Facebook data

1
OLYMPUS 1030SW
#29961 OLYMPUS 1030SW 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

stgl
graphgraph

Någon som provat på denna kamera som tydligen skall klara sig fint ned till 10 meters djup i böljan den blå? Eller kanske någon som kan rekommendera en annan kamera. Är sugen på att ta lite bilder från vattnet.

Logga in för att svara
#29969 Svar: OLYMPUS 1030SW 17 år, 2 månader sen Stoke: 5

freddan
graphgraph

har inte prövat den men med erfarenhet så hade jag rekkat att köpa en kamera + riktigt vattenhus om du nu tänker ta mycke vattenbilder ?
nu menar jag inte en systemkamera med hus för 80000kr med 40 blixtar utan en billigare kamera med nåt vattenhus.

även om de står 10m så kanske den tar in under 2m, tror de kan bero på trycket i vågen eller nåt för min förra vattentäta kompakt slurpa i sig vatten då ja dök under en våg med den å då va ja inte mer än en halv meter under ytan

Logga in för att svara
#29971 Svar: OLYMPUS 1030SW 17 år, 2 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

Har en Pentax Optio Wp som funkar fint, har inte tagit in nått vatten än och den är ialla fall tre år.

Logga in för att svara
#29979 Svar: OLYMPUS 1030SW 17 år, 2 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Papasharq skrev:
Har en Pentax Optio Wp som funkar fint, har inte tagit in nått vatten än och den är ialla fall tre år.

Jag fimpade en sån i Högdalens babypool (extrem miljö...). Den hade nog hållt bättre om jag inte hade lyckats öppna batteriluckan av misstag...

Logga in för att svara
#29982 Svar: OLYMPUS 1030SW 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

Jag tycker Pentaxen funkar bra. Schysst optik och robust konstruktion. Går att trycka bilder upp till halv A4 i 300 dpi (magasinkvalitet) om det varit vettiga ljusförhållanden.
För några veckor sen plåtade jag några bilder med Canons G9:a i EWA-Marins påse. Skitdålig passform och bängligt handhavande. Men jävligt bra de få bilder som blev.

Logga in för att svara
#30016 Svar: OLYMPUS 1030SW 17 år, 2 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Har haft bade Pentax och Olympus. Skulle satsa pa en av dem om du vill ta mycket bilder. De kan du utan besvar ha pa dig medan du surfar till skillnad mot vattenhus som ar stora och bulkiga.

Gor en egen lite langre rem, tra runt halsen och dra at med en gummiring e.d, stoppa in i drakten (fram, vanster sida under axeln, sa att du latt kan rycka upp den med hoger hand) eller innanfor rashen om det e varmt (pa ryggen). Skit i att forsoka bygga fast den pa armen eller ha den i boardshortsen. Dar ar de bara ivagen.

Lycka till!

Logga in för att svara
#30019 Svar: OLYMPUS 1030SW 17 år, 2 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Har haft sönder 2 st Pentax, fast den tar bra kort i bra ljusförhållanden!

En kompis har haft båda och tycker Pentaxen tar bättre bilder...

Precis som Petter säger, ska man få några bilder tagna satsa på en utan vattenhus. Men vill du ha riktigt bra bilder (speciellt i Sverige när det är dåligt med ljus), så måste du ha bättre grejor.

Hade tänkt få lite användning av min nya kamera idag...

Ha det gott
//Göran
------------------------------
www.backdoor.se

Logga in för att svara
#30021 Svar: OLYMPUS 1030SW 17 år, 2 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Tyvarr har Pentaxkamerorna av nan outgrundlig anledning vaxt i storlek sen de forsta utgavorna och ar nu ganska klumpiga. Det rackte for att jag skulle ga over till Olympus som har mindre varianter. De filmar dock bara 10 sek. klipp i hogsta upplosningen (640x480) om man vill gora det, vilket sjalvklart suger. 380x240 kan du daremot filma med tills minneskortet fylls upp. Eventuellt sa har de fixat detta i de senaste utgavorna som slappts nu i Feb, men man vet aldrig. Bildkvalitetsmassigt har jag inte markt nan storre skillnad pa dem.

Logga in för att svara
#30022 Svar: OLYMPUS 1030SW 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Jag har en canon ixus med undervattenshus. Den är hur bra som helst både vad gäller bildkvalite och pålitlighet. Den är viserligen något osmidigare än en olympus eller pentax som har vattentäthet inbyggd i kamerans vanliga skal men å andra sidan behöver man inte oroa sig. Har en kompis som snorklade med sin olympus som skulle klara 10m, han var aldrig under 2m men den läckte som ett soll och kortslöt. Visade sig sen att han inte fick någon garanti på det heller så det var bara att köpa en ny och då blev det just en ixus med undervattenhus.

Jag ångrar iaf inte att jag köpte undervattenshuset till min, visserligen får man i princip hoppa i vattent med fenor och kamera för att få bra bilder men å andra sidan kan man få riktigt bra bilder om man gör det. Sitter man bara på brädan och fotar blir de inte något vidare iaf enligt mig.

Gött mos!

Logga in för att svara
#30056 Svar: OLYMPUS 1030SW 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

stgl
graphgraph

Tack för alla tips och råd. Eftersom inga direkt har avrått mig (jo Jake kanske) från att köpa olympuskameran så får det nog bli den. Dom har ju även en sjysst kamerahållare i neopren verkar det som. Som skall appliceras på min tunna överarm. Fast man kanske blir kallad "brunrocken" om man kommer paddlandes med armbindel och rakad hjässa. Vore ju lite trisst.

Logga in för att svara
#30074 Svar: OLYMPUS 1030SW 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Jag hade föregångaren 770SW och den gör det den skall i bra ljusförhållanden (som alla andra kompaktkameror) men i kasst ljus så blir det riktigt brusigt. Jag har haft två Ixus innan med vattenhus och det suger. Man får jämt imma i huset och det är alldeles för klumpigt att ha i våtdräkten eller på något annat sätt när man surfar. Olympusen rymms perfekt mellan neoprenet på bröstet på våtdräkter med chest zip och man tänker inte ens på att den är där förren man plockar fram den. Tyvärr funkar det lite dåligt med neoprenfickan på armen när storleken börjar bli lite mer kritisk eftersom man aldrig vill fippla med kameran när det kommer set. Då låter redax lösning bättre med halsrem och rashguard. Skit i armbandet eller köp min billigt.

En annan tråd om föregångaren med några av mina bilder. Svårt att tänka mig att den nya modellen skulle vara sämre.

www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=54877&highlight=770sw

Vill du ha en gratis 770SW så ligger det en på botten i Läjet nånstans

Logga in för att svara
#30109 Svar: OLYMPUS 1030SW 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Håller med om att vattenhus är klumpigare men håller inte med om imma. Använt den rätt mkt till surf, fridyk, dykning både i swe och utomlands och aldrig haft problem med imma i huset. Men som sagt, vill man ha en kamera att dra fram i lineup så skulle jag inte rekomendera ett hus heller.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!