|
#31436 |
Vind = Väder 17 år, 3 månader sen |
Stoke: 0 |
Jake
|
Har börjat se ett mönster i vädret man har när man är ute och surfar västkusten. Om vinden ligger på syd till syd-väst så regnar det nästan nio av tio gånger man är ute men om det ist är västligt eller tom lite nordväst så är det i princip alltid strålande sol. Eftersom man ju kör olika spots beroende på riktingen så har man liksom börjat associera spotsen med vädret. Exempelvis Åsa = regn. Någon mer som märkt det? Osökt kommer ju oxå frågan: Hur funkar det på östkusten?
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#31437 |
Svar: Vind = Väder 17 år, 3 månader sen |
Stoke: 63 |
ErikG
|
no= snöstorm, man har tur om man kommer fram till surfet. De år det är vinter mao
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#31442 |
Stoke: 4 |
|
Stämmer exakt, Jake!
Om du läser litet om hur lågtrycken som matar in här på VK från Atlanten fungerar så ser du att det är alldeles logiskt. S till SV plus regn i framkanten på lågtrycket, V till NV och uppsprickande molntäcke i bakkanten, o s v, o s v....
PS. Börja oxå fundera på förhållandet fullmåne och vind så börjar det bli riktigt märkligt. Någon som kan förklara/har sett det1? Jag vill påstå att det blåser ordentligt vid 8 till 10 fullmånar per år. DS.
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#31451 |
ErikG
|
nekons skrev:
Stämmer exakt, Jake!
Om du läser litet om hur lågtrycken som matar in här på VK från Atlanten fungerar så ser du att det är alldeles logiskt. S till SV plus regn i framkanten på lågtrycket, V till NV och uppsprickande molntäcke i bakkanten, o s v, o s v....
PS. Börja oxå fundera på förhållandet fullmåne och vind så börjar det bli riktigt märkligt. Någon som kan förklara/har sett det1? Jag vill påstå att det blåser ordentligt vid 8 till 10 fullmånar per år. DS.
Intressant det där med fullmånen...har funderat på samma sak..min teori är att fullmånen flyttar stora mängder (varm) vatten på Atlanten vilket i sin tur driver på lågtrycksbildningen.
Obs detta är en min egna teori, har funderat på att skriva till Smhi och fråga.
Sen det där med SV vindarna och regn..det är väl mer logiskt då de ofta kommer med en varmfront i framkanten på lågtrycken och sen kommer det en kallfront efter med klarare kallare väder. Eller?
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#31459 |
ErikG
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#31484 |
Jake
|
Haha. Tur att man inte behöver basera sina utflykter på den prognosen... Intressant det där med fullmåne, det har jag faktiskt inte tänkt på. Ska bli kul att se vid nästa fullmåne!
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#31506 |
Stoke: -234 |
|
Men är det vinden som ger vädret eller vädret som ger vinden?
Eller är det som att fråga om det är flaggan eller vinden som rör sig... ?
eller som att fråga vad som kommer sist tuppen eller kycklingen. !
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#31511 |
Remo
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#31517 |
Jake
|
Fan va mäktigt Remo det hade jag inte tänkt på, det här måste jag forska mer i. Rätt skön bild trots att den är helt ur fokus och som sagt, väldigt otippat surf.
På sverres fråga vad som kommer först väder eller vind så skulle jag nästan vilja säga att båda två uppkommer till följd av lufttrycksvariationer men det är bara en gissning. Någon som vet bättre vad som kommer först?
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#31518 |
Jake
|
Kollade lite historik och kanske att det varit lite mer surf runt fullmånarna men det verkar inte vara hundraprocentigt direkt. Hur som helst är nästa fullmåne 21/3 så vi får hoppas att det levereras då (om inte tidigare vill säga).
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#31523 |
ErikG
|
En annan sak som jag fått för mig med fullmåne är att vädertypen som kanske kan ligga och vara liknande flera veckor faktist har en tendens att skifta i samband med fullmånen.
|
|
|
Logga in för att svara
|
|