Har bara varit i Arugam Bay på Sri Lanka. Dock inte under rätta säsongen, var där i Februari, men det gick att surfa ändå. The Point är det bästa stället där. Sägs att det är bland de tio bästa spotsen i världen. Låter det vara osagt om så är fallet, men som sagt, var inte där när det var som bäst men jag kan bara tänka mig att det är grymt bra under rätt säsong. En lång höger är vad som bjuds där.
Vandrar man längs stranden ytterligare 20 min kommer man till ett riktigt bra beachbreak. Det var riktigt cleana vågor när jag var där!
Nu kanske det inte hjälper dig så jättemycket då Arugam Bay ligger på östkusten, men jag kan lätt rekommendera stället för er som letar bra surf i Sri Lanka.
Tråkigt bara att inbördeskriget har letat sig ner dit. När jag var där var det hyffsat lugnt, förutom militärer och taggtråd överallt. Reste man med bil fick stanna i checkpoints hela tiden där polisen kollade papper och lyste med ficklampan i ansiktet. Men annars märkte man inte av kriget så värst mycket. Nu är det tydligen värre dock. Tre stycken har tydligen blivit dödade i Arugam Bay. Bl.a. en kompis till en local jag känner där nere. Tråkigt.
Annars är nog Sri Lanka det vackraste landet jag sett om man ser till naturen! Skulle lätt rekommendera folk att åka dit. Människorna är också helt fantastiska. Men det är verkligen grymt tråkigt det här med inbördeskriget och tsunamin som drabbade folket hårt. Inbördeskriget tvingade en massa människor att fly, många bosatte sig nära kusten. Sen kom tsunamin och dränkte 30000 personer. Nu får de fly ännu en gång, denna gång inåt landet då de är rädda för vattnet.
Några kompisar åkte dit en månad efter tsunamin för att hjälpa till. De la märke till att ingen vågade gå nära vattnet, eller ens hoppa i. Men tack vare att de hade med sig surfbrädor och surfade lite så vågade befolkningen så småningom övervinna rädslan för vattnet och hoppade själva i.
Lite coolt att en enkel sak som surfing kan hjälpa människor lite..