|
#31822 |
Ursliten fena, hur laga? 17 år, 2 månader sen |
Stoke: 2 |
|
Har slitit ur en fena ut min egenhändigt byggda epoxybräda vilket har resulterat i ett rejält hål. Orsaken till olyckan är ju att pluggarna inte har varit förankrade i däcket.
Den stora frågan är hur jag åtgärdar det hela, planen just ju är att rensa bort delaminerat glas och trasig frigolit, spackla igen hålet med epoxy+microballonger och sedan lägga på ny väv laminerad med epoxy, fräsa upp nya plugghål (och förankra i däcket den här gången), limma i pluggarna, slipa och sist måla. Några fråor:
1) År det en bra plan eller finns det smartare sätt att gå tillväga?
2) Går det att rädda pluggarna genom att ta bort gammal frigolit och göra nya skåror i dem?
3) Hur förankrar jag på bästa sätt pluggarna i däcket?
också en liten bild på eländet?

|
|
|
|
|
#31826 |
Svar: Ursliten fena, hur laga? 17 år, 2 månader sen |
Stoke: 11 |
|
|
|
|
|
#31841 |
Stoke: 0 |
Remo
|
1.
Det låter väl som en bra plan....
Kan inget om målning men e det inte lättare att måla innan du borrar upp nya hål?
2.
Kan bli bökigt att använda dom gamla pluggarna då de redan är nerslipade och därför inte går att lägga ovanpå hålen sådär fiffigt mha dom små plupparna. Dessutom är det ju som du skriver skåror och annat som nu är igengeggat med bös.
Använd nya, dom kostar ju inte så mycket.
Här köpte jag senast, funka fint men det kanske finns billigare ställen nu när dollarn e gratis.
www.surfspot.co.uk/acatalog/FCS_Accessories.html
Priset är inklusive frakt men du måste komma upp i minst 5 pund, dvs 3 pluggar.
3.
Som du redan fårstått är det såklart viktigt att du borrar ut ända ner till decket sen. Om jag förstår din bild rätt så är det väl frigolit kvar så när du först lagat hålet så kommer det vara lätt att borra ner till decket och sen bara bända loss pluppen som blir. Se till att få rent från damm och frigolit så det fäster bra mot decket. Undersidan av decket e ju skrovlig och så så det fäster bra bara det är hyffsat rent.
Jag gjorde så att jag nästan fyllde hålet med resin, doppade ner pluggen en gång så att den blev kladdig och så att jag såg att det var tillräckligt med sörja i hålet, drog upp den lite och kollade att den var ordentligt täckt och körde ner den igen. Jag hade inga ballonger i resinen som jag använde till det men till att fylla utt första gången skall du självklart ha ballonger.
Det blir nog bra. Skulle va kul att se en bild på hela hembygget 
|
|
|
|
|
#31850 |
Stoke: -10 |
|
Herr näsvis = jag själv
Jag skulle vilja lägga till en viktig grej. Plasten kan bli lite för oflexibel om du inte blandar upp den med något. Mest flex får du om du klipper sönder glasfiber i typ cmstora eller mindre bitar som du sedan blandar plasten med och trycker ner i hålet. Det blir också lättare än ren plast, microballonger är altid bra.
Jag skulle dessutom inte göra ett stort hål ända ner till ovandecket utan ett par mindre som grenar ut sig snett ut åt olika håll, de måste dock fästa i ovandecket. Gör du så kommer pluggarna ALDRIG åka ur mer. Rugga upp ytan på pluggarna så fäster plasten bättre i dom.
|
|
|
|
|
#31852 |
|
Ja, för att fylla det stora hålet tänkte jag ju använda microballonger (var köper man förresten sådana?) men när jag sedan har fräst upp nya hål för pluggarna (som bara har lite större diameter än pluggarna) behöver jag väl inte klämma ner glas i den blandningen?
Några bilder till på bygget

|
|
|
|
|
#31853 |
|
|
|
|
|
#31854 |
|
Brädan är en 6'4" x 22" x 2 5/8" och går som ett spjut (när fenorna sitter där de ska).
|
|
|
|
|
#31856 |
Remo
|
Stoney skrev:
[quote]Ja, för att fylla det stora hålet tänkte jag ju använda microballonger (var köper man förresten sådana?) men när jag sedan har fräst upp nya hål för pluggarna (som bara har lite större diameter än pluggarna) behöver jag väl inte klämma ner glas i den blandningen?
SNYGG!
Finns nog på båtlagar affärer eller nåt. Watski har.
Nä jag tycker inte du behöver glas i den blandningen. Då blir det ju mer geleaktigt och således svårare att hälla så att det flyter in och fäster bra överallt. Förstår inte varför alex vill ha flex i fenbasen. Om det rör sig där känns det som om det kan lossna lättare. Dessutom blir det ju knappast lättare av att man har i fibrer i röran. Har du microballonger i det tror jag det blir för svagt. Det blir liksom poröst. Nä bara plast tror iallafall jag är bäst, men precis som du säger, ett hål med bara lite större diameter än pluggen.
|
|
|
|
|
#31857 |
Remo
|
ojj
SNYGG!
Finns nog på båtlagar affärer eller nåt. Watski har.
Nä jag tycker inte du behöver glas i den blandningen. Då blir det ju mer geleaktigt och således svårare att hälla så att det flyter in och fäster bra överallt. Förstår inte varför alex vill ha flex i fenbasen. Om det rör sig där känns det som om det kan lossna lättare. Dessutom blir det ju knappast lättare av att man har i fibrer i röran. Har du microballonger i det tror jag det blir för svagt. Det blir liksom poröst. Nä bara plast tror iallafall jag är bäst, men precis som du säger, ett hål med bara lite större diameter än pluggen.
|
|
|
|
|
#31859 |
Stoke: -234 |
|
|
|
|
|
#31884 |
|
Nej nej!! Ni förstår helt fel, som vanligt
Flexen är inget ni känner men som gör att fanskapet håller och inte spricker vid större belastningar. Ska försöka förklara så kort jag kan. - När något som är helt stelt utsätts för belastning så är risken stor att den går den helt av, som om du försöker böja en skiva knäckebröd. Men något som har lite flex sviktar tillbaka, typ som en vetelimpa.... eehh. Kanske lite dålig jämförelse. Men så funkar det i alla fall.
Mina shapingkunskaper kommer från vindsufring (jo ska stavas så, Fet och Ret har inte kastats om, syftar på engelska för "lida" eftersom jag nu gladeligen skippat seglen och älskar surf) så de kanske är lite fel i vissa fall men eftersom vindsufring-fenor utsätts för krafter som är ett typ 100 gånger surffenorna så är tekniken inte fel om man vill att det ska hålla. Hade en polare som testade en kombination av Carbon och kevlar. Gick fan inte att få sönder boxen ens med slägga. De provade... det var tider det. Suck!
|
|
|
|
|
#31885 |
|
Förresten har jag hört att en viss mängd balonger gör plasten tåligare, inte tvärt om. Har jag fel? Vet faktiskt inte säkert, som vanligt. Om man använder epoxy (vilket du antagligen gör eftersom det handlar om frigolit) så behöver man inte bekymra sig för att det är segflytande. Eftersom det tar 6 timmar innan det börjar stelna så rinner det ut i alla fall. OK, man ska kanske inte använda en hel jäkla massa fiber. Lagom räcker. Sen får man hjälpa till genom att peta ner fiberblandningen i hålen.
|
|
|
|
|
#31887 |
|
Den epoxy jag har använt tidigare tar i alla fall inga sex timmar på sig att stelna, 20-30 minuter har man på sig i 20°C. Kanske missförstår igen?
Ska fundera över det där med fiberblandningen.
|
|
|
|
|
#31888 |
Stoke: 30 |
|
EPS foam x FCS plugs x two huge Side fins is a bad idea.
you can fix it but you will have problems again.
Try this:
www.surffcs.com and check out the new box made specifically for eps boards.
or reinstall it all and cut the back of the side fins a little (or substitute with a softer plastic fin and still cut it)
good luck
|
|
|
|
|
#31893 |
|
Upps! Det har visst hänt en del i utvecklingen av epoxy verkar det som. När jag höll på runt -90 så tog det 24 timmar för full härdning och 6 timmar till dammtorrhet.
OK. Tar det bara 20 min för epoxyn att härda så får man vara riktigt rask. Men att enbart ha plast i hålen är i alla fall inte bra.
|
|
|
|
|
#31894 |
|
20-30 minuter tar det tills smeten börjar bli seg och jobbig att hålla på med (biltemas snabbepoxy tar 2-3 minuter innan det är kört att forma om den).
Sharkboy, tror jag ger de vanliga pluggarna en chans till först i alla fall, men jag ska förankra dem ordentligt i ovansidan den här gången. Tänkte även se till att de pluggar som inte har lossnat än förankras i ovansidan genom att borra upp hål ovanifrån ner till botten på pluggarna och fylla igen med epoxy och glasfiber. För att det ska skita sig måste man ju slita sönder hela undersidan och hela ovansidan. Tycker det borde hålla ganska bra. Den som lever får se...
|
|
|
|
|
#31897 |
|
Ok. Det verkar ju som det finns snabbare epoxy nu, men jag skulle nog ändå se upp med den där snabbepoxyn... Mycket eller starkare härdare resulterar säkert i större värmeutveckling som troligtvis är skadligt för fragila skum som frigolit. En långsammare epoxy har inte det problemet och får också tid att sugas upp ordentligt av fibern och ner i skummet. Stenhuggarepoxy körde vi med. Stenhårt och jäkligt lätt att jobba med.
|
|
|
|
|
#31901 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Fcs pluggar i EPS funkar men det ser ut som du gjort nåt fel..
Har du lagt extra lager väv i laminatet runt plugghålen?
Vilken densitet har du på skummet?
Har du inte förankrat pluggarna i däcket så är du ute på hal is.
Beroende på skummets densitet kommer det hålla olika bra men jag har sett att en hel del sätter i högdensitetsskum där pluggarna sen sätts i.
En annan bra grej du kan göra är att toppa pluggarna med ett extra vävlager ovanpå.
Du bör ha MALD glasfiber till alla FCS isättningar annars får du ingen styrka, det går även med klippt väv men är problematiskt med luftbubblor i plasten.
Se upp så du inte får exotherm reaktion i hålen kan paja hela isättningen. Lägg tex blöt wettexduk under däckssidan för dämpa värmen.
En annan sak som dämpar värmen är att blanda ut plasten med mikroballonger.
Tänk på att med den skadan du har runt plugghålen bör du nog laga laminatet först med ett helt nytt lager väv innan du sen borrar helt nya hål.
Finns ju många sätt men så skulle jag nog gjort eller rättare sagt så lagar jag många av de brädor som har pajade fcspluggar.
|
|
|
|
|
#31902 |
Stoke: 68 |
|
mmmmm.stoney..how would the rat go about fixing that..mmmmmm.
shit i started to write the whole thing down and there is sooo much detail i just rubbed it all out..write me a private email stoney with your phone no. and i'll ring ya..jag kan prata svenska så ingen fara..jag kan förklara precis hur du ska laga den.....peace..ratB)
|
|
|
|
|
#31906 |
ErikG
|
Jag skulle def inte fyllt igen hålen med epoxy för att sen fräsa ur ett nytt hål..
Det är segt som fxn att fräsa ur härdad epoxyballongmix och det är helt i onödan.
Du fyller ju ut hålet ändå sen när du sätter i pluggarna.
Se till att du istället lagar till laminatet och kanske tom ev sprickor i skummet sen laminerar du över hela hålet.
|
|
|
|
|
#31907 |
|
Erik, du menar att jag ska laga till ytor och skum runt hålet i en operation och sedan fylla hålet, få fast pluggarna och lägga på glas i en andra operation? Hur ska jag i så fall göra för att säkerställa att pluggarna kommer på rätt plats, det är ju en ganska stor krater?
|
|
|
|
|
#31908 |
|
|
|
|
|
#31910 |
ErikG
|
Stoney skrev:
Erik, du menar att jag ska laga till ytor och skum runt hålet i en operation och sedan fylla hålet, få fast pluggarna och lägga på glas i en andra operation? Hur ska jag i så fall göra för att säkerställa att pluggarna kommer på rätt plats, det är ju en ganska stor krater?
Innan du gör allt arbete sätt ner hela "paketet" i hålet igen och markera var fenan senare skall sitta mha ett långt linjalstreck mot insidan på fenan.
Gör ett fett långt streck som kommer långt förbi där du senare kommer slipa. Markera även fram och bakkant på fenans bas med en rits eller pryl.
1 Laga till ytor och skumsprickor nere i hålet limma ner lossat laminat mha en vaxad kloss av nåt slag och tyngder eller tving. BilVax så den inte fastnar i plasten.
2 slipa ner ordentligt runtom och lägg sen glas över hålen och spången du har mellan hålen bygg upp med glas på biten mellan pluggarna tills du kommer i jämnhöjd med övriga.
3Hålet är nu ÖVERGLASAT!
4 Märk ut var pluggarna ska sitta och borra ut hålen för dessa
5 plasta i pluggarna
6 slipa jämnt och lacka
Har du fler frågor så kan vi ta det på chatten nu?!
Kom ihåg att alla sätt är bra utom de dåliga....
|
|
|
|
|
#31914 |
|
En fråga till, vad ska jag använda för att laga ytor och sprickor med och jag fattar fortfarande inte om du menar att jag i det här steget ska fylla upp själva hålet med något frigolitaktigt (där jag tänkte använda microballonger men du säger att det är segt att jobba i).
|
|
|
|
|
#31923 |
ErikG
|
Stoney skrev:
En fråga till, vad ska jag använda för att laga ytor och sprickor med och jag fattar fortfarande inte om du menar att jag i det här steget ska fylla upp själva hålet med något frigolitaktigt (där jag tänkte använda microballonger men du säger att det är segt att jobba i).
Nej jag menar att du skall laga sprickor i skummet om det finns några. med ytorna menar jag det laminat som sitter löst runtom bredvid själva hålet.
Ibland kan det gå sprickor kors och tvärs genom skummet, om man inte lagar dessa kan det ibland ge problem. Allt beror på hur noggrant du vill laga skadan..
Om du ser sprickor så luta brädan och häll ner lite plast i dom.
Använd vanlig epoxyplast som du smetar/häller in under de ytor som lossat. Vill du vara extra petig kan du peta in lite smått glasfiberklipp också då får du starkare vidhäftning.
Spänn sen ner med en kloss och fortsätt enligt plan.
Och sen NEJ du ska inte fylla hålet, du verkar ha fått "fylla hålet" på hjärnan...
Det är ju inte helt lätt att ge råd över internet, det finns inte en skada som är helt lik en annan.
|
|
|
|
|
#49383 |
Svar: Ursliten fena, hur laga? 16 år, 5 månader sen |
|
ErikG, satt just och läste igenom den här tråden för att jag tänkte länka till den som hjälp till nästa fenpluggsfixare. Kom på att jag inte kommer ihåg om jag någonsin tackade dig för hjälpen med tipsen.
Hur som helst, stort tack för hjälpen. Brädan är fixad och det har hållt bra so far. Man kan se hur lagningen ser ut på mina bilder av brädan i mitt galleri, har ju liksom inte pallat att måla om den efter lagningarna.
Förankrade de pluggar som inte hade lossnat genom att ta upp ett litet hål i däcket, borrade sedan ner två små hål i basen på pluggarna, ner där fenan sitter. Tätade hålen från fensidan med maskeringstejp och fyllde upp med glasfiberbitar och epoxy.
|
|
|
|
|
#49385 |
Svar: Ursliten fena, hur laga? 16 år, 5 månader sen |
|
Och förresten, tack till Remo med för tipset om fenpluggsaffären, de var riktigt bra.
|
|
|
|
|
#49392 |
repa brädan 16 år, 5 månader sen |
Stoke: 3 |
|
surfsource.net/
Hej detta är en mycket bra sida för alla som vill laga hemma. Den tar upp det viktigaste.
Lagade fenpluggar för en månad sen. Det går at använda de gamla pluggarna gör rent sandpappra och gör rent med sprit. häng dem med en tejp spänd över hålet och fyll med plast. Funkade fint.
Lycka till.
|
|
|
|
|