Facebook data

1
Bräda för Torö?
#30799 Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

Hallå,

Är ny på surfscenen i Sverige, har tidigare hållt till i portugal och brasilien. Har ca 3 år under bältet, men sporadiska perioder surf, vilket brukar betyda att jag suger rätt ordentligt när jag är tillbaks upp på brädan, men plockar upp känslan på ngn timme.

Nu undrar jag vad som är en optimal bräda på stenstranden, och hur litet i storlek man kan gå? Har själv en O'Neill Pukas som är en semi-fish, 6'0 men ganska lättpaddlad. Har inte exakta mått men skulle tro att den är 19 1/2 bred och strax över 2 tum tjock. Funkar det där ute, eller kommer jag bara svära över missade vågor?

Ska försöka ta mig ut senare mot nästa helg om vinden ligger från rätt håll, hojta till om ni ser en lång smal person med en gul bräda!

mvh Jacob

Logga in för att svara
#30801 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

ATA
graphgraph

Är det bara lite storlek, som imorgon, så kommer din bräda säkert funka bra. Folk surfar allt från shortboards, fishar, hybrider, longboards och sup:ar därute så åk dit o testa bara! Takeoffen har ofta bra tryck men sen vill man gärna ha lite volym och/eller yta för o få behålla farten...

Logga in för att svara
#30813 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

jacobw skrev:

hojta till om ni ser en lång smal person med en gul bräda!

mvh Jacob

Ja det ska jag göra.

Logga in för att svara
#30832 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

är fan i usa för tillfället men ska försöka flyga hem i veckan. hoppas verkligen vinden håller i sig till nästa helg. då blir det att köpa boots och huva o handskar o ge sig ut! pepp som fan. helvete, måste nog köpa dräkt också insåg jag precis, har bara en shorty. någon som har erfarenhet av Xcel infiniti? antar att det är lika bra att köpa en ordentlig dräkt.

jag har också hellre en bräda som jag kan duckdiva bra med men får kämpa för o ta vågor, än andra hållet.

ses i vattnet!

Logga in för att svara
#30834 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Att vinden ska hålla i sig är nog att hoppas på för mycket. Att det ska komma ny vind kan man hoppas på dock. Men sannolikheten att det ska komma just nästa helg är relativt låg, iallafall enligt min mätapparatur.

Ride on!

Logga in för att svara
#30842 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

de pontes har ju en torö bräda inne i affären som du kan köpa för typ 3000

Logga in för att svara
#31689 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: -1

jacobemmanuel
graphgraph

Snor tråden och frågar vidare, blivit fångad av vågsurfing efter ett halvår på Oahu Hawaii. och har surfabstinens till tusen! Undrar även här om hur en 5:10 fish klarar sig? för övrigt så har jag en gratis bräda innestående av en shaper på Hawaii, tänkte beställa en 6:5 short med antingen vanlig pintale eller fishtale. Vad rekomenderar ni gamla rävar för bräda? vill inte ha någon hybrid/funboard liknande.

Logga in för att svara
#31690 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: 1

Johan
graphgraph

jacobemmanuel skrev:
Snor tråden och frågar vidare, blivit fångad av vågsurfing efter ett halvår på Oahu Hawaii. och har surfabstinens till tusen! Undrar även här om hur en 5:10 fish klarar sig? för övrigt så har jag en gratis bräda innestående av en shaper på Hawaii, tänkte beställa en 6:5 short med antingen vanlig pintale eller fishtale. Vad rekomenderar ni gamla rävar för bräda? vill inte ha någon hybrid/funboard liknande.

Vad sägs om duck tales?

Logga in för att svara
#31692 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Vart ska du använda 6,5 då? I Sverige? Vad ska du då med en pintale till?

Logga in för att svara
#31699 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Karolina
graphgraph

sverre skrev:

I Torös snabba, glassiga tuber såklart. Vad trodde du?? Jag har aldrig surfat Torö. Hur gör man?

Logga in för att svara
#31701 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Karolina skrev:
sverre skrev:

I Torös snabba, glassiga tuber såklart. Vad trodde du?? Jag har aldrig surfat Torö. Hur gör man?

Well its like pipe basically, nothing you cant handle.
Just remember you gotta take the drop fast, its basically a free fall takeoff, then you have to imidiately tuck in and just stand in the tube until it is spitting you out!

Logga in för att svara
#31709 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

jacobw skrev:
Hallå,

Är ny på surfscenen i Sverige, har tidigare hållt till i portugal och brasilien. Har ca 3 år under bältet, men sporadiska perioder surf, vilket brukar betyda att jag suger rätt ordentligt när jag är tillbaks upp på brädan, men plockar upp känslan på ngn timme.

Nu undrar jag vad som är en optimal bräda på stenstranden, och hur litet i storlek man kan gå? Har själv en O'Neill Pukas som är en semi-fish, 6'0 men ganska lättpaddlad. Har inte exakta mått men skulle tro att den är 19 1/2 bred och strax över 2 tum tjock. Funkar det där ute, eller kommer jag bara svära över missade vågor?

Ska försöka ta mig ut senare mot nästa helg om vinden ligger från rätt håll, hojta till om ni ser en lång smal person med en gul bräda!

mvh Jacob

Beror på hur stor du är! Själv väger jag ca 72 kg, senast jag var hemma i Sverige surfade jag en 5'10" x 19" x 2 3/8" shortboard utan problem.

Logga in för att svara
#31717 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

freddas skrev:
jacobw skrev:
Hallå,

mvh Jacob

Beror på hur stor du är! Själv väger jag ca 72 kg, senast jag var hemma i Sverige surfade jag en 5'10" x 19" x 2 3/8" shortboard utan problem.

Låter mer som en fish to me...

Logga in för att svara
#31723 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

sverre skrev:
freddas skrev:
jacobw skrev:
Hallå,

mvh Jacob

Låter mer som en fish to me...

Nope, ingen fish utan en shortboard. Här är en bild på brädan som nu är i en polares ägo.

Logga in för att svara
#31725 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Intressant!

Kan nån, exempelvis du, klargöra detta fenomen!

Brädan är ju väldigt bred och tjock i proportionerna i förhållande till sin längd. Jag antar att den måste funka ungefär som en fish...

Vad är då bäst, en såm här eller en fish fullt ut!?

Logga in för att svara
#31737 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

for best performance i'd say a board like the above, but for paddle and an easier ride, a fish

Logga in för att svara
#31738 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: -1

jacobemmanuel
graphgraph

sverre skrev:

ingen aning, det är en sån bräda jag surfade mest på Hawaii och gillade den, men den gick av på mitten runt nyår. det jag vill komma fram till är att jag troligen åker tillbaka till Hawaii i höst och vill ha den där då.
Inte surfat Torös små söta vågor så min fråga var helt enkelt om det skulle gå bra att surfa en sån bräda där.

Logga in för att svara
#31766 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

SharkBoy skrev:
for best performance i'd say a board like the above, but for paddle and an easier ride, a fish

cool. Vilken storlek rekomenderar du för 1,83 lång och 80 kg Gudfader... like the board above I mean..

Logga in för att svara
#31774 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

sverre skrev:
SharkBoy skrev:

cool. Vilken storlek rekomenderar du för 1,83 lång och 80 kg Gudfader... like the board above I mean..

Typ en 6'1" eller 6'2" med stock dims.
Stock dims enligt lost websida för en SDII:
6'1" x 18.88" x 2.32"
6'2" x 19" x 2.38"

Logga in för att svara
#31786 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

cool! Tack

Logga in för att svara
#31791 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

jacobemmanuel skrev:
jag surfar en 5.10 magic mullet/fishliknande tingest, funkar bra om man är lite mindre?

Logga in för att svara
#31792 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

För vågor i Sverige, lost shark modell, nån som har erfarenhet? Verkat vara närmare en fish än en sd 2.

Logga in för att svara
#31795 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

sverre skrev:
För vågor i Sverige, lost shark modell, nån som har erfarenhet? Verkat vara närmare en fish än en sd 2.

more for sweden than SD2 probably, small and/or mushy wave specific board. Very FAT rails, alot like the AI flyer but wider

Logga in för att svara
#31797 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Lee
graphgraph

Lost shark 5 Fin setup
perfect board for sweden.

Logga in för att svara
#31800 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Kolla tråden Brädfetish

Jag väger 90+, är ca 190cm, jäkligt seg i kroppen och dessutom bara surfat i 3 år. De bräder jag visar i ovan nämnd tråd funkar "perfekt" för mig.

Logga in för att svara
#31804 Svar: Bräda för Torö? 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Lee skrev:
Lost shark 5 Fin setup
perfect board for sweden.

looks looooose and nice!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?