|
#30807 |
Hur handskas man med drop-ins? 17 år, 1 månad sen |
Stoke: 4 |
ATA
|
|
|
|
|
#30817 |
Svar: Hur handskas man med drop-ins? 17 år, 1 månad sen |
Stoke: 0 |
|
haha snakka om att han ager stallet. Grymt!!!
|
|
|
|
|
#30818 |
Stoke: 11 |
Willy
|
Bästa film jag sett på länge! 
|
|
|
|
|
#30823 |
Stoke: 49 |
|
|
|
|
|
#30849 |
Stoke: 1 |
|
Jag kan ge dig ett fint exempel på hur man kan handskas med någon man har droppat in på...
Det hela utspelade sig i Marocko i februari. En skapligt stor dag på Anchor point ligger jag och en Marockan längst ut i lineupen när det kommer ett riktigt monsterset. Vi paddlar ut och klarar oss över den första, när den andra kommer ligger jag i perfekt position så jag vänder om och börjar paddla. Marockanen som ligger fem meter från mig, bort från brytet börjar också paddla samtidigt som han skriker och viftar. Han paddlar på så jag får sätta mig tillbaka och se på när han tar min våg.
När han kommer ut igen, efter ca 20 minuter (Det var en fin våg, han surfa så gott som bort till Taghazout) Påpekar jag i en bestämd men vänlig ton, att det var jag som hade prioritet på vågen och att nästa gång
kommer jag köra. Då stirrar han på mig. Sen skriker han: I KILL YOU!!! THATS WHAT YOU WANT? Sen paddlar han fram till mig, knuffar mig av brädan, och börjar sticka efter mig med nosen på sin bräda. Sen börjar han och alla andra marockaner skrika, GO! GO AWAY!
Eftersom jag var där helt själv och alla som inte var från Marocko bara satt och stirra bad jag snällt om ursäkt och paddlade bort en bit.
Sen träffa jag på samma kille lite senare, då förklarade han för mig att han bara hade två veckor på sig att surfa, att det var hans land och att jag inte ens skulle tänka att jag skulle ta en våg från honom. Jag höll inne med att jag faktiskt bara hade en vecka på mig och bad om ursäkt igen.
Så kan det gå. Mest glad att jag kom ur det helskinnad. Då är ju frågan, ska man släppa förbi alla locals hela tiden? Jag fick inte en våg på de två timmar jag låg i vattnet den förmiddagen, liksom de flesta andra av de kanske 40 pers som låg i vattnet. Killen var ju inte local i den meningen att han bode vid anchor och surfade där ofta, men han var från marocko. Det att jag inte surfa några vågor den sessionen beror naturligtvis på att jag inte är speciellt duktig också, ska tilläggas.
|
|
|
|
|
#30850 |
|
Jag kan ge dig ett fint exempel på hur man kan handskas med någon man har droppat in på...
Det hela utspelade sig i Marocko i februari. En skapligt stor dag på Anchor point ligger jag och en Marockan längst ut i lineupen när det kommer ett riktigt monsterset. Vi paddlar ut och klarar oss över den första, när den andra kommer ligger jag i perfekt position så jag vänder om och börjar paddla. Marockanen som ligger fem meter från mig, bort från brytet börjar också paddla samtidigt som han skriker och viftar. Han paddlar på så jag får sätta mig tillbaka och se på när han tar min våg.
När han kommer ut igen, efter ca 20 minuter (Det var en fin våg, han surfa så gott som bort till Taghazout) Påpekar jag i en bestämd men vänlig ton, att det var jag som hade prioritet på vågen och att nästa gång
kommer jag köra. Då stirrar han på mig. Sen skriker han: I KILL YOU!!! THATS WHAT YOU WANT? Sen paddlar han fram till mig, knuffar mig av brädan, och börjar sticka efter mig med nosen på sin bräda. Sen börjar han och alla andra marockaner skrika, GO! GO AWAY!
Eftersom jag var där helt själv och alla som inte var från Marocko bara satt och stirra bad jag snällt om ursäkt och paddlade bort en bit.
Sen träffa jag på samma kille lite senare, då förklarade han för mig att han bara hade två veckor på sig att surfa, att det var hans land och att jag inte ens skulle tänka att jag skulle ta en våg från honom. Jag höll inne med att jag faktiskt bara hade en vecka på mig och bad om ursäkt igen.
Så kan det gå. Mest glad att jag kom ur det helskinnad. Då är ju frågan, ska man släppa förbi alla locals hela tiden? Jag fick inte en våg på de två timmar jag låg i vattnet den förmiddagen, liksom de flesta andra av de kanske 40 pers som låg i vattnet. Killen var ju inte local i den meningen att han bode vid anchor och surfade där ofta, men han var från marocko. Det att jag inte surfa några vågor den sessionen beror naturligtvis på att jag inte är speciellt duktig också, ska tilläggas.
|
|
|
|
|
#30852 |
ATA
|
Skulle tyvärr vilja säga att problemet var att du inte tog vågen i första läget, att börja käfta efteråt slutar sällan väl. Du får bara vara stolt över att du visade respekt för en local och vänta på din tur. Detta ursäktar på inget sätt att folk beter sig som idioter och att det var en obehaglig upplevelse, ibland är det bästa att bara stå på sig så man får respekt. Var beredd att betala bara... Själv hatar jag crowds och respektlösa locals och väljer hellre att surfa andra breaks.
|
|
|
|
|
#30853 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Janosch skrev:
... Då stirrar han på mig. Sen skriker han: I KILL YOU!!! THATS WHAT YOU WANT? Sen paddlar han fram till mig, knuffar mig av brädan, och börjar sticka efter mig med nosen på sin bräda. Sen börjar han och alla andra marockaner skrika, GO! GO AWAY!...
Undrar om det var samma snubbe som när jag var där... Han droppade in på allt o alla, tom sina egna landsmän och bossade i peakens line-up. Han skrek rätt ut AAAAAAAH och droppade in. Allah nåde den som var på samma våg som honom! Jävla galning! Har nån bild på honom nånstans... Dom andra localsen var lugnare.
|
|
|
|
|
#30855 |
Stoke: -10 |
|
Här är ett annat exempel på hur det kan gå:
Låg ute själv med två Fransos/Basquer i nån liten håla söder om Biaritz. Helt plötsligt började en snubben skrika som faan på mig och hötte med näven. Efter som de bara var två så vågade jag var kaxig tillbaka. Det skulle bli smörj på stranden sen sa han, jag svarade -jo det ska jag nog kunna ordna. När vi paddlade upp mot stranden kommer ett gäng jäkligt stora Ozzys som jag lärt känna på Campingen. De är väl en sisådär 20 st, typ ingen under 100 kg. Helt plötsligt förbyts det arga och röda frogg-ansiketet mot något som mer liknar en hund med svansen mellan benen. Har faktiskt aldrig sett någon springa så fort med surfbräda förr. Jag såg aldrig honom där något mer. Han hade kanske inga 100kg polare, kanske var därför han var så arg?
|
|
|
|
|
#30857 |
|
OK, jag låter väl lite kaxig, så här kommer en annan.
Ytterligare en håla söder om B. Jag paddlar ut och där ligger väl en 15st locals. Alla blänger på mig så jag känner att jag bör hålla mig lite på kanten. Efter att ha väntat på en våg en halvtimme så paddlar jag på en då bör de skriva direkt varpå jag bromsar. Det trots att de var långt ifrån mig. Efter någon timme börjar de i alla fall snacka lite med mig. Men så fort jag försöker ta en våg så blir de skit snea så jag paddlar in till beachen igen utan en enda våg under bältet. Och det var fiiiina vågor där... Locals? Det borde heta Locos.
|
|
|
|
|
#30858 |
|
Ursäkta - Det börjar naturligvis inte "skriva" utan snarare "skrika".
Skulle se ganska roligt ut om de gav mig blanketter med hotfulla uttryck varje gång... Fast det skulle bli betydligt lugnare i lineuppen helt klart 
|
|
|
|
|
#30869 |
Stoke: -234 |
|
Här i Sverige SKRIVER vi istället för att skrika. (på surfsverige) Det är en bra konflikt lösning. Kom med problemen till Gudfadern bara och låt han dömma!

|
|
|
|
|
#30883 |
Miche
|
Härliga historier, här kommer en annan..
Har precis kommit ner till Rincon i USA och är redo att hoppa i när jag ser en kille springa rätt ut i vattnet och simmar ut. Han snor en killes bräda och paddlar in där han sen total krossar killens bräda mot en sten. Killen kommer upp och dom börjar slåss. Ingen vinner men bägge förlorade.. 
|
|
|
|
|
#30885 |
Jake
|
När vi ändå delar historier... Blev mordhotad av en Hawaiian när jag surfade Waikiki 2005. Var ca 2 miljoner pers i vattnet och vågen var enligt alla regler min. Bredvid mig paddlar en kort ful liten kille som skriker som en stucken gris och han hinner precis få tag i min bräda innan jag sticker iväg. Vi ramlar runt och jag fattar ingenting (jag hade ju följt alla regler tänkte jag). Upp ur vattnet kommer den korte fan och gapar på mig plus att han försöker slå mig i ansiktet. Som tur var hade han så korta armar att han inte kunde nå mig på andra sidan brädan. Jag frågade ödmjukt om den vågen ändå inte var min. Fel fråga tydligen... Ännu argare blev han och började tala om mord osv. Kort sagt kände jag att det var dags att byta bryt. Jag började paddla därifrån men han satte efter och skrek "faster faster!!". Tillslut var jag tillbaks i "flocken" bland alla feta semestrande fastlandsamerikaner igen och min förföljare gav upp. Trodde jag iaf. Några timmar senare på stranden stod han och blängde på mig och snackade med sina polare. Inte jätte roligt med tanke på att hans polare var äkta Hawaiianer dvs feta som Yokosuna själv och jag hade mina utmärglade jordenrunt svennar med mig. Rena biafra-gänget. Som tur var så verkade ingen ta killen på allvar för jag fick aldrig någon spö. Kanske berodde på att han var så kass på surf.
Så jävla skum upplevelse iaf, speciellt eftersom det var så många i vattnet. Fram tills dess hade surf bara varit roligt. Klart man fått någon sur min om man varit i vägen eller så och då lyssnade man och lärde sig men jag hade aldrig blivit hotad eller liknade. Sen var det inte så att jag var kaxig heller, jag frågade verkligen ödmjukt för att vara lite diplomatisk och undvika att hetsa. Men men så är det. Tycker bara det måste vara så jävla trist att hålla på så där. Med tanke på hur mkt turister som är i vattnet på Waikiki varje dag så måste han ha fullt upp med att pissa in sitt revir. Borde inte bli mkt tid kvar till surf. Inte så konstigt att han var så jävla kass att en blekfet svenne tog vågen för honom...
|
|
|
|
|
#30887 |
Stoke: 6 |
|
Jake skrev:
et. Inte så konstigt att han var så jävla kass att en blekfet svenne tog vågen för honom...
Ha ha ha!
|
|
|
|
|
#30888 |
|
hehe, skönt att höra att det är fler som varit i samma sits. 
|
|
|
|
|
#30893 |
|
|
|
|
|
#30911 |
Ants
|
ATA skrev:
Skulle tyvärr vilja säga att problemet var att du inte tog vågen i första läget, att börja käfta efteråt slutar sällan väl. Du får bara vara stolt över att du visade respekt för en local och vänta på din tur. Detta ursäktar på inget sätt att folk beter sig som idioter och att det var en obehaglig upplevelse, ibland är det bästa att bara stå på sig så man får respekt. Var beredd att betala bara... Själv hatar jag crowds och respektlösa locals och väljer hellre att surfa andra breaks.
Rätt svar!
Själv har jag aldrig haft problem med lokals. Man ska inte vara för ödmjuk, men för den delen inte bryta mot vågföreträdsregler. Det är som i slagsmål (jag slåss aldrig), men hamnar man i ett så är det bara att dela ut det första slaget och se självsäker ut. Ungefär detsamma i surfing. Visa självsäkerhet och bestämdhet och var överdrivet hövlig och glad, det pajar för alla rötägg, ha ha
|
|
|
|
|
#30913 |
Ants
|
Jo har en historia om en fransos i Hossegor 1995. Han padlade ut till min svenska surfpolare och delade ut ett slag i hans rygg bad honom dra härifrån på ett otrevligt sätt. Polaren hade en gun och nybörjare, det såg vinligt ut med andra ord. Jag paddlade upp till våra nya surfpolare vi precis lärt känna från skogscampet, det var australier, amerikanare, engelsmän som alla rippade duktigt. Vi var sådär 5-6 man som började cirkla runt grodan, utan att säga något, han drog snabbt därifrån 
|
|
|
|
|
#30914 |
Stoke: -234 |
|
Av följande diagram kan vi dra slutsatsen att antal assholes är proportionell mot crowd. Alltså det finns lika många assholes som folk!

|
|
|
|
|
#30916 |
Ants
|
Ha ha "under"bart!
Själv är jag då gärna den fula fisken mittemellan..

|
|
|
|
|
#30917 |
Kat
|
Vilken trevlig tråd det blev med alla (o)trevliga historier!
Själv brukar jag lämna plats till dom duktiga eftersom jag inte är så bra..( än..  )
I Marocko funkade det iofs. rätt bra att bara le lite mot alla halvsura marockaner så mjuknade dom rätt fort.
Sen att dom blev efterhängsna och jobbiga för att jag råkade va en tjej som inte virade in mig i sjalar från topp till tå, var mindre kul.
Mitt tips till alla tjejer; Flörta järnet och ta ALLA vågor! Mahahha!! 
|
|
|
|
|
#30919 |
Kat
|
haha vilken klockren film jag satt och garvade till den 
|