Facebook data

1
Fast i träsket !!
#28937 Fast i träsket !! 17 år, 3 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

08 känns som nytändning. Satsar på longboardtiteln och behöver såklart en ny log. Den gamla är helt slut och förklarar den dalande kurvan på Touren. Laddad till tusen tar jag klivet ut i cyberrymden för att leta reda på en rätta. Nu sitter jag här helt förvirrad, fast på ett högre plan möjligtvis, och undrar om det finns någon medsurfare som kan reda ut begreppen ( P/U, P/E, EPS, XTR, XPS, WTF ). Skämt åsido, jag vet vad förkortningarna betyder men jag vet inte vilken av följande brädfabrikanter som gör mest bräda för pengarna. Har försökt att ranordna dessa men jag kan ha fel.
1, www.avisosurf.com (och liknande freaks)
2, www.firewiresurfboards.com
3, www.flexlite.tv
4, www.surftech.com (tuflite)

Är det någon som provat Firewire´s Flexflight ? Eller känt skillnad på asiatiska massproducerade Flexlite versus Tuflite ?
TF2 finns inte i longboardutförande så Flexlite känns lite bättre, kanske ?
Det blir ingen P/U handshape, de blir för tunga bra glasade och ömtåliga proglasade.
Ett kolfibermonter från Aviso skulle smaka men de har inga priser på hemsidan: Frågar du efter priset har du inte råd; Typ.

Tar tacksamt emot alla svar
Du kanske har en bättre beg ? Bräda alltså.

Logga in för att svara
#28942 Svar: Fast i träsket !! 17 år, 3 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Eps är vanlig frigolit, dvs inget vidare strukturell hållbarhet och suger vatten rätt bra om det går hål på den. Används dock allt mer som custommaterial och med bra glasning är de betydligt lättare och hållbarare än pu/polybrädor.

Eps används dock även i pop-outs med sandwich på och då blir de grymmelätta och hållbara. Tufflite är riktigt fina, gillar även deras longboardshaper, de har några riktigt goa hp-loggar! Dessutom påstår de att de börjat med xps i stället för eps som inre skum. Det låter nästan för bra för att vara sant, då är de ju i princip omöjliga att förstöra!

Xps är superskummet. Finns som rosa och ljusblott isolermaterial i byggbranschen här hemma och tillverkas då av Dow chemicals. Jag har just handjagat en hybrid/fish till min dotter i det materialet och det är både skönare at shapa än frigo/eps och framförallt mycket styvare och suger inte en endaste droppe vatten. Bra både för brädor med enkel glasning och med sandwich.

Jag har ingen egen erfarenhet av brädor från de firmor du listar förutom surftech. Gillar som sagt deras shaper rejält. En av topp 3 av alla longboards jag haft (blivit några genom åren) är en Hap Jacobs 9'2 från surftech. Det var väl en 3,4 år sedan och den var då den magiska loggen från surftech. Vart jag än dök upp ville alla pröva. Axade oroligt fint i dropparna, riktigt snabb och ändå svänging, i vart fall i lite större vågor. Har dock set nya fina shaper med lite mer antydan till pulled nose och bredaste punkten lite längre bak vilket borde vara rätt idealiskt i svensk halvmush.

Jag sticker till Maui och Oahu om två veckor och där har jag alla mina surfpolare som longboardar - ska kolla in lite nytt och höra vad som gäller - återkommer då! Om inget revolutionerande skulle jag lägga mina dollars på en tufflite, både pga material och shape.

Svenska longboardtouren! Fasen vad det händer grejor. Man kanske får anledning att dra på sig en färgglad lycra utanpå gummit i år!!

/Jesper

Logga in för att svara
#28959 Svar: Fast i träsket !! 17 år, 3 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Aloha Cagge,

Kul att du satsar på titeln, då är vi två om det...

Jag sitter just nu med ett projekt och filar på 3 st olika longboards:

1) 9.1 x 21 7/8 x 2 3/8 (overhead/tubande, single to double)

2) 9.1 x 22 x 2 1/2 En comp modell små-medelstora vågor (mindre nosrocker och lite bredare nos, fast lika mkt tailrocker, v-bottom))

3) 9.1 x 22 1/2 x 3 Som comp modellen fast med mer noserocker, en all round bräda som funkar i allt. Single to double.

Kommer tillverka dem i PU/Epoxy och det går att justera på måtten såklart. PU/Epoxy blir starkare än en traditionell PU/Polyester men har mer flex än de hårdare skummen som andra tekniker har.

Gör min första beställning nästa helg och ska testsurfa dem under Påsken. Sen gör jag kanske lite justeringar och beställer en omgång till som jag får hem i början på maj.

Har kört mycket Surftech och South Point de senaste åren, de är bra om man är rädd för att snappa brädan eller få den dingad på flyget, annars är en traditionell bräda lite skönare i vattnet. För små-medelstora vågor kommer jag själv satsa på PU/Epoxy för de blir lättare än Surftech. Sen får jag testa hållbarheten i lite större vågor och se hur jag gör (sällan jag surfar så stora vågor dock, man är ju lite feg när det knakar på ordentligt...).

Skicka ett mail om du är sugen på en bräda under våren.

PS. Låter som det kan bli ett riktigt kul år på Touren, förra året hann jag tyvärr inte vara med eftersom vi fick en bebis under våren och jag missade första deltävlingen (Monica var i London), sen tappade man sugen lite. Dålig ursäkt kanske, fast i år är man desto mer laddad...

Ha det gott
//Göran
-------------------------------
www.backdoor.se

Logga in för att svara
#28963 Svar: Fast i träsket !! 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Hmmm.... E det detta som är den omtalade överraskningen, ett eget västkustbrädmärke Gött isåfall!

Logga in för att svara
#28965 Svar: Fast i träsket !! 17 år, 3 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

"annars är en traditionell bräda lite skönare i vattnet. "

Kan du utveckla det lite? Du menar vid paddlandet, take off eller vad?

tpfh, Gaz

Logga in för att svara
#28967 Svar: Fast i träsket !! 17 år, 3 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Backdoor Goran,
Fasen vad intressant, varifrån beställer du det här? Vem shapar? Finns det möjlighet att hänga på?

/Jesper

Logga in för att svara
#28969 Svar: Fast i träsket !! 17 år, 3 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Hallå igen,

Min erfarenhet efter att ha surfat på Surftech till 90 % de senaste 3 åren är att brädan är hårdare och ger mer tryck på revben mm, speciellt en longboard med mycket flytkraft. Har man våtdräkt på sig spelar det inte så stor roll, men i board shorts känns det skillnad.

Sen så är den lite stötigare om vågen är det minsta choppig. Men sen är det såklart en fråga om hållbarhet och hur mkt pengar man vill lägga på att ha en superlätt longboard.

Men de brädor som jag gör som är 2 1/2 tjocka eller tunnare håller väldigt dåligt i PU/Poly och därför blir det PU/Epoxy för att få en starkare bräda med så mycket flex som möjligt.

Styvare skum gör ju brädan tåligare mot dingar, men en long bräda kan bli så styv att den snappas enklare. Man kan såklart göra den lite extra tunn för att få mer flex, men känns som PU/Epoxy är en gyllene medelväg och sen kommer jag såklart testa andra material framöver.

Om du är sugen på en longboard Jesper så får du gärna lägga en beställning. Antingen innan nästa helg eller om du vill vänta och se på den första generationens brädor först och kanske testköra.

Har tänkt ta med 4-5 brädor upp till Stavanger över Påsk för provkörning/utvärdering och sen blir det kanske lite små justeringar inför nästa leverans.

Det är väl en av två "omtalade" överraskningar Remo, allt kommer presenteras inom ett par veckor. Jobbar för närvarande 16-18 timmar/dygn varje dag och börjar bli lite sliten, men ett par veckor till funkar det...

Surf räknas såklart som jobb, så förra veckan var väl inte så betungande egentligen...

Ha det gott
//Göran
-----------------------------
www.backdoor.se

Logga in för att svara
#28975 Svar: Fast i träsket !! 17 år, 3 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Backdoor G
Jag vill ha, men visst kanske jag ska vänta och kolla in en förstagenerationare först. Sticker till Hawaii och kommer hem i april. Var hittar man dina brädor då?

Håller föresten med dig vad gäller feel i surftech. De känns lite studsigare och nervösare. Har aldrig kört surftech hemma i sverige men när det blåser är nog den där lättheten och nervösiteten ännu mindreönskvärd. Jag har mer vana av traditionella pu/poly loggar och skillnaden i känsla är markant. Tycker dock att man kan vänja sig vid surftech om man nu vill det. De axar ju grymt snabbt i take off. Något mitt emellan låter ju dock helt optimalt!

/Jesper

Logga in för att svara
#28981 Svar: Fast i träsket !! 17 år, 3 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Tack för svaren ! ....men tycker det är "skumt" ändå. Frigolitkärna i samtliga asiatiska fabriksbrädor ( EPS), Jänkarna kallar skummet i dessa brädor for Styrofoam!!!. Är det samma sak fast "blåst" på olika sätt, med mer tryck, typ. Har alltid fått för mig att friggo & styrofoam är olika mtrl. Jesper, du har väl använt styrofoam till jäntans bräda eller är det ngt annat ?. Kul Göran att du tar fram nya brädor. Det låter onekligen spännande, det blir alltså handshapade med handuppålagt glafiber i epoxi över P/U, varför epoxi ?
Till Gazzer vill jag rekommendera www.longboardmagazine.com där kan man verkligen fördjupa sig. Verkar som P/U & polyester är "skönast" att surfa på. Shaparna har verkligen koll på dessa material också, men efter ett tag är brädan "slut" saknar flex och blir delaminerad. Vill man ha dessa lätta blir de väldigt snabbt delaminerade och trötta. Har kännt den ngt "döda" känslan på en billig friggo popout i Biarritz, dessutom har man mera "glide" i de lite tyngre P/U brädorna.

Logga in för att svara
#28982 Svar: Fast i träsket !! 17 år, 3 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

EPS kallas för frigolit i sverige men styrofoam i usa. Billigt, svagt, halvtrist att shapa, suger vatten men fungerar bra som kärna om det glasas rätt eller täcks med sandwich. Finns i lite olika vikter och kvalite och de bästa är mycket bättre än de sämsta

XPS kallas ibland för styrofoam i sverige och lite allt möjligt i usa, ofta just XPS men andra förkortningar förekommer. Dyrare, starkare, skönare att shapa (ej liks skönt som pu) suger inget vatten alls. Finns i lite olika vikter men kvaliten verkar vara mer jämn än frigolit. Överlägset störst tillverkare är DOW.

Epoxy är mycket starkare än polyester. Lite bökigare att laminera åtminstone för en duktig laminerare som kan laminera en sida på en surfbräda på en dryg kvart. Epoxin kan dock uppfattas som lättare att laminera med för en nybörjare då den har en mycket längre härdningstid, man kan således hålla på och kladda rätt länge. Däremot är det svårare att undvika att epoxin skummar sig och till exempel gör en snygg grafik lackad på skummet fult. Undvik mörka färger ute vid railen där laminaten överlappar är ett trick. Som med allt finns det olika kvaliteer på både epoxy och polyester. Den epoxy som främst säljs på konsumentmarknader är oftast rätt mycket svagare än mer industriella. De sistnämnda kan dock lukta rätt illa och innehålla mer farliga grejor.

Även pu-skum har ju olika vikter och kvalite, de suger inte vatten som frigolit men ända lite grann. Vissa sämre kan ha lite luftblåsor i sig, vissa görs med mer miljövänliga kemikalier, osv. PU är absolut det skönaste att arbeta med. Sedan har vi ju olika väver som gör stor skillnad i styrka. En billig 155gr e-glas ger ett tyngre och svagare laminat än en dyrare 200gr s-glas...

Till Toras bräda använde jag blå XPS. Limmade in en trästringer, och shapade traditionellt. La en air brush enligt Toras önskemål (mycket viktigt för henne och var väl det som tog mest tid) och laminerade med riktigt fin industriepoxy men med billig e-glas. Jag la på mycket tjockare laminat än nödvändigt för att brädan ska tåla det mesta, vilket ju också gör den tung. Ångrar lite att jag inte körde s-glas, ett lager mindre och drog ut epoxin hårdare... Shapemässigt var det grymt viktigt med en snygg swallow tail för Tora, men jag kunde inte låta bli att göra den lite onödigt tjock och bred för henne för att funka som en kul lekbräda även för hennes pappa i små sega skitvågor... 7'3 x 21'' x 2''7/8 Tora är grymme nybörjare men tycker surf är bland det bästa som finns.

/J

Logga in för att svara
#28985 Svar: Fast i träsket !! 17 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Cagge skrev:
Tack för svaren ! ....men tycker det är "skumt" ändå. Frigolitkärna i samtliga asiatiska fabriksbrädor ( EPS), Jänkarna kallar skummet i dessa brädor for Styrofoam!!!. Är det samma sak fast "blåst" på olika sätt, med mer tryck, typ. Har alltid fått för mig att friggo & styrofoam är olika mtrl. Jesper, du har väl använt styrofoam till jäntans bräda eller är det ngt annat ?. Kul Göran att du tar fram nya brädor. Det låter onekligen spännande, det blir alltså handshapade med handuppålagt glafiber i epoxi över P/U, varför epoxi ?
Till Gazzer vill jag rekommendera www.longboardmagazine.com där kan man verkligen fördjupa sig. Verkar som P/U & polyester är "skönast" att surfa på. Shaparna har verkligen koll på dessa material också, men efter ett tag är brädan "slut" saknar flex och blir delaminerad. Vill man ha dessa lätta blir de väldigt snabbt delaminerade och trötta. Har kännt den ngt "döda" känslan på en billig friggo popout i Biarritz, dessutom har man mera "glide" i de lite tyngre P/U brädorna.

EPS = frigolit kallas för styrofoam i USA. EPS står för expanderad polystyren.
Finns i olika densiteter och även med olika storlekar på kulorna.

Hårt pressad frigolit med densiteter över 30kg/m3 går finfint att bygga brädor i. Visst är den aningen svårare att shapa men det är inte katastrofalt svårt om man har en hårt pressad frigolit.
EPS / epoxy passar ihop som en hand i en handske pga materialens egenskaper.
Det är svårt att slå hål på laminatet eftersom epoxyn är seg och kan röra sig utan att spricka. Likadant med EPS skummet som går att pressa ihop utan att cellerna kollapsar, de fjädrar tillbaks istället efter kompressionen. I PU-skum kollapsar cellerna och man får delamination.

Skummet kan suga vatten om man får hål på brädan bör man lämna vattnet, men det är skillnad på kapillärkraften i EPS med densitet på 15 kg/m3 jämfört med 30 eller över.

I sandwichbrädor (tuflite osv) används lätt EPS med densitet på 15? kg/m3.

Extruderad polystyren= det blå eller ibland rosa skummet som finns på byggen ibland. går under varumärken som "styrofoam" eller "roofmate". Tillverkas av DOW i Linköping eller om det nu var Norrköping.
Relativt lättshapat, ger livlig flex och en lätt bräda. Problemet är dock att skummet då det komprimeras släpper ut gaser som expanderar då brädan blir varm.
Jag har byggt en "blå" bräda. Den fick efter ett tag en rejäl bula på botten. När jag punkterade bulan pös det ut illaluktande gas. Brädan funkar fortfarande bra att surfa med efter en liten injektion av epoxy under "skinnet".
Funkar att bygga i men man bör skydda brädan mot tempskiften. Kanske speciellt hög värme, går EJ att lämna i en solvarm bil!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!