Facebook data

1
Ny våtdäkt?
#30954 Ny våtdäkt? 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

KayP
graphgraph

Ok nu va det dags att köpa en ny våtdräkt!

Den gamla har blivit för liten!! (antingen har man blivit tjockis eller så har neoprenet dragit ihop sig lite)

Det här är min uppfattning om olika märken.

Xcel = Kvalite, smidig och varm. Men även dyrast

Quik ignite = Tokvarm och smidig (kanske för varm?! om det nu går) Men bra pris

F-bomb = Bra all over men inget som sticker ut i mängden Lite dyrare än Ignite

Hyperflex = Vet att dom vart sjukt hypade men håller dom måttet när det är 10 minus?

Jag tror det lutar åt en Igninte.... Nån som vill vara med å dela frakt? (cleanline tänkte jag)

Nån som har några synpunkter...?

Logga in för att svara
#30955 Svar: Ny våtdäkt? 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

Frankie
graphgraph

du kommer inte ångra dig med en ignite. är mitt bästa köp inom surf hittils. trodde inte det kunde skilja så mkt mellan dräkter (elasto) och denna men det gjorde det med råge...

Logga in för att svara
#30956 Svar: Ny våtdäkt? 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

ta xcel eller quik!

Logga in för att svara
#30985 Svar: Ny våtdäkt? 17 år, 2 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Är väl inte direkt någon prisskillande på Xcel och t ex RC F-bomb? Får för mig att RC har lite bättre kvalitét sen deras "gamla" Elasto, vart fall ingen som gnäller längre om läckage hit och dit.

Dyrast just nu är väl O'Neill Pyscho 2, säkert också en grym dräkt. Vågar inte säga ngt om Quik eller Hyperflex.

En sak är väl rätt säker, alla som kör Xcel, Rip Curl eller O'Neill verkar rätt nöjda, men visst, smakar det, så kostar det, känns rätt standard att en vinterdräkt (6/5/4) i "premium" modellen ligger på runt $360 til $399 US.

Logga in för att svara
#30990 Svar: Ny våtdäkt? 17 år, 2 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Daniel skrev:
Dyrast just nu är väl O'Neill Pyscho 2, säkert också en grym dräkt. .

Ja men jag kollade in denna och måste säga att kardborrelösningen kring huvan såg bedrövlig ut. En kompis testade också denna några gånger och var inte alls nöjd med denna detalj. Kör Xcel och är supernöjd. Billabongen är också värd en titt.

Logga in för att svara
#30992 Svar: Ny våtdäkt? 17 år, 2 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Kardborre grejen är nog inte Psycho 2 utan Mutant....eller?

Kollade priserna på Cleanlinesurf, Billabong billigast för sig gold sollution för $315, sen kom Quik med Ignite på $365, RC ligger nu på $410 med sin F-bomb och O'Neill Psycho2 för $416. Vidare kostar Bodyglove Matrix $400.

Alla 6/5 vinterdräkter med integrerad huva. Xcel Infinti motsvarande ligger på $400.

Har jag glömt någon? Alltså:

O'Neill och Rip Curl "dyrast", Xcel och Bodyglove därefter. Quiksilver ligger i mitten medans Billabong är billigast. Hotline ligger näst billigast med runt $350. Vet inte ens om Hurley har en tjock vinterdräkt, men har för mig det.

Hyperflex kvalar in på "bästa pris" för $220 för deras Amp med chest-zip.

Min två cent:

Best bet: Xcel
Bubblare: Billabong
Sure thing: O'Neill och Rip Curl
Potienalt kap: Hyperflex
Älska att hata: Quiksilver
Okända i vår region: Bodyglove, Hotline och Hurley (även om Lars, Pikels och Sharkboy kört på ngn av dessa)
Inte nämda: Alder, Gul, Pro Limit, Snugg, West, märket som Surfers Paradise i Varberg har....

Vad har vi glömt? Vad hände med Aleeda nere i Burleigh, köpte min shortie 2/2 där '97, som sen blev stulen i Plage de VVF i Anglet '02, ngn som sett den, svart med lila sömmar?

Så räcker det med våtdräkts snack nu eller?

Logga in för att svara
#31026 Svar: Ny våtdäkt? 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

peter!!
graphgraph

Har en Quick Ignite 6/5 dock inte HFT

Hft borde væll gøra drækten lite klumpigare men också det som gør den så extremet varm? så om du vill ha en quick ignite som ær lite billigare, inte tokvarm (men lika smidig?) så køp en Ignite utan HFT

Håller till i Stavanger dær det sællan ær minusgrader och runt 6-8grader i vattnetså borde egentligen klarat mig med en 5/4 anatar jag men ville vara på den sækra sidan.

Min førsta vinterdrækt så kan inte jæmfør med något men ær nøjd med min ignite, spciellt før det priset då baradrækten går på 5500skr hær i Stavnger

Køpte min från Cleanline i dec, kommer inte riktigt ihåg hur många dollars jag prøjsa men vet att jag køpte ett par quick gloves och ett par hotlineboots och kalaset gick på 2600skr med frakt.
Betala inte direkt med kortet hos cleanline.... allfør många har fått tråkiga kontoutrdag.. ink mig..

Logga in för att svara
#31027 Svar: Ny våtdäkt? 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

peter!! skrev:
spciellt før det priset då baradrækten går på 5500skr hær i Stavnger

..

Dyrt MEN stämmer det som jag har hört? Att många norrmän som bor längs kusten har en brunn på tomten men inte med vatten i utan olja! Så ni pumpar upp ett fat när ni behöver lite extra stålar...?!

Logga in för att svara
#31035 Svar: Ny våtdäkt? 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

peter!!
graphgraph

sverre: Ja har också hørt om detta. Kan tænka mig att de hamstrar så små as, eckliga norrmæn!

Och så var dagens sista lækerol i munnen..

Logga in för att svara
#31047 Svar: Ny våtdäkt? 17 år, 2 månader sen Stoke: 2

nic
graphgraph

Per skrev:
Daniel skrev:
Dyrast just nu är väl O'Neill Pyscho 2, säkert också en grym dräkt. .

Ja men jag kollade in denna och måste säga att kardborrelösningen kring huvan såg bedrövlig ut. En kompis testade också denna några gånger och var inte alls nöjd med denna detalj. Kör Xcel och är supernöjd. Billabongen är också värd en titt.

Jepp, det stämmer, det trycker in vatten i huvan, kardborrelösningen är tyvärr riktigt kass. Jag rekommenderar inte någon att köpa Psycho II:an. Ser fram emot när det blir lite varmare & jag kan ta fram min gaaamla RC-dräkt.

Billabong-dräkten har också en konstig huva, man måste ha ett jättehuvud & en imponerande panna för att den ska sitta bra...

Logga in för att svara
#31048 Svar: Ny våtdäkt? 17 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

sverre skrev:
peter!! skrev:
spciellt før det priset då baradrækten går på 5500skr hær i Stavnger

..

Dyrt MEN stämmer det som jag har hört? Att många norrmän som bor längs kusten har en brunn på tomten men inte med vatten i utan olja! Så ni pumpar upp ett fat när ni behöver lite extra stålar...?!

Fan va sjukt om det skulle visa sig att det är en sån där Klintbergare!!! ?

Logga in för att svara
#31052 Svar: Ny våtdäkt? 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

Miche
graphgraph

Köpte denna av Göran på Backdoor och är riktigt nöjd, nästan lite väl varm just nu men hellre det ... www.seasidesurfshop.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=654
För mej att med frakt och tullavgift hamnade på 800kr extra men då var en boardbag inkluderad.

Logga in för att svara
#31067 Svar: Ny våtdäkt? 17 år, 2 månader sen Stoke: 4

Dalamasen
graphgraph

Jag och en kompis kör O´neill Psycho II och vi är hur nöjda som helst. Vi har surfat med dessa våtdräkter under kalla dagar i Norge och vi var även ute i lördags vid den norrländska kusten där det var plus en grad i vattnet och minus 2 i luften. Det är dock viktigt anser vi att man ska ha ett par tjocka handskar och skor då det oftast är där kylan biter som hårdast. 7mm är stabilt.

Logga in för att svara
#31074 Svar: Ny våtdäkt? 17 år, 2 månader sen Stoke: 0

KayP
graphgraph

Ok... Det finns ingen dräkt som verkar mer solklar än den andra...

Vad har ni fått ge för era dräkter? (antar att det blir priset som avgör)

Allt som allt.... Pris+Tull+Frakt (och kanske som tex cleanline ger gratis RC skor)

Och om det finns nån variant att köpa den i Sverige (skönt å kunna prova dräkten)

Logga in för att svara
#31078 Svar: Ny våtdäkt? 17 år, 2 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

på ohana.se fick jag: xcel xflex 2499 (förra årets modell), xcel fingergloves 3mm 499, o'neill uperfreak boots 5/4mm599, o'neill thermo väst med huva 599

totalt:4196

fast jag fick hela paketet med frakt för 2999 kr.

riktigt bra pris!

Logga in för att svara
#32775 Svar: Ny våtdäkt? 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

Speedsurfer
graphgraph

Funkar psycho II 5/3 nu som vindsurfingdräkt?Tycker att denna dräkt verkar helt grym.(Kanske fel forum men ändå inte!!

Logga in för att svara
#32786 Svar: Ny våtdäkt? 17 år, 1 månad sen Stoke: 1

Oldschool
graphgraph

Aldrig optimalt att använda en surfdräkt för vindsurfing eller en vindsurfdräkt för surfing...de är sydda annorlund i axel/arm partiet. Med det sagt så kan jag även säga att jag surfat med vindsurfdräkt å vindsurfat med en 6mm surfdräkt......å det funkade

Logga in för att svara
#32806 Svar: Ny våtdäkt? 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Jag kitesurfar i mina vågsurfdräkter och jag skulle aldrig vilja köra i något annat. Windsurfarna jobbar lite mer med underarmarna och jag har hört att dräkterna därför är lite slappare där för att undvika kramp. Å andra sidan är ju vågsurfdräkterna dubbelt så strechiga så jag tror inte det gör någon skillnad just på det.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!