Jag har en pentax W30 och läste på en hel del innan jag valde mellan olympus och pentax. Tillslut så var det bara priset som styrde. Bildkvaliten är lite halvbra tycker jag. På senaste tiden tycker jag faktiskt att den blivit lite sämre. Bilderna är lite oskarpa och jämfört med min senaste kompaktkamera (Fujifilm f100fd) är det en jävla skillnad.
Nackdelar med Pentaxen är att den inte har linsskydd. Det blir ett problem när jag trycker in kameran innanför våtdräkten. Ibland får jag en flottig fläck på linsen men det kan jag inte göra så mkt åt när jag är ute på vattnet så då blir det en fläck på alla bilder från den sessionen.
Men det som är mest irriterande är att autofokusen är sjukt långsam i lite dunkla förhållanden. Om den inte hittar fokus direkt söker den fokus i upp till fem sekunder innan den ger upp. Under dessa fem sekunder är det bara att vänta. Men det går att ställa in manuell fokus å den är den blixtsnabb.
Plusgrejer är att den är mindre och inte lika kantig som Olympusen (underlättar när den ligger i våtdräkten).
Tål vatten

.
Tar SD och SDHC-kort. SD-kort är i det närmaste gratis numera! Ett tips är attköpa ett så billigt SD-kort du kan hitta. Jag har ett Extremekort till en annan kamera och ett budget Claes Ohlsson till denna och det är INGEN skillnad mellan hastigheterna mellan dessa i Pentaxkameran, det verkar som om kameran begränsar hastigheten och inte kortet.
Har bra film funktion.
Går att använda med 7mm handskar.