|
#32949 |
Strandstädning i all ära, men 17 år, 1 månad sen |
Stoke: 2 |
|
Jag skulle vilja lyfta frågan lite. Känns bra att se att det finns ett miljöengagemang. Verkligen! Fasttycker att det är lite tunt att "ta upp miljökampen" genom att plocka på ett par stränder. Säkert jättetrevligt och ett initiativ är bättre än inget. Tycker dock att man kan väga insatsen mot effekten av densamma. Kan man med samma insats nå större resultat? Och det kanske går att göra något som förhindrar att miljöpåverkan över huvud taget äger rum istället för att plocka där skadan redan ägt rum (vilket dock också behövs).
Föreslår lite saker man kan tänka på att göra som skulle kunna ge mer effekt, man behöver ju inte göra allt men att man har det i åtanke och gör något är bättre än inget, och många saker är inte så svåra faktiskt. Ni har hört det förut, men repetition är kunskapens moder, och kunskap leder ofta till handling, så
* Ät vegetariskt och ät enligt årstiderna.
* Köp ekologiskt när det finns tillfälle, men att inte köpa något alls är bättre.
* Jobba någon dag hemma om det går, undviker resan till jobbet.
* Köp utsläppsrätter!!!!
skarv.snf.se/snf/co2/mer-utslappsratter-temp.htm
Köp dock inte resonemang kring att vara klimatneutral, det existerar inte.
* Gör färre surfresor, men var borta längre per gång, och försök att minimera antalet mellanlandningar. Köp alltid utsläppsrätter i samband med flyg!
* Ta tåget till Europasurfen i sommar! Det går faktiskt, och ju fler som gör det, desto enklare och billigare blir det.
* Om du reser mycket med jobbet, försök att få din arbetsgivare att köpa utsläppsrätter åt dig.
* Undvik billiga och lågkvalitetsvaror, exempelvis från IKEA och HM. Köp istället kläder och möbler i andrahand, det går att måla om och det finns symaskin.
Jag lever inte riktigt som jag lär, ännu, men jag jobbar på det, och det skadar inte all försöka sprida budskapet trots att man är en syndare.
Lycka till med strandstädningen!
|
|
|
|
|
#32952 |
Svar: Strandstädning i all ära, men 17 år, 1 månad sen |
Stoke: 1 |
|
Mitt miljltips är att rösta för kärnkraft!!
Och varför är billiga produkter sämre än dyra? Det mesta tillverkas i asien oberoende på pris sen om det står rip curl eller hm på lappen spelar inte så stor roll!
Sen att köpa utsläppsrätter...eftersom de bara reglerar 30% av marknaden i sverige så blir juh inte dessa så effektiva som man borde tycka, sen ifall man köper utsläppsrätter och då hindrar ett företag att kunna tillverka/producera det som de vill gör juh endast att företaget antingen flyttar eller att det köps in från ett land där de inte har restriktioner...dvs mindre jobb för oss här hemma om det går illa!
Sen att vi svenskar redan har dragit ett rätt stort strå i stacken och är bland de bättre i (i) världen gör att jag inte bryr mig särskilt mycket längre, när vi har en 2 miljarder människor i Kina och Indien som väntar på att få leva ett bättre liv!
Usch vad negativ jag är men resten av dina förslag är juh rätt bra..
/Benny
|
|
|
|
|
#32953 |
|
BennyS, det är ok, du ger också uttryck för en så kallad "sucker-effekt", undertryck den inte, det är inte bra för dig. Rösta du för kärnkraft vännen, tror du är lite sen bara, det var 1980, ellä?
Det är alldeles rätt! Skit i allt bara! Det är redan för sent, så vi behöver ju inte skaffa barn heller, eftersom det kommer att växa upp i en skitvärld. Varför bry sig
"det mesta tillverkas i asien" ja, just det, transport och skitvillkor för folk med låga löner.
Det är vedertaget att billiga produkter ofta är synonymt med lägre kvalitet och dåliga förhållande för folk.
"eftersom de bara reglerar 30% av marknaden" ööh... e inte det typ sådär ganska mycket typ??
"eller att det köps in från ett land där de inte har restriktioner" de e sant! Det primära är att vi får behålla våra jobb i produktionsstaten Sverige! Vad hände här med ditt resonemang kring att människor i Kina och Indien och att få leva ett bättre liv? Konkurrensutsätt oss inte Sverige på hållbara villkor! Det kan leda till att världen utvecklas på varaktiga förutsättningar!! Det finns skilda åsikter kring huruvida miljöstrategier leder till tillväxt eller inte. Många menar att det visst går att skapa tillväxt med minskande miljöpåverkan. Sverige ska inte konkurrera som tillverkningsland av konsumentprodukter utan det finns möjligheter att satsa på annat, som att utveckla hållbara energisystem, säkra din kärnkraft, utveckla kunskap kring att effektivisera processindustrier, det skapar också jobb vännen, så oroa dig inte.
Att utvecklingsländerna sen har behov av att höja sin levnadsstandard "bryr du dig inte" om... Väldigt spännande resonemang, vem tror du då kommer utsättas för sucker-effekt den dagen en miljard kineser lever på samma sätt som du? Vi i Sverige är fortfarande inte bland de bättre i världen, kanske om man ser till miljöpåverkan per BNP men det är inte ett bra mått någon stans...
Amen
|
|
|
|
|
#32955 |
Stoke: 12 |
Per
|
Sedan är frågan hur långt ifrån det är OK at ta bilen till strandstädningen innan aktiviteten motverkar sig själv miljömässigt. För övrigt tror jag att surfare är stora miljöbovar mad allt sitt resande till surf i bil, surfande på sina plastbrädor iförda gummidräkter.
Hur långt är OK att ta (petroleum)bilden för att ha kul ett par timmar i och på sina petroleumprodukter?
|
|
|
|
|
#32957 |
Stoke: 0 |
|
Jag tycker att alla förslag är bra men jag gillar speciellt det med att jobba hemmifrån. Det bästa är förstås att inte jobba alls...Detta är ett område där jag gärna föregår med gott exempel! Vad gör man inte för miljön?
En fråga dock, varför är inte miljöpåverkan per BNP ett bra mått? Ett land som smutsar ner mycket men faktiskt producerar något måste väl vara bättre än ett land som smutsar ner lika mycket men utan att producera något?
|
|
|
|
|
#32958 |
Stoke: 30 |
|
this is weird, I don't understand you guys. the beach clean-up is just a way to get everyone together, it's not the last and end all, all-in-one solution to the earth's problems, Surfrider is just getting started here in Sweden and by doing something like this it's just trying to get it's bearings rolling.
why try to cripple something which is ultimately good just so you can have a holier than thou bullshit attitude?

|
|
|
|
|
#32959 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
A jag får nog hålla med sista inlägget, varför göra politk av nåt så enkelt och trevligt som att städa en strand?
|
|
|
|
|
#32961 |
|
Sharky:
Jag inleder mitt inlägg med att säga just det... Det ÄR ett bra initiativ med strandstädning, och det är jättefint att göra saker tillsammans för miljön, verkligen, vill bara lyfta diskussionen lite nu när det finns ett miljöintresse!
... och glöm inte torka spyan efter dig, det kan leda till övergödning. 
Fred
Bart: Du är ett benchmark för många av oss vad gäller minimal miljöpåverkan genom jobbet  , respekt
Ang miljöpåverkan per BNP så säger det inget om ett lands absoluta miljöpåverkan, och det relateras inte till vilken typ av aktivitet som ger upphov till hög BNP, eller till om ett land har hög BNP eller låg miljöpåverkan. Ett land kan ha en väldigt miljöineffektiv materialintensiv produktionsinfrastruktur men ändå ha hög BNP. Ett bättre mått skulle vara "nytta per miljöpåverkan", men det är väldigt svårt att få fram, varför man nöjer sig med nåt annat. Effektivitetsmåttet handlar i slutändan om hur man definierar "nyttighetsaspekten" och vad vi lägger i begreppet välfärd och nödvändig produktion. Är den aktivitet eller produktion som leder till hög BNP en nödvändighet som höjer livskvaliteten eller är det är något som världen skulle kunna vara utan.
|
|
|
|
|
#32962 |
|
ErikG skrev:
A jag får nog hålla med sista inlägget, varför göra politk av nåt så enkelt och trevligt som att städa en strand?
Var är politiken??? Jag har aldrig nämnt något om att "ta upp miljökampen", det var det nån annan som tog initiativ till, ett väldigt gott sådant dessutom. Försöker ju tillföra något på just den vägen, så varför tjafsa emot?? Jag snackar bara om att äta vegetariskt på vägen hem från strandstädningen och samåka dit så vassego att städa stranden, fundera bara på det lite större perspektiven oxo när du ändå är på gång. Tyckte Per hade ganska spännande tankar...
|
|
|
|
|
#32963 |
Stoke: 4 |
|
SharkBoy skrev:
this is weird, I don't understand you guys. the beach clean-up is just a way to get everyone together, it's not the last and end all, all-in-one solution to the earth's problems, Surfrider is just getting started here in Sweden and by doing something like this it's just trying to get it's bearings rolling.
why try to cripple something which is ultimately good just so you can have a holier than thou bullshit attitude?
Important point!
Strandstädningen är som jag ser det en markering. En symbolhandling om man så vill. Nog så viktigt för att "kicka igång" ett suveränt initiativ. Tyvärr är jag i Spanien på söndag (kommer kompensera flygresan, ja). Är garanterat med nästa gång något händer med Surfrider i Svedala. Engagerar mig gärna organisatoriskt, Matthew, om det behövs. Bra jobbat!!

|
|
|
|
|
#32964 |
|
Visst, man skulle ju kunna tänka sig ett scenario med ett land som har rätt låg miljöpåverkan men bara producerar helt värdelösa produkter och som då skulle vara bättre än ett land som har högre miljöpåverkan men producerar mer nödvändiga produkter. Men eftersom det inte i nuläget finns något mått på hur mycket "nödvändiga" produkter ett land producerar så måste ju miljöpåverkan per BNP vara ett av dom mer rättvisa sätten att lista miijövänliga länder på. Min gissning är att Sverige skulle hamna rätt så högt upp på en sån lista.
|
|
|
|
|
#32965 |
Fader
|
all valid points pickles, i don't disagree. this is just the beginning....
I am working on a more "hardcore" awareness / action campaign for the summer/fall.
I can also say that after working many years in the outdoor, action sport industry, that few surf companies practice what they preach. Some are light years ahead like Patagonia that think green every step of the way. It's up to consumers as well to make wise choices like petrolium free wetsuits, biodegradable wax and less toxic and more durable surfboards, increase the demand in order to force industry to react.
Per, I definiltely recommend & encourage carpooling (samåkning) if possible. Not just to reduce fuel usage and CO2 emissions but also since there aren't that many parking spaces at Åsa. We will have to divert some cars to park at the harbor next to stenudden ( near Uffe's place) or even the nature preserve parking depending upon the amount of people attending.
hope to meet many of you that spend so much time writing out in the natural world on sunday. Rain or shine
-Matt
|
|
|
|
|
#32966 |
|
barto skrev:
Visst, man skulle ju kunna tänka sig ett scenario med ett land som har rätt låg miljöpåverkan men bara producerar helt värdelösa produkter och som då skulle vara bättre än ett land som har högre miljöpåverkan men producerar mer nödvändiga produkter. Men eftersom det inte i nuläget finns något mått på hur mycket "nödvändiga" produkter ett land producerar så måste ju miljöpåverkan per BNP vara ett av dom mer rättvisa sätten att lista miijövänliga länder på. Min gissning är att Sverige skulle hamna rätt så högt upp på en sån lista.
Jo Sverige klarar sig bra map miljöpåverkan/BNP. Fast hamnar vi i ekonomisk kris så dalar vi snabbt i rankingen. Inte beroende på att vi blir större miljöbovar, utan för att vår BNP sjunker. Tycker att miljöpåverkan/BNP måste sättas i relation till absoluta belopp, eller energianvändning/miljöpåverkan per person, i väntan på en definition på "nytta".
Fader: Underbart
Som jag sagt (kring 4 ggr nu): Väldigt fint initiativ!
|
|
|
|
|
#32968 |
Stoke: -1 |
ådén
|
jaja, ekologiskt o spara bensin i all ära, Men vafan menas med utsläppsrätter? det är fanimej FEL att köpa sig fri från skuld avlatshandel i modern tid eller?
kan försvara mej med att när farsgubben skjutsar så är det etanol^^
|
|
|
|
|
#32969 |
Johan
|
|
|
|
|
#32970 |
|
ådén skrev:
jaja, ekologiskt o spara bensin i all ära, Men vafan menas med utsläppsrätter? det är fanimej FEL att köpa sig fri från skuld avlatshandel i modern tid eller?
kan försvara mej med att när farsgubben skjutsar så är det etanol^^
Visst är det bättre att inte åka alls på surfresor, redo att ge upp det? Om inte så vad är alternativet till utsläppsrätter? Lustigt annars att jmf utsläppsrätter med avlatshandel, din tro måste vara stark min vän.
Och sen etanol då... Ja du, mycket va den senaste forskningen pekar på att det är sämre att köra på etanol (lite beroende på framställningsprocessen) än på bensin med tanke på energiåtgången för etanolproduktion. Så bättre att ta cykeln eller bussen än att pappa skjutsar.
|
|
|
|
|
#32971 |
ådén
|
om man vill åka buss i fyra timmar till stranden ja..
eller så kan vi alla ta kollektivt självmord o göra världen en tjänst?
vad vet jag, är inte troende men jag känner inte att lägga pengar på något som inget företag kommer gå efter för inte känna skuld är dumt..
|
|
|
|
|
#32972 |
ådén
|
om vi skall var så präktiga som vi är nu ska du ju tänka att bensinen du köper eldar på Irak-konflikten och på så sätt bidrar man till ett sämre liv för andra människor..
|
|
|
|
|
#32973 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Kan vi inte ta hit ett gäng kineser som kan städa Kåseberga, om dom tar "Den långa marschen" hit via sibirien blir det säkert jättebra med växthusgaserna där också.
Tjing tjong, halleluja och amen. 
|
|
|
|
|
#32974 |
ådén
|
det känns som kineserna får skulden för allt nuförtiden?
kanske är för att de snor folks drömmar och driver vulkaner med..
|
|
|
|
|
#32976 |
ådén
|
Johan skrev:
?? vem e du då?
ok då, läst på om dessa utsläppsrätter och det är i grund och botten en bra idé, men känns konstigt, man förstör ju lika mkt själv..
|
|
|
|
|
#32978 |
|
Får försvara mig lite...
Du tar saker lite ur sitt sammanhang pikles.
Jag sa att de flesta varor tillverkas nere i billiga länder i asien och därför spelar det inte så stor roll ifall du köper Rip Curl eller Hm kläder, du sa nämligen att billigt=dåligt ,vilket inte är sant. Därför tycker jag vi lika gärna kan köpa billiga kläder som dyra. För bara för det står ett snajsigt märke på tröjan så tror inte jag att den kinesiska sömmerska som sydde den fick mer betalt...
30% av Sveriges koldioxid utsläpp är väldigt lite i världen som helhet. Och ifall du köper en utsläppsrätt så blir det troligen inte mindre utsläpp för det utan som sagt det blir bara en omlokalisering av produktionen och det blir troligen inte på samma villkor som här i Sverige med en antagen effekt mer utsläpp, om ens det eftersom det vore väldigt dumt av staterna i eu att hindra tillväxt av företagen på detta sätt, vare sig du vill ha tillverkning här eller inte. Som åden sa, det är inte rätt att köpa sig fri från sånt här.
Och att jag inte bryr mig är inte heller i sin mening, jag bryr mig inte så mycket eftersom när 2 miljarder indier och kineser köper bilar och vill ha el så kan du köpa hur mycket utsläppsrätter du vill, vi får troligen ett groundswell på hallandsåsen ändå. Jag kör en liten bil, jag går väldigt mycket men att köpa utsläppsrätter tycker jag är lite att vara skenhelig.
Om man bortser från Vattenkraft ochs en Vidnkraft som ingen vill ha framför sin strandvilla ändå så är faktiskt Kärnkraften mest miljövänlig särskilt mot växthuseffekten. Och visst vi röstade omd et på 80 talet när inte växthuseffekten var "upptäckt" men men man kan juh vara positiv till nåt iallafall!
Sen ett inlägg om Etanol...jag kapar allt idag
Det är många som säger att detta inte heller är bra eftersom det sker på bekostnad av brasiliens regnskog och befolkningen där. Plus att etanol bilar drar extremt mycket mer bränsle än ex Disel.
Men alla som kan tycke rjag ska hjälpa till att städa, inte riktigt samma sak som det vi snackar om. Man ser juh resultat direkt och ger nog en bättre inställning till vissa tomt ägare som stryker omkring på våra bryt om vi plockar upp efter oss.
/Benny
|
|
|
|
|
#32979 |
Johan
|
ådén skrev:
Johan skrev:

?? vem e du då?
ok då, läst på om dessa utsläppsrätter och det är i grund och botten en bra idé, men känns konstigt, man förstör ju lika mkt själv..
Vem e du? Vem e ja? Levande charader

|
|
|
|
|
#32980 |
Per
|
SharkBoy skrev:
Tycker själv att initiativet är jättebra Chris, men det måste väl vara så att om ett initiativ är tillräckligt bra så tål det också lite diskussion. Fråga kvarstår dock hur långt man med gott samvete kan åka besninbil för att surfa. Ibland får man "städa framför sin egen dörr". Det blir säker en jättetrevlig tillställning och förhoppningsvis en kick frammåt för SF arbetet i Sverige.
|
|
|
|
|
#32983 |
Stoke: 3 |
|
Klart att det är enkelt att hålla nere miljöpåverkan per BNP när produktionen av västvärldens designade varor produceras i Asien... Och dessutom går den mesta delen av vinsten av dessa varor som produceras i Asien till Europa och USA... 
|
|
|
|
|
#32984 |
|
pikles skrev:
Jo Sverige klarar sig bra map miljöpåverkan/BNP. Fast hamnar vi i ekonomisk kris så dalar vi snabbt i rankingen. Inte beroende på att vi blir större miljöbovar, utan för att vår BNP sjunker. Tycker att miljöpåverkan/BNP måste sättas i relation till absoluta belopp, eller energianvändning/miljöpåverkan per person, i väntan på en definition på "nytta".
Om sverige hamnar i ekonomisk kris och därmed producerar mindre men bibehåller samma höga miljöpåverkan så förtjänar vi ju hellre inte en hög placering på listan. Troligt är väl dock att om vår BNP sjunker så gör även vår miljöpåverkan det.
|
|
|
|
|
#32986 |
Fader
|
hela poängen med Surfrider i sverige är för att öppna en dialog och få människor att tänka...ser ut som att det fungera. Men det skulle vara bättre utan personliga påhopp o elaka kommentarer.
|
|
|
|
|
#32987 |
Stoke: 30 |
|
Per skrev:
SharkBoy skrev:
surfsverige.se/components/com_joomlaboard/uploaded/images/puke.gif[/img]
Tycker själv att initiativet är jättebra Chris, men det måste väl vara så att om ett initiativ är tillräckligt bra så tål det också lite diskussion. Fråga kvarstår dock hur långt man med gott samvete kan åka besninbil för att surfa. Ibland får man "städa framför sin egen dörr". Det blir säker en jättetrevlig tillställning och förhoppningsvis en kick frammåt för SF arbetet i Sverige.
I hear you Per, I'm just saying that there is a time and a place for that sort of stuff, and evening if Pikles did mention that it was a good idea there is a big 'men' right up there in the ämne. All I am saying is that if we care to get stuff off the ground, initial projects like this don't need to be met with opposition (or a list of things that we should be doing) right of the bat. It ends up being overwhelming and a buzzkill.
I just want to see you and everyone else on Sunday, after that we can take the next step. 
|
|
|
|
|
#32989 |
ejja
|
|
|
|
|
#32995 |
Jake
|
Tycker strandstädningen är en bra ide och jag tror att symbolvärdet är det man ska tänka på i detta fall.
Måste bara flika in att jag har lösningen på jordens problem. Begränsa födelsetalen. 1900 var det ca 1,5 miljarder på jorden, nu är det ca7 miljarder! Är ju en självklarhet att alla ska ha samma standard, eller att man iaf ska sträva åt det hållet. Mattematiken går inte riktigt ihop om alla 7 miljarder (idag ökar dessutom jordens befolkning med en miljon var 4:e dag) ska köra bil till surf osv. Inte ens om vi samåker och käkar vegetariskt på vägen hem. Tyvärr får vi nog börja begränsa oss även om det kommer leda till ett par tuffa år då "köttberget" ska tas om hand. Ffa kommer det bli grymt tufft i mindre gynnade länder än sverige men om man inte gör något nu så kommer man få det dessto jobbigare senare...
|
|
|
|
|
#33012 |
Stoke: 21 |
JFL
|
I det här fallet är det bra mycket mer än bara symbol värdet. Med det här initiativet och allt annat som vi håller på med härnere just nu (men även i resten av landet) så knyter vi kontakter och bygger nätverk som gör att vi kan åstadkomma bra mycket mer resultat i framtiden. Faktiskt med den här diskussionen oxå.
Jag drömmer om den dagen jag kan ta cykeln till Frankrike på en surftripp.
|
|
|
|
|
#33018 |
Stoke: 29 |
Esta
|
JFL skrev:
På en sån?...

|
|
|
|
|
#33021 |
Stoke: 33 |
|
Har ar mitt basta eko tips:
Flytta till brytet, sluta jobba, bo i talt, kaka vad du kan hitta runt brytet. Fisk, musslor och alger.
Behover du cash kan du salja krimskrams som du bygger av sand, saliv o vass.
Gor det i 10 ar - trottna pa surfing - flytta hem svedala o bo dar du jobbar.
Live hard - die young!
|
|
|
|
|
#33025 |
Stoke: 21 |
JFL
|
Esta skrev:
JFL skrev:
På en sån?...
Japp, exakt en sån. Har stått på min lista till tomten i några år nu men inte katten får jag nån.
Andiss, har du bilder på dina sand&saliv skulpturer att visa upp?
|
|
|
|
|
#33026 |
Fader
|
A simple beach clean-up has already turned into a larger discussion about water quality. Tomorrow there will be articles in Hallands Nyheter and Kungbacka Posten about our efforts as well as some water quality issues that we surfers encounter on the surface level. Hopefully Metro will want to publish a photo just like they did with Rädda Mölle. Think how many more people are aware surfing as a legitimate sport here in Sweden.This will only help to preserve spots. I just hope that they don't all come surfing 
|
|
|
|
|
#33027 |
Stoke: 33 |
|
|
|
|
|
#33034 |
Stoke: -234 |
|
Andiss skrev:
Har ar mitt basta eko tips:
Flytta till brytet, sluta jobba, bo i talt, kaka vad du kan hitta runt brytet. Fisk, musslor och alger.
Behover du cash kan du salja krimskrams som du bygger av sand, saliv o vass.
Gor det i 10 ar - trottna pa surfing - flytta hem svedala o bo dar du jobbar.
Live hard - die young!
Jag gör i princip det du skriver här! Bor i Husvagn, nedgrävd, värme från jorden och värmeljus. Mulltoa, äter djur som faller i fällan. Vad gör det av miljöskäl att inte det är vegetariska grönsaker som faller där ut i? Är en igelkott att betrakta som vegetarisk?
Jag säljer skrot.
Jag har gjort det i 8 år.
För övrigt skulle jag vilja ge en illustration av Kalle i sandlådan:
Han kommer till sin lekplats och vad får han se! Jo en plastpåse o godispapper som ligger där ut i! Han tar sina lekkompisar och tar bort skiten, så de kan leka sen... Kalle funderar inte så mycket på Kinabarnen i fabrikerna utan brummar på med bilen över ett sandberg...
Sensmoral: ta saker för vad det är...
För övrigt anser jag ATT DET FÅR VÄL FÖR FAAAAN FINNAS NÅN JÄVLA RIMLIG PROPORTION MELLAN UPPOFFRANDET AV VISSA SAKER PÅ INDIVIDNIVÅ OCH EFFEKTERNA AV DETTA!!! KOKO !!!
Ska du med på en veckas surfsemester till Portugal, kommer vara swell som faaan, bara 3000 kr för flyget?
Nej, Jag måste pröjsa mer eftersom jag ska köpa utsläppsrätter också o då har jag inte råd, men jag tar gärna tåget istället, det räcker att surfa en dag totalt...
Sen vet jag inte hur man förstör klimatet med att äta närproducerade kossor o grisar samt fisk?? Det enda jag kan komma på så här direkt är att en ko fiser massa metangas...

|
|
|
|
|
#33050 |
|
Under ett år så fiser faktiskt de svenska kossorna ut mer metan gas än hela sveriges inrikes flyg, låter konstigt men är sant!Man lär sig mycket på kalla fakta
Nu fredag...
|
|
|
|
|
#33069 |
Stoke: -234 |
|
BennyS skrev:
Under ett år så fiser faktiskt de svenska kossorna ut mer metan gas än hela sveriges inrikes flyg, låter konstigt men är sant!Man lär sig mycket på kalla fakta
Nu fredag...
Jo... detta kan ju låta intressant MEN inte för att veta det, men jag tror inte att problemet med flygets utsläpp är metangas utan snarare annan skit.
Så man kan också säga på liknande sett att en människas kropp avger mer radioaktiva isotoper i form av rapar än hela världens vindkraft!!!
Dessutom så är metangasen i kossornas rövar redan ingånget i det biologiska kretsloppet, det cirkulerar, medan den eventuella metangasen i flyget kommer från fossila bränslen och är lagrat o alltså inte ingår i det naturliga kretsloppet.
För övrigt anser jag att kossorna borde äta mindre gräs.
|
|
|
|
|
#33076 |
Stoke: 143 |
|
Helt rätt Sverre. 
|
|