|
#3149 |
Tips på bräda att utvecklas med i hemmabryt 18 år, 5 månader sen |
Stoke: 11 |
|
Aloha Tips på bra bräda att utvecklas med i mitt hemmabryt.
--------------------------------------------------------------------------------
[Tacksam för tips om bräda för en tung och lång gubbe 1.90 95kg (men stark).
Har efter 30 år(suck) hittat ett sjukt hemmabryt med 2- 4 meters livsfarliga SO vågor. (Kommer inte att ge mig ut där nu för kallt och för sopig surfare)
Finn även andra osurfade bryt lite snällare kanske, mitt område är jungfruelig mark och OBS! har alldrig blivit surfat. Jag tycker att det är dax nu! Finns även ännu värre bryt offshore ute på öarna men då får jag ta båten.
Man skulle kanske ha varit 20 år yngre, men det är väl aldrig försent va !
Bara semestersurfat,wakeb, vindsurfat, snökite, 30 år på skidor utför.
|
|
|
|
|
#3151 |
Svar: Tips på bräda att utvecklas med i hemma 18 år, 5 månader sen |
Stoke: -10 |
|
Jag är också 190 cm 90 kg, 37 bast och ganska seg i kroppen efter en ordentlig nackskada för ca 10 år sedan... på skidor naturligtivs... riktigt dålig på att surfa men stoken växer för varje gång jag är ute. Men i alla fall så har jag hittat brädan som borde passa perfekt för oss lite storvuxna men som kanske inte vill åka långbård.
kolla tråden
surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&id=2884&catid=2
|
|
|
|
|
#3206 |
Svar: Tips på bräda att utvecklas med i hemmabryt 18 år, 5 månader sen |
|
Tja vad vet jag som blåbär, kanske en flodpråm vore nått. Kan en riktig färsking köra nåt annat än en longboard/ minimalibou.7 Eller ?jag vill ju kunna surfa varenda lite skitvåg (nästan)som finns för att kunna lära mig ordentligt. Sen får jag väl gå på dom stora kanonerna. Om jag lever så länge.
|
|
|
|
|
#3207 |
Stoke: 1 |
|
om du är ett riktigt blåbär så tycker jag nog du ska satsa på en longboard eller minimal första säsongen. sen är det bara till att kasta sig på nått mindre...när du väl kommit igång lite
|
|
|
|
|
#3208 |
Stoke: 14 |
|
Jag körde min första sesong på en mini tanker 8.0, men bytade till en mindre året efter. Nu e jag dock tillbaka på promen efter en härlig nose dive med den lilla (mindre) brädan. Jag väger mellan 90 och 95 kg och klarade mig bra på en 8.0, men jag har hållit på med brädsport hela livet.
Lycka till
|
|
|
|
|
#3223 |
|
Tack för tipsen, gärna fler tips på bra brädmärken ,ev shurfshops
som behöver lite klirr i kassan. Sen är det bara handla och ut i snöstormen och paddla.
Kanske går i ide föresten och tinar fram till våren istället.
Tips överhuvudtaget om allting som handlar om surfing är alldrig fel.
Sajten som sådan är ganska inriktad mot erfarna surfare, dessa borde ha en hel del att komma med tycker jag , (och det görs ju åxå eftersom jag frågar om råd och får det) kanske ett faktaforum/ med basics för "klantsurfare" som behvöer läras lite hyfs,vett och surfetikett,vågkunskap om det finns nått sånt. mmmmm
Misstänker att jag inte är den enda som är novis i ämnet av sajtens besökare eller.....?
Bästa tips belönas med renskjuts till mitt hemmabryt i Januari ,surfing på isflak i konkurens med isbjörnarna.
Mats
|
|
|
|
|
#3224 |
|
Ok norrsurf, här kommer första tipset: Gå inte i ide nu, det e nu säsongen e igång. Det finns massor med bra affärer att köpa prylar i. Västkusten: Surfersparadise i Varberg, Hollywood i göteborg fixar bräder till dig, jag håller just på att beställa en därifrån själv. Om du ska beställa på nätet i Sverige så har du u alltid NORD surf som har smått och gott. Tyvärr så har jag inte koll på östkusten men det har många andra här.
Lycka till norrsurf:)
|
|
|
|
|
#3322 |
Stoke: 0 |
|
|
|
|
|
#3323 |
|
nekonS
|
Vadan denna skräck inför longboards!!??
Kolla in Joel Tudor, Bonga Perkins, Colin McPhilips, Beau Young e t c, e t c och påstå sedan att longboards är för geeks!
Vil du ha garanti för surf i Sverige, skall man ha åtminstone EN riktig longboard. Oavsett om du väger 50 eller 100, är 15 eller 45. Vill man köra old school skall man ha en fet "log", vill man surfa mer progressivt à la shortboard, skaffa en "performer".
Finns hur mycket som helst på nätet!
* SURF * CULTURE * LIFE * STYLE*
|
|
|
|
|
#3324 |
|
Jag håller med NekonS, en fet longboard e aldrig fel, speciellt här hemma i sverige. Lättare att lära sig och mer kul eftersom du kommer att ta fler vågor.
Kasta dig i vattnet compadre
|
|
|
|
|
#3332 |
|
Tack för tipsen surfbröder
Jag är inne på t.ex en 7,10 NSP . Har läst mycke på nätet och hittat hundratals shops.
Supercoola och snygga tex www.proctorsurf.com
Idkade lite mer "vågsafari" i helgen och stötte på lite lämpliga finska småvågor att paddla runt i.
Hade jag haft mina prylar då så .....
Frågan om våtdräkten verkar var nog så knepig, hittade en svindyr Billabong Solution Gold på surfersparadise som verkar varm och skön.
Kan de va nått? Blir den olidligt varm en "kall vår/sommardag" ?
Kan det vara bra att ha en Rashguard+neoprenshorts under dräkten för lite extra hetta/skydd?
-Nåja ,Bröder ni har säkert fler tips om alltmöjligt.
God bless yaall mats
|
|
|
|
|
#3333 |
Stoke: 30 |
|
a brand new good surfboard costs around 4000-5000kr. A snowboard without boots and bindings the same. A snowboard pants and jacket brillor, gloves and mössa cost more than a top of the line billabong 6/5 wetsuit.
My point? you still don't have to pay for a lift pass, boots or bindings, invest in a good suit if you are going to surf there.
|
|
|
|
|
#3336 |
Stoke: 2 |
|
Och bil och bensin till brytet är gratis... 
|
|
|
|
|
#3345 |
Stoke: 30 |
|
I don't think I've ever walked to a ski slope;)
|
|
|
|
|
#3349 |
Stoke: 2 |
|
Haha, good point 
|
|
|
|
|
#3530 |
|
|
|
|
|
#3531 |
|
Men han vill ju inte har en kiteboard han surfar ju på riktigt. 
|
|
|
|
|
#3532 |
Stoke: 143 |
|
Du Norrsurf du e från Piteå va?Tjacka bräda å prylar fort som fan.I morgon (26/11)ska vi från Shtaaan surfa på Bomba peninsula.Endast 4,5 mil från piteå.Där finns bryt som.Bommba beach, Ponta Renstromo,Taiganpoh.Bombabommbora,Hellskateisland (The island), Samt tre point´s till som är osurfade och inte har fått namn än,,,,
|
|
|
|
|
#3534 |
|
-Nåjo , Jag kitar lite iallafall med mina carvingar ovanpå surfet som har stelnat vintertid (40-70 kmh) kul. !hjälm och ryggplatta på.
Fast en bräda av lämplig art och en varm dräkt vore nåt för imorgon.
Min "farsdagsspot" lovar S/SO10- 14 lite kulingvarning såsmåningom ,perfekt för en blåbärssurfare att klanta å dräpa sig i . Sticker nog ut och rekar/fotar lite.
Aloha ,å God Bless Y all surfbröder
|
|
|
|
|
#3535 |
|
Visst är jag från Piteå eller egentligen byn me fyren vid vägen ,Jävre.Såg ert uppslag i Norran häromveckan Jocke ,grymma bilder!
Kommer gärna ner och kollar in era spots. Jag vet ju egentligen inte om mina egna spotar är surfbara eftersom dom alldrig är surfade  Har kollat runt lite i mina egna trakter med båten och hitta lite intressanta ställen som bord provas. Sydost verkar vara bästa vindriktingen även NO lite längre ut på öarna. Jag är supertaggad men helt utan kompetens/erfarehet att ge mig på altför stora bryt behöver paddla runt länge för att kunna hantverket. samt lite tid att göra det åxå.
Hälsa Grabbarna från Shtaaan
Viva la Skellefteå Hockey
|
|
|
|
|
#3536 |
|
fågelholk skrev:
Men han vill ju inte har en kiteboard han surfar ju på riktigt.
Vem har snackat om kiteboards på denna konfen?
Länken jag gav gäller riktiga surfbrädor.
Kanske skulle kolla länken innan du klagar? 
|
|
|
|
|
#3537 |
Stoke: 15 |
|
Haha,. när folk ser Naish så ser de Kite, svårare än så är det inte. Det finns mycket brädor att hitta på västkusten, både Hollywood, Backdoor, Surfers och Fahlén förser en med ett utbud. Well, dags att slagga, lär inte vara 100% imon, shit, jävla granne! 
|
|
|
|
|
#3538 |
|
Daniel skrev:
Haha,. när folk ser Naish så ser de Kite, svårare än så är det inte. Det finns mycket brädor att hitta på västkusten, både Hollywood, Backdoor, Surfers och Fahlén förser en med ett utbud. Well, dags att slagga, lär inte vara 100% imon, shit, jävla granne! 
Märkligt trodde att folk såg windsurfing i första hand när man talar om Naish!
Ja snart är det väl dags att slagga!
Natti! 
|
|
|
|
|
#3540 |
|
|