Är ny på surfscenen i Sverige, har tidigare hållt till i portugal och brasilien. Har ca 3 år under bältet, men sporadiska perioder surf, vilket brukar betyda att jag suger rätt ordentligt när jag är tillbaks upp på brädan, men plockar upp känslan på ngn timme.
Nu undrar jag vad som är en optimal bräda på stenstranden, och hur litet i storlek man kan gå? Har själv en O'Neill Pukas som är en semi-fish, 6'0 men ganska lättpaddlad. Har inte exakta mått men skulle tro att den är 19 1/2 bred och strax över 2 tum tjock. Funkar det där ute, eller kommer jag bara svära över missade vågor?
Ska försöka ta mig ut senare mot nästa helg om vinden ligger från rätt håll, hojta till om ni ser en lång smal person med en gul bräda!
Är det bara lite storlek, som imorgon, så kommer din bräda säkert funka bra. Folk surfar allt från shortboards, fishar, hybrider, longboards och sup:ar därute så åk dit o testa bara! Takeoffen har ofta bra tryck men sen vill man gärna ha lite volym och/eller yta för o få behålla farten...
är fan i usa för tillfället men ska försöka flyga hem i veckan. hoppas verkligen vinden håller i sig till nästa helg. då blir det att köpa boots och huva o handskar o ge sig ut! pepp som fan. helvete, måste nog köpa dräkt också insåg jag precis, har bara en shorty. någon som har erfarenhet av Xcel infiniti? antar att det är lika bra att köpa en ordentlig dräkt.
jag har också hellre en bräda som jag kan duckdiva bra med men får kämpa för o ta vågor, än andra hållet.
Att vinden ska hålla i sig är nog att hoppas på för mycket. Att det ska komma ny vind kan man hoppas på dock. Men sannolikheten att det ska komma just nästa helg är relativt låg, iallafall enligt min mätapparatur.
Snor tråden och frågar vidare, blivit fångad av vågsurfing efter ett halvår på Oahu Hawaii. och har surfabstinens till tusen! Undrar även här om hur en 5:10 fish klarar sig? för övrigt så har jag en gratis bräda innestående av en shaper på Hawaii, tänkte beställa en 6:5 short med antingen vanlig pintale eller fishtale. Vad rekomenderar ni gamla rävar för bräda? vill inte ha någon hybrid/funboard liknande.
jacobemmanuel skrev: Snor tråden och frågar vidare, blivit fångad av vågsurfing efter ett halvår på Oahu Hawaii. och har surfabstinens till tusen! Undrar även här om hur en 5:10 fish klarar sig? för övrigt så har jag en gratis bräda innestående av en shaper på Hawaii, tänkte beställa en 6:5 short med antingen vanlig pintale eller fishtale. Vad rekomenderar ni gamla rävar för bräda? vill inte ha någon hybrid/funboard liknande.
Karolina skrev: sverre skrev: Vart ska du använda 6,5 då? I Sverige? Vad ska du då med en pintale till?
I Torös snabba, glassiga tuber såklart. Vad trodde du?? Jag har aldrig surfat Torö. Hur gör man?
Well its like pipe basically, nothing you cant handle.
Just remember you gotta take the drop fast, its basically a free fall takeoff, then you have to imidiately tuck in and just stand in the tube until it is spitting you out!
Är ny på surfscenen i Sverige, har tidigare hållt till i portugal och brasilien. Har ca 3 år under bältet, men sporadiska perioder surf, vilket brukar betyda att jag suger rätt ordentligt när jag är tillbaks upp på brädan, men plockar upp känslan på ngn timme.
Nu undrar jag vad som är en optimal bräda på stenstranden, och hur litet i storlek man kan gå? Har själv en O'Neill Pukas som är en semi-fish, 6'0 men ganska lättpaddlad. Har inte exakta mått men skulle tro att den är 19 1/2 bred och strax över 2 tum tjock. Funkar det där ute, eller kommer jag bara svära över missade vågor?
Ska försöka ta mig ut senare mot nästa helg om vinden ligger från rätt håll, hojta till om ni ser en lång smal person med en gul bräda!
mvh Jacob
Beror på hur stor du är! Själv väger jag ca 72 kg, senast jag var hemma i Sverige surfade jag en 5'10" x 19" x 2 3/8" shortboard utan problem.
mvh Jacob
Beror på hur stor du är! Själv väger jag ca 72 kg, senast jag var hemma i Sverige surfade jag en 5'10" x 19" x 2 3/8" shortboard utan problem.
mvh Jacob
Låter mer som en fish to me...
Nope, ingen fish utan en shortboard. Här är en bild på brädan som nu är i en polares ägo.
sverre skrev: Vart ska du använda 6,5 då? I Sverige? Vad ska du då med en pintale till?
ingen aning, det är en sån bräda jag surfade mest på Hawaii och gillade den, men den gick av på mitten runt nyår. det jag vill komma fram till är att jag troligen åker tillbaka till Hawaii i höst och vill ha den där då.
Inte surfat Torös små söta vågor så min fråga var helt enkelt om det skulle gå bra att surfa en sån bräda där.
jacobemmanuel skrev: Snor tråden och frågar vidare, blivit fångad av vågsurfing efter ett halvår på Oahu Hawaii. och har surfabstinens till tusen! Undrar även här om hur en 5:10 fish klarar sig? för övrigt så har jag en gratis bräda innestående av en shaper på Hawaii, tänkte beställa en 6:5 short med antingen vanlig pintale eller fishtale. Vad rekomenderar ni gamla rävar för bräda? vill inte ha någon hybrid/funboard liknande.
jag surfar en 5.10 magic mullet/fishliknande tingest, funkar bra om man är lite mindre?