Facebook data

1
båtbensskada och rehab
#35135 båtbensskada och rehab 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

snakie
graphgraph

Hej,
Fick en fraktur i båtbenet för en vecka sedan, är gipsad och har fått info att komma tillbaka efter 8 veckor för ny koll. Under den tiden har jag inte tängt förtvina utan behöver hjälp med rätt rehab och träning för att hålla igång resterande muskelgrupper. Än så länge är frankrikesurfet i juni avbokat men skatetävligarna i juli är fortfarande i sikte, (om allt går rätt).
Har ringt till sjukhus, idrottskliniker etc men det är väntetid på två månader för rehab.....

Har någon Henios mejl? eller känner någon sjukgymnast? eller har råkat ut för samma klassiska skada?

Tack på förhand,

Erik

Logga in för att svara
#35136 Svar: båtbensskada och rehab 16 år, 11 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Aj aj!

Fick själv lite nervskador i nacken efter en skidolycka för ca 11 år sedan. Efter att hört av mig till alla ortopeder i sverige typ så kom jag i kontakt med Sport Rehab i Göteborg.

www.sportrehab.se/

Där konstaterade först en riktigt duktig ortoped precis var jag hade skadan och vilka muskler som hade nersatt funktion på grund av detta. Sedan hjälpte en sjukgymnast mig att träna upp kroppen så jag kunde återfå nästan normala rörelsemönster och styrkor. Hade det inte varit för dom så hade jag inte kunnat surfa idag.

Kan starkt rekommendera dom.

Logga in för att svara
#35137 Svar: båtbensskada och rehab 16 år, 11 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Det här är han du ska försöka få tag i.
- Roland Thomeé

Logga in för att svara
#35140 Svar: båtbensskada och rehab 16 år, 11 månader sen Stoke: 4

Andreas J
graphgraph

Hej
Jag tror inte Henio har någon mailadress men han jobbar på rehabtjänst på Sankt Eriksgatan 48.
Hoppas du blir bättre

Logga in för att svara
#35141 Svar: båtbensskada och rehab 16 år, 11 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

vad du än gör så låt det läka ordentligt innan du börjar träna igen. jag har brutit handlederna 3 ggr och båtbenet en gång. första gången handleden rök tyckte jag det tog allt för lång tid så nästa gång började jag träna för tidigt och fick inflamation och överanstränging i handleden. resultatet blev att det tog ännu längre tid.
undvik alkohol som gör att det tar längre tid att läka skadan. men det vet du säkert redan

Logga in för att svara
#35185 Svar: båtbensskada och rehab 16 år, 11 månader sen Stoke: 1

Jesper
graphgraph

Jag bröt själv båtbenet för många år sen, fick gips i 3 månader och det första jag gjorde när gipset åkt av var att trilla på skejten och sen dess har det aldrig blivit helt bra så mitt råd är att låta det läka ordentligt innan du kör igång med skejt.... Så länge gipset är på är det dock bara att köra!

Logga in för att svara
#35187 Svar: båtbensskada och rehab 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Båtbenet är väldigt känsligt för rörelser då det läker. Jag har brutit båda mina båtben och första gången höll jag på och simmade med torrdräktshandske medans det läkte. Har fortfarande problems med den handleden, så ta det lugnt tills de konstaterat att du e bra igen, och sen får du träna upp armen igen.

Ett tips till är att sitta ner när dom tar av gipset... Det känns så jävla overkligt, jag höll på att svimma...

Logga in för att svara
#35196 Svar: båtbensskada och rehab 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

martinhollstrand
graphgraph

Ni som har bestående men av båtbensskada, glöm inte att ta upp det med försäkringsbolaget. Jag har brutit båtbenet två gånger på samma handled, och har fått 1% invaliditetsersättning då jag fortfarande hade problem två år efter skadan. Ett båtbensbrott bllir nästan aldrig 100% läkt. Ersättningen blev då (1998) runt 10.000.

/Martin

Logga in för att svara
#35197 Svar: båtbensskada och rehab 16 år, 11 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Båtbenet... är det i styrbord eller babord hand?...

Nej men allvarligt så fick jag först för mig att båtbenet satt i axeln, därav mitt tips om SportRehab. Så fel man kan ha... Antagligen lite svårare att träna upp ett brutet ben i handen. Troligtvis bättre att låte det läka helt innan man börjar peta sig i näsan igen.

Logga in för att svara
#35319 Svar: båtbensskada och rehab 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

snakie
graphgraph

Tack för alla svar,

det är svårt att hålla sig ifrån brädan men försöker ta skadan seriöst och tänka långsiktigt.
Remo vad tror du om styrkan i handleden en vecka efter gipset e av. vill verkligen köra första racet i europa och sålänge jag inte crashar vore det ju lugnt... när är benet i sig helt läkt? kan det lättare gå av även efter 9veckor.

Logga in för att svara
#35360 Svar: båtbensskada och rehab 16 år, 11 månader sen Stoke: 1

Mirre_Formosa
graphgraph

Tjena Erik,

Tråkigt med skadan. Första steget i rehaben: gilla läget å chilla

Hursomhelst, tänkte bara gå i god för www.sportrehab.se/ i Göteborg. Mycket kompetenta ortopeder gällande idrottskador.

Sköt om dig å keep on keeping on

Logga in för att svara
#37291 Svar: båtbensskada och rehab 16 år, 10 månader sen Stoke: 0

snakie
graphgraph

Tänkte bara tacka för all info folk kom med om båtbensskador och rehab. Idag efter 8 veckor åkte gipset av och handleden är stel men den har knappt förtvinats och har ett special handledsskydd som gipstanten styrde upp med skena, tejpgips och kardborre som blir ett bra skateskydd.En otrolig lättnad. Dock så känns det som att handflatan har fått en rejäl dos flensooost.....Någon som har någon superbra övning eller är det bara röra på den tills livet känns helt toppen.? satsar på att ligga i vattnet igen i mitten av augusti..

/ erik

Logga in för att svara
#37292 Svar: båtbensskada och rehab 16 år, 10 månader sen Stoke: -1

pixie
graphgraph

En vanlig stressboll att klämma på borde hjälpa jävligt bra.

Logga in för att svara
#37310 Svar: båtbensskada och rehab 16 år, 10 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

pixie skrev:
En vanlig stressboll att klämma på borde hjälpa jävligt bra.

kläm dig på pungen.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!