very poor hygine in your immediate surroundings ......

Logga in för att svara
#28511 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Hejsan, först ska man fråga sig följande tror jag:

1) Budget

2) När kan ni resa

3) Hur länge kan/ska ni vara borta

4) Är det 100 % surf eller ska det finnas annat att göra

5) Hur viktigt är vädret (vill man surfa utan våtdräkt) osv

Om man vill ha prisvärt och bra för både nybörjare och mer avancerad så ska man ju se till att det finns exponerade stränder och mer skyddade vikar/points på nära håll. Då kan man enkelt anpassa storleken efter vad man klarar av.

I Europa skulle jag satsa på södra Portugal, prisvärt, hyfsat bra klimat året runt och bra swell fönster. Medellång resa Costa Rica för där är det "surfschool" heaven och perfektion på vågorna 90 % av tiden under morgonen/förmiddagen under torrperioden.

Längre resa skulle jag satsat på Australien + Indo, lära sig grunderna i Oz och sen köra vidare i lite tuffare vågor i Indo på hemvägen. Fast jag är Australien frälst och tyvärr inte varit på Hawaii...

Ha det gott och lycka till!
//Göran
-----------------------------------
www.backdoor.se

Logga in för att svara
#28528 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

rebecka
graphgraph

Backdoor_Goran:

Tack så mycket för dina tips. ska kolal vidare på dem!
Runt 20-35 000 per person tror jag skulle vara rimligt. Med en mindre budget antar jag att man inte tar sig någonstanns. Vet inte vad priserna ligger runt, på de ställerna. Men billigast möjligt.

Har inte planerat något datum än. När är bästa säsongen? Man får försöka lägga upp resan efter det. Om det inte är billigare under en lite mindre solig period.

Minst 2 veckor upp till en och en halv månad hade jag tänkt vara borta.

Hela 100 % surf. Andra nöjen skada ju aldrig men det är inget som är högt prioriterat.

Vädret är hyfsat viktigt! Tror inte det är så inspirerande att lära sig surfa under en månads regn och blåst, eller bara grått väder

Kan du ge lite exempel på sånna stränder? Av egen erfarenhet eller andra tips...
Vilken tid på året skulle du rekommendera costa rica, fick höra att juni-juli inte var någon bra tid att åka dit, stämmer detta?

Logga in för att svara
#28529 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

rebecka
graphgraph

Gazzer skrev:
Morocco is a pretty cool destination for surfing IF you don't mind being on guard most of the time in most situations. or/and if you're OK with very poor hygine in your immediate surroundings ......

Ska kolla upp det, tack för tipset!

Logga in för att svara
#28531 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

rebecka
graphgraph

Tompa skrev:
[quote]rebecka skrev:

Vill överraska en väldigt speciell person med en resa till något fint surfställe med vågor för både nybörjare och lite mer erfarna. /quote]

Fan va skönt.. äntligen kommer Sverre få komma ut ur landet och känna på lite vågor!

Skulle vara trevligt med ett mer seriöst svar om du är erfaren av surf. Sverre är inte den speciella personen i sammanhanget.

Logga in för att svara
#28532 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

rebecka
graphgraph

Tompa skrev:
"Ett resmål som inte är förstört av turism "

Definiera 'förstört av turism'. Ni kommer själva vara turister.

Det jag menar med det är att vi vill uppleva kulturen också. Vilket kan vara svårt att göra om man ständigt är omringade av andra turister. Jag menar inte helt turisttomt men inte översvämmat.

Logga in för att svara
#28533 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

rebecka
graphgraph

sverre skrev:
Hej Rebecka !!!

Jag vet inte hur Tompa vet att det är mig det handlar om men.. det är mindre viktigt.

Är ledsen att göra dig besviken, men det var inte dig det handlade om!
Skulle vara snällt med lite tips istället för personintressen.

Logga in för att svara
#28534 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

rebecka skrev:
Backdoor_Goran:

Runt 20-35 000 per person tror jag skulle vara rimligt. Med en mindre budget antar jag att man inte tar sig någonstanns. Vet inte vad priserna ligger runt, på de ställerna. Men billigast möjligt.

Har inte planerat något datum än. När är bästa säsongen? Man får försöka lägga upp resan efter det. Om det inte är billigare under en lite mindre solig period.

Hela 100 % surf. Andra nöjen skada ju aldrig men det är inget som är högt prioriterat.

Vädret är hyfsat viktigt! Tror inte det är så inspirerande att lära sig surfa under en månads regn och blåst, eller bara grått väder

Kan du ge lite exempel på sånna stränder? Av egen erfarenhet eller andra tips...
Vilken tid på året skulle du rekommendera costa rica, fick höra att juni-juli inte var någon bra tid att åka dit, stämmer detta?

Rebecka om du frågar när bästa säsongen rent allmänt är utan att specificera EN plats så är det som frågan hur långt är ett snöre.

Olika platser har säsong på helt olika årstider.

Jag är ingen expert på Costa Rica men har för mig attde är regnsäsong på där på vår sommar.
Försök undvika regnperioder i tropikerna då det är fullt med insekter och på vissa håll malariamygg.
Sen kan vattnet bli chokladbrunt och vägarna ofarbara på många platser.

Logga in för att svara
#28536 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Tompa
graphgraph

"Skulle vara trevligt med ett mer seriöst svar om du är erfaren av surf. Sverre är inte den speciella personen i sammanhanget."...

attans.. de va värt en chansning!

Logga in för att svara
#28537 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

rebecka
graphgraph

ErikG skrev:
rebecka skrev:
Backdoor_Goran:

Rebecka om du frågar när bästa säsongen rent allmänt är utan att specificera EN plats så är det som frågan hur långt är ett snöre.

Olika platser har säsong på helt olika årstider.

Jag är ingen expert på Costa Rica men har för mig attde är regnsäsong på där på vår sommar.
Försök undvika regnperioder i tropikerna då det är fullt med insekter och på vissa håll malariamygg.
Sen kan vattnet bli chokladbrunt och vägarna ofarbara på många platser.

Ne, ursäkta, det blev lite fel av mig... jag menar säsonger.
Så tänkte jag att dem som läser det kanske kan svara vad dom vet om de platser dem besökt och har erfarenhet av. Så om du eller någon annan vet bra perioder att resa till exempelvis; Costa Rica, Hawaii, Bali, Portugal så får du gärna svara på det Men jag skulle vilja veta de flesta surf-resemålen,
eftersom att jag själv har så lite erfarenhet och inte vet alla platser jag bör fråga om.
Kändes lite fel att skriva varena plats

Bra att veta om regnperioden för Costa Rica! Tack för tipset

Logga in för att svara
#28548 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

rebecka skrev:
sverre skrev:
Hej Rebecka !!!

Nåja eftersom jag trodde det var jag som Tompa sa så ville jag ju se personen ifråga för att se vem du var och om jag kände dig.

Dessutom är jag inte intresserad av dig som person utan som KVINNA ! MU HAHAHAHA!

Logga in för att svara
#28565 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

rebecka
graphgraph

sverre skrev:
rebecka skrev:
sverre skrev:
Hej Rebecka !!!

Nåja eftersom jag trodde det var jag som Tompa sa så ville jag ju se personen ifråga för att se vem du var och om jag kände dig.

Dessutom är jag inte intresserad av dig som person utan som KVINNA ! MU HAHAHAHA!

Okej, det första är förståligt - Jag känner inte dig, så du slipper fundera!
Men hade du varit en kvinnorkännare borde du hjälpt mig med det jag behövde hjälp med och antagit att jag är en upptagen kvinna med tanke på att jag frågar om tips för att jag och en speciell person ska få resa tillsammans.
Kvinnor gillar artiga män!

Logga in för att svara
#28566 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

rebecka
graphgraph

Tompa skrev:
"Skulle vara trevligt med ett mer seriöst svar om du är erfaren av surf. Sverre är inte den speciella personen i sammanhanget."...

attans.. de va värt en chansning!

Inga tips då?

Logga in för att svara
#28568 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

rebecka skrev:
sverre skrev:
rebecka skrev:
sverre skrev:
Hej Rebecka !!!

Okej, det första är förståligt - Jag känner inte dig, så du slipper fundera!
Men hade du varit en kvinnorkännare borde du hjälpt mig med det jag behövde hjälp med och antagit att jag är en upptagen kvinna med tanke på att jag frågar om tips för att jag och en speciell person ska få resa tillsammans.
Kvinnor gillar artiga män!

Jag vill gärna bli en kvinnokännare! Lär mig! För varje grej du lär ut får du ett surftips!
Det där med artighet var lite väl vagt motsvarar bara Hossegor i Frankrike...

Logga in för att svara
#28580 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Tompa
graphgraph

"Inga tips då?"

njae.. sry mi'lady. hoppas ni får en trevlig resa iaf.

Logga in för att svara
#28684 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

pheur
graphgraph

Hej,

Det finns naturligtvis hur mycket info som helst att hitta på nätet om dessa platser. Annars är ett bra tips om man inte riktigt vet vart nästa resa ska gå att kolla tex Stormrider World guiderna för att få lite inspiration.

Annars också www.wannasurf.com brukar starta letandet på nätet.

Logga in för att svara
#29212 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Hej Rebecka

Jag skulle tipsa om Pipa i Brasilien. Det finns både vågor för nybörjare och de mer kunniga. Där är det dessutom inga problem att få surflektioner till ett billigt pris. Madeiro är stranden ni ska hänga vid i sådana fall.

Pipa är naaajs. En gammal fiskeby som hippisarna "upptäckte".

Liina

Logga in för att svara
#29318 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

rebecka
graphgraph

Liinus skrev:
[quote]Hej Rebecka

Jag skulle tipsa om Pipa i Brasilien. Det finns både vågor för nybörjare och de mer kunniga. Där är det dessutom inga problem att få surflektioner till ett billigt pris. Madeiro är stranden ni ska hänga vid i sådana fall.

Pipa är naaajs. En gammal fiskeby som hippisarna "upptäckte".

Liina[/quote

Hej Lina tack så jättemycket för tipset, var precis ett sånt förslag jag behövde! Ska kolla upp det!
Har du varit där?
Verkligen toppentips!

Tack / Rebecka

Logga in för att svara
#29331 Svar: Överaskningssurf! Resor och kurser? 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

rebecka
graphgraph

I all min hast... överraskning såklart!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?