Facebook data

1
Sri Lanka
#2958 Sri Lanka 18 år, 6 månader sen Stoke: 4

Danne E
graphgraph

Hallå alla glada,

Åker till Sri lanka om en månad och kommer att cirkulera i Hikkaduwatrakten, undrar om det är någon som har koll på bra ställen att köra på (gärna långa vänstrar). Har kollat wannasurf, men det är alltid kul att få lite personlig info.

Undrar även om det är enkel att hitta sjyssta hyrbrädor.
Har adrig var där så all info är av intresse.

Mvh Danne

Logga in för att svara
#2970 Svar: Sri Lanka 18 år, 6 månader sen Stoke: 0

Roos
graphgraph

Ello Danne!
Var på Sri Lanka för andra gången i mitt liv för knappt ett år sedan och besökte Hikkaduwa. Det var då ja för första gången stod på en bräda så ja har endast erfarenhet som nybörjare.

Träffade några härliga locals som hade en bar/surfskola mitt på stranden, dom hyrde ut brädor men eftersom ja då låg och paddla på en vad jag skulle vilja kalla båt så vet ja inte om dom har något för dig och dina kunskaper... men dom hade nog lite att välja på. Stället hette Top Secret.

Skulle dessutom vilja rekomendera ett hotell. The International Beach Hotel med en bar vid namnet Drunken Monkey Bar, kanske finns billigare ställen men killen som ägde hotellet var hel skön.

Hoppas du får en schysst resa och får njuta av härliga åk, ja vet att du kommer träffa många sköna människor iaf för det kryllar bara av dom.

Ciao Malin

Ps. Det är lätt att förflytta sig med tåg och löjligt billigt, man får bara räkna med att stå upp i några timmar pga alla människor som man trängs med..

Logga in för att svara
#2975 Svar: Sri Lanka 18 år, 6 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

Sri Lanka är riktigt nice.

Östkusten är att föredra men västkusten som är aktuell för dig funkar den också.
När du väl landar tar du taxi/minibuss till Hikkaduwa direkt och bosätter dig på nåt hotell/guesthouse. Boende är billigt och mat likaså.

Utbud av surfgrejer är ganska dåligt,I Hikkaduwa finns de 2 surfshopar tror jag med dyra brädor och inte speciellt mkt tillbehör. Uthyrning finns lite varstans men rackliga prylar. En av surfshopsen är Mambo surf tours. de kör disco och har ett shysst place mitt på stranden när main peak i Hikkaduwa. På sista året har dom dock gått från att vara en surfshop/hotell till att köra surf tours. Dom fixar paket med flyg och hela skiten för japsar mm. Höga priser därefter. Jag gillar inte tour företag så du gör som du vill om du vill stödja dem..
I Ahangama finns det en norrman som driver ett hotell/restaurang/surfcamp. Han är återförsäljare av FCS och har tillbehör samt uthyrning av brädor. Fancy boende och grymt käk även om de ät dyrare än allt annat så är en middag eller frulle där att rekommendera. Är du bara borta nån vecka så kan du bo där, han kör transport till bryten osv.
Ang. dinreapair så finns de inte riktigt någon bra. Mambo är sjukt dyra och tror inte dem är speciellt bra. Sen finns de en lång snubbe som jag tappat namnet på nu. Men du komemr tröaffa på han vid solnedgången med en bärs i handen. Han fixar brädorna "okej" för en billig peng när han vaknat till vid två tiden på eftermiddagen. En liten peng och en bärs så är han nöjd..

Trafiken är helt sjuk, bussarna äger vägarna. Indo är INGENTING mot här ¨å du vill nog inte köra själv något. Scooter går att hrya emn utan rack. Lättast och bäst att ta sig till bryten är med tuk-tuk. Du kan åka 2 st bekvämt med brädorna på taket eller hålkla dem vid sidan. När det ör brist på taket kan du åka 5 pers plus chauförren i den. Billigt och grymt men itne speciellt safe. Taxi/minibussar finns men dyrt.

När du ska transportera dig längre sträckor längs med kusten tar du tåget. Du får se stora dela av kusten och inlandet. Sjukt billigt och lättsamt. Tåget kan vara fullpackat om du har otur men att ta med sig surfbrädan är np.

So..vågorna.

Hikkaduwa, har en main peak där du kommer trivas och trängas med 30 andra gubbar kl 7.30 på morgonen men de är bara ta de. Rev men en lång mellow vänster och en lite mer heavy höger.
Finns ett beachbreak med mestadels högrar oxå.

Längre söder ut i närheten av Ahangama finns the rock. Beachbreak som fångar upp mest swell. Högrar och vänstrar.

Ännu längre söder ut finns en lite by som heter Midigama och nåra guesthouses och en tågstation. Här har du en riktigt mellow left, en riktigt mellow right och en riktigt heavy right. PÅ den här högren kan du få riktigt sjuka barrels och den är grym helt enkelt. Riktigt shallow så här kommer du smaka på revet. Jag har massa är från den här vågen men den är grym helt enkelt. Mitt profilkort är härifrån.

Fortsätter du söderut kommer du till Mirissa som facar öst vilket gör de perfa för soluppgång surf. En ännu mer mellow right. Du får helt enkelt börja köra mer backside..Grym natur och setup här. Måste besökas. Finns även en left som funkar bort stort swell i krokarna.

Non surf:
Något som måste besökas är Adams Peak. En bergstopp med ett tempel på toppen. Måste besökas för att se soluppgången..

Visum: Du får en månad vid ankomst och de går att förlänga 2 mån till Immigration i Colombo. Du tar tåget upp och fixar de på en dag.

De var väl allt du behöver veta. Swingkid har skrivit en artikel på kallsupen för nåra år sedan så letar du runt lite här kanske du finner.

Lycka till..

/Lars

Logga in för att svara
#2976 Svar: Sri Lanka 18 år, 6 månader sen Stoke: 0

Staffan
graphgraph

Ar ocksa pa vag till Sri Lanka men lite senare i var. Hur lange ska du vara dar Danne? Lars: har du koll pa nar det ar bast sasong, och hur vagor och vind forhallanden ar i Feb-Mar-April?

Logga in för att svara
#2989 Svar: Sri Lanka 18 år, 6 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

För västkusten är det bäst jan-feb.
Östkusten är bäst juli-sep.
På östkusten är det massa långa points med sandbotten men tidigt på säsongen (maj-juni) har inte sandbankerna hunnits bygga upp så det är bara main break i Arugam bay som funkar. Segt att inte kunna dra någon annanstans alls.

Hade jag åkt tillbax hade de varit i aug-sep och direkt till östkusten.

Tänk även på att de är ltie av ett inbördeskrig just nu i Sri Lanka. Du kommer bli stannat i många check points om du ska åka till Arugam bay. Tamilerna håller till en kort bit norr om där..

/Lars

Logga in för att svara
#3007 Svar: Sri Lanka 18 år, 6 månader sen Stoke: 24

Swingkid
graphgraph

Hej!! Bodde i Hikkaduwa 2003 i 2 månader på Surfing beach Guest house... Mainpeaken är en riktigt fin våg när den går av men tyvärr crowded av Japoaner och Israeler o Locals.... Ta hellre en gåtur mer in mot stan.. Där ligger ett spot som kallas för Benny's.. ca 20 min gåtur.... En av de skönaste vänstrar jag surfat. Riktigt lång men jävligt shallow..
Lycka till

Logga in för att svara
#3015 Svar: Sri Lanka 18 år, 6 månader sen Stoke: 0

Ola
graphgraph

Har bara varit i Arugam Bay på Sri Lanka. Dock inte under rätta säsongen, var där i Februari, men det gick att surfa ändå. The Point är det bästa stället där. Sägs att det är bland de tio bästa spotsen i världen. Låter det vara osagt om så är fallet, men som sagt, var inte där när det var som bäst men jag kan bara tänka mig att det är grymt bra under rätt säsong. En lång höger är vad som bjuds där.

Vandrar man längs stranden ytterligare 20 min kommer man till ett riktigt bra beachbreak. Det var riktigt cleana vågor när jag var där!

Nu kanske det inte hjälper dig så jättemycket då Arugam Bay ligger på östkusten, men jag kan lätt rekommendera stället för er som letar bra surf i Sri Lanka.

Tråkigt bara att inbördeskriget har letat sig ner dit. När jag var där var det hyffsat lugnt, förutom militärer och taggtråd överallt. Reste man med bil fick stanna i checkpoints hela tiden där polisen kollade papper och lyste med ficklampan i ansiktet. Men annars märkte man inte av kriget så värst mycket. Nu är det tydligen värre dock. Tre stycken har tydligen blivit dödade i Arugam Bay. Bl.a. en kompis till en local jag känner där nere. Tråkigt.

Annars är nog Sri Lanka det vackraste landet jag sett om man ser till naturen! Skulle lätt rekommendera folk att åka dit. Människorna är också helt fantastiska. Men det är verkligen grymt tråkigt det här med inbördeskriget och tsunamin som drabbade folket hårt. Inbördeskriget tvingade en massa människor att fly, många bosatte sig nära kusten. Sen kom tsunamin och dränkte 30000 personer. Nu får de fly ännu en gång, denna gång inåt landet då de är rädda för vattnet.

Några kompisar åkte dit en månad efter tsunamin för att hjälpa till. De la märke till att ingen vågade gå nära vattnet, eller ens hoppa i. Men tack vare att de hade med sig surfbrädor och surfade lite så vågade befolkningen så småningom övervinna rädslan för vattnet och hoppade själva i.

Lite coolt att en enkel sak som surfing kan hjälpa människor lite..

Logga in för att svara
#3065 Svar: Sri Lanka 18 år, 6 månader sen Stoke: 4

Danne E
graphgraph

Jag är bara där i 3 veckor.

Vill oxå passa på att tacka för alla svar.

Peace out
Danne

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!