Facebook data

1
Costa rica Panama 08/09
#34585 Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

Tja

Jag och en polare håller på att kika lite på Costa rica och Panama. Förmodligen massa som har vart där. Så är det någon som har kolla på nått bra ställe där man kan hänga några månader och surfa utan att det är för mycket amerikanskagringos? Sedan hade det vart najs om någon visste ställe där man kunde hyra nått litet hus nära stranden.

Låt tråden löpa och gärna så mycket uppgifter som möjligt om Costa rika och dess surfing

//baszmei

Logga in för att svara
#34590 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Huvudstaden i Costa Rica är San José och i Panama är det Panama City. Det finns en stor kanal också som går igenom Panama. Språket är creol och spanska men även olika indianspråk förekommer. Kuna är en stark indianstam. Darian gap är en otillgänglig djungel mellan Colombia och Panama. Den panamerikanska motorvägen går inte där. Djungeln befolkas av narkotika smugglare indianstammar och annat löst folk.
El Pueblo i San José är bra uteställe om ni ska ut å dansa. Även ett annat område är bra men kommer inte ihåg namnet.

Lycka till med vågorna!

Logga in för att svara
#34601 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

sydamerika är fullt av patrask! krigsförbrytare är di allihopa , allihopa!"

eller nej... man ja tror på panama kanalen! det går fina svall när båtarna dra förbi

Logga in för att svara
#34617 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

Tack för faktan Men hade ju mer tänkt mig lite små surf orter och bra surfaffärer att införskaffa bräda och annat. Men nu har jag lite grund iaf
Sedna kan jag inte hålla med om det med Sydamerika. Surfade en månad i Canoa, Ecuador i våras och det vad jävligt najs

//Bazmei.

Logga in för att svara
#34627 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Ja, ådén snackar bara massa skit...

Jaco i Costa Rica för brädinköp.

Logga in för att svara
#34629 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

Japp verkar vara det bästa för de. Enligt gammla forum så verkar ju Santa teresa var ett ställe man skall stanna på ett tag iaf. Nått mer??

Logga in för att svara
#34632 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: 0

kboy
graphgraph

tjena..hängde st. theresa tre månader feb mars april och du kommer inte bli uttråkad, i alla fall blev inte jag det... funderar själv på att åka till panama o ev. mexico till vinter, men först blir det nog tillbaka till st. theresa. boende där har du två bra hostel, vid varsin strand, tranquilo backpacker på playa carmen och brunelas på playa st. theresa .. är du ute efter att hyra hus har du en bra sida www.playacarmen.net där de finns för alla plånböcker... kommer du vid rätt tidpunkt behöver du egentligen inte svänga förbi rövhölet jaco men det är ju upp till dig, utbudet där är dock grymt i jämförelse men i perioder finns det mycket bra brädor även i st. theresa.. personligen föredrog jag vågen vid st. theresa och även stranden e sjukt fin.. st. theresa har i mitt tycke skönare vibb, playa carmen mycket mer affärer osv..

lycka till

Logga in för att svara
#34633 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: 0

kboy
graphgraph

de där e då stranden st. theresa

Logga in för att svara
#34698 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

Ser helt okey ut får jag ju säga . Har vart i kontakt med playcarmen och fått ltie prisuppgifter och det verkade grymmt bra!!
Hade ju vart gött och slippa Jaco verkar det som. Vi drar nog dit i slutet på november eller början december. Hur är utbudet då?? Sedan har vi tänkt att vara borta i 6 månader men vet inte hur länge där. Kanske 2. Sedan kika vidare efter några andra ställen. Vad tror du om detta?

//bazme

Logga in för att svara
#34706 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

verkar som alla svenskar vallfärdar till santa teresa området. jag var där första gången för 5 år sedan och igen för 3 år sedan. första gången var det schysst, andra gången blev jag djupt besviken. stället är fortfarande fint men allt för utbyggt och allt för mycket "coola" folk och beach bums. Allt för mycke folk i vattnet och dyrt jämfört med andra ställen i costa rica. Dyrt är kanske en överdrift med tanke på att allt är mycket billigare än här hemma. Enda stället på pacific sidan av costa rica med vit sand på stranden så kanske har det något med saken att göra.
Jag reste runt med lokalbussen och hoppade av på alla möjliga och omöjliga ställen. Träffade Esterillo Este på ett bra swell och det var grymt grymt bra. jag och en fransman surfade ensamma en hel vecka! stranden är sjukt lång och det finns många peakar att surfa.
Har ni råd så hyr en bil, åk längs kusten och stanna på lämplig strand. ska du till panama hade jag definitivt bokat in ett besök i pavones, har haft några otroliga dagar där. surfar till benen brinner...
Costa rica är ett chillat land att resa i. massa natur och ödsliga strändet att upptäcka.
Dominical tyckte jag var väldigt bra, framför allt väldigt consistent. har vart totalt ca 6 månader i costa rica och alldrig haft en platt dag utan surf...

trevlig resa!

Logga in för att svara
#34711 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

Hmm då kanske inte det är det bästa och det vi är ute efter! Vi tänkte satsa på central amerika för att slippa lite det med massa folk. Vi vill nog hellre satsa på en lite mindre ort eller by for att slippa mycket folk och slippa svenskar. Annars är det ju bara att dra till bali för det. För surfen där lär det ju inte vara något fel på och inte att leva heller.

Så kanske lite mera söder ut där det är mindre folk och inte lika utbyggt?? Några förslag i Costa rica? Men vi skall ju inte bara dit så det kanske kan vara värt ett stopp iaf

Bazmei

Logga in för att svara
#34715 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: -3

latte
graphgraph

åk till pavones......

Logga in för att svara
#34774 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: -1

kax
graphgraph

bazmei skrev:
Hmm då kanske inte det är det bästa och det vi är ute efter! Vi tänkte satsa på central amerika för att slippa lite det med massa folk. Vi vill nog hellre satsa på en lite mindre ort eller by for att slippa mycket folk och slippa svenskar. Annars är det ju bara att dra till bali för det. För surfen där lär det ju inte vara något fel på och inte att leva heller.

Så kanske lite mera söder ut där det är mindre folk och inte lika utbyggt?? Några förslag i Costa rica? Men vi skall ju inte bara dit så det kanske kan vara värt ett stopp iaf

Bazmei

Varför vill ni slippa alla svenskar? E det för att ni vill träna på surfing o sen komma hem o stajla i Mölle?

Logga in för att svara
#34775 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

Rätt uppfattat! Ja vi vill träna på surfing. Så är jag rätt trött på resor där man ändå bara måter svenskar. Inget illa menat om svenskar men det är jävligt roligt att möta folk från andra länder. Sedna gör det ju inget om det är svenskar där men. Inte thailand bali stuk bara.

Logga in för att svara
#34778 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Om du nu vill hitta ett ställe utan svenskar så borde du väl inte sitta här och fråga. Åk dit och hitta det själv annars är väl risken bara att det redan är upptäckt och kryllar med "svennebananer"... Själv kommer jag hänga med alla bananer i St.Theresa.

Logga in för att svara
#34813 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Jag vill flytta till ett land utan invandrare

Logga in för att svara
#34828 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Tacka vet jag att hänga med tyskar, israeler, och japaner!!! Gotta love it!

Logga in för att svara
#34829 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: -234

sverre
graph

bazmei skrev:
Rätt uppfattat! Ja vi vill träna på surfing. Så är jag rätt trött på resor där man ändå bara måter svenskar. Inget illa menat om svenskar men det är jävligt roligt att möta folk från andra länder. Sedna gör det ju inget om det är svenskar där men. Inte thailand bali stuk bara.

Som Bob hund sjöng så vackert : Jag tror jag åker till Thailand å träffar lite göteborgare.. he he

Logga in för att svara
#34857 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

jag menar absolut inte att jag vill hitta ett ställe utan svenskar. jag vill ha en lugn strand med väldigt mycke chill och inte mer än 15 per i vattnet, då är jag mycket nöjd! alla reser ju till olika ställen av olika anledningar. vill man åka på en social tur och träffa en massa likasinnade så är en del ställen mera lämpade än andra, tex Santa teresa, Jaco, Playa Hermosa, Tamarindo och till viss del Dominical sist jag var där.
Säger bara sydafrika... åker tillbaka så fort jag får tillfälle.
Bazmei skicka ett mail så ska jag tipsa om några ställen så inte alla svenskar får reda på dom

Logga in för att svara
#34865 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: 5

Rehnso
graphgraph

Jag var i Costa Rica i tre veckor i Mars i år och var till Playa Grande(bredvid Tamarindo), Nosara och St Theresa. Tyckte att det var helt ocrowded alla dagar. Visst, det var folk i vattnet men det var ingenting om man jämför med ett vanlig break i Californien.

Sen var det ju så att det smög omkring en del "coola" surfare lite överallt, men dom skiter man ju i ändå..

Logga in för att svara
#34896 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

Några förstår mig ju iaf. Sedan finns det ju andra som inte verkar göra det! Men så är det ju alltid!

Kan jag ju lägga ett exempel:

Var var några polare som var i Thailand i vintras och backpackade runt lite.Det slutade med att det var 20 st från den staden jag kommer ifrån som reste runt till sammans och då kommer jag inte från en jätte stor stad.

Träffade en kille när jag var i Ecuador och surfade lite på ett svensktfritt ställe och han var jävligt duktig på att surfa . Så jag kan tänka mig att det finns rätt bra surfing där!!

//bazmei

Logga in för att svara
#35003 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

kax skrev:
bazmei skrev:

Bazmei

Varför vill ni slippa alla svenskar? E det för att ni vill träna på surfing o sen komma hem o stajla i Mölle?
haha!

Ok. Gor sa har, JAco ligegr faktisk bara tva timmars vag fran San jose sa det gor det till ett bra stalle att borja pa. Jacobeach ar helt ok stalle att surfa pa o att inhandla brada, mycket billiuagre an resten av CR. Undviker du bara det centrala delarna av stann sa ar det helt ok, sen finns Hermosa o Esterillos runt hornet. Sen kan du rora dig ner till Dominical, sen Pavones. Bada chilla stallen sen fortsatta ner till Panama o Santa Catalina. Runda av bort mot Bocas sen upp till CR o caribbiska sidan for at tsedan dra upp mot witches rock o sen avsluta i Mal Pais o Santa terresa..Vad sags om den trippen? Satte ihop den alldelles sjalv. Sydamerika ar en bra plats att vistas i men precis som manga andra stallen sa finns det fordelar o nackdelar. Vagorna ar fina men tyvarr ar tjuvarna manga. Holl hart i dina grejer o skaffa en rejal forsakring. Lycka till med din resa!!

Logga in för att svara
#35015 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: 5

Pelle Blanco
graphgraph

Annars testa Nicaragua, Alltid offshore o mer äventyr..

Logga in för att svara
#35016 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: -234

sverre
graph

El Salvador också!
Lite skottlossning iblant men va fan,
BOS har kontakter med ett citygäng i San Salvador.
Jävligt bra killar faktiskt!

Logga in för att svara
#35091 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

Tror att det kanske blir följande: Inhandla bräda i Jacó. Efter det MalPais/Santa Teresa i 2 månader. Sedan vidare ner till Boca och surfa där i 2 månader till. Sen tänkte vi nått ställe längre ner i Panama i yterliggare 2 månader om det finns någon bra surfing. Förslag?
Efter det kanske vi kikar för bi NY på vägen hem och bränner det sissta pengarna.(om det finns nått kvar) Resten av länderna får vänta till en annan gång.

Laptop ta med eller inte? Hade inte med den på min Ecuador resa. Men där klarade vi oss bra från allt. Är ju inte ofta man har med den om man skall bo två månader på varje ställe. Kan vara rätt gött att ha med den å fixa lite med bilder och så. Jävligt jobbigt att hålla på med usb minnen plus att man inte får se korten på samma sätt då!

Bazmei

Logga in för att svara
#35094 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: -234

sverre
graph

bazmei skrev:

Efter det kanske vi kikar för bi NY på vägen hem och bränner det sissta pengarna.(om det finns nått kvar)

Laptop ta med eller inte? Hade inte med den på min Ecuador resa. Men där klarade vi oss bra från allt. Är ju inte ofta man har med den om man skall bo två månader på varje ställe. Kan vara rätt gött att ha med den å fixa lite med bilder och så. Jävligt jobbigt att hålla på med usb minnen plus att man inte får se korten på samma sätt då!

Bazmei

Hej igen! Det låter härligt tycker jag med en liten shopping stop over i NY!!!

Checka lite schysta second hand kläder kanske...

Det där med laptopen... Jag har alltid med min!

Fattar inte hur du kunde klara dig utan i Ecuador!

Ta laptopen i ena handen och surfbrädan i andra!

Logga in för att svara
#35131 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: 7

GZaa
graphgraph

hej! nastan min tripp! Santa catalina i panama!!!!!!angaende ett annat stalle i Panama..du maste bara aka dit!!!
E

Logga in för att svara
#35177 Svar: Costa rica Panama 08/09 17 år sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

Snarare Laptopen på magen backpacken på ryggen och Brädan i höger handen. Så kan man försvara sig med vänstern !!! Ja vi var 1 mpnad i USA efter Ecuador varav en vecka i NY var sjukt bra shopping. Glöm second hand nu. Dollarn är så låg så det nästan är gratis iaf!!

Ja kom på detta efter när jag läste lite på min lista! Det får nog bli det sissta stoppe

Nu skall jag bara boka billjeten och köpa nya surf kameran "Casio Exilim Pro ex-F1"

ex-f1.exilim.de/sv/

tror den kan vara perfekt!!!

//bazmei

Logga in för att svara
#41812 Svar: Costa rica Panama 08/09 16 år, 8 månader sen Stoke: 0

Dexwik
graphgraph

Allo folks!

Har tänkt göra samma resa som Bazmei tillsammans med en polare i vinter. Vi har tänkt dra till Santa Teresa och funtar även på att dra till Panama. Dock bara över en weekend eller så. Checka staden och allt den har att erbjuda och sen dra tillbaka. Min fråga är om det finns nägra bra surfshops där man kan köpa brädor i Teresa?

Någon hotellrekommendation?

Logga in för att svara
#47038 Svar: Costa rica Panama 08/09 16 år, 7 månader sen Stoke: 33

bazmei
graphgraph

Är i Costa RIca nu och har varit här i ca en månad och besökt det flästa stränderna längs den norra halvön. Om du skall köpa bräda MÅSTE du åka vi Jaco jag lovar det är värt det och där finns det billigaste brädorna. Frn Jaco tar du bara speedboaten över till Mal Pais. Den går förhoppnings vis nu när regnperioden börjar närma sig sitt slut. Annars är det bara att åka från Javo - Puntarenas tar du färjan över till Peninsula halvön.

Annars rekomenderar jag starkt Tamarindo eller Tamagringo som det även kalls. Där befinner jag mig för tillfället. Nu på lågsesongen är det hel chill här. Och Det kommer fortfarande varabra om man bara gör et kort hajk norr eller syd till Playa Grande respektive Playa Langosta.

För det som vill kan ni följa resan på

www.resdagboken.se/Default.aspx?documentId=3&userId=194816&section=undefined

Nästa stop för min del blir nog Quepos och Domnical innan vi drar över till Caribiska sidan.

//bazmei

Logga in för att svara
#47039 Svar: Costa rica Panama 08/09 16 år, 7 månader sen Stoke: 1

makaiphoto
graphgraph

tja bazmei... du jag bor i tamarindo... sa ta och svang forbi pura vida hostel.. ligger bredvid la butelia de leche... om du ska bo nagra mer natter har i tamarindo bo hos oss...
jag har spenderat 4 manader i dominical sa jag har lite skona tips...
tjooo...

Logga in för att svara
#47067 Svar: Costa rica Panama 08/09 16 år, 7 månader sen Stoke: 0

LocalHero
graphgraph

Jag har varit på flera ställen i costa rica när jag var yngre med familjen,ingen surf än då dock, bara boogieboard!
Mitt tips blir nog då Tamarindo, en väldigt enkel liten stad där det är nära till allt, stranden,resturanger och barer,snorkelstränder,surfshoper och annat kul. Sen är taxi billigare än lokaltrafik i sverige och man kan lätt ta sig lite off till sköna stränder där man är helt ensam. Flyttar själv dit med flickvännen i början utav februari nästa år, då det blir surf surf och surf för hela slanten!
Det enda minuset är när man kommer hem på kvällen och det ligger en 30cm syrsa och väntar på dörren, men det är priset man får ta!

Logga in för att svara
#47068 Svar: Costa rica Panama 08/09 16 år, 7 månader sen Stoke: 0

LocalHero
graphgraph

Ahh såg nu att du redan var där! Haha

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!