|
#32992 |
Optimal sverigebräda för oss tyngre 17 år, 1 månad sen |
Stoke: -10 |
|
|
|
|
|
#32993 |
Svar: Optimal sverigebräda för oss tyngre 17 år, 1 månad sen |
Stoke: 30 |
|
hahah, only if you hate turning 
|
|
|
|
|
#32994 |
Stoke: 1 |
|
ser fin ut. lite för bred över arslet kanske ?
|
|
|
|
|
#33011 |
|
Men det står att brädan ska vara väldigt "lose". Man får ju tänka på att det är för vågor som man annars måsta ha långboard för, det handlar nog inte om att rippa upp och ner en snabb tubande sektion 
|
|
|
|
|
#33017 |
Stoke: 0 |
|
vad betyder "oss tyngre" vilka placerar sig i den kategorin? vart går gränsen lixom? har inte hajjat det där med ubervolymbrädor ännu.
|
|
|
|
|
#33019 |
Stoke: 5 |
|
Tycker den ser cool ut, men håller med att den verkar lite bred längs bak i tailen. I små vågor tror jag en sådan bräda går väldigt bra, men när det blir lite större (ca: 1,5 gubbe) måste man hela tiden flytta bakfoten i sidled för att man inte får nog med press på kanten då farten ökar. Upplevde samma problem med min quad fish jag byggde ifjol som var 17,5 i tailen och även rätt bred längst bak!
Bygger just nu quad fish 2.0 som blir en förbättrad version av min bräda som annars gick helt overkligt bra förra sommaren. Bilder kommer!
|
|
|
|
|
#33020 |
|
Tycker den ser cool ut, men håller med att den verkar lite bred längs bak i tailen. I små vågor tror jag en sådan bräda går väldigt bra, men när det blir lite större (ca: 1,5 gubbe) måste man hela tiden flytta bakfoten i sidled för att man inte får nog med press på kanten då farten ökar. Upplevde samma problem med min quad fish jag byggde ifjol som var 17,5 i tailen och även rätt bred längst bak!
Bygger just nu quad fish 2.0 som blir en förbättrad version av min bräda som annars gick helt overkligt bra förra sommaren. Bilder kommer!
|
|
|
|
|
#33022 |
|
Men hallå! den är 7 x 23,5 x 3... Bara en vansinnigt galen person skulle ta ut den i större vågor än midjehöjd. 1,5 gubbe, jo jag tackar 
|
|
|
|
|
#33023 |
|
snakie skrev:
vad betyder "oss tyngre" vilka placerar sig i den kategorin? vart går gränsen lixom? har inte hajjat det där med ubervolymbrädor ännu.
Jo ni lättviktare brukar säga så. Jag rekommenderar att ni tar på er en blyväst som får upp er till nästan 100 kg som tex jag väger med våtdräkt, skor och handskar (90 utan). Testa så får du se vad som händer. Har märkt att de gånger jag lyckats komma ner till 85-86 så har det varit stor skillnad, alltså nedbantad på sommaren där man bara behöver shorts. De 15 kg gör skitmycket, det är som natt och dag.
|
|
|
|
|
#33028 |
Stoke: 11 |
Willy
|
För att sätta det hela i lite rimlig perspektiv
100kg = 0,1 ton
FATTA! 0,1 TON!!! Det är ju förfan hur mkt som helst! En bil väger ju ett ton och här snackar vi en människa som tom kan hantera ett tangentbord (hur fan klarar du av det förresten, borde inte dina feta fingrar ofrivillgt trycka ner de åtta närmaste tangeterna?)
*Obs! detta inlägg är inte ett seriöst inlägg*
|
|
|
|
|
#33030 |
|
Ha ha ha!
Vet inte om jag räknas in i den kategorin riktigt. Med mina 190cm så är jag nog ganska normalformad. Det finns ju betydligt tyngre surfare som rippar i sverige. Eller hur är det med dig Plåtis? Du ligger väl på en 100+ kg utan dräkt mm?
|
|
|
|
|
#33032 |
|
alex el gordo skrev:
Men hallå! den är 7 x 23,5 x 3... Bara en vansinnigt galen person skulle ta ut den i större vågor än midjehöjd. 1,5 gubbe, jo jag tackar
Inte galen, men tvungen då jag knäckte fenan på min 6´8´´´på Andöya i norge. Det blev till att paddla in och hämta quad fishen och ut igen. Det gick att surfa men man är tvungen att delaya bottomturn plus att det var svårt att klara snabba sektioner. Då var det 1,5 till 2 gubbar på peaken.
Sen verkar Mccallum brädan finnas i flera storlekar 5-7 fot.
|
|
|
|
|
#33033 |
Stoke: -234 |
|
Vilket håll är vilket? Vad är längd respektive bredd på bilden???

|
|
|
|
|
#33040 |
Stoke: 49 |
|
Min quad är 4,25'' tjock och 27'' bred.... Funkar finfint i upp till gubbhögt och lite till. /JB
|
|
|
|
|
#33043 |
Stoke: 143 |
|
Har gått och funderat på en sån här bräda i säkert 2år nu.Så det jobbas på en 7`2"-25" -3" Fattar inte hur jag ska ha tid med bygget bara:( Jag har sett Kenna= Fugosport rippa med sin quad fish på Lillsnäck.Och när jag paddla ut så spraya han på vågen,,,,Men det va inga vatten droppar som kom duschandes.Utan det kändes mer som att man fick en hel djävla vatten hink slängd bak i skallen:woohoo:  Stabilt asså:woohoo: 
|
|
|
|
|
#33046 |
|
Jo.Jag kom att tänka på att en annan surfpolare (klättermusen här)va till Portugal i Nov och köpte en quad fish.Den har jag inte sett surfandes i vattnet. Men jag fick låna med den till Badhuset i Byske där vi Taigan surfers spelar Undervattens rugby på torsdags kvällar.Det blev riktigt populärt att klämma ,sitta och paddla den några runder:) 
|
|
|
|
|
#33058 |
|
Kan inte ni som har lite större brädor (men som ändå är shortboards, longbårds går bort) lägga ut bilder på dom. Typ en på outlinen och en på rockerkurvan... Funderar också på att bygga en under våren
|
|
|
|
|
#33060 |
Stoke: 33 |
|
Jesper B skrev:
Min quad är 4,25'' tjock och 27'' bred.... Funkar finfint i upp till gubbhögt och lite till. /JB
SUP?
|
|
|
|
|
#33065 |
|
Hur fungerar det med duckdive för er som är tjocka surfare?
Är det lättare pga tyngden eller gör fläsket att ni liksom flyter o får svårt att komma ner ändå?

|
|
|
|
|
#33080 |
|
Har sjökosser,sälar eller valar svår att dyka Sverre:) Tråkigt i husvagnen idag va;)
|
|
|
|
|
#33090 |
|
Fått reda på vad brädan kostar... Håll i dig... £1150.00 + Delivery. Men hallå eller!!!!
|
|
|
|
|
#33092 |
|
I torsdags drack jag en kopp kaffe på kvällen. Det skulle jag inte gjort för jag tål inte kofein så bra... Kunde inte sova alls om man säger så. Tog tillfället vid hornen och började knopa på en bräda för egenbygge. Vet inte om jag kommer ha tid så jag tänkte att här får ni nått att bita i ni som håller fanan högt i shaparverkstäder runt om i Sverige.
Alltså, med andra ord - Var så god!
|
|
|
|
|
#33093 |
|
|
|
|
|
#33094 |
|
Va faan, den är ju under 500K... Nu då?

|
|
|
|
|
#33096 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
alex el gordo skrev:
Fått reda på vad brädan kostar... Håll i dig... £1150.00 + Delivery. Men hallå eller!!!!
Det där är ju en surfhistorisk kopia som nån vill tjäna lite $$$ på..
Kolla trailern för kommande filmen Hydrodynamica. Ganska många udda brädor i den.
Intressant även att se att det går att surfa på en skimboard nästintill helt utan volym och fenor.
Tror 4 " är lite väl tjockt, gör din fettobräda bredare istället, jag bara spekulerar men tror den blir rejält trögsvängd så pass tjock???
Volym över en viss tjocklek ger väl inte så mycket??? Paddlingen blir väl lättare men när du väl är uppe och åker behöver du den knappast om du nu inte tänkt surfa under planingsfart?
|
|
|
|
|
#33097 |
ErikG
|
|
|
|
|
#33098 |
Stoke: 21 |
JFL
|
Jag förstår inte själva frågeställningen. Vad är det för fel på longboards? Dom löser ju exakt det problem som du är ute efter och designen är beprövad efter 50+ år i vattnet.
|
|
|
|
|
#33100 |
Stoke: 49 |
|
Andiss skrev:
Jesper B skrev:
SUP?
Jepp, en SUP, eller en stand-up, eller en erect, eller en ståndaktig bräda är det. För vanlig surf tror jag inte det finns någon anledning till tjockare än tre, eller kanske snarare max 2 7/8''. Det är nog bättre att gå upp i längd eller bredd istället. Bredd om det är korta skavlpvågor, längd om man vill kunna tjöra större också. Härom månaden surfade jag en McTavish carver 7'7'' x 20 kanske 20 1/2? Den hade glide som vilken longboard som helst och svängde som en 6'10. Rounded pin, single to double, traditionell truster uppsättning. Tror den skulle funka riktigt fint här hemma och var smal och tunn nog för att hålla i lite mer juice. Stod också klämde i butiken på en riktigt tunn och fin Firewire 8'0 - shit vad jag skulle ha velat prova den, 7'0an brevid som var lite bredare var inte heller pjåkig. Båda tunna som f-n, epoxy och parabolic balsastringers. Båda borde vara fantastiska allrounders för den lite tyngre.
Jag shapade en 7,3a till min dotter Tora och gjorde den lite extra fet för att funka för mig i småskvalp här hemma. Mätte tjockleken för första gången idag - skit, det borde jag gjort medan jag shapade (laminerad och klar för 2 månader sen). Den var 3 1/8 tjock!!!!! Lätt att bli blind när man inte utgår från ett riktigt blank.
Ses å strandstädningen i morrn!
Jesper
|
|
|
|
|
#33104 |
|
Hemma efter lite dryckenskap...
Det där med långbård eller SUP. De svänger inte som en kortare bräda, detta är ett försök att komma fram till en bräda som svänger mer som kortare brädor men som kan paddlas igång på även slöare vågor för oss lite tyngre. Att bara paddla igång och sedan ställa sig i nosen tilltalar mig inte även om det är skitsvårt. Skillnaden i hur det känns att svänga de olika brädorna är svår att beskriva men helt självklar för alla som testat.
|
|
|
|
|
#33105 |
Stoke: 12 |
Per
|
|
|
|
|
#33107 |
|
|
|
|
|
#33118 |
|
Intressant inlägg Jocke... Tänkt en del på bredd kontra tjocklek. Förr tänkte jag precis så, att det var bättre med en bredare bräda istället för en tjock. Men efter att jag köpte min Red Beauty på Sharkys inrådan som var smalare fast tjockare än min andra bräda men samtidigt mer lättsurfad började jag tänka att det inte är bra med för breda brädor då man får svårt att trycka ner kanten när man inleder svängen... Också bra att tänka på - Det jag är ute efter är ingen bräda för alla förhållanden utan bara en bräda som svänger skönt i riktigt små och slöa vågor.
Här kommer en till skiss på en bräda som skulle svänga en hel del.

|
|
|
|
|
#33119 |
|
Undersidan gillar jag.Men 10cm tjock är bara för mycket.Men,,,  Om du inte vill lyssna på en som har en 10cm tjock bräda så,,,  Är inte så bra i cm när det gäller bräd mått. Men gör den bredare.Typ 23" det är väll ca 58cm:unsure:
|
|
|
|
|
#33127 |
|
10 cm = 3 1/3, alltså inte för tjock.
Nej jag vet faktiskt inte vad som är bäst men det har ju börjat göras en hel del brädor av kända märken som är rejält tjocka.
|
|
|
|
|
#33128 |
|
tjock man = tjock bräda
ranglig man = bred bräda
jätteranglig man = jättebred bräda med en stor jävla köl under!
|
|
|
|
|
#33134 |
|
|
|
|
|
#33138 |
|
Turbanen gör det lite rangligt men det värsta är det vita lakanet, det gör att jag inte kan stå så brett som jag vill..
|
|
|
|
|
#33139 |
|
|
|
|
|
#33140 |
|
Ups! Du har rätt, jag kollade på feet (0,32 feet) men det är ju inches man ska kolla på och det är nästan fyra. Kanske ska göra den lite tunnare då kanske.
|
|
|
|
|
#33141 |
ErikG
|
alex el gordo skrev:
Jag har använt en Feet-to-Metric converter
www.worldwidemetric.com/metcal.htm
Jag slog in 10 cm i den och fick ut 3.93 tum..hur bar du dig åt när du smet igenom Grundvux??? 
|
|
|
|
|
#33144 |
|
RMI-Berghs lytar sig lite mer på formspråk och Kotlers grundlagar tyvärr... Att man gick Natur är som bortblåst förutom lite Hydrodynamik som jag studerade på egen hand under specialarbetet, faktiskt inriktad på vindsurfing fenor 
|
|
|
|
|