Hehe.. Inga kineser här men däremot thailändare:P Walden har licensierat ut några shapes som nu tillverkas av cobrafabriken i thailand (samma som bl a gör surftech). Han tillverkar grundmodellen, GSI replikerar med datascanning och sånt. Glasningen kanske inte var den bästa från början men har blivit riktigt bra, antar att dom har lärt sig hantverket. Custom-EPS kommer starkt nu, verkar som om fler och fler pros börjar köra på det också. Själva skummet (EPS) har ju också utvecklats ffrån traditionell frigolit för att passa surfbrädor bättre, bland annat med lägre absorberingsförmåga.
Så tyvärr inga custom-waldens, men ett mycket bra alternativ för svenska surfare. Så det känns jäkligt kul ändå att man lätt kan få tag shapes från pioniärerna inom surf, här i Sverige! Har valt att enbart ta hem brädor från deras mest kända shapers (Webber, Walden och McTavish) just för att jag gillar deras shapes (och litar på deras erfarenhet).
Walden Magic model finns i glasfiber och i South Point:s egna epoxykonstruktion vilken jag inte är helt övertygad om. Men jag kanske bara är fördomsfull.. McTavish Fireball/Eightball finns i glasfiber.
Kommer få hem en McTavish Eightball 8'6" i april/maj så den kommer finnas till beskådning och kanske ett teståk! Rek pris på Walden 9'0" är 7599 kr och McTavish Fireball 9'1" är 7399 kr. Kör en liten öppningsdrive nu där man får med en FCS Explorer 10mm Boardbag på köpet. Kan bytas ut till annat också för motsvarande värde (Fluid Foils fenor eller nåt).
Kolla på
www.globalsurfindustries.com eller min sida
hardsurf.blogspot.com
Finns några videos där McTavish och Walden in person snackar om brädorna.