Facebook data

12
Så här kan man också bygga brädor!
#33886 Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

Börja med att välja vilken typ av bräda, hitta lämpliga mått och så. kanske måtta av en kompis eller bläddra i surfmagasin eller hitta dina egna mått.
Rita på ett papper och för sedan över den på blocket.
Jag använder Finnfoam som är gulvit i färgen och finns att beställa på Beijer bygg.
2,50 lång 60 cm bred, 70 mm tjock.
Såga sen ut outline...

Logga in för att svara
#33887 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

fortsätt med tjockleken och tunna ut nos och tail med elhyveln. Ställ den så grovt som möjligt i början och ta långa långsamma tag. Kom ihåg att köra systematiskt, lika mycket på båda kanter. Jag brukar ha dragit en linje att gå efter. Avsluta några mm innan önskad tjocklek...

Logga in för att svara
#33889 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

Fortsätt sen med kanterna, kör systematiskt lika mycket och håll hyveln ca 45 grader. kör så länge man törs innan slippapperet tar vid. Ha gärna en "riktig" bräda bredvid om man är ovan så har man lite att jämföra mot.

Logga in för att svara
#33891 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

fortsätt med slippapper på en kloss mot slutet, långa jämna tag och bra sidoljus är bra när man börjar närma sig slutet.
tid från utsågning till färdig för laminering ca: 3 h.

Logga in för att svara
#33893 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

Sen kommer tricket som jag tycker funkar bra. Försänk en knapp eller nått liknande som fördelar kraften på ytan lite, i nosen och i tailen.

Logga in för att svara
#33894 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

Men,,,, Kenna vad har du för mått på den här,, Den ser fet och god ut i alla fall. Ps ska du haka till Lofoten /Andöja till valborgs

Logga in för att svara
#33895 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

Lägg brädan på bockar med lämpligt avstånd och använd spännband för att böja brädan över bockarna. prova er fram med att flytta bockarna för att hitta lämplig rockerkurva. Använd en rätskiva för att mäta. Använd den "riktiga" brädan för att få en ungefär liknande rockerkurva som ni sedan kan modifiera enligt era önskemål typ (plattare rocker för fart) (mera rocker för kontroll) finns oändligt antal kombinationer beroende på vad man är ute efter och vilken typ av surfare man är etc etc etc. Prova er fram, bygg igen, prova igen...

Logga in för att svara
#33897 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

laminera sedan brädan, passa på och lägg dit lite logotyper och sånt. utskrivet på rispapper i färgskrivaren. låt väven fortsätta in på undersidan (översidan) så att det blir ett schysst överlapp. Låt härda ordentligt innan man släpper på spännbanden.

Logga in för att svara
#33898 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

laminera sedan översidan. Grundslipa brädan sedan med kloss ock slippapper. mätt sedan ut var fenorna ska sitta. tejpa upp dem på plats och fäst de med lite plast. (blir lättare att jobba med väven om tejpen sen är borta)

Logga in för att svara
#33899 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

när fenorna är på plats är det bara att finputsa och sedan lägga ett sista lager plast på den sista finishen.
Om man sen vill ha den där superfinishen så måste man sedan slipa igen med finare och finare sandpapper för avsluta med typ 800 papper och sedan rubbing för att få den riktiga glansen. Jag brukar skippa detta moment om det inte är alldeles nödvändigt (sparar många timmars slipning)

Logga in för att svara
#33900 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

Sedan är den klar!

Logga in för att svara
#33901 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

om man inte hittar på lite egna grejer... utveckling på backfootstoppern så har jag lagt till powergrooves. Försäkningar för tå och häl för en lägre och tightare känsla för våra bootiesbeklädda fötter.

Logga in för att svara
#33903 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 3

palo
graphgraph

fugusports skrev:
Lägg brädan på bockar med lämpligt avstånd och använd spännband för att böja brädan över bockarna. prova er fram med att flytta bockarna för att hitta lämplig rockerkurva. Använd en rätskiva för att mäta. Använd den "riktiga" brädan för att få en ungefär liknande rockerkurva som ni sedan kan modifiera enligt era önskemål typ (plattare rocker för fart) (mera rocker för kontroll) finns oändligt antal kombinationer beroende på vad man är ute efter och vilken typ av surfare man är etc etc etc. Prova er fram, bygg igen, prova igen...

ja e riktigt sugen på att shapa min egen nu. men ja förstod inte va du menade med att böja brädan över bockarna? shapar man inte rockern utan böjer till den?

peace

Logga in för att svara
#33906 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Vad listigt att böja rockern istället för att shapa. Mkt bra tips ! Tack & tack. Ps.Lägger upp lite egna bilder på mitt recykling projekt inom en snar framtid.

Logga in för att svara
#33907 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 0

Pontus
graphgraph

så du fräser inte hål i brädan för fenpluggar åt fenorna? vad är det för plast du annars bara limmar på dem med, låter skitcoolt! snyggt!

Logga in för att svara
#33912 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

Pontus skrev:
så du fräser inte hål i brädan för fenpluggar åt fenorna? vad är det för plast du annars bara limmar på dem med, låter skitcoolt! snyggt!
Det blir billigare med hemmagjorda fenor som jag gjort själv. Laminera flera lager glasfiber på en slät yta typ glasskiva eller vattenfast formplywood. Sen har man ett stycke som går att såga ut sina egna fenor. Bara att slipa till sen och laminera fast. Använder vanlig polyester och väv.

Logga in för att svara
#33914 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

fugusport,
Får du problem med konkaviteter och inverterade Vee? Har några kompisar som gjorde ungefär om du för ett antal år sedan och de hade problem med att kontrollera bottenkonturen i tvärled. Blocket hade en tendens att kröka in/upp kanterna när man spände ner det i mitten linjen.

Har du några knep för att kompensera detta, eller är det inte ens ett problem?

En till fråga. Har skummet en tendens att räta ut sig några mm efter att du laminerat botten och tagit bort spännbanden?

Annars är det ju ett grymt smart sett att bygga brädor superenkelt och superbilligt.

Fenorna: Så gjorde ju precis alla för några år sedan. Sätter man dessutom laminatet under press mellan två skivor (bra med riktigt tjock plyfa med byggplast) så får man lite kompaktare med glas i plattan. Väl shapade så är det bara att limma på plats med lite superepoxy. När de väl sitter där bygger man upp med glas runt om så de sitter. Bra även med ett extra vävlager i laminatet under fenorna.

Mer brädbyggartips!!

/Jesper B

Logga in för att svara
#33915 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

jag håller på med en bräda ... ska lägga in lite bilder sen!
men jag förstår mig inte på det där med att böja brädan, bryts inte nosen??

najjs med tips!

Logga in för att svara
#33917 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

Jesper B skrev:
fugusport,
Får du problem med konkaviteter och inverterade Vee? Har några kompisar som gjorde ungefär om du för ett antal år sedan och de hade problem med att kontrollera bottenkonturen i tvärled. Blocket hade en tendens att kröka in/upp kanterna när man spände ner det i mitten linjen.

Har du några knep för att kompensera detta, eller är det inte ens ett problem?

En till fråga. Har skummet en tendens att räta ut sig några mm efter att du laminerat botten och tagit bort spännbanden?

Annars är det ju ett grymt smart sett att bygga brädor superenkelt och superbilligt.

Fenorna: Så gjorde ju precis alla för några år sedan. Sätter man dessutom laminatet under press mellan två skivor (bra med riktigt tjock plyfa med byggplast) så får man lite kompaktare med glas i plattan. Väl shapade så är det bara att limma på plats med lite superepoxy. När de väl sitter där bygger man upp med glas runt om så de sitter. Bra även med ett extra vävlager i laminatet under fenorna.

Mer brädbyggartips!!

/Jesper B

När man spänt upp brädan och man får en liten konkavitet så kan man slipa ut den rak/plan eller som man vill ha den. Den senaste brädan som är på bild har en konkav (slipad) med en liten vee vid fenorna. Fördelen tycker jag är att när man böjer på det sättet får man större kontroll på att verkligen hitta rocker och sådant innan man laminerar.
Medans jag shapar skummet så böjer jag nosen lite med handen när jag skådar den, på så sätt så hinner sådana saker aldrig uppträda. men det handlar natruligtvis om lite rutin också. det är kanske 40-50 brädor jag shapat på detta sätt. så lite småtricks har man lärt sig på vägen.

Logga in för att svara
#33919 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: -234

sverre
graph

viktor m skrev:

najjs med tips!

Ska bli skitkul att få se bilder på det!

Logga in för att svara
#33922 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 0

Obie
graphgraph

hur grymt som helst!! vad kan det kosta att gör en bräda?? var hittar man material??

Logga in för att svara
#33924 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Ser grymt proffsigt ut!

Skulle ocksâ vilja veta vad allt kostar nuförtiden och var man fâr tag pâ grejerna?

Sen skulle jag ocksâ vilja fortsätta pâ Jespers linje.
Hur gör du för att skapa olika rockerkurvor genom brädan? (mer accelererad i nosen, mer plan i mitten och typ sâdana variationer) Fâr inte brádan en enda jämn kurva som alltid accelererar pâ samma sätt? Om man dessutom sätter stödblock under sâ bildas ju en motstâende konvex kurva pâ andra sidan stödblocket...? Beskriv mer exakt hur du kan kontrollera rockern.

Min första bräda byggde jag helt utan stringer. Rockern förändrades under lamineringen trots rejält med stöd under. Det handlade kanske inte om mer än en cm, men det är ju ganska mycket om det hamnar pâ fel ställe. Hur kontrollorerar du detta?

Logga in för att svara
#33925 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

sverre skrev:
viktor m skrev:

najjs med tips!

Ska bli skitkul att få se bilder på det!

hah sverre det kanske kommer att bli skit kul ja!

ska du inte bygga en bräda i dinn lilla husvagn???

Logga in för att svara
#33929 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

detta mail fick jag av termisol. nån som har koll om jag är rätt ute?1 block kostar ca 600kr...

"Jag vet ärligt inte men skulle kunna tänka mig att det rör sig om någon form
av xps som du behöver för den beskrivna bearbetningen. Måtten som finns att
tillgå är tjocklek 50,70,100mm längd & bredd är 2400x600mm eller 1185x585mm
falsade. Det finns inte block utan då får du limma till lämplig storlek. Jag
vet heller inte vilken belastning som uppstår i en dylik bräda men de
kvalitéer vi har är 250kpa 300kpa samt 400kpa korttidslast, långtidslasterna
är 90,140,samt 180kpa vid 2% deformation på 50 år.

Vikterna för dessa material är:
250-28kg/m³
300-32kg/m³
400-35kg/m³

Det är det jag kan hjälpa dig med
Vänligen Camilla
Thermisol AB"

Logga in för att svara
#33932 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 1

Limpan Lappland
graphgraph

Jag har ju trott att en stringer är mer eller mindre ett måste, men du menar alltså att dom håller lika bra utan? Eller bra o bra egentligen, haha, dom går ju av ändå...

Logga in för att svara
#33933 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

alex el gordo skrev:
Ser grymt proffsigt ut!

Skulle ocksâ vilja veta vad allt kostar nuförtiden och var man fâr tag pâ grejerna?

Hur gör du för att skapa olika rockerkurvor genom brädan? (mer accelererad i nosen, mer plan i mitten och typ sâdana variationer) Fâr inte brádan en enda jämn kurva som alltid accelererar pâ samma sätt? Om man dessutom sätter stödblock under sâ bildas ju en motstâende konvex kurva pâ andra sidan stödblocket...? Beskriv mer exakt hur du kan kontrollera rockern.

Min första bräda byggde jag helt utan stringer. Rockern förändrades under lamineringen trots rejält med stöd under. Det handlade kanske inte om mer än en cm, men det är ju ganska mycket om det hamnar pâ fel ställe. Hur kontrollorerar du detta?

Naturligtvis beror det också på hur tunn nos man slipar, en tunnare/smalare är lättare att böja. Experimentera med att flytta bockarna, i värsta fall kan man lägga en tredje knapp i mitten nånstans på brädan om man tycker det blir för mycket bananböj.
Sedan att 1 cm i rocker hit eller dit känner man inte på en bräda, det är fler egenskaper än så som spelar in såsom kanter, apex etc. min favvo bräda från i fjol hade enligt alla skolböcker för mycket rocker och för bananlik men den gick ändå bäst av de flesta brädor jag haft typ "magisk".!? Så att hitta den perfekta brädan eller shapa för den delen kan vara svårt eller man kan ha tur också:)

Logga in för att svara
#33935 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

Limpan Lappland skrev:
Jag har ju trott att en stringer är mer eller mindre ett måste, men du menar alltså att dom håller lika bra utan? Eller bra o bra egentligen, haha, dom går ju av ändå...
Tycker att de blir nog starka och styva faktiskt. har till och med gått ner i laminat då jag tyckte de blev väl styva tidigare. (det är ju ganska mycket snack om flex nu för tiden)
Faktiskt inte knäckt någon epoxibräda ännu även smådings är svårare att få, på så sätt är de lite tåligare än polybrädor.

Logga in för att svara
#33944 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 1

Limpan Lappland
graphgraph

Hur tjock laminat använder du då? 140g/m2 ?Samma på ovansidan som undersidan?

Logga in för att svara
#33946 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

Limpan Lappland skrev:

Rätt säker på den t o m 170 g. ett lager på varje sida. Tidigare körde jag 2 på ovansidan. blev kanske väl så styva då...

vikten stannar på de senaste brädorna under 3 kg inkl fenor.

Logga in för att svara
#33949 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

Intressant, men jag lämnar detta åt de uppvuxna fäder som byter däck på skottkärran och skruvar ihop ikeamöbler istället.
får intrycket av att mycket kan och kommer att gå fel om jag försöker...

Logga in för att svara
#33953 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

fugusports skrev:
alex el gordo skrev:
Ser grymt proffsigt ut!

Naturligtvis beror det också på hur tunn nos man slipar, en tunnare/smalare är lättare att böja. Experimentera med att flytta bockarna, i värsta fall kan man lägga en tredje knapp i mitten nånstans på brädan om man tycker det blir för mycket bananböj.
Sedan att 1 cm i rocker hit eller dit känner man inte på en bräda, det är fler egenskaper än så som spelar in såsom kanter, apex etc. min favvo bräda från i fjol hade enligt alla skolböcker för mycket rocker och för bananlik men den gick ändå bäst av de flesta brädor jag haft typ "magisk".!? Så att hitta den perfekta brädan eller shapa för den delen kan vara svårt eller man kan ha tur också:)

Grym bräda Fugusport! Kul med alla innovativa lösningar! Funderade också på hur väl man kan kontrollera krökningen genom att tynga ner nosen och tailen så jag gjorde några enkla simuleringar i matlab där jag utgick från CAD-modellen av min egen quad-fish.

Här är krökningskurvan med bockarna placerade vid 60 cm och 120 cm.

/Jonas

Logga in för att svara
#33954 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

och här med bockarna vid 50 och 130 cm...

Logga in för att svara
#33958 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

fugusports skrev:
Limpan Lappland skrev:

Rätt säker på den t o m 170 g. ett lager på varje sida. Tidigare körde jag 2 på ovansidan. blev kanske väl så styva då...

Vad är det för densitet på blocket? 170 g väv på däcket låter lite, men samtidigt är ju brädan inte superlätt så det måste vara ganska hårt skum...

/Jonas

Logga in för att svara
#33960 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 0

Eric
graphgraph

Sjukt fin quad, Kenneth! Även om jag gillar din bräda i kol ännu mer. Låter spännande med att böja blocket, kanske ska prova det nästa gång.

Jag har "bara" lite slipning kvar på min senaste skapelse, en 5'8'' utan stringer. -Får se hur den håller...

Logga in för att svara
#33961 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 0

Eric
graphgraph

Och här kommer bilden...

Logga in för att svara
#33973 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Grymt kul tråd men Fugusport, kan du förklara hur du fäster tyngderna i knapparna? Fattar inte riktigt hur du menar.

Logga in för att svara
#33977 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Eric - fasen vad fin. Gillar färgvalet i kombination med shapen - mycket tradition och själ i den!! Är det lackat eller pigmenterat i laminatet? Själv är jag supersugen på att prova att pigmentera laminatet med flera pigment och få till en sån där psychodelisk look... Har någon provat? Svårt att f snyggt?

/Jesper

Logga in för att svara
#33980 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

Jake skrev:
Grymt kul tråd men Fugusport, kan du förklara hur du fäster tyngderna i knapparna? Fattar inte riktigt hur du menar.

fäster en ståltråd eller annan tråd (som går att lita på) i knappen och för igenom brädan så den kommer ut på (ovansidan). Där fäster jag ett spännband så att jag enkelt kan kontrollera böjningen. sedan bara justera med rätskiva tills man är nöjd!

Logga in för att svara
#33981 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 5

fugusports
graphgraph

surfineurope skrev:
[quote]fugusports skrev:
Limpan Lappland skrev:

Vad är det för densitet på blocket? 170 g väv på däcket låter lite, men samtidigt är ju brädan inte superlätt så det måste vara ganska hårt skum...

/Jonas

Densitet har provat både 300 o 400 båda funkar bra. Lite pressuredings blir det efter en sommar men inte lika mycket som en polybräda.
Vikten är (lätt) då den stannar på 2875 g jämfört med min kompis Salomon S-core (ihålig o som ska vara superlätt) väger samma!?

Logga in för att svara
#33982 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

surfineurope skrev:
och här med bockarna vid 50 och 130 cm...

MATLAB! Härligt att se! Längesen man höll på med det.

Om jag tolkar dina diagram rätt så har du satt bockarna som oändligt smala. Bockerna är vaderade och har en viss bredd och därför blir inte din profil helt sanningsenlig. Hur skulle simuleringen se ut om trycket från bockarna låg jämnt över bockar med bredd istället? Det borde ge en mjukare övergång mellan tryckpunkterna (dvs bockarna).

Logga in för att svara
#33996 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Vilka bockar? Aha nu FATTAR JAG! Getabockarna va!?

Logga in för att svara
#33997 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: -234

sverre
graph

sverre skrev:
Vilka bockar? Aha nu FATTAR JAG! Getabockarna va!?

Det du kallar vadering heter egentligen ull grabben!

Logga in för att svara
#34053 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 0

Eric
graphgraph

Jesper B skrev:
Eric - fasen vad fin. Gillar färgvalet i kombination med shapen - mycket tradition och själ i den!! Är det lackat eller pigmenterat i laminatet? Själv är jag supersugen på att prova att pigmentera laminatet med flera pigment och få till en sån där psychodelisk look... Har någon provat? Svårt att f snyggt?

/Jesper

Jag målade med akrylfärg på blocket, tyvärr hände något med den gröna färgen vid lamineringen och den blev svartspräcklig. Därför beslutade jag att slipa ner brädan till väven och åter måla den grön för att sedan lägga hotcoaten. Dessvärre har har klantskallen (jag) delvis slipat bort den "nya" färgen så resultatet blir allt annat än snyggt.

Jag har också funderat på en retro swirl, verkar dock vara lite jobb att få till det.

Logga in för att svara
#34056 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Swirl, visst ja det är så det heter. Gissar att det inte kan bli värre än fult... men lyckas man så ser det ju löjligt skönt ut. Får se om jag vågar mig på på nästa bräda. Först ska dock min shapeverkstad byggas. Jag fick bygglov för ett 30kvm skjul på tomten igår!

/Jesper

Föresten alla hembyggare. Jag utgår från att ni känner till swaylocks.com dvs det stora diskussionsforumet för världens alla hempulare, och att ni kan köpa både pu och eps blanks mm från engelsk distributör www.seabase.eu Tycker i och för sig det är ballare med snodd blå styro och genuint hemmautvecklade lösningar men de blir ju rätt mycket enklare om man tjackar färdiga blanks.. fast de blir ju ännu enklare om man köper färdiga brädor...

Logga in för att svara
#34058 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Är inte att bygga sin egen bräda lite grann som att göra sitt eget godis?

Det är kul att stå där o blanda sirap och grädde o skit samt i med lite karamellfärg. Men resultatet blir ju aldrig riktigt som de där sura napparna, ferraribilarna, daim, o annat...

Logga in för att svara
#34064 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

Willy skrev:

MATLAB! Härligt att se! Längesen man höll på med det.

Om jag tolkar dina diagram rätt så har du satt bockarna som oändligt smala. Bockerna är vaderade och har en viss bredd och därför blir inte din profil helt sanningsenlig. Hur skulle simuleringen se ut om trycket från bockarna låg jämnt över bockar med bredd istället? Det borde ge en mjukare övergång mellan tryckpunkterna (dvs bockarna).

Anledningen till att kurvan ser kantig ut är främst att jag enbart räknat på var 10 cm. Kurvan blir i princip samma även med en jämnt fördelad last över bocken.

Det som kan vara intressant att notera är att man genom att flytta bockarna enbart förändrar kurvan mellan dessa och inte kurvan i nosen och tailen. Sedan kan det också vara bra att tänka på att man lätt får lite extra kurva vid bockarna samt att man inte får någon kurva precis vid infästningen av vikterna, och eventuellt kompensera för detta när man slipar skummet.

Jag tror det är svårt att få samma precision på kurvan på det här sättet som man får med ett rockerbord, men vill man spara tid och material är det ju ett bra alternativ.

/Jonas

Logga in för att svara
#34067 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

sverre skrev:
Är inte att bygga sin egen bräda lite grann som att göra sitt eget godis?

Det är kul att stå där o blanda sirap och grädde o skit samt i med lite karamellfärg. Men resultatet blir ju aldrig riktigt som de där sura napparna, ferraribilarna, daim, o annat...

Jo, det är nog en bra liknelse, även om jag gillar att surfa rätt mycket mer än att äta godis. Laga godis är ju dock urkul. En annan liknelse skulle kunna vara hemodlat. Mycket mana men slutresultatet kan vara av rätt varierande kvalite... Är rätt säker på att det finns ett surfmärke som heter homegrown föresten. Har ni hört låten med samma namn av och med Neil Young? /JB

Logga in för att svara
#34070 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 1

Limpan Lappland
graphgraph

har en trave blå styro hemma som väntar på att bli dissikerade;)

Logga in för att svara
#34078 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Vet ni om att det byggdes så mycket vsurf-brädor av stulet byggstyro under 80-t att de ändrade storleken på blocken. Då kunden man lätt hitta block som var 260x100x25, tror jag de var... Har de kommit tillbaka, eller vad är det för mått som gäller nu?

Logga in för att svara
#34147 Svar: Så här kan man också bygga brädor! 17 år sen Stoke: 1

Bore
graphgraph

Another proudly made...
Har byggt denna med taiga-tekniken (surrat med Leif som berättat om dina byggen). Lyckades placera nosknappen för långt in och var tvungen att kapa upp nosen som en rostfralla och limma/plasta/böja om.
Blev dock bra tillslut (fler bilder i galleriet).
Grymt sugen på att prova den nu. Hoppas Norgetrippen blir av. Tack för tipsen. /André

Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!