Facebook data

1
Byggplan för Mölle
#29344 Byggplan för Mölle 17 år, 3 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Bifogad fil:
byggplanmolle.pdf
Storlek: 1034104kB

Logga in för att svara
#29359 Svar: Byggplan för Mölle 17 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Den var ju helt klart intressant, surfvågen verkar dom ge blanka fan i vad som händer med? Inte helt oväntat..

Några av piralternativen som presenteras på slutet skulle kanske missgynna oss surfare mindre än andra.

Logga in för att svara
#29363 Svar: Byggplan för Mölle 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

SebastianS
graphgraph

tror inte att det behöver bli så farligt. min kompis som bor i mölle hade hört från nån, tror det var hamnkapten, att de nya alternativen inte skulle påverka surfen. Grejen är att idag går ju en stor del av vågorna in i själva hamnen. görs öppningen mindre så kommer alltså mindre del av vågorna att ta sig in i hamnen. Borde de inte bli större då? I hope I hope....

Logga in för att svara
#29364 Svar: Byggplan för Mölle 17 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag har aldrig sett hamnkaptenen ute i surfet...vad tror du hamnkaptenen vet om surfvågor???

Ja det kommer bli med vågenergi som riktas in mot surfbrytet, det är nog troligt?!

Det troliga är dock att det kommer förstöra vågen i form av ojämnt skvalp som går sidledes in i vågen och förstör den som surfvåg.

Möjligen kan det bli nåt slags bckwash som förstärker vissa delar av vågen?

Min poäng i mitt inlägg är att surfingen totalt ignoreras i ingenjörernas planer. Jag tror inte ens de har kunskaper/förståelse att räkna på sånt?
OBS! jag bara spekulerar, vet inte vad ingenjörsbyråer vet om surfvågors dynamik.

Det man skulle kunna göra vore att kontakta en ingenjörsbyrå som sysslar med att bygga upp konstgjorda rev osv.
DÅ kanske man kunde få en beräkning av hur surfvågen skulle påverkas.

Men vem skulle pröjsa för detta jobb? Knappast Höganäs kommun? Men man vet ju aldrig..

Jag får intrycket att Höganäs kommun inte fattar vilken resurs Möllevågen verkligen är..tyvärr

Logga in för att svara
#29387 Svar: Byggplan för Mölle 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

isaksson
graphgraph

Som Erik skriver är det som mest troligt kommer påverka surfet vågor som med den nya vågbrytaren reflekteras mot denna istället för att vrida in i hamnen. Personen som gjort modellen borde ju ganska enkelt kunna göra en undersökning av hur vågorna kommer reflekteras i den nya vågbrytaren.

Ingenjören kan säkert inget som surf men antagligen en del om våg dynamik. Så han/hon borde säkert kunna se hur det kan komma att påverka surfet om någon som surfar stället kan få möjligheten att tala med honom och inte bara kommunen..

Detta bör ju inte bli så dyrt för kommunen. Inte jämfört med vad dom redan lär betalat i alla fall.

Logga in för att svara
#29415 Svar: Byggplan för Mölle 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

GonadMan
graphgraph

I rapporten så ser man faktiskt en bild från en simulering av hur våghöjden påverkas med pirkonstruktionen.

Att beräkna hur vågen påverkas måste ändå vara grymt komplext, om man tar hänsyn till alla faktorer som t ex vågornas och vindens riktning som varierar och leverar olika förhållanden.

Är det någon som har reflekterat över den teoretiska möjligheten att Möllevågen under vissa förhållanden faktsikt skulle kunna bli bättre än tidigare?

Logga in för att svara
#29714 Svar: Byggplan för Mölle 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Pontus
graphgraph

jag har lääänge funderat på var man skulle kunna bygga ett artificiellt surfrev. jag bor själv i höganäs komun så har mest kollat längs dessa kusterna, det finns hur många spots som helst med feta breaks men svårtillkomligt om man skulle lägga ut ett rev.

Just mölle hamn skulle passa perfect då man med lyftkran kan lägga ut betongklossar, (specialare med mussel eller ostronskal iblandade) o placera ut dem så man kan få en GRYM platå för vågorna att bryta över!!
Just att man ska ha ostonskal i betongen har jag fått från en polare i mexico som bygger artificiella rev vid zihuatanejo. de har tagit fram betongen för att växter o fiskar kan leva i det, o klossarna ser mer ot som sweischerostar fyllda med hål för växter och djur att bo i, så de är inget miljöfarligt man lägger när i havet..

man skulle kunna lägga fram ett förslag som kanske inte är såå kostsamt. man måste först ha kartlagt djupet runtomkring kuststräckan där brytet går, o man skulle säkert kunna förlänga brytet ut mot havet på detta sätt, då kommer man bort ifrån hamninloppet och eventuella vågor som reflekteras tillbaks mot brytet kommer inte att störa vågen då man plockar den 100- 150 meter längre bort. altså om man då skulle förlänga pointbreaket 50 meter eller mer utåt, sålångt nu en lyftkran kan häva ut armen i havet.

Vad tycks?
man skulle kunna få ett världsklass bryt om man gör det på rätt sätt.
men det finns risk att det förstörs en aning..
några tankar?

Logga in för att svara
#29719 Svar: Byggplan för Mölle 17 år, 3 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

Pontus skrev:
jag har lääänge funderat på var man skulle kunna bygga ett artificiellt surfrev. jag bor själv i höganäs komun så har mest kollat längs dessa kusterna, det finns hur många spots som helst med feta breaks men svårtillkomligt om man skulle lägga ut ett rev.

Just mölle hamn skulle passa perfect då man med lyftkran kan lägga ut betongklossar, (specialare med mussel eller ostronskal iblandade) o placera ut dem så man kan få en GRYM platå för vågorna att bryta över!!
Just att man ska ha ostonskal i betongen har jag fått från en polare i mexico som bygger artificiella rev vid zihuatanejo. de har tagit fram betongen för att växter o fiskar kan leva i det, o klossarna ser mer ot som sweischerostar fyllda med hål för växter och djur att bo i, så de är inget miljöfarligt man lägger när i havet..

man skulle kunna lägga fram ett förslag som kanske inte är såå kostsamt. man måste först ha kartlagt djupet runtomkring kuststräckan där brytet går, o man skulle säkert kunna förlänga brytet ut mot havet på detta sätt, då kommer man bort ifrån hamninloppet och eventuella vågor som reflekteras tillbaks mot brytet kommer inte att störa vågen då man plockar den 100- 150 meter längre bort. altså om man då skulle förlänga pointbreaket 50 meter eller mer utåt, sålångt nu en lyftkran kan häva ut armen i havet.

Vad tycks?
man skulle kunna få ett världsklass bryt om man gör det på rätt sätt.
men det finns risk att det förstörs en aning..
några tankar?

nice idé!

Logga in för att svara
#30018 Svar: Byggplan för Mölle 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

Nanuq
graphgraph

Good luck you guys. Screw the man!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!