|
#2849 |
Vad jobbar ni med? 18 år, 5 månader sen |
Stoke: 25 |
lars
|
Nån gång i framtiden kanske man skulle ta å skaffa sig ett vettigt jobb men har inte en aning om vad..Vad jobbar ni med när ni inte surfar, och kan ni skippa jobbet när de väl är surf på G?
Jag jobbar med massa tillfälliga jobb för att samla ihop cash och sen försvinner jag på vintern till nåt varmare ställe. Just nu kör jag truck varje natt på ett lager. Dåligt betalt, enformigt, tungt och riktigt tråkigt är allt jag kan säga om det. Ångest varje dag när man ska till jobbet. Sover bort dagarna och kollar surfsverige på natten när man inte kan sova efter jobbet..
En fördel bara och de är att man kan dra iväg å surfa varje dag de blåser..
So..vad jobbar surfsverige med?
/Lars
|
|
|
|
|
#2850 |
Svar: Vad jobbar ni med? 18 år, 5 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Bättre att plugga än att jobba. Jag pluggade/jobbade på universitet från 1993 till 2004 och surfade betydligt mer än jag gör nu. Ett hett tips är att välja ett jobb som funkar i fler länder än i sverige.
|
|
|
|
|
#2854 |
|
har ni sa javla trakigt hemma !!!!
|
|
|
|
|
#2857 |
Stoke: 11 |
Willy
|
Jag jobbar på kommunen och handlägger olika miljöärenden. Det betyder att jag ska vara klar med de inom en viss tid. Det innebär att så länge jag gör klart mitt jobb inom den tiden så får jag surfa! Större morot till att jobba finns inte.
|
|
|
|
|
#2858 |
Stoke: 24 |
|
Jag har jobbat som danslärare och showartist fram o tillbaks de senaste 8 åren men sedan Juni jobbar jag på Gardemoenflygplats i Norge som Whiskey o vin försäljare i Ankommst butiken  Kostym, slips o hela kittet, hehe.. Ser väldigt annorlunda ut!..
Spara till en massivt fet resa nästa år..
|
|
|
|
|
#2863 |
|
Andiss
|
Basta jobben ar nog bartender, nattvakt eller dyl om man vill ha mycket surf. Sommartid funkar nog alla jobb da det ar surf fore o efter jobb. Annars eget foretag typ rep for nagot foretag sa kan du planera i din rutt efter var det kommer vara surf.
Sitter sjalv o sunkar med information system o sant, vilket inte ar bra om man vill surfa massa massa massa
|
|
|
|
|
#2865 |
Stoke: 15 |
|
Jobbar också med IT, har en viss frihet, men den börjar bli inskränkt eftersom min chef blir mer och mer mindre tillgänglig, vilket betyder att jag måste kunna nås per telefon åtminstone. Om jag hade en vattentät telefon (tro mig, jag har lattjat med idén, och har en vattensäker case till min gamla telefon, som jag använde sensast i januari).
Nu på vintern är det nästan kört för min del, visst så länge som inget akut inträffar så går det väl bra, men den dagen man ligger i vattnet och det smäller till på firman, då ligger jag pyrt till.
Nattjobb, eget företag, eller jobb handlar om att prestera saker, med deadline, där andra inte är så beroende av dig under tiden, måste vara det ultimata. Annars flytta till ett land, där man alltid kan få surf innan och ef. jobbet, t ex Oz. Där är det gängse standard att sporta innan jobbet.
|
|
|
|
|
#2867 |
|
Arbetslös...... Ser till att skada mig en gång varje år, för att sedan leva på försäkringspengarna.
Råkar man tappa en tå(typ den mellan lill-tån och den i mitten) får man 100 000.
jeaaasså!
|
|
|
|
|
#2869 |
|
Skaffa ett ärr i ansiktet är att rekomendera inför julresan till indo.

|
|
|
|
|
#2872 |
Stoke: 4 |
|
Lämnat reklambranschen och pluggar nu till sjuksyrra. Bra utsikter för surf och berg, var som helst.
|
|
|
|
|
#2878 |
Stoke: 30 |
|
I work at Hollywood on sundays, make corporate videos, skate videos, sometimes film surfing, and am about to start on a documentary the rest of the time.
|
|
|
|
|
#2879 |
|
oh yeah, I also wrestle, I am trying out for the World Wide Wrestling Federation:evil:
|
|
|
|
|
#2880 |
|
Per
|
|
|
|
|
#2881 |
Yann
|
HTML-Hora med en förkärlek för Microsoftplattformen .NET
|
|
|
|
|
#2883 |
|
plåtslagarn
|
|
|
|
|
#2888 |
Stoke: -10 |
|
Kör egen reklambyrå.
+ kan bestämma över all tid själv. Faan det blåser = ställer in alla kundmöten.
- Inget jämt cashflow. Ibland har man, inbland inte. Bra att ha en fru att luta sig tillbaka på... på mer en ett sätt...mindre bra att hon inte gillar att man är ute och surfar jämt. Fick faktiskt gå upp efter bara en timme under mitt livs bästa surf i sverige, (Helgumannen...) med en rejäl utskällning att jag lämnat henne i bilen när det var kallt och regnigt... Jaha, det var jobbet vi snackade om. Jo att vara egenföretagare är nog bra.
|
|
|
|
|
#2896 |
|
bartender...
+jobbar kvällar och nätter, kan surfa dagtid.
+bra betalt, om man jobbar där det är bra med dricks(alltså inte så många ställen i sverige...)
+ofta ledig på vardagar=surfar oftare än om man knegar vardagar också.
+säsongsjobb=spara pengar och resa upp dom på billigt ställe mellan säsongerna eller över säsongerna
-yrkes skadad efter allt för många år i bar/resturang branchen, klarar snart inte mera fulla folk...
-jobbar i hemsedal på vintern, inget surf där direkt. dock bra snowboard åkning,dåligt substitut...
borde hitta på något bättre själv snart, vet bara inte vad... har nog kört fast lite. börjar bli för gammal för krog svängen.
|
|
|
|
|
#2900 |
|
how long have you been working in hemsedal, what bar too?
I did 4 seasons there
|
|
|
|
|
#2902 |
|
almost 10 years on and of...
most of the time i worked at Skogstad,in the night club. you must have seen me there. worked with Cato,Hanne, Nicke,Solvor,laila,Ludde. spend a lot of time in the slops with Andreas that use to work at hemsedal cafe and with the danish guy, Bo-Philip how works at hemsedal sport.
when were you there? were did you work?
|
|
|
|
|
#2905 |
|
sharkboy, chris? I remember you, you and your brother lived there. you got to now me, freddan.i even think we worked together for some time. i think i worked in the snowboard shop when you first got there. you and your brother used to live in the basment with a nother guy. if you are the one i think you are, we spend some serious time in the slopes...
|
|
|
|
|
#2908 |
|
that's me dude! weird to meet up with you on here crazy!
but cool ha ha
|
|
|
|
|
#2910 |
magge
|
jobbar som idrottslärare på låg/mellanstadiet. trivs riktigt bra med det. Slipper dessutom sätta betyg.
+korta arbetsdagar, planering kan styra när själv, ledigt jullov, sportlov, påsklov och ffa sommarlovet
-ledig på alla högsäsonger, vilket gör alla resor dyra. kan ta ledigt annan tid men då blir det ännu dyrare pga utebliven lön.
|
|
|
|
|
#2912 |
Stoke: 18 |
erc
|
Studerar Miljövetenskap på GUm underbart mycket tid över till att surfa! men inte så mycket betalt ...
|
|
|
|
|
#2921 |
Stoke: 7 |
Cagge
|
Tandläkare, ber min sköterska att boka av efter/förmiddagen om det ser lovande ut. ( Patienterna blir oerhört lättade ) Nio veckors sem/år. Jobbade i Newquay ett tag och det är inget större problem att hitta jobb utomlands. Nackdelar? Jag har en paj axel tack vare jobbet, det är stressigt och på onsdag kommer Fru Pettersson:pinch:
|
|
|
|
|
#2925 |
Stoke: 2 |
|
Civilingenjör maskinteknik just nu som konsult.
+Tjänar ganska bra och kan därför åka på schyssta semestrar när man väl har semester.
+Har flextid och kan därför oftast komma ifrån jobbet om jag verkligen vill bara jag tar igen det senare. Gäller dock inte vintertid eftersom det tär för mycket på flexkontot.
+Variernade, och för det mesta, stimulerande och utvecklande arbete.
-Antydan till musarm pga för mycket CAD.
-Dåligt med tid över till fritidsintressen och hålla sig i form.
-Mycket pendlande.
-"Bara" fem veckors semester.
-Studielån
|
|
|
|
|
#2928 |
Stoke: 3 |
|
Art Director på reklambyrå i Sthlm
+ Att vara "AD sen" hör till. Kan komma efter lunch och ingen reagerar ens
- Jobbar, trots ovanstående, mer än vad jag får betalt för
|
|
|
|
|
#2929 |
|
Har jobbat som som speciallärare för 6-7 klassister i snart 4månader, arbetsdagen börjar tidigast kl 08:30 och slutar senast 14:30. Ibland kan dagens första lektion börja senare och vissa dagar kan jag dra redan kl 11:00.
Som tidigare nämndes har man semester under höst, jul, sport och påsk + ett långt sommarlov. Tyvärr är det ganska svårt att fixa en ledighet under andra tider av året, men jag går och drömmer om längre resor under sommarlovet till Sydamerika, Nya Zeeland eller Polynesien.
Förresten är eleverna som jag jobbar med skitroliga och motiverade och inga problembarn som Lappjävelns mammas horungar:woohoo:
|
|
|
|
|
#2936 |
Stoke: 3 |
Nynäs
|
eldar rt-flis ....
bättre att va pappsenledig;)
|
|
|
|
|
#2937 |
|
bussdriver.... är med på listan över världens tråkigaste jobb.... jobbar som timanställd = kan surfa hur mycket som helst. det dåliga e att jag aldrig har cash.... och om jag blir sjuk så blir jag ännu fattigare..... men som sagt.... surf!!!
|
|
|
|
|
#2938 |
Stoke: 1 |
flip
|
ICA // Jobbat där sedan september, som extra anställd. Så bara 2 dagar schemelagt, varannan vecka..
+ Lätt att säga nej till jobb och komma iväg kortare perioder iaf.
+ Sköj!
+ 2 min hemifrån
- Osäkert ekonomiskt som extra
Hmm, kan nog inte rada upp så mkt mer, känns som jag knappt börjat.. Har för övrigt inte varit i jobbsvängen speciellt länge. Rätt fräsch =)
|
|
|
|
|
#2939 |
flip
|
Sjukt störd tråd förresten!
Tänkte att jag skulle skapa en sådanhär när jag kom hem från jobbet =D
Wierd coincidence..
|
|
|
|
|
#2943 |
|
Pluggar mekatronik & jobbar på McDonalds
+ Har en förstående farsa som låter mig sjukanmäla mig dom dagarna man har skola
så länge jag inte skolkar mer en 20& får jag mitt studiebidrag
- Kan inte skolka för mycket då missar man för mycket i skolan & mentorn får damp
- McDonalds jobba aldrig där om du är en surfare Chefen fattar ingen ting när man ber om lediget till surf
& om man sjuk anmäler sig för mycket får man sparken!
så om någon har ett jobb å ge mig så vore det chill =)
|
|
|
|
|
#2947 |
Stoke: 68 |
|
Jag jobbar när jag vill....jag är rik...haha..Min sambo Lotta och hennes kusin Mats äger en stor bilaffär här i stan..jag var fastighetsmäklare i Australien och kände massor med pengar innan jag flyttade hit...jag jobbar när jag vill...life's good mate...
|
|
|
|
|
#2954 |
Stoke: 5 |
hman
|
Bankir. Hyfsade möjligheter att komma loss om swell of the century skulle närma sig. Teoretisk möjlighet att pensionera sig tidigt och bra möjligheter att jobba utomlands
|
|
|
|
|
#2955 |
|
Jobbar nätter som personlig assistent. Hyfsat betalt och ganska slappt jobb. Sen jobbar jag på T12. Det är ok, men väldigt svårt att komma loss om man vill åka någonstanns. Har tills nyligen även jobbat som bartender, helt ok, men ganska slitigt.
|
|
|
|
|
#2957 |
|
Åfan T-12, vart där länge? Stod å dillade våtdräkter där med ngn förra sommaren som faktist ärligt verkade intresserad, övrigt så känner jag Christian sen gammalt, köpte också min första våtdräkt där, av Uffe, en härlig F2, shit den är stel å go. 
|
|
|
|
|
#2961 |
Stoke: 14 |
|
Jobbar som Personlig tränare typ 150% i veckan men kan lätt avboka mina kunder när mr Poseidon e på gott humör:evil:
|
|
|
|
|
#2968 |
|
Fiskare är fan kung! Bästa hittills... Action så det räcker på en kulings dag. Kustfiskare är grejen så man får komma iland varje dag. Garanterar att du har koll på när det är swell haha. Gott betalt, behöver inte gå på gym, ett par tusen kilo fisk om dan är fin träning. Du jobbar hårt när du jobbar sen är du färdig med det å kan fokusera på surf. Nackdelar kan ju vara å spy lite av å till men det är en del av gamet. Kört bartender racet oxå som är kul ett tag å funkar fint med surf. Men nej... fiskare folkens, det är frihet som påminner om surf.
|
|
|
|
|
#2972 |
Stoke: 143 |
|
Öh hurru Sammi jag vill veta mera om Lappdjävylens horungar,,,??Är dom bra på å surfa.
|
|
|
|
|
#2974 |
Stoke: 25 |
lars
|
flip skrev:
Sjukt störd tråd förresten!
Tänkte att jag skulle skapa en sådan här när jag kom hem från jobbet =D
Wierd coincidence..
Flip, Du får lär lära dig flip att jag alltid ligger steget för dig bara..  du minns väl om flygfixaren..
flip 03-11-2006 22:06 Quote Reply Alert
Tack Lars ^^ Snabbare än fantomen..
Tackar för alla svar! Gött å få lite ideer och lite koll på surfsverige folket. Fast jag blir nog kvar i min jävla truck i nån månad till innan det bär av till värmen..
Jag vill höra vad hela Sydney/Oz svenskarna sysslar med också? Redax driver du Surfsverige på heltid eller?
/Lars
|
|
|
|
|
#2978 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
Jag jobbar med grafisk formgivning. Sa upp mig från CNet Networks här i Sydney där jag var Senior Designer för ungefär ett år sedan för att kunna bygga färdigt Surfsverige och dra till Hawaii på semester. De jävlarna ville inte ge mig ledigt när jag ville dra. Innan dess så satt jag på nätterna och jobbade med Surfsverige och höll på att bli en Zombie. Som tur var hade jag puttat undan en massa $ som jag tillsammans med en del frilansjobb levt på sen dess.
Kommer fortsätta med det tills jag (eller flickvännen  ) tröttnar.
|
|
|
|
|
#2982 |
Eric
|
Strålskyddstekniker
+Bara jobb vågfattiga perioden maj - augusti.
+12,5 timmars skift, hälften av passen är natt samt många dagar ledigt.
+G-bay -(Forsmark).
+Öland -(Oskarshamn).
+Åsa -(Ringhals).
+Utlandsjobb USA, Kanada, UK. (tackade just nej till 4 månaders jobb vid Europas bästa höger, Thurso, Scotland)
+Hyffsat betalt. Efter en sommar i Sverige och 2 månaders utomlandsjobb så kan man resa resten av året om man snålar lite.
-Nästan omöjligt att flexa för surf.
|
|
|
|
|
#2983 |
|
fredtiger
|
Konsult i Oslo:
+Bra lön
+Kan arbeta i hela världen (men gör tydligen inte det....?!)
+Ganska mkt ledigt (5-8 veckor)
-Långt till surf
-Långt till Chris (!)
-Långt till flickvännen
-Har efter 6mån lagt grunden till konsultmage så får väl blir longboarding inom ett år...
->sticker från Oslo så fort jag hittar ett vettigt jobb på en bättre plats!
|
|
|
|
|
#2986 |
|
|
|
|
|
#2988 |
|
Redaktör. Kan styra mina egna tider = dyka upp vid 10-11 efter en jävligt tidig morgonsurf, se lite rödögd ut, mumla ngt om dagis och lite sömn när man har småbarn.
|
|
|
|
|
#2990 |
|
jag bor i stockholm och jobbar somviktigpetter.
|
|
|
|
|
#2991 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
Hahahahahaha! 
|
|
|
|
|
#2998 |
|
Esta.
|
spot pimp
vräkig bil
snygg hatt
blanka boots
porrmusche
stall med sexiga hyrbrädor
har all tid i världen att studera prognoser
(snart lunch!)
|
|
|
|
|
#3023 |
|
lappjäveln
|
Röntgensjuksköterska. Brukar ha ett helvete med finnjävelns (östanpåbull) morsa,....jobbigt med patienter som väger uppemot 200 kg.... Vexsalalove baby!!..men dock bra träning- fint för rykken finn-arsle, hahaha!!!
|
|
|
|
|
#3032 |
Stoke: -18 |
|
Jobbar med det administrativa inom familjeföretaget just nu kan på så sätt säga till Morsan som är chefen att nu ere surf och får dra versen om att man inte får många såna här dagar om man bor i Sverige o surfar:P men ser mig om annat jobb. Ingen egenföretagare som är i behov av en som är grym på kopiatorer skriva fakturor gå till posten och viss mån även chauför jag är en jävel på att Harpan när man väntar på att kopiatorn ska bli klar också...
|
|
|
|
|