Facebook data

1
Tullavgifter och moms
#33734 Tullavgifter och moms 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

Johs
graphgraph

Halloj har beställt några skatebrädor från usa och fick nu hem ett brev från posten där de vill ha uppgifter om vad paketet innehåller och kontoutdrag, kvitto eller annan betalningshandling.

Nån som varit med om det och vågar man maila in en fejkad orderbekräftelse för att få ner kostnaden lite?

Verkar som butiken jag beställde ifrån inte skrivit med sitt butiksnamn i adressen utan står bara ett vanligt namn, förmodligen någon som jobbar där.

Kanske kan skriva att det är en gåva från en kompis?

Logga in för att svara
#33739 Svar: Tullavgifter och moms 17 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Har tyvärr inget svar på din fråga men däremot en liten rolig historia. Tyvärr inte ens nära något surfrelaterat.

En jobbarpolare var i Indien och ville köpa med sig lite Rubiner (ädelsten). Det var skitbilligt tyckte han så han köpte för 10 lakan (inte helt säker på beloppet men mycket var det), det skulle imponeras på flickvännen. Han hade varit runt bland flera shopar och hade valt ut en som han tyckte var seriösare och mer pålitlig. När köpet var klart så frågade säljaren om han inte ville att de skulle ombesörja en försändelse av stenarna, så att han skulle slippa skatten... Till detta hör att polaren i fråga inte var så där jätteförsiktig av sig, han gillade att göra grejjer mer på känn liksom. Han tyckte det var en kanonidé.

Väl hemma i Sverige så tog det sin lilla tid men så damp det ner en avi som frågade vad försändelsen innehöll. Nu fick min polare helt plötsligt lite kallsvett. Skulle han ljuga eller... Han valde att tala om att det var stenar för ett det värde han handlat för. Han fick då betala in ca 3000:- i skatt.

När sedan paketet kom hem och han stolt öppnade paketet tillsammans med flickvännen, under en romantisk middag med tända ljus, jo då visade sig att paketet bara innehöll några glasbitar. De var inte ens röda... Har för mig att förhållandet sprack också. Jo du.

Logga in för att svara
#33741 Svar: Tullavgifter och moms 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

racer
graphgraph

Om det är privatperson o inte en firma ( butik )på försändelsen o inga kvitton finns så kör på gåva.
Har bara erfarenhet från bildelar men sak samma.

Logga in för att svara
#33752 Svar: Tullavgifter och moms 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

DGH
graphgraph

tullavgift på skate prylar är 2.3% det går under gymnastik material. ajt

Logga in för att svara
#33755 Svar: Tullavgifter och moms 17 år, 1 månad sen Stoke: 0

Johs
graphgraph

haha så kan det gå alex. Surfat runt en del på tullens hemsida. Verkar inte gå att klara sig undan med gåva om det inte är värt under 500 spänn. Går nog inte fiffla med nån orderbekräftelse heller då fraktkostnaden baseras på vikten och värdet och fraktkostnaden ser de.

Aja bara att pynta några pengar till vill inte riskera att få vänta flera veckor till för att tullen ska rota igenom paketet och spräcka oskulden på mina kära brädor. De har redan legat där över en vecka för att de använder stenålderssättet med snigelpost för att kontakta mig...

Nästa gång ska jag skaffa mig kontakter med smuggelkompetens...

Logga in för att svara
#33756 Svar: Tullavgifter och moms 17 år, 1 månad sen Stoke: 12

Fader
graphgraph

it works good if you order stuff from the states and they write "gift" instead of gåva. Customs might be too scared to open it Seriously, if a private person sends you a package that's valued under 500 U.S. Dollars then it shouldn't be a problem.

Logga in för att svara
#33761 Svar: Tullavgifter och moms 17 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

alex el gordo skrev:
Har tyvärr inget svar på din fråga men däremot en liten rolig historia. Tyvärr inte ens nära något surfrelaterat.

En jobbarpolare var i Indien och ville köpa med sig lite Rubiner (ädelsten). Det var skitbilligt tyckte han så han köpte för 10 lakan (inte helt säker på beloppet men mycket var det), det skulle imponeras på flickvännen. Han hade varit runt bland flera shopar och hade valt ut en som han tyckte var seriösare och mer pålitlig. När köpet var klart så frågade säljaren om han inte ville att de skulle ombesörja en försändelse av stenarna, så att han skulle slippa skatten... Till detta hör att polaren i fråga inte var så där jätteförsiktig av sig, han gillade att göra grejjer mer på känn liksom. Han tyckte det var en kanonidé.

Väl hemma i Sverige så tog det sin lilla tid men så damp det ner en avi som frågade vad försändelsen innehöll. Nu fick min polare helt plötsligt lite kallsvett. Skulle han ljuga eller... Han valde att tala om att det var stenar för ett det värde han handlat för. Han fick då betala in ca 3000:- i skatt.

När sedan paketet kom hem och han stolt öppnade paketet tillsammans med flickvännen, under en romantisk middag med tända ljus, jo då visade sig att paketet bara innehöll några glasbitar. De var inte ens röda... Har för mig att förhållandet sprack också. Jo du.

Sicken jävla dåre! Den scamen tillsammans med några andra är ju för faaaaaan äldre en reptricket!

Hur mycket chillum hade personen ifråga inhalerat tro?

Faaaaaan man borde flytta till Indien o göra goda affärer! Visst fan skulle man kunna lure en del svenskar genom att man själv är svenk o därmed pålitlig Mu ha ha

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!