Facebook data

1
brädans längd?
#32242 brädans längd? 17 år, 1 månad sen Stoke: 5

viktorviktorviktor
graphgraph

tjaa som rubriken gäller så undrar jag hur man mäter längden på brädan? 6'10, 7'2 med mera? Hur många meter är det?
Min följd fråga är då; jag som är 180 cm lång, hur lång bräda är lämpligast att köpa, är nybörjare om ingen har förstått det.
Jag har då funderat på att köpa en funboard, är det en bra nybörjar bräda?

tacktack för svar!

Logga in för att svara
#32244 Svar: brädans längd? 17 år, 1 månad sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

om du är en pojkspolning rekomenderas en "fjunboard i första hand. Val av bräda är extremt indivigdellt - tyvärr - kan va idé att räkna med att köpa in olika begangnade brädor och testa. En bräda som du provat ett par gånger och vill byta sjunker nog inte så mycket i värde så du kan typ byta ut de undan för undan. Det tar ett bra tag att hitta de brädtyper man själv gillar. Det finns några fynd på Surfmarknaden just för tillfälle faktiskt.

Staty Stoked, Gazz

Logga in för att svara
#32255 Svar: brädans längd? 17 år, 1 månad sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Brädor mäts oftast i fot och tum, en fot består av tolv tum.

1 fot = 30,48 cm
1 tum = 2,54 cm

You do the math

Logga in för att svara
#32259 Svar: brädans längd? 17 år, 1 månad sen Stoke: -8

biggaloppa
graphgraph

He he proffset GAZZER! Har du någonsin kommit upp på brädan?

Logga in för att svara
#32260 Svar: brädans längd? 17 år, 1 månad sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

biggaloppa skrev:

No I haven't. Why? Would it make any difference?

Logga in för att svara
#32277 Svar: brädans längd? 17 år, 1 månad sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Logga in för att svara
#32302 Svar: brädans längd? 17 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

biggaloppa skrev:

Han har väl försökt att kravla sig upp ganska bra det sista har jag hört, han kommer upp på ena knät tydligen ryktas det.... sen börjar han vobbla och vips så sitter han sidledes på brädan och faller av med stil.. What a wipeout!

Logga in för att svara
#33170 Svar: brädans längd? 17 år, 1 månad sen Stoke: 5

viktorviktorviktor
graphgraph

Tack för svaren men jag har fortfarande en obesvarad fråga
hur lång bräda ska jag ha 180 cm lång, låter en funboard som är 7'6" bra för en nybörjare??
/viktor

Logga in för att svara
#33171 Svar: brädans längd? 17 år, 1 månad sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Victor.... som sagt så ska du kanske läsa in dig lite allmänt på det där med olika brädtyper och deras användningsområden. Jag rckommenderar antingen en 9'0 hp longboard eller en minimal (som kan vara allt från 7' men ofta lite längre. En sk funboard eller hybrid (dvs en blandning mellan en minmal och shortboard) är inte heller dumt om du ska lära dig i lite snabbare vågor. En 7'6 är en bra storlek både på minimal och hybrid. NSP-brädan på bilden är inte det hottaste i världen men är en erkänt bra bräda att börja på, tjock som ger enkel paddling och relativt stor som ger stabilitet innan du får till tekniken. De är dock riktigt enkelt byggda och väger en hel del och har kanske inte den där spänsten som man kan börja känna och vilja ha efter ett tag. Men som sagt en erkänt bra förstabräda är det.

En grym bräda som funkar lika bra för totalnybörjaren som för den rejält duktiga surfaren är en McTavish Carver. Finns i lite alla möjliga längder mellan 7 och 8' Finns både som pop-out på Surf-Tech, som GSI-distribuerade std shaper och som custom. Grymt glide (lättpaddlad) och ändå skortboardkänsla (pumpa fart, låg stance och vrida runt på häcken). Jag surfade Surf-tech varianten på 7'7 i vintras och gillade den skarpt! Plockade vågor i vristhöga longboardvågor och funkade fint i lite mer juice i över gubbe.

/Jesper B

Logga in för att svara
#33177 Svar: brädans längd? 17 år, 1 månad sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

A boards length is measured on the bottom..that also includes the bottom curve..dvs..a 6'4" board will measure at standing height at about 6'2" because of the bottom curve!!!..som sakt viktor 1"=2.54cms...

Logga in för att svara
#33274 Svar: brädans längd? 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

stubb
graphgraph

10 Ft.

Allt annat är värdelöst.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!