Facebook data

1
7S super fish ny med quad option!
#29738 7S super fish ny med quad option! 17 år, 3 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Logga in för att svara
#29754 Svar: 7S super fish ny med quad option! 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Den ser ju inte så dum ut. Såg att de ändrat glasningen från 6oz till 4oz fiber för att göra den lättare, men det innebär väl att den blir lite mindre stryktålig oxå? Någon som vet hur stor skillnad det gör egentligen?

Logga in för att svara
#29765 Svar: 7S super fish ny med quad option! 17 år, 3 månader sen Stoke: 1

nirre
graphgraph

Jag upplever det som ganska stor skillnad faktikst. Jag tror standard är 4oz, sen beror det mycket på resinet och blanksen om brädan kommer bli hållbar. Så om de har bra grundmaterial ska nog 4oz funka fint.

Logga in för att svara
#29772 Svar: 7S super fish ny med quad option! 17 år, 3 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

nirre skrev:
Jag upplever det som ganska stor skillnad faktikst. Jag tror standard är 4oz, sen beror det mycket på resinet och blanksen om brädan kommer bli hållbar. Så om de har bra grundmaterial ska nog 4oz funka fint.
Helt rätt nirre..4 oz är helt ok med tanken på precis det du skrev ovan..men som sakt 6oz är tyngre men de faktiskt håller längre..det gör de.

Logga in för att svara
#29773 Svar: 7S super fish ny med quad option! 17 år, 3 månader sen Stoke: 0

David W
graphgraph

Jag tror mer på GSI:s nya Webber line; lighter, stronger, FASTER! Helt nya shapes med full double concave.. 4oz går väl mer mot pro hållet än standard men det beror såklart mycket på kvaliteten.

www.globalsurfindustries.com/products/webber.html

Logga in för att svara
#29845 Svar: 7S super fish ny med quad option! 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Ok, så eventuellt lite klenare glasning då. Undrar hur stor skillnad det kan göra egentligen. Man kanske ska försöka få tag i en av de äldre då innan de går ur tiden. Det är ju inte sällan man surfar vid bryt med många stenar att köra på så lite extra stryktålighet är ju alltid bra...

Logga in för att svara
#29882 Svar: 7S super fish ny med quad option! 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

David W
graphgraph

Avråder från att försöka få tag på äldre 7s, glasningen var väl sådär på en del tycker jag. På senaste tiden har kvaliteten blivit märkbart bättre, så om du måste ha just 7s så skulle jag ändå välja de senare modellerna även om glasningen är tunnare. Men som sagt, jämför med nya Webber-brädorna när dom kommer i maj. De kör EPS/epoxy gjorda på liknande sätt som en vanlig PU/glasfiber, men blir något lättare och mer hållbara.

Jag kommer börja att ta in lite brädor från GSI (7s, webber, walden, etc) i uppsala så jag kan säkert försöka få tag på en äldre 7S till reapris om du skulle vilja. Annars får jag in ca 10 brädor till våren, bland annat webbers nya line.

Du kan kika på hardsurf.blogspot.com om du är nyfiken.

Logga in för att svara
#29883 Svar: 7S super fish ny med quad option! 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

David W
graphgraph

Såg att du bor i götet, surfers paradise kanske har lite 7s liggande på lager till bra pris.

Logga in för att svara
#29888 Svar: 7S super fish ny med quad option! 17 år, 2 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Walden !! Mannen som uppfann performance longboarden. Jag har sneglat på hans shapes då det är högaktuellt med ny longboard för min del. Vad kostar en 9´0" i epoxi ? Verkar som P/U + Polyester går ur tiden, alla shapers kommer med friggo/epoxi. Lättare,hållbarare och miljövänligare. 1983 byggde jag en friggo/epoxi skapelse, lyckades tom sälja den ! Före sin tid, alltså. Konstigt att inte hightech material som kol-aramidfiber, sandwich, honeycomb osv. slagit igenom mer inom surfingindustrin. Men de är klart , att om alla hade extremt hållbara brädor skulle en och annan shaper ha mer tid för surfing. Det är miljövänligt med hållbara brädor, beställ 6+2x6 och glossed. Å andra sidan kanske man inte skall överlåta allt till ngn Kinesisk barnarbetare som jobbar på fabriken. Inget ont om kineser men det kan bli problem om man vill ha lite minde rocker på nästa bräda, kanske? Var är brädorna gjorda ? Vem har gjort dom ? Varför ? Kan jag få köpa ?

Logga in för att svara
#29894 Svar: 7S super fish ny med quad option! 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

David W
graphgraph

Hehe.. Inga kineser här men däremot thailändare:P Walden har licensierat ut några shapes som nu tillverkas av cobrafabriken i thailand (samma som bl a gör surftech). Han tillverkar grundmodellen, GSI replikerar med datascanning och sånt. Glasningen kanske inte var den bästa från början men har blivit riktigt bra, antar att dom har lärt sig hantverket. Custom-EPS kommer starkt nu, verkar som om fler och fler pros börjar köra på det också. Själva skummet (EPS) har ju också utvecklats ffrån traditionell frigolit för att passa surfbrädor bättre, bland annat med lägre absorberingsförmåga.

Så tyvärr inga custom-waldens, men ett mycket bra alternativ för svenska surfare. Så det känns jäkligt kul ändå att man lätt kan få tag shapes från pioniärerna inom surf, här i Sverige! Har valt att enbart ta hem brädor från deras mest kända shapers (Webber, Walden och McTavish) just för att jag gillar deras shapes (och litar på deras erfarenhet).

Walden Magic model finns i glasfiber och i South Point:s egna epoxykonstruktion vilken jag inte är helt övertygad om. Men jag kanske bara är fördomsfull.. McTavish Fireball/Eightball finns i glasfiber.

Kommer få hem en McTavish Eightball 8'6" i april/maj så den kommer finnas till beskådning och kanske ett teståk! Rek pris på Walden 9'0" är 7599 kr och McTavish Fireball 9'1" är 7399 kr. Kör en liten öppningsdrive nu där man får med en FCS Explorer 10mm Boardbag på köpet. Kan bytas ut till annat också för motsvarande värde (Fluid Foils fenor eller nåt).

Kolla på www.globalsurfindustries.com eller min sida hardsurf.blogspot.com
Finns några videos där McTavish och Walden in person snackar om brädorna.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!