Facebook data

1
BOS surfskola
#30901 BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

BOS startar nu en teoretisk surfskola här på surfsverige. Första ämnet är Duckdive.

Gudfadern tänkte här inte göra anspråk på en heltäckande detaljbeskrivning utan bara ge några rekomenderade tankar som kanske glöms bort iblant.

1 Paddla på innan! Du får mer fart och kan på så sätt dyka djupare och får även med lite kraft framåt.

2 Tryck först ner nosen och strax därefter bakre delen med foten! Du kommer mycket djupare än med knäet.

3 Det är skillnad på att duckdivea under en vitvattenvägg och en våg som precis bryter. Om en våg bryter precis framför dig - gör knäck tekniken, dvs ner djupt men knäck brädan snabbt upp igen på " andra sidan" vågen gör du helt rätt kan du tom känna att vågen ger dig en extra skjuts ut! Man kan här säga att du trycker inte bara ner brädan till plant läge med foten utan trycker ner så du kickar upp den igen! Här ska inte pressas mot brädan utan vatten ska löpa mellan brädan och kroppen. Däremot när brädan är genomtryckt och lutar uppåt kan man dra sig själv mot brädan och då hamnar man mot brädan. Skilj dock detta på liggande läge under en vitvattenvägg.

Under vitvattenvägg. Ner djupt och länge. Viktigt att ha brädan helt plant under vattnet, får inte luta upp eller ner. Pressa dig själv mot brädan!

Eftersom det självklart är känslan som styr hur en duckdive ska göras är det svårt att pricka in exakt vad och hur det görs. Det viktiga är att komma ihåg att en duckdive görs olika beroende på hur man passerar en våg i vilket läge. UT O TESTA ERA RACKARE !!!

Logga in för att svara
#30904 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

Bra förklaring sverre ..... när kommer mästa lektion?

Logga in för att svara
#30906 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

vad f____n det här är enbart fjålerier! när jag paddlar ut och det kommer sånt där vitvatten så ditchar jag bräda bara och samtidight skriker jag jätte högt till de bakom mig: "Se upp här kommer Gazzes bräda - akta!!" En kille på Lanzarote kunde inte så bra svenska och därför blev rätt sur på min teknik men å andra sida så visst han inte vart vi bodde så gick ju bra andå ........... hörde att att letade efter mig och att jag skulle betala ding repair och sånt tjafs ..... jävle amatörer!!

Logga in för att svara
#30908 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

Gazzer skrev:
vad f____n det här är enbart fjålerier! när jag paddlar ut och det kommer sånt där vitvatten så ditchar jag bräda bara och samtidight skriker jag jätte högt till de bakom mig: "Se upp här kommer Gazzes bräda - akta!!" En kille på Lanzarote kunde inte så bra svenska och därför blev rätt sur på min teknik men å andra sida så visst han inte vart vi bodde så gick ju bra andå ........... hörde att att letade efter mig och att jag skulle betala ding repair och sånt tjafs ..... jävle amatörer!!

hahahah....

Logga in för att svara
#30921 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

viktor m skrev:
Bra förklaring sverre ..... när kommer mästa lektion?

Det är inte helt bestämt ännu, men den kommer.
Om någon vill vara med och påverka kan denne även skriva ett önskeämne att ta upp här i surfskolan..

Logga in för att svara
#30922 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

sverre skrev:
Under vitvattenvägg. Ner djupt och länge. Viktigt att ha brädan helt plant under vattnet, får inte luta upp eller ner. Pressa dig själv mot brädan!

När jag tänker efter är jag inte helt säker här, svårt att säga exakt hur man gör... eventuellt låt vatten flöda mellan bräda o kropp här också...

Logga in för att svara
#30958 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Dankerz
graphgraph

Fan Sverre...du tar ju dig själv til len helt ny nivå i och med den här informativa serien... otroligt, har du slagit dig eller nått?

fortsätt sllå!

Logga in för att svara
#30964 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

ärligt talat! ska man använda foten när man ska dyka vitvatten? har en tendens att bli spolad mellan varven då jag inte kommer djup nog, detta är något som håller mig från att surfa större vågor..
några tips på detta?

Logga in för att svara
#30968 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Klart du ska använda foten för att komma DJUUUUUPARE!

Sen måste du ligga plant med brädan under vattnet!

Logga in för att svara
#31075 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

SPEED down the line: Lektion 2

Först måste så klart linjen i vågen hittas. Denna grundlinje är alltså att stå kvar i en peelande vågs riktning. Brädans riktning är således i balans då man inte står för brant i vågen så man surfar ifrån den och hamnar framför vågen. ( varpå farten stannar av tills vågen kommer ikapp och dunkar ner dig. ) Man ska inte heller stå för snett så att vågen går förbi dig och du hamnar bakom vågen.

När linjen i vågen är balanserad surfar man alltså i samma fart som vågen. Men det är möjligt att surfa fortare än vågen! Detta åstadkommer man genom att utnyttja 2 olika krafter till sin fulla potential. En våg innehåller två olika företeelser som genererar fart. Dels är det själva vågens förflyttning framåt. Dvs hela rörelsen in mot land. Det är denna energi som gör det möjligt att surfa vitvatten, men denna rörelse är lika stark även i en obruten våg. Dels är det vågens vägg. Dvs vågens nerförsbacke som ger fart.

Genom att utnyttja båda dessa fenomen i samverkan får man högre fart än vågen! Det handlar om att " surfa " nerför " mer tid ( inom en viss tid ) och dessutom pressa nerför! och lätta uppför.

Hur gör man då det?
Det är precis på samma sätt som en Halfpipe skatare tar fart eller en snowboardare tar fart i en pipe. Eller som du tar fart från stillasittandes på en gunga till full pendel! Förflyttning av tryck!

Nerför vågen - fullt tryck på brädan. Uppför vågen lätt på fötterna.

Speed down the line är egentligen ingen större ändring i riktning av brädan. Brädan är i samma riktning längs resultantlinjen hela tiden. Men vad menar jag då med " upp för vågen " ?
Jo, om du är i botten av vågen så vill du ta en genväg fort upp till vågens topp igen. Eftersom vågen har en rörelse framåt in mot land så hamnar du automatiskt i vågens topp igen om du lättar på fötterna. Jämför med om du ställer brädan för snävt i vågen så att vågen går förbi dig! Men istället för att vågen kommer ikapp för att brädan är för snäv och du fastnar i vågen, så lyfter du dig själv upp på vågen och står i rätt riktning och kan pressa på ner igen!

Resultatet blir alltså följande: Uppe på vågens topp fullt tryck på brädan, detta leder till att du kommer ha raka ben nere i botten av vågen, här direkt gör dig lätt! Detta gör du genom att böja benen och hamnar då i toppen av vågen igen med böjda ben och kan då pressa med lårmusklerna igen!

JÄVLAR SICKEN FART NU MÅSTE DU NOG GÖRA EN CUTBACK OM inte det är en snabb våg men det blir en senare lektion..

Logga in för att svara
#31079 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

riktigt bra sverre fortsätt!

Logga in för att svara
#31082 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

Nanuq
graphgraph

sverre skrev:
BOS startar nu en teoretisk surfskola här på surfsverige. Första ämnet är Duckdive.

Gudfadern tänkte här inte göra anspråk på en heltäckande detaljbeskrivning utan bara ge några rekomenderade tankar som kanske glöms bort iblant.

1 Paddla på innan! Du får mer fart och kan på så sätt dyka djupare och får även med lite kraft framåt.

2 Tryck först ner nosen och strax därefter bakre delen med foten! Du kommer mycket djupare än med knäet.

3 Det är skillnad på att duckdivea under en vitvattenvägg och en våg som precis bryter. Om en våg bryter precis framför dig - gör knäck tekniken, dvs ner djupt men knäck brädan snabbt upp igen på " andra sidan" vågen gör du helt rätt kan du tom känna att vågen ger dig en extra skjuts ut! Man kan här säga att du trycker inte bara ner brädan till plant läge med foten utan trycker ner så du kickar upp den igen! Här ska inte pressas mot brädan utan vatten ska löpa mellan brädan och kroppen. Däremot när brädan är genomtryckt och lutar uppåt kan man dra sig själv mot brädan och då hamnar man mot brädan. Skilj dock detta på liggande läge under en vitvattenvägg.

Eftersom det självklart är känslan som styr hur en duckdive ska göras är det svårt att pricka in exakt vad och hur det görs. Det viktiga är att komma ihåg att en duckdive görs olika beroende på hur man passerar en våg i vilket läge. UT O TESTA ERA RACKARE !!!

Yeah, I wish more of you swedes duck dove. Seems everyone I see just bails there board. Yeah it works here but in some places that is not acceptable.

Logga in för att svara
#31088 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Bra tråd! Kul att teoretisera det man gör i vattnet. Vet själv massa saker jag gör fel men försöker tänka på dom och jobba bort dom en för en och märker att det funkar rätt bra.

Dags för nästa lektion snart?

Logga in för att svara
#31093 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

sverre skrev:
SPEED down the line: Lektion 2

Resultatet blir alltså följande: Uppe på vågens topp fullt tryck på brädan, detta leder till att du kommer ha raka ben nere i botten av vågen, här direkt gör dig lätt! Detta gör du genom att böja benen och hamnar då i toppen av vågen igen med böjda ben och kan då pressa med lårmusklerna igen!

Det är alltid svårt att teorisera nånting som bygger på känsla... ett förtydligande är därför att TRYCKET på brädan är som störst nere i botten av vågen, genom att pressa tills benen blir raka sen gäller det att omedelbart utnyttja mottrycket från brädan och lätta... böja benen... för å snabbt komma upp i vågens topp igen.

Logga in för att svara
#31094 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Jake skrev:
Bra tråd! Kul att teoretisera det man gör i vattnet. Vet själv massa saker jag gör fel men försöker tänka på dom och jobba bort dom en för en och märker att det funkar rätt bra.

I think it is good to focus on only one thing during a session. A skater much better than myself said that he spent a lot of time visualizing certain tricks, then when he had the flow going, they would just sort of pop out on there own, if he tried to practice it and just go for it, he couldn't do it. It had to come out on his own

This message has been brought to you by BOS.

BOS, improving the lives of Swedish Surfers since 2007

Logga in för att svara
#31097 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

surferboy
graphgraph

Haha nice sverre

Logga in för att svara
#31101 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

Jag hoppas det kommer fler lektioner sverre jag ser fram emot det!

Logga in för att svara
#31121 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Kat
graphgraph

Damn va duktig du är på att förklara Sverre!

Måste ju dela med mig av min lycka..
När jag va i marocko så åkte jag ständigt ner för vågen och hamnade framför, om och om igen.. Sen satt jag där ute och väntade på vågorna och tänkte typ "nu jävlar är det jag som bestämmer vad brädan ska göra!" och POFF så kom en perfekt våg, jag tog den, hoppade upp, åkte ner OCH UPP IGEN!

WIIIEEEHOO!!!

sen tog det slut rätt fort hehe, men ändå, så himla härligt jag va helt lycklig efteråt!

Ser fram emot nästa lektion!

Logga in för att svara
#31132 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Tror det där med att låta tricken komma av sig själv bygger på att man har viss talang. När man som jag är helt befriad från detta får man nöja sig med att nöta allt som en östtysk gymnast...

SharkBoy skrev:
Jake skrev:

I think it is good to focus on only one thing during a session. A skater much better than myself said that he spent a lot of time visualizing certain tricks, then when he had the flow going, they would just sort of pop out on there own, if he tried to practice it and just go for it, he couldn't do it. It had to come out on his own

Logga in för att svara
#31156 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

viktor m skrev:

Viktor !!

Känn Gudfaderns vrede. Som Johan påpekade i en annan tråd bör inte denna signatur missbrukas! Nu var det ett personligt meddelande till mig du skrev, så det var inte lämpligt med denna signatur nu. Dessutom gillar jag INTE att du har lagt till en upp och ned på vänd smiley under! Det är som att vända på krucifixet för en kristen!
Om du inte tycker att det faller sig naturligt när du ska använda signaturen så överlåt det till familjens inre kärna istället!
Eftersom du är så ung så är jag inte mycket arg men jag vill bara förklara läget för dig. Peace.
BOS for life!

Logga in för att svara
#31157 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

sverre skrev:
viktor m skrev:

Viktor !!

Känn Gudfaderns vrede. Som Johan påpekade i en annan tråd bör inte denna signatur missbrukas! Nu var det ett personligt meddelande till mig du skrev, så det var inte lämpligt med denna signatur nu. Dessutom gillar jag INTE att du har lagt till en upp och ned på vänd smiley under! Det är som att vända på krucifixet för en kristen!
Om du inte tycker att det faller sig naturligt när du ska använda signaturen så överlåt det till familjens inre kärna istället!
Eftersom du är så ung så är jag inte mycket arg men jag vill bara förklara läget för dig. Peace.
BOS for life!

Okej sverre och alla BOS medlemmar! jag ska ej göra om det!
Jag ber om ursekt till BOS och gudfadern!

Logga in för att svara
#31851 Svar: BOS surfskola 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Snart kommer en ny surflektion från BOS. Håll ut..

Nästa lektion kommer handla om bottomturn och topturn!

Logga in för att svara
#33329 Svar: BOS surfskola 17 år, 1 månad sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

So medlem i BOS är livet lite lättare. Jag har på senaste tiden haft lite problem med att få ordentlig fart för att kunna sätta min 360 airs så jag ringde till Mick Fanning och frågade om inte jag kunde få lite tips. När han hörde att jag var med i BOS flög han direkt ner till Torö för en träff. Tur att jag hade med mig filmkameran!

Varsågoda, här får ni skåda en BOS-presentation med självaste Mick Fanning om hur man generar fart i alla typer av vågor (allt filmat på plats i Torö).

www.surfline.com/video/video_player/video_player.cfm?id=14307

Logga in för att svara
#33343 Svar: BOS surfskola 17 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Han kom förbi husvagnen dagen efter, vi delade ett lock VB som han hade med sig, rostade en igelkott utan taggar på och snackade hela kvällen..
Faan vi hade inte setts på ett 1,5 år!
Jag skulle hälsa till övriga BOS medlemmar föresten..

Logga in för att svara
#33434 Svar: BOS surfskola 17 år, 1 månad sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

- always look for the part of the wave that will give you the most speed and go there...

- try to always bring your back arm with you during turns, it's good to lead your turns with your back arm instead of your front (because leading with your front looks gay)

- manoevers should come out of necessity, meaning that they help you project to make a section, or put you deeper so that you can use the steeper part of the wave to project. Don't turn for the sake of it, turn because you should, and the earlier you anticipate the wave, the better you can place that turn.

- get angry on surfsverige before you surf, get real angry, aggression will help you get into waves, catch more waves and also want to push your board harder out of pure frustration.

This message has been brought to you by BOS. BOS, is committed to improving the lives of the surfsverige members.

Logga in för att svara
#33445 Svar: BOS surfskola 17 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Grymt bra input där, speciellt det där om bögig frontarm... Fan, måste jobba på posen, och allt annat.

Grym tråd.

Logga in för att svara
#33448 Svar: BOS surfskola 17 år, 1 månad sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

här kommer BOS med mer råd:

Man ska inte vara för stolt för att ta emot råd ang. teknik, utrustning osv ifrån mer erfaren surfare oavsett hur erfaren man är.

Logga in för att svara
#33509 Svar: BOS surfskola 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

Jarling
graphgraph

gör ingen dansk skalle på kokosnöten , väntar otåligt på del 3.

Logga in för att svara
#35023 Svar: BOS surfskola 17 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Bottom turn

Logga in för att svara
#35027 Svar: BOS surfskola 17 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Hahaha, with this post alone the godfather has contributed more than anything the whiny ones have posted.

Logga in för att svara
#35070 Svar: BOS surfskola 17 år sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Hehe vilka grymma demonstrativa pilar

<----------Big turn

Tackar!

Logga in för att svara
#35085 Svar: BOS surfskola 17 år sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Logga in för att svara