ErikG skrev: surfineurope skrev: Att Matt Biolas och andra toppshapers brädor är bra beror nog till väldigt liten del på de imperfektioner som de orsakar vid handshapandet, utan främst på att de helt enkelt är väldigt bra på att förstå surfarnas behov och önskemål och översätta dessa till brädformer. Personligen tror jag att de har en ganska klar bild för hur de vill att brädan skall se ut redan innan de sätter igång och shapar och lämnar väldigt lite utrymme för spontana infall. Anledningen till att de ändå väljer att göra justeringarna för hand är nog (i) att programvaran/maskinen inte klarar att göra dessa finjusteringar, (ii) att de helt enkelt är relativt dåliga datorshapare. Om toppshapern bara klarar att designa brädorna i ett CAD-system har jag väldigt svårt att tro att en handshapad version av dessa skulle bli bättre än en maskinshapad.
/Jonas
Jag håller inte helt med..spontanitet och kreativitet går hand i hand.
Att shapa en bräda för hand ger ett visst inslag av slumpmässighet, man kan även få ideer under arbetets gång när man står och vrider och vänder på skumblocket från olika håll.
Jag har mycket svårt att se att upplevelsen hand-öga-känsel-hjärna nånsin kommer att ersättas helt av att sitta vid en datorstyrd fräs.
Visst kan man sitta och vrida och vända på en 3d modell i en dator också. Men ingetdera utesluter helt det andra.
Det vore trevligt att ha en datorstyrd fräs i garaget, jag är grymt avis på dig Jonas..
Jag håller med om att en datormodell inte ger samma känsla som ett stycke foam. Det är inte alltid som den utskurna brädan ser ut exakt som man tänkt sig. Särskilt i början tvingades jag ofta göra lite ändringar i modellen och fräsa igen, eller göra ändringarna för hand och sedan uppdatera modellen. Efter ett tag får man dock ganska god känsla för hur en viss datormodell verkligen kommer se ut när den är utfräst.
Den enda gången som jag tror det verkligen kan vara en fördel att handshapa från grunden är om man skall ta fram ett helt nytt brädkoncept. Då kan fördelen att kunna visualisera brädan direkt och låta kreativiteten flöda eventuellt överväga nackdelen att man inte vet exakt vad man gjort, men de flesta brädorna är ju trots allt förfiningar av tidigare modeller...
Du får titta in i garaget och fräsa dig en bräda om du kommer ner till Portugal.
surfineurope skrev: alex el gordo skrev: För den som inte förstog.
De små ojämnheter som en shaper omedvetet lägger in gör att brädorna fungerar bättre än de maskingjorda som har 100% homogena linjer.
Ta text JAS flygplanet, deras vingar har i flera zoner där man medvetet har brytit den perfektal vingformen för att de annars genererar för mycket kraft och också skulle blir för känsliga för turbulens...
Jo, men JAS-ingenjörerna modellerar nog dessa brytningar innan vingarna produceras. Jag har svårt att tänka mig att de modellerar vingarna med extra mycket kurva och raka kanter (som Matt Biolas gör i filmen) och sedan går loss på vingarna med elhyveln, eller att de mitt i produktionen får ett spontant infall att lägga till en extra knyck i vingen...
/Jonas
What I got out of it was more along the lines of Matt Biolas sharing how he goes about designing a board. He starts with properties that add manoeverability then puts in what's needed to build speed. I thought it was interesting to see how he thinks, and couldn't care less if he designed it in a machine or by hand, it was his insight that was interesting.
Also, he says he just enjoys shaping too. Alex el Gordo wanted to bring up some hydrodynamics which is all well and good but very difficult to quantify in terms of surfing. There are so many variables it's ridiculous. And it has happened over and over that equipment that is very 'cutting edge' according to the latest hydrodynamic theories, just don't feel right to the rider. Because feel, is one more subjective variable to the equation.
This is why good shapers are considered artists and held in such high regard among surfers with experience. It's because they visualize how the board will fit the wave and try and feel it intuitively, they surf and can add that dimension that someone behind a machine who doesn't surf, couldn't. (now i am not saying that all guys that shape have to surf, nor do all guys behind machines, not surf).
In short, what makes a good board is how it feels. And a good shaper, shapes by intuitively knowing how something feels. No hydrodynamic principles necessary, but they don't hurt either
let me add this, Jonas I've heard your machine is groundbreaking and stoked to hear about it. And maybe one of the biggest strengths of a machine like that would be the ability to replicate a board over and over again.
så går det när man försöker förklara något svårt på ett enkelt sätt. Råtorsk!
Men jag tror nog ändå att du förstår vad jag menade, eller
Jo, jag förstod, men jag är skeptisk. Jag tror fortfarande att den egentliga orsaken till att de duktigaste shaparna gör mycket för hand är dåliga datorverktyg och/eller dålig datorvana, men det skulle de förståss aldrig erkänna, lika lite som jag skulle erkänna att jag maskinshapar för att jag helt enkelt är ganska dålig på att hantera elhyveln
surfineurope skrev: ErikG skrev: surfineurope skrev: Att Matt Biolas och andra toppshapers brädor är bra beror nog till väldigt liten del på de imperfektioner som de orsakar vid handshapandet, utan främst på att de helt enkelt är väldigt bra på att förstå surfarnas behov och önskemål och översätta dessa till brädformer. Personligen tror jag att de har en ganska klar bild för hur de vill att brädan skall se ut redan innan de sätter igång och shapar och lämnar väldigt lite utrymme för spontana infall. Anledningen till att de ändå väljer att göra justeringarna för hand är nog (i) att programvaran/maskinen inte klarar att göra dessa finjusteringar, (ii) att de helt enkelt är relativt dåliga datorshapare. Om toppshapern bara klarar att designa brädorna i ett CAD-system har jag väldigt svårt att tro att en handshapad version av dessa skulle bli bättre än en maskinshapad.
/Jonas
Jag håller inte helt med..spontanitet och kreativitet går hand i hand.
Att shapa en bräda för hand ger ett visst inslag av slumpmässighet, man kan även få ideer under arbetets gång när man står och vrider och vänder på skumblocket från olika håll.
Jag har mycket svårt att se att upplevelsen hand-öga-känsel-hjärna nånsin kommer att ersättas helt av att sitta vid en datorstyrd fräs.
Visst kan man sitta och vrida och vända på en 3d modell i en dator också. Men ingetdera utesluter helt det andra.
Det vore trevligt att ha en datorstyrd fräs i garaget, jag är grymt avis på dig Jonas..
Jag håller med om att en datormodell inte ger samma känsla som ett stycke foam. Det är inte alltid som den utskurna brädan ser ut exakt som man tänkt sig. Särskilt i början tvingades jag ofta göra lite ändringar i modellen och fräsa igen, eller göra ändringarna för hand och sedan uppdatera modellen. Efter ett tag får man dock ganska god känsla för hur en viss datormodell verkligen kommer se ut när den är utfräst.
Den enda gången som jag tror det verkligen kan vara en fördel att handshapa från grunden är om man skall ta fram ett helt nytt brädkoncept. Då kan fördelen att kunna visualisera brädan direkt och låta kreativiteten flöda eventuellt överväga nackdelen att man inte vet exakt vad man gjort, men de flesta brädorna är ju trots allt förfiningar av tidigare modeller...
Du får titta in i garaget och fräsa dig en bräda om du kommer ner till Portugal.
Kan du skanna in också, om man nån gång får fram en bra modell i garaget?
Jag ska se om jag inte kan börja använda ditt program.
Vet inte om min 6-7 år gamla burk klarar av 3d grejorna?
Just nu kör jag med Akushaper. Mest för att kunna jämföra rockerkurvor och diskret låna från bilder på nätet.
Vad kostar en komplett maskin? Har ni börjat producera och sälja? Kul att se att er maskin klarar hela shapen. Det är ju grymt!!
Skulle va intressant att få veta mer om hur LOST till exempel tar fram alla sina nya modeller. Biolos och co är ju rätt kreativa.
Jag skulle tro att det handlar mycket om att blanda olika koncept gamla som nya.
Det är nog en mix av dataarbete och handshape när dom tar fram nya modeller, men jag bara gissar...
"Skulle va intressant att få veta mer om hur LOST till exempel tar fram alla sina nya modeller. Biolos och co är ju rätt kreativa.
Jag skulle tro att det handlar mycket om att blanda olika koncept gamla som nya.
Det är nog en mix av dataarbete och handshape när dom tar fram nya modeller, men jag bara gissar.."
I know that it is mostly from feedback from his teamriders on the performance boards and on the 'friendlier' boards its from riding himself. he is pretty big into quads and he himself is a pretty big guy, so he has basically developed boards from there. If you check the site www.lostenterprises.com he has some descriptions about how the designs developed.
check here as well:
Lost has heaps of videos about their boards up here, if you look at the related sites.
Jonas, just out of curiosity, can you compute volume in your designing program?
SharkBoy skrev: actually i think you misunderstood me a little earlier Alex, the boards are handfinished, meaning that they don't come out 100% by hand and that the pros demand that their shapers put in the finishing touches (rails, concaves, etc) but you are also right in that they are handlaminated afterwards and that that is a very crucial part as well.
Although the foundations for the boards function and all round performance revolve the blank ..as a sander i can...or could..totally FUCK all the shapers ideas in the shape with the way i glass..and ESPECIALLY sand the glass job..e.g. sand ALL the sharp edges out of the rails so they become round from tail to nose...then it's goodbye to bite..hello to skidouts on steep takeoffs..jeesus there are so many variables..
here's an example of what i mean.
For the average everyday, 'surf once every now and then' surfer who can stand up and turn..... specific perfections or imperfections in a board aren't of great significance..(apart from the basic things like the right dimensions for the person,ok rocker and good rails and correctly placed fins)
for someone who surfs alot and has greater skill level smaller imperfections can have a huge effect on how they surf and the manouvres they can pull (or not pull off)
A year ago I bought a board that was machine shaped and popped out from thailand..as soon as I got it i did what any shaper/sander or board experienced person would do and stood the board up on it's tail..ran both my hands down the rails from top to bottom and noticed that the right rail was slightly different to the left rail in one section of the board...the board was obviously 'finished' by a little thai man..probably new to the job with no idea of what he should be doing..i'd say with time that little man would probably become good at doing it but he must have been new with mine....now for the average joe those imperfections wouldn't mean anything really..they wouldn't even know that they were different and the surf ing would be the same..everytime do a back hand cutty I CAN FEEL IT STRAIGHT AWAY..i can still ride the board but i know that if the left rail had been done like he right rail is it would be a really great board..
another example..when i was in norway a young guy there called kittil had just bought a board..it was a full rocker job like the greg webber (insight) 'banana' boards of the late nineties..anice board..probablby hard to paddle onto waves with but would fucken go great in the tube big time..i ran my hands down the rails and POP..there it was again..one rail different to the other..i didn'tsay anything to him cause he'd aready bought the board and i didn't want to put a downer on his ecstasy...but i knew that it would affect his forhand cuties straight away...
there is no doubt that a well shaped and evenly matched board wll go better for a person that has experience..
Att vi vrider och vänder på detta tema är kul, tycker jag i alla fall. Mer sånt! Skulle vara jättekul om ni som shapar mycket tog upp en tråd angående hur ni tänker förhållandet mellan outline och rockerkurva. Jo jag går igång på sånt
In down the line waves I like to drive off of the rocker and turn off the outline BUT in top to bottom type waves, I like to drive off the outline and turn off the rocker. So to get that balance, in down the line boards I lower the rocker and pull in the tail instead, in top to bottom waves, I increase the rocker and straighten the outline (usually by going narrower throughout)
SharkBoy skrev: let me add this, Jonas I've heard your machine is groundbreaking and stoked to hear about it. And maybe one of the biggest strengths of a machine like that would be the ability to replicate a board over and over again.
Det är inget speciellt med vår maskin, utan det är deras som är extremt dålig (eller kanske främst deras programvara). Vilken normal CNC-maskin som helst kan skära ut en surfbräda, bara den är tillräckligt stor. Visst kan man replikera en bräda med vår maskin, men vill man replikera brädor är det bättre att använda en mold. Det är väldigt sällan jag gör två brädor som är exakt lika. Datorshape handlar helt enkelt om att skapa datormodeller av brädorna och att förstå hur olika ändringar i modellen påverkar brädans egenskaper. Denna förståelse får man genom att göra små ändringar och sedan prova brädorna i vattnet precis som handshapade brädor (även om våra datormodeller skulle kunna användas för hydrodynamiska simuleringar så tror även jag att dessa är av begränsat intresse). Skillnaden mot att handshapa är att man får bättre koll på vilka ändringar man gjort mellan två brädor och därför enklare kan dra slutsatser om vad ändringen fick för effekt.
Anledningen till att jag inte gillar arbetssättet i videon är att de helt enkelt missar detta genom att skapa all variation för hand.
. Datorshape handlar helt enkelt om att skapa datormodeller av brädorna och att förstå hur olika ändringar i modellen påverkar brädans egenskaper. Denna förståelse får man genom att göra små ändringar och sedan prova brädorna i vattnet precis som handshapade brädor (även om våra datormodeller skulle kunna användas för hydrodynamiska simuleringar så tror även jag att dessa är av begränsat intresse). Skillnaden mot att handshapa är att man får bättre koll på vilka ändringar man gjort mellan två brädor och därför enklare kan dra slutsatser om vad ändringen fick för effekt.
Anledningen till att jag inte gillar arbetssättet i videon är att de helt enkelt missar detta genom att skapa all variation för hand.[/quote]
it seems like working on a computer model would be more indirect. to me it is as though holding a blank in your hands and modifying it would be more intuitive because you could directly visualize how it would act and react to the wave and rider input. But I do see how the results are more quantifiable.
Kan du skanna in också, om man nån gång får fram en bra modell i garaget?
Jag ska se om jag inte kan börja använda ditt program.
Vet inte om min 6-7 år gamla burk klarar av 3d grejorna?
Just nu kör jag med Akushaper. Mest för att kunna jämföra rockerkurvor och diskret låna från bilder på nätet.
Vad kostar en komplett maskin? Har ni börjat producera och sälja? Kul att se att er maskin klarar hela shapen. Det är ju grymt!!
Skulle va intressant att få veta mer om hur LOST till exempel tar fram alla sina nya modeller. Biolos och co är ju rätt kreativa.
Det är nog en mix av dataarbete och handshape när dom tar fram nya modeller, men jag bara gissar...
Jag har inte hunnit fixa en skanner ännu, men det kommer. Om du använder Akushaper kommer du känna dig hemma i nya versionen av BoardCAD. Den läser brd-filer direkt och har all funktionalitet som Akushaper har, inklusive användning av bakgrundsbilder, pluss en massa extra funktionalitet. Programmet hittar du på http://www.boardcad.org
Vi har inte kommit igång att sälja maskinen, men vi har ett antal shapers som är intresserade av den. Dock är det som sagt inget speciellt med vår maskin utan programmet fungerar med alla CNC-maskiner. Anledningen till att den klarar hela shapen är främst att vi fräser lite långsammare och med betydligt tätare steg än andra. Sedan putsar jag visserligen till brädan med ett fint sandpapper innan den lamineras, men jag försöker undvika att ändra på shapen. Sandwichbrädor laminerar jag direkt.
Anledningen till att jag inte gillar arbetssättet i videon är att de helt enkelt missar detta genom att skapa all variation för hand.
Helt klart kan matematiska modeller vara mer exakta när det gäller att återskapa något fler än en gång. Det säger ju sig självt.
MEN de duktiga hantverkare (dåliga hantverkare inräknas inte här) som har tusentals skapelser i ryggen utvecklar en helt otrolig exakthet i det de gör. De kan faktiskt enbart med hjälp av ögat och fingertopparna känna skillnader på under 1 mm. Det finns det faktiskt studier på, som min gamle fysiklärare var noga med att påpeka. Den mänskliga hjärna är ett vidunderligt verktyg. Så skillnaden i exakthet när det gäller i att återskapa brädor eller utveckla nya med små variationer sinsemellan, från maskin till handshapat är inte så stora. Typ - Maskinen är 100%, handshaparen är 98% exakt.
Så frågan är nog mer vem som sitter bakom spakarna på datorprogrammet kanske? Ingen har ju mer erfarenhet av dessa dataprogram än max 8 år medan shaparna som kör förhand har typ 50 år. Det är kanske så man ska tänka?
Willy skrev: RATMAN skrev: i ran my hands down the rails and POP..there it was again..one rail different to the other..
You sure you didn't mean: "i ran my hands down the rails and POP..there it was again..one hand different to the other.."
Maybe it should be like this...
I ran my hands down the rails and there it was again POP...my dick was in my hand again..
Bara Sharboy som vågar skriva något om rockerkurva kontra oultine?? Erik G och SurflineEu borde ha tonvis med tankar kring detta. Konstigt annars.
Jag menar. Jämför med tex Al Merriks Flyer. Där ser man tydligt hur outlinen typ 1 fot från aktern (one-foot-off) precis framför framkanten på främre fenorna ändrar riktning och böjkura radikalt, men det är inga "vings". Kollar man rockerlinjen märker man att också den förändras vid samma avstånd från aktern. Den brädan är ju känd för att vara bra både på att carva och att få till snärtiga topturns... (säger jag utan att ens kunna utföra det själv på beställning)
Det borde finnas massor av tankar kring detta. Vill veta mer!!!
alex el gordo skrev: Bara Sharboy som vågar skriva något om rockerkurva kontra oultine?? Erik G och SurflineEu borde ha tonvis med tankar kring detta. Konstigt annars.
Jag menar. Jämför med tex Al Merriks Flyer. Där ser man tydligt hur outlinen typ 1 fot från aktern (one-foot-off) precis framför framkanten på främre fenorna ändrar riktning och böjkura radikalt, men det är inga "vings". Kollar man rockerlinjen märker man att också den förändras vid samma avstånd från aktern. Den brädan är ju känd för att vara bra både på att carva och att få till snärtiga topturns... (säger jag utan att ens kunna utföra det själv på beställning)
Det borde finnas massor av tankar kring detta. Vill veta mer!!!
Alltså det där är en rätt svår fråga du ställer...jag är dessutom bara en hobbyshaper.
(Har just nu ingen lokal att hålla på i förutom på somrarna)
Frågan är lite väl bred dessutom. det blir lite som att fråga hur långt ett snöre är.
Rockern är ju liksom fundamentet i brädan har du fel på din rocker går brädan dåligt, eller så går brädan dåligt i de förhållande du surfar brädan i.
Skulle nog vilja påstå att rockern påverkar brädan mer än nånting annat, när du väl är uppe och surfar.
Men förhållandet mellan rocker och outline? Försök att få de båda att komplementera varandra.
som du säger i ditt eget inlägg tex kombinera en höft med accellererade rocker i tailen.
Du bör ju också vara uppmärksam på att en bräda har många olika rockerkurvor:
Mittrocker...Railrocker...rockern i mitten av konkaverna osv. De två första är väl kanske de viktigaste?
Försök tänka dig igenom visuellt vad du vill att varje enskild del av brädan skall göra på en viss del av vågen i de förhållanden du avser bygga brädan för.
Lägg sen in outline rocker och bottenformen (som är en del av rockern) efter detta.
Tänk även på var du placerar maxbredden (före/ bakom mitten) då detta påverkar outlinens flöden.
Försök se brädan som en helhet..
Din fråga är ganska bra men lite väl generell, jag är som sagt heller inget proffs så jag kanske mest svamlar...
ErikG skrev: sverre skrev: Jo, jag tänker en hel del kring detta fast mer i allmän form av harmoni!
Med gud och så, samt olika förhållanden i övrigt... i naturen och i skapande...
Dra inte in den där Jh"#¤%#"¤%va i det här tack....
Jag uppfattade inte tydligt vad jag inte skulle dra in där.. Knaster i radiofrekvensen troligen. För du tar väl dig inte ton mot Gudfadern..?
Jag tror dock att jag ändå förstår vad du vill säga MEN Jag tyckte att Alex el gordo behövde kyla av sig lite, fan han har ju vart konstant tokkåt sen den här tråden skapades, hans dreglande över brädans kurvor riskerar nog att skapa kortslutning i hans tangentbord...
alex el gordo: Bara Sharboy som vågar skriva något om rockerkurva kontra oultine??
alex.jag och sharkty kunde prata heeela natten om sånna grjeer men det blr ingenting lärt från det..om ni är så nyfiken skelle vi kanske ordna en helg...kväll dår vi diskuterar focker.outline oz´sv och sedan shajpa nåra brädor??!! good idea huh...never been done before in sweden has it....then you'll see what we are trying to say in just a few words that can't be described in a few words................mmmm
food for thoughtB)
RATMAN skrev: alex el gordo: Bara Sharboy som vågar skriva något om rockerkurva kontra oultine??
alex.jag och sharkty kunde prata heeela natten om sånna grjeer men det blr ingenting lärt från det..om ni är så nyfiken skelle vi kanske ordna en helg...kväll dår vi diskuterar focker.outline oz´sv och sedan shajpa nåra brädor??!! good idea huh...never been done before in sweden has it....then you'll see what we are trying to say in just a few words that can't be described in a few words................mmmm
food for thoughtB)
shit vad många stavfel jag gjorde..hahhahahahahha:P
RATMAN skrev: alex el gordo: Bara Sharboy som vågar skriva något om rockerkurva kontra oultine??
food for thoughtB)
Jag är inne på nr 5 och 6, första var i blått styrofoam.
Andra rev jag av och shapade om en gammal vindsurfbräda som hade clarkfoamskum.
Tredje och fjärde shapade i 30kg/m3 EPS
Nr 5 och 6 samma material.
Svårast hittills var shapa om vindsurfskummet, svårt att få till rockern helt korrekt.
Jag sitter gärna och läser på www.swaylocks.com En del tycker kanske att det är skit och att man inte kan lära sig nåt om brädshaping och glasning osv genom att läsa på internet.
Själv tycker jag det är grymt. Helst ska man kanske varva både och för bäst resultat.
Skulle gärna göra lite praktik hos nån duktig shaper, har fått vara med och kika lite hos några gubbar i J-bay.
Det var intressant.
Shape och glasning DVD kan jag också rekommendera. Eller varför inte You tube och alla andra ställen med videos på nätet.
Att äga och surfa många olika brädor är ju inte heller fel om man har nånstans att förvara dom bara..
Cagge skrev: Är det ngn på den här tråden som har shapat ngn bräda ?
FUCK CAGGE....that's a pretty stupid thing to write to me mate!!!
Shit ...you even know me..
Ja,jo det shapas i Nynäs just nu. Förjävlakul är det, skulpturering, formgivning & designing. Har scannat nätet över det mesta som rör shaping. Acushaper osv.... Försöker få hjärnan att lyda händerna men det blir inte som man tänkt, det blir som kroppen vill och någoting ellan ritning och runskrift skapas. Ett gammalt V-surfblank med dubbla stringers fn. Djävligt jobbigt med V-botten och konkaviteter. Kul och arbeta i ett foam som Janne Ekläpp& Siggy Hoffman satt tänderna i( Det här var innan Siggys könsbyte på tidigt -80 tal ) Inte någon jämn linje någonstans , hö-v allt fladdrar enl . konstens alla regler. När vällsljuset sveper in i garaget ser man tyvärr alla missar . Men med ett par Landsort Lager innanför blir hon vacker, min ..............................................Rauk Rocket....................for your cosmic ride...
Erik G - Dà har vi samma summa Gjorde dock min sista typ -93 och alla var vindsurfingbrädor, därav alla frà gor kring rocker o outline pà surfbrädror, det skilljer ju sig en del. Jäkligt sugen pà att shapa en egen surfbräda.
Hur byggde jag - Vaccumlaminering sà att brädorna vägde fluga. Avancerade bottenkurvor med enkelkonkav till dubbelkonkav och lätt V, kanaler, planingskanter mm. Helt knivskarpa kanter till "tucked under" med knivskarp avslutning. Har ett par jäkligt enkla metoder för att göra avancerade bottenformer exakt, men det kräver ett kvadratiskt block och multipla stringers som man sedan sâgar bort när man sâgar ut oultlinen... Säger inte mer än att jag inte kom pâ det själv Med en bräda lyckades jag norpa klubbmästerskapet i slalom och sätta näst snabbaste tiden över Roxen (efter Anders Bringdal som slog mig med râge naturligtvis)
viktor m skrev: jag shapar en bräda i styrfoam och jag ska bara slipa lite till och sen ska jag glasa den men jag vet inte om det kommer att bli något riktigt bra! :/
Den blir garanterat asaballahäftig
Jag utnämner Viktors inlägg till det bästa i hela den här kakafonin!
ErikG skrev: viktor m skrev: jag shapar en bräda i styrfoam och jag ska bara slipa lite till och sen ska jag glasa den men jag vet inte om det kommer att bli något riktigt bra! :/
Den blir garanterat asaballahäftig
Jag utnämner Viktors inlägg till det bästa i hela den här kakafonin!
Va? Fà r man inte vara intresserad av shaping? Lustig kommentar frà n en som shapar själv. Hà ller dock med om att Viktors Blà a bygge verkar bli kul, min första var ocksà i stulet byggstyro. Till Viktor - Kór sà det ryker!
JB-loggan är ett hastverk (det är faktiskt hela brädan. Skulle ha mätt lite medan jag shapa, Nu gick jag mycket på känn det var ett par år sedan jag byggde senast. Eftersom jag inte hade ett riktigt blank och var rätt rostig blev det lite fel. Främsta felet var väl att den blev över 3'' tjock på mitten. Har nog tittat för mycket på superfeta brädor typ SUP på sistone. Ännu mer fel blev det om man tänker på att den är till min dotter som inte direkt är en fet hawaiian.
Hur som helst så är loggan visserligen lite snabbritad inför denna bräda. Jag har en äldre som jag inte kunde hitta. Den gjorde jag för 10 år sen på min hustrus dåvarande konstskola JB bildar en bräda med en liten rundad swallow tale. Innan dess (80-tal) såg JB:t ut lite som en stålmannen logga...
När Anders Bringdal drog igång sitt AB+ (plus) umgicks vi rätt mycket. Jag skojade och sa att jag skulle döpa om mitt hembyggebrand från JB custom till JB - (minus). Anders tände direkt och tyckte vi skulle börja med en serie vågseglingsbrädor (vindsurf) designade för Torö. Det blev inget av det.
Shapa tillsammans. Det låter askul. Ska dock bygga ett skjul på tomten först så att jag har ett riktigt shaperum. Sen ska det shapas allt från små fishar, speedguns till fetingSUPar!! Skjulet ska bli ett riktigt shack med rostigt plåttak som hänger lite på sniskan, ett litet växthus mot söder och med lite allmänt skrot runt omkring. Allt för att bygga in så mycket mana som det går i shapandet.
Nån som vill komma och laminera? Helst redan upplärd om med erfarenhet från epoxy.
Shapa till sammans är riktigt djävla skoj.Då förra julen va Jonathan(Skidåkarn) hemma hos mig och vi byggde var sin bräda, sida vid sida.Resan som stundade till Marocco va också betald.Askul helt enkelt:) Här jobbar Skidåkarn med sin bräda och den Legendariske Skidåkaren. Jalle Svensson står och klammer på ätteläggets nya bräda i mitt garage.
jocke skrev: Shapa till sammans är riktigt djävla skoj.Då förra julen va Jonathan(Skidåkarn) hemma hos mig och vi byggde var sin bräda, sida vid sida.Resan som stundade till Marocco va också betald.Askul helt enkelt:) Här jobbar Skidåkarn med sin bräda och den Legendariske Skidåkaren. Jalle Svensson står och klammer på ätteläggets nya bräda i mitt garage.
sverre skrev: jocke skrev: Shapa till sammans är riktigt djävla skoj.Då förra julen va Jonathan(Skidåkarn) hemma hos mig och vi byggde var sin bräda, sida vid sida.Resan som stundade till Marocco va också betald.Askul helt enkelt:) Här jobbar Skidåkarn med sin bräda och den Legendariske Skidåkaren. Jalle Svensson står och klammer på ätteläggets nya bräda i mitt garage.
Stoke!
Hur gick det? Fick han in bitsen? Jo,han fick i bitsen.Här står Skidåkarn nån vecka senare med brädan under armen;) Med ett fett flin i solnedgången:) För han va nyss uppkommen från Ancor point med sin nya bräda.Och den funka perrfa:evil:
He he, ja det var min första bräda och trevligt utan hjälp från Kronjocke och Kenna hade jag aldrig grejjat det. Just nu surfar jag dock på min Lost SD II S-core 6'4''. Igår hade vi glassy 1,5 gubbe på vänstern i Unstad. Åkt runt lite på search idag då det blåst 15 m/s onshore.
tillbaks till shape tankar.. vad fan är det för kul i tailen på den dehär brädorna?!
influerat från 70 talets windsurfrbrädor med olika slags tailsidor? eller när det nu var..
kan det vara en högerbräda?! bäst för högevågor, eller tvärtom.. vad tror ni om det?
1.25 och 2.50 in i filmen om ni inte orkar lyssna på den kassa låten..
leker med tanken om att göra en revolutionerande shape men seriöst, tror ni man skulle kunna få fram en bräda som var bäst anpassad för just en högervåg? t.ex. bättre pumpegenskaper på ena sidan brädan, o att snappa tillbaks brädan i en cutback lättare än på den andra sidan, där man hellre vill ha en tail som får brädan att skära djupt för att få tryck upp mot vågen, jag bara spekulerar högt här nu..
Assymetrical surfboards är ingen gammal vindsurfing ide.Det är en gammal surf brädes grejj från 60 talet,som snoddes över på 80talet.Jag seglade själv på en när jag va i WA ca 88:a Jag har nån gammal surfsport ,där det stog om dessa bräder.Vill minas att han Hette Karl Ekstrom som började med detta i mitten på 60:talet:) I Carlifonien såklart.