Måste hålla med erik g där rent teoretiskt. Flex och hållbarhet är skillda saker men samverkar i sitter ihop. Har aldrig testat någon firewire eller flexlite. Har byggt några surfbrädor med epoxy och eps samt några longboardskejts med epoxy glasfiber och plywood. När det gäller skejtsen så tycker jag man tydligare än surfbrädor kan utvärdera flexegenskaperna.
Nu är jag lite ur gängorna angående materialegenskaper och rätt full men det handlar väl om vad matrismaterialet(t ex epoxy eller polyester) i en kompositkonstruktion har för mekaniska egenskaper och hur det samverkar med fibrer och annat material. Fibrernas draghållfasthet är högre än matrismaterialet och således styr dessa mycket av konstruktionens egenskaper. Det är en komplex samverkan mellan fiberval , fiberriktning, matrismaterial och kompositkonstruktionen. Svårt att avgöra rent teoretiskt med hållfasthetsberäkningar. Men en kedja är endast så stark somdess svagaste länk och til slut går matrismaterialet av och resten av konstruktionen faller. elasticitetsmodulen e-modul och draghållhållfasthet är definitioner man pratar om.
När det gäller t ex de longboardskejts jag gjort så har de haft ett jävligt mjukt och skönt "flex" men kanske en aning för slappt. De har varit mjuka och gungiga och sköna men saknat en snabb respons. För längre smootha svängar får man en skön surfkänsla men om önskemålet skulle vara att t ex köra slalom mellan koner har de saknat en snabb och distinkt kick ut från det att man aplicerat trycket på dem. Att köra en vanlig skejt med longboardhjul kan ge en jävligt snabb respons men även för mycket respons vilket kan leda vobbel. När man aplicerar tryck på brädan så laddar man ju den med energi som man sedan vill få nytta av när man släpper trycket. Ungefär som med en pilbåge. En slak pilbåge av en gren man hitta kan vara enkel att flexa men ger heller inte så mycket effekt när man släpper. En pilbåge av kolfiber kanske är jobbig att spänna men ger pil en jävla fart när man släpper den. Det är en avvägning mellan ens tygd och förmåga att verkligen trycka till brädan och vad man vill få ut av det. Sedan har alla materialkombinationer olika lägen där ett sprött brott uppstår. Kolfiber t ex kan ju vara extremt styvt och hållbart och ge en snabb respons medan det kan ge ett väldigt abrupt sprött brott när det når en viss gräns medans andra material kan ha en längre töjning innan den går av.
Helvete vad jag skriver och känns som jag ttappat spåret en aning.........
Jo just det. exemplet att stå och hoppa på en bräda och se hur fint den flexar. Detta hopp kanskeinte är så representativt för det tryck man belastar den med då man gör en bottomturn eller liknande. Trycket vi en bottomturn är förmodligen mycket lägre och således är det svårt att få det fina flexet när man surfar som man såg på land då man hoppade på brädan där den hade två fasta punkter att töja sig mellan. Däremot kanske den vanliga polybrädan gick av som ett knäckebröd vid hoppet på land men flexar fint ute i vågorna.
Sålededs kan vi konstatera att vi inte har blivit ett dugg klokare och jag ska nog ta och slagga nu.