Facebook data

1
Flexlite! Nan som har provat?
#31216 Flexlite! Nan som har provat? 17 år, 1 månad sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Var inne pa en surfshop i Wollongong i helgen och titta pa de "nya" flexlite bradorna fran rusty! Kandes ju helt overkligt att plocka upp en brada, vagde ingeting. Och enligt killen i shoppen sa ar de hallbarare an en epoxy. Jag har en 6,1 som ar gjord med bara ett lager plast och ett lager glasfiber hemma i sjulet, den tycker jag ar sjukt latt, men dessa flexlite brador var natt fran en annan varld! Nagon som har provat att kort pa en flexlite?

Logga in för att svara
#31274 Svar: Flexlite! Nan som har provat? 17 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Flexlite är med största sannolikhet laminerade med epoxy...

Logga in för att svara
#31288 Svar: Flexlite! Nan som har provat? 17 år, 1 månad sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Jo det ar sant. Googla lite www.flexlite.tv/flexlite_tech.html sa nu vet jag vad det ar, men det ar helt sjukt vad latta bradorna ar! Maste prova en, synd bara att de ar sa dyra!

Logga in för att svara
#31290 Svar: Flexlite! Nan som har provat? 17 år, 1 månad sen Stoke: -3

latte
graphgraph

jag har bara testat firewire. dem är grymt softaB)

Logga in för att svara
#31305 Svar: Flexlite! Nan som har provat? 17 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jag har aldrig testat en epoxysandwichbräda men känner mig lite tveksam till varför man behöver/vill ha sandwich i sin surfbräda.

Fördelar: Svårt att dinga, svårt att knäcka och svårt att få delamineringar. Håller flexen mycket länge.

Nackdelar: Brädornas flex blir onödigt styv och stum vilket inte är bra i choppigt vatten (läs Sverige),
Brädorna är fula (smaksak), Komplicerat att laga när de väl går sönder, Risk att brädan suger vatten som en kamel i öknen vid ev småsprickor och dings. Vatten som sen är nästintill omöjligt att få ut.

Vill man ha en bräda som är slagtålig går det ju att skaffa en epoxylaminerad utan sandwich.

Logga in för att svara
#31332 Svar: Flexlite! Nan som har provat? 17 år, 1 månad sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

Flexlite är inte det minsta styva, flexar bra mycket mer än vanliga polybrädor. Har sett folk lägga ner sin brädor på marken med decket neråt och sedan ställt sej på dem, flexar grymt bra.

Logga in för att svara
#31334 Svar: Flexlite! Nan som har provat? 17 år, 1 månad sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

freddas skrev:
Flexlite är inte det minsta styva, flexar bra mycket mer än vanliga polybrädor. Har sett folk lägga ner sin brädor på marken med decket neråt och sedan ställt sej på dem, flexar grymt bra.

Men om man dubblerar tjockleken i ett laminat ökar väl styvheten proportionellt med KVADRATEN?

Att man kan stå och svikta på en sandwichbräda är ju inte så mycket ett mått på styvheten utan mer ett bevis på hållbarheten. Dvs hur svårknäckt brädan är.

Logga in för att svara
#31335 Svar: Flexlite! Nan som har provat? 17 år, 1 månad sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Måste hålla med erik g där rent teoretiskt. Flex och hållbarhet är skillda saker men samverkar i sitter ihop. Har aldrig testat någon firewire eller flexlite. Har byggt några surfbrädor med epoxy och eps samt några longboardskejts med epoxy glasfiber och plywood. När det gäller skejtsen så tycker jag man tydligare än surfbrädor kan utvärdera flexegenskaperna.

Nu är jag lite ur gängorna angående materialegenskaper och rätt full men det handlar väl om vad matrismaterialet(t ex epoxy eller polyester) i en kompositkonstruktion har för mekaniska egenskaper och hur det samverkar med fibrer och annat material. Fibrernas draghållfasthet är högre än matrismaterialet och således styr dessa mycket av konstruktionens egenskaper. Det är en komplex samverkan mellan fiberval , fiberriktning, matrismaterial och kompositkonstruktionen. Svårt att avgöra rent teoretiskt med hållfasthetsberäkningar. Men en kedja är endast så stark somdess svagaste länk och til slut går matrismaterialet av och resten av konstruktionen faller. elasticitetsmodulen e-modul och draghållhållfasthet är definitioner man pratar om.

När det gäller t ex de longboardskejts jag gjort så har de haft ett jävligt mjukt och skönt "flex" men kanske en aning för slappt. De har varit mjuka och gungiga och sköna men saknat en snabb respons. För längre smootha svängar får man en skön surfkänsla men om önskemålet skulle vara att t ex köra slalom mellan koner har de saknat en snabb och distinkt kick ut från det att man aplicerat trycket på dem. Att köra en vanlig skejt med longboardhjul kan ge en jävligt snabb respons men även för mycket respons vilket kan leda vobbel. När man aplicerar tryck på brädan så laddar man ju den med energi som man sedan vill få nytta av när man släpper trycket. Ungefär som med en pilbåge. En slak pilbåge av en gren man hitta kan vara enkel att flexa men ger heller inte så mycket effekt när man släpper. En pilbåge av kolfiber kanske är jobbig att spänna men ger pil en jävla fart när man släpper den. Det är en avvägning mellan ens tygd och förmåga att verkligen trycka till brädan och vad man vill få ut av det. Sedan har alla materialkombinationer olika lägen där ett sprött brott uppstår. Kolfiber t ex kan ju vara extremt styvt och hållbart och ge en snabb respons medan det kan ge ett väldigt abrupt sprött brott när det når en viss gräns medans andra material kan ha en längre töjning innan den går av.

Helvete vad jag skriver och känns som jag ttappat spåret en aning.........

Jo just det. exemplet att stå och hoppa på en bräda och se hur fint den flexar. Detta hopp kanskeinte är så representativt för det tryck man belastar den med då man gör en bottomturn eller liknande. Trycket vi en bottomturn är förmodligen mycket lägre och således är det svårt att få det fina flexet när man surfar som man såg på land då man hoppade på brädan där den hade två fasta punkter att töja sig mellan. Däremot kanske den vanliga polybrädan gick av som ett knäckebröd vid hoppet på land men flexar fint ute i vågorna.

Sålededs kan vi konstatera att vi inte har blivit ett dugg klokare och jag ska nog ta och slagga nu.

Logga in för att svara
#31342 Svar: Flexlite! Nan som har provat? 17 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Ha ha ha!

Du blir en sån där tjatig jävel när du blir full va? Som bara sitter å maler kring nån företeelse med en lyssnare.

Denna lyssnare är en sån där som blir seg när han blir full, som inte pratar själv utan bara går in i nån slags fyllemeditation och somnar tillslut men innan dess sitter han å bara nickar o hummar.

Allt detta försigår i ett hörn vid ett övergivet bord Samtidigt som massa heta brudar är uppe på dansgolvet och juckar mot varann, men det ser ni inte...

BOS for life

Logga in för att svara
#31344 Svar: Flexlite! Nan som har provat? 17 år, 1 månad sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

sverre skrev:
Ha ha ha!

Du blir en sån där tjatig jävel när du blir full va? Som bara sitter å maler kring nån företeelse med en lyssnare.

Denna lyssnare är en sån där som blir seg när han blir full, som inte pratar själv utan bara går in i nån slags fyllemeditation och somnar tillslut men innan dess sitter han å bara nickar o hummar.

Allt detta försigår i ett hörn vid ett övergivet bord Samtidigt som massa heta brudar är uppe på dansgolvet och juckar mot varann, men det ser ni inte...

BOS for life

hahaha touché!
Där har du mig i ett nötskal!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!