Facebook data

1
Olympus vattentät kamera?
#35335 Olympus vattentät kamera? 17 år sen Stoke: 0

jossan
graphgraph

Hej!

Jag tänkte köpa en bra, inte all för dyr digitalkamera som funkar under vatten. Funderar på Olympus mju 790 eller 850. Någon som har erfarenhet av dessa? Skiljer sig bildkvaliteten mycket på de två kamerorna? Eller kan ni rekommendera någon annan kamera för ungefär samma pris?

Tack på förhand!
/Jossan

Logga in för att svara
#35336 Svar: Olympus vattentät kamera? 17 år sen Stoke: 0

fundin
graphgraph

Jag skulle rekommendera Pentax Optio W30. Bilkvalitén mellan denna och de kameror du nämner är inte märkbar (bilderna är medelmåttiga på kameror i den klassen) men pentaxen klarar av att filma tills minnet är slut. Olympusen kan ta 10sekunder snuttar enbart. Sen har olympus eget format på minnerskort med, xD som är ngt dyrare kort.

Logga in för att svara
#35338 Svar: Olympus vattentät kamera? 17 år sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Va snackar du om?!

Jag har en Olympus 770 SW som jag fullkomloigt misshandlat utan att bilderna blivit sämre. Det skrapar lite när jag sätter igång den eftersom linsskyddet fått sig ett par repor men den funkar hur bra som helst.
Den kan filma 1, 5 timme utan uppehåll, inga läkla snuttar här inte.

Rätt ska va rätt

Enda dåliga är att linsen sitter i övre hörnet av kameran där man ofta har fingrarna, kommer ivägen innan man lärt sig.

Logga in för att svara
#35339 Svar: Olympus vattentät kamera? 17 år sen Stoke: 0

jossan
graphgraph

Tack för info! Med "medelmåttiga bilder", menar du då att de är lite smått suddiga och oklara? Jag har en vanlig digitalkamera med 6,2 megapixlar och de bilderna tycker jag blir riktigt bra, så jag tänkte att dessa bilder skulle vara lika bra eftersom det var 7 mpixel på olympus.. men är det för att den är vattentät som bilderna inte riktigt blir lika bra eller?

Logga in för att svara
#35340 Svar: Olympus vattentät kamera? 17 år sen Stoke: 0

jossan
graphgraph

Hej alex el gordo

Nu såg jag ditt svar oxå. Det lät ju lite mer lovande Är 770 oxå vattentät? Är den dyrare än 790 och 850?

Logga in för att svara
#35341 Svar: Olympus vattentät kamera? 17 år sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Jag har en pentax W30 och läste på en hel del innan jag valde mellan olympus och pentax. Tillslut så var det bara priset som styrde. Bildkvaliten är lite halvbra tycker jag. På senaste tiden tycker jag faktiskt att den blivit lite sämre. Bilderna är lite oskarpa och jämfört med min senaste kompaktkamera (Fujifilm f100fd) är det en jävla skillnad.

Nackdelar med Pentaxen är att den inte har linsskydd. Det blir ett problem när jag trycker in kameran innanför våtdräkten. Ibland får jag en flottig fläck på linsen men det kan jag inte göra så mkt åt när jag är ute på vattnet så då blir det en fläck på alla bilder från den sessionen.
Men det som är mest irriterande är att autofokusen är sjukt långsam i lite dunkla förhållanden. Om den inte hittar fokus direkt söker den fokus i upp till fem sekunder innan den ger upp. Under dessa fem sekunder är det bara att vänta. Men det går att ställa in manuell fokus å den är den blixtsnabb.

Plusgrejer är att den är mindre och inte lika kantig som Olympusen (underlättar när den ligger i våtdräkten).
Tål vatten .
Tar SD och SDHC-kort. SD-kort är i det närmaste gratis numera! Ett tips är attköpa ett så billigt SD-kort du kan hitta. Jag har ett Extremekort till en annan kamera och ett budget Claes Ohlsson till denna och det är INGEN skillnad mellan hastigheterna mellan dessa i Pentaxkameran, det verkar som om kameran begränsar hastigheten och inte kortet.
Har bra film funktion.
Går att använda med 7mm handskar.

Logga in för att svara
#35345 Svar: Olympus vattentät kamera? 17 år sen Stoke: 10

Surfer
graphgraph

Logga in för att svara
#35348 Svar: Olympus vattentät kamera? 17 år sen Stoke: 0

fundin
graphgraph

Med medelmåttiga bilder menar jag att kvalitén på bilden i en kamera för 2-3k är sådär. Du får knappast mellanformats looken. Dom är lika bra som andra kameror i 6-7-8mpix klassen som inte är vattentäta.

Jag valde pentax med på grund av 1.SD kort. 2.Fixfokusläge (inte behäva vänta på autofokus perfekt då man fotar surf i vattnet) 3. Linsen i mitten.

Logga in för att svara
#35352 Svar: Olympus vattentät kamera? 16 år, 12 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Kan vi inte få se nåra bilder med Pentaxen å Olympusen så man kan se vad man kan få till?
Jag är oxå på jakt efter en ny liten kamera....

Logga in för att svara
#35353 Svar: Olympus vattentät kamera? 16 år, 12 månader sen Stoke: 3

Matt
graphgraph

Jag har en olympus Mju 790 men jag e faktiskt inte helt nöjd med den.. tycker den e känslig för ljus o får gryniga bilder o skumma färger ibland.. En polare använder en sony dsc w - 50 kamera med vattenhus ( sportspack - 3 m )som landar på ungefär samma pengar som olympusen och som jag tycker är bättre..

Logga in för att svara
#35355 Svar: Olympus vattentät kamera? 16 år, 12 månader sen Stoke: 0

jossan
graphgraph

Ja det var en bra idé med bildexpemel från kamerorna så att vi kan se på ett ungefär hur bilderna blir. Jättesnällt om någon vill lägga in ett exempel

Logga in för att svara
#35358 Svar: Olympus vattentät kamera? 16 år, 12 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Pentax

Logga in för att svara
#35359 Svar: Olympus vattentät kamera? 16 år, 12 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Olympus

Gissa spotet!

Logga in för att svara
#35362 Svar: Olympus vattentät kamera? 16 år, 12 månader sen Stoke: 0

jossan
graphgraph

Båda bilderna ser fina ut.. svårt att säga vilken som har bäst skärpa. Vad tycker du själv som har bilderna?

Logga in för att svara
#35364 Svar: Olympus vattentät kamera? 16 år, 12 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Hej

Jag köpte en ny vattentät kamera för inte så länge sedan och hade lite problem med att välja vilken. Jag satsade dock en 1000 lapp till för att få en lite finare sak. Det slutade med en Olympus 1030 SW och jag blev väldigt nöjd.

Logga in för att svara
#35365 Svar: Olympus vattentät kamera? 16 år, 12 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Här är en bild som är tagen med just 1030 SW

Logga in för att svara
#35366 Svar: Olympus vattentät kamera? 16 år, 12 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

provar igen

Logga in för att svara
#35367 Svar: Olympus vattentät kamera? 16 år, 12 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Logga in för att svara
#35368 Svar: Olympus vattentät kamera? 16 år, 12 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Här kommer en till

Logga in för att svara
#35369 Svar: Olympus vattentät kamera? 16 år, 12 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Redax skrev:

Gissa spotet!

Lätt! Den översta är Tulllviken och den undre är Torö på vridning.

Logga in för att svara
#35449 Svar: Olympus vattentät kamera? 16 år, 12 månader sen Stoke: 0

Yann
graphgraph

Hade en Olympus 770 SW och kan bara hålla med om att den tar dåliga kvällsbilder. Väldigt gryniga om jag jämför med min gamla Canon Ixus. I bra ljusförhållanden gör den det den ska och jag kommer nog att slå till på en Olympus 1030 nån gång. Hoppas på att den är lite bättre.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!