pete hyena skrev: Perfekt att harpunera lite fisk när det är platt... Jag älskar havet, jag är ett med havet. Jag dödar havet. Jag är en idiot. Hur fan går det ihop?
pete hyena skrev: Perfekt att harpunera lite fisk när det är platt... Jag älskar havet, jag är ett med havet. Jag dödar havet. Jag är en idiot. Hur fan går det ihop?
Macho surfer fuck off.
Antar att du sitter hemma i din egna skit dar du odlar dina egna gronsaker. Bygger vatdrakter och brador av pinnar du hittar pa marken. Sen gar du till surfet ocksa....
Andiss, du vet att jag inte är en hippie (även om jag tycker dom är gulliga).
Jag fattar bara inte grejen med att surfare ska vara så jävla heta på att harpunera fisk!? Känns som folk apar efter korkade australienare. Man ska respektera havet och havslivet. Finns annat man kan göra när det är platt: simma, spela yatzy, läsa en bok, jobba...
Men det är klart, finns ju gott om korkade svenskar också.
pete hyena skrev: Andiss, du vet att jag inte är en hippie (även om jag tycker dom är gulliga).
Jag fattar bara inte grejen med att surfare ska vara så jävla heta på att harpunera fisk!? Känns som folk apar efter korkade australienare. Man ska respektera havet och havslivet. Finns annat man kan göra när det är platt: simma, spela yatzy, läsa en bok, jobba...
"Man ska respektera havet och havslivet" bra sagt craig. antar att du inte äter fisk... jag harpunerar ju hellre en fisk själv och lägger den på grillen än köper den i affären. Men jag antar att det är bättre att pumpa ut massa skit i havet från alla fiskebåtar som härjar omkring.. det är ju respekt, eller?
pete hyena skrev: Andiss, du vet att jag inte är en hippie (även om jag tycker dom är gulliga).
Peter, efter mitt inlagg fattade jag att det var du.
Ok..ska se om jag kan lagga fram nagra sakliga argument...
- Harpun fiske ar inte macho eller hett jamfort med surfing.
(Det ar mest en minoritets sport utovande av freaks som mig, erik g ocg and udda idioter. Det kanske ser coolt ut pa land nar man har hela kittet pa och bar runt pa ett spjut som ar ca 130 cm. Men nar du ar nere pa 7-10 meters djup och snarjt in dig i hummer tinor rep sa ar det inte lika coolt eller bli attackerad av ett gang trigger fish...)
- En gyllene regel galler inom harpun fiske: If you kill - you eat.
- I jamforelse med industriellt fiske ar harpun fiske mindre miljo belastande.
- Genom att jag harpun fiskar i havet, ser jag aven vad dess tillstand.
- Jag ar inte vegan (langre) sa jag har inga problem att doda och ata djur.
- Jag jobbar bade nar det ar platt o surf.
- Simma ar trakigt
- Yatze ar en sexistisk sport
- Lasa gor jag i sangen innan jag ska sova.
By the way all aussies are all just a big girls blouse, that will loose to ireland tomorrow morning.
jonis skrev: "Man ska respektera havet och havslivet" bra sagt craig. antar att du inte äter fisk... jag harpunerar ju hellre en fisk själv och lägger den på grillen än köper den i affären. Men jag antar att det är bättre att pumpa ut massa skit i havet från alla fiskebåtar som härjar omkring.. det är ju respekt, eller?
Ok, jag fattade inte riktigt vad du menar men du verkar en smula trög. Man kan ju också låta bli att äta fisk överhuvudtaget. Havet mår ju som sagt inte så bra av bl a allt fiske.
Andiss skrev: pete hyena skrev: Andiss, du vet att jag inte är en hippie (även om jag tycker dom är gulliga).
(Det ar mest en minoritets sport utovande av freaks som mig, erik g ocg and udda idioter. Det kanske ser coolt ut pa land nar man har hela kittet pa och bar runt pa ett spjut som ar ca 130 cm. Men nar du ar nere pa 7-10 meters djup och snarjt in dig i hummer tinor rep sa ar det inte lika coolt eller bli attackerad av ett gang trigger fish...)
- Simma ar trakigt
By the way all aussies are all just a big girls blouse, that will loose to ireland tomorrow morning.
Ja hallå igen Andiss,
- Surfing är för det mesta inte macho, men det finns ju idioter inom alla områden.
- Visst är harpunfiske "snällare" mot miljön, men det innebär en extra belastning då fler fiskar dödas. Det är ju knappast så att fiskebåtarna fiskar upp färre fiskar för att du fångar din egen då och då.
- Det finns många sett att se havets tillstånd på. Prova att bara snorkla och se allt det vackra. Ibland kan det vara svårt för människan att bara titta, utan att ta. Men det går faktiskt.
Anledningen att jag reagerade från början är att jag är så jävla trött på att surfing och harpunfiske exponeras som om det hör ihop. Det gör det inte i min värld. Mer som en motsats. Man kan vara med havet, och man kan vara emot havet.
pete hyena skrev: Andiss skrev: pete hyena skrev: Andiss, du vet att jag inte är en hippie (även om jag tycker dom är gulliga).
- Simma ar trakigt
Ja hallå igen Andiss,
- Surfing är för det mesta inte macho, men det finns ju idioter inom alla områden.
- Visst är harpunfiske "snällare" mot miljön, men det innebär en extra belastning då fler fiskar dödas. Det är ju knappast så att fiskebåtarna fiskar upp färre fiskar för att du fångar din egen då och då.
- Det finns många sett att se havets tillstånd på. Prova att bara snorkla och se allt det vackra. Ibland kan det vara svårt för människan att bara titta, utan att ta. Men det går faktiskt.
Anledningen att jag reagerade från början är att jag är så jävla trött på att surfing och harpunfiske exponeras som om det hör ihop. Det gör det inte i min värld. Mer som en motsats. Man kan vara med havet, och man kan vara emot havet.
Nu är det helg.
Vegetarian skatare som bor in stan, surfar delar ut moralkakor hor inte till min varld heller.
Som du sa; det ar helg o en kall ol nygrillad fisk har aldrig smakat battre efter en dag av harpun fiske for det kommer vara platt imorgon och jag kanner mig macho....
Du kan var en idiot pete fuckin hyena...
Du kan ju inte på fullt allvar mena att en snubbe som är ute och harpunerar lite gör någon märkbar skillnad i havet. du har nog inte tänkt till riktigt innan du satte dina flottiga fingarar på tangentbordet.
jag önskar att alla borde harpunera sin egen fisk så hade vi inte haft så stora bekymmer med torskbeståndet och hela jävla västkusten som är i stort sett utfiskat på grund av alla jävla dieselpuffrande båtar som jazzar omkring och trålar in ton med fisk varje dag..
men jag antar att det är ok med dig så länge du får simma med dina fittiga tuber och smeka maneter..
get lost and i hope you get the bends...
Glom inte att det ar forbjudet att fiska med harpun i sverige.
Lagen
I förordningen om fiske mm (SFS 1994:1716) så står i kap 2:
Föreskrifter för fisket
5 § Det är förbjudet att fiska mal, flodpärlmussla och sådana
arter av fisk, vattenlevande kräftdjur och vattenlevande
blötdjur som i bilagan till artskyddsförordningen (1998:179)
har markerats med N. Förordning (2001:452).
6 § Fiske får inte bedrivas med gift, sprängämnen eller andra
bedövande eller dödande ämnen, elektrisk ström, skjutvapen
eller sådana redskap som fisken kan spetsas med. Fiske med
ålsax, vars tänder är högst sex millimeter, är dock tillåtet.
Huggkrok får användas för att bärga fisk som har fångats med
andra redskap.
Hummer eller krabba får inte fångas vid dykning.
I fråga om sådana arter av fisk, vattenlevande kräftdjur och
vattenlevande blötdjur som i bilagan till artskyddsförordningen
(1998:179) har markerats med N eller F är det förbjudet att för
fiske använda medel eller metoder som inte är selektiva och som
lokalt kan medföra att populationen av arten försvinner eller
utsätts för en allvarlig störning. Förordning (2001:452).
Det ursprungliga förbudet mot harpunfiske kom (tror jag) under 1961.
dvs
Harpungevär kräver licens och harpungevär får endast användas för träning i prickskytte (eller i länder där jakt är tillåtet). Men - om man har en kort harpun, där längden från längst fram på gummibandsfästet ner till låset som håller "pilen" understiger 50 cm, och som bara har ett gummiband, så räknas den inte som licenspliktig. Harpun som drivs med flera gummiband (Detta är de kraftigaste harpuner som finns) , luft, fjäder eller gas kräver licens.
Med licensfri harpun får man resa fritt genom tull osv, men inte skjuta fisk i Sverige. Vill du ha licens (förvaringslicens) sökes detta hos närmaste polismyndighet. Det kostar 500:- och du måste äga ett säkerhetsskåp. Du måste uppge skäl för licensen, t ex för prickskytteövningar inför jakt utomlands.
jonis skrev: Du kan var en idiot pete fuckin hyena...
Du kan ju inte på fullt allvar mena att en snubbe som är ute och harpunerar lite gör någon märkbar skillnad i havet. du har nog inte tänkt till riktigt innan du satte dina flottiga fingarar på tangentbordet.
jag önskar att alla borde harpunera sin egen fisk så hade vi inte haft så stora bekymmer med torskbeståndet och hela jävla västkusten som är i stort sett utfiskat på grund av alla jävla dieselpuffrande båtar som jazzar omkring och trålar in ton med fisk varje dag..
men jag antar att det är ok med dig så länge du får simma med dina fittiga tuber och smeka maneter..
get lost and i hope you get the bends...
Ok. innebär detta att man borde förbjuda pimpelfisket i lappland oxå? Vi har ju jävligt mycket sämre odds än harpunerare då vi bara borrar ett hål genom 2m is, ser inte ett skit och hoppas på fisk. Men visst nappar det!!"- om man får referera till det bästa fiskeprogrammet som någonsin visats i svensk telly.
Klart pimpelfiske ska forbjudas. Det ar ju endast en minotitet (forsupna norrlandska ungkarlar) som haller pa med meningslost dodande av de stackars fiskarna. O de dar samerna skall tvingas att bli veganer ocksa, de kan leva pa sno o fjallbjork.
Krossa allt nu!!
(For djurratt demo, traffas vi nu (14.00) utanfor mitt hus o sa gar vi och fritar kor, far och hastar o sedan skickar vi hem dem till fristaden Peter Hyena )
pete hyena skrev:
[
.[/quote]
Det va det dummaste jag någonsin läst, menar du då oxå att det är meningslöst att cykla till jobbet för det kommer ju inte tas upp mindre olja bara för att JAG cyklar.
Macho surfer fuck off.
Ta det lugnt nu, annars kanske BOS ser till att du vaknar upp med ett stort avhugget fiskhuvud i sängen !!!
ConfuseD skrev: pete hyena skrev:
[
.[/quote]
Det va det dummaste jag någonsin läst, menar du då oxå att det är meningslöst att cykla till jobbet för det kommer ju inte tas upp mindre olja bara för att JAG cyklar.
Ja, tyvärr är det meningslöst om du cyklar till jobbet då och då om man tror det skulle förändra oljeupptaget. Däremot så blir det mindre utsläpp jämfört med om du kört bil. Så cykla på du, dessutom får du motion.
Som jag skrev innan tycker jag bara det är tråkigt att surfing ska associeras med harpunfiske. Ska vi börja associera snowboard med älgjakt också?
Som jag skrev innan tycker jag bara det är tråkigt att surfing ska associeras med harpunfiske. Ska vi börja associera snowboard med älgjakt också?
Låt surfing vara surfing.[/quote]
Om jag inte minns fel så har det hela tiden varit du som har associerat harpunfiske med surfing.
Genom att fiska med respekt, hänsyn och lite vett så kan vi leva i unison med fiskarna och havet. Man kan jämföra med Älgjakten där jägare bestämmer hur mycket älgar som får skjutas och på så vis håller älgstammarna på en hållbar nivå. Det är dags att du tänker över dina argunment Pete.
Va? Man använder tuber när man dyker som hyenan gör ju. Sen kommer jag utan tuber o harpunerar hans tub, så det pyser så han får rea fart rakt ner i dybottnen.
Tja, ibland är det svårt att erkänna för sig själv att man har fel.
När jag började surfa för tio år sedan trodde/ hoppades jag att surfare var sköna människor. Men tiden har gått och här på forumet är det bevisat att många surfare är samma typ av högervridna egoister som håller på med fotboll, roffar och ska tävla i allt.
Jag dömer dock inte alla. Antar att likasinnade samlas på samma ställe - här.
(Om ni ska komma med mothugg så kom med nått vettigt, annars pallar jag inte svara.)
here are a few tips, drar inte alla över en kant. Stereotypes discriminate against individuals . It's for small minds.
two, don't assume anything about people or groups of people.
three, don't force your morals on other people. It's up to var och en to decide what is right or wrong. I find it offensive when people do that. You can't force anyone to love you, nor can you force anyone to care about something that you do. It's similar to rape.
Four, don't be a hypocrite. Preaching morals about animal rights to other people is a form of competitiveness, you are trying to win in what is right or wrong. Just like those 'högervridna egoinster som ska tävla i allt'
pete hyena skrev: Tja, ibland är det svårt att erkänna för sig själv att man har fel.
När jag började surfa för tio år sedan trodde/ hoppades jag att surfare var sköna människor. Men tiden har gått och här på forumet är det bevisat att många surfare är samma typ av högervridna egoister som håller på med fotboll, roffar och ska tävla i allt.
(Om ni ska komma med mothugg så kom med nått vettigt, annars pallar jag inte svara.)
Högervridna egoister som håller på med fotboll????! Först verkade du ju "lite vettig" men nu har vettet nog runnit ifrån dig. Spelar själv fotboll i världens cleanaste korplag och man får leta efter folk som är mindre högervridna än dem. Nej, nog med korkade uttalanden, nu ska jag ta en dry martini och spela lite bridge men Von Akerström och hans dam.
Fast visst borde folk äta mindre fisk. Själv äter jag inget som lever i vatten (tyvärr inte av moraliska anledningar fastän jag glatt brukar ljuga om det, fisk smakar ju fisk för i helvete, tvi och blä!). Bättre då att det slinker ner en och annan spansk gris genom tarmarna. Undvik svenskt kött. De djuren har det oftast för bra vilket innebär att det är jävligt taskigt att ta kål på dem. Ser ni "made in Ukraina" är det bara att köra på. Ööööh... vad handlade den här tråden om nu igen?
pete hyena skrev: Tja, ibland är det svårt att erkänna för sig själv att man har fel.
Adamski:
Om du spelar fotboll i världens cleanaste korplag är det beklagligt att du känner dig träffad.
Andiss:
Snap back into it. Har för mig att du varit en vettig kille med vettiga åsikter en gång i tiden. Eller var det bara en trend du hoppade på? Blivit gammal och lat?
Hade varit kul om europas japaner hade hittat en egen väg istället för att apa efter på klassisk maner;
- Kolla surfarn, jag ska surfa. Han harpunfiskar, det ska jag också göra. Snart springer det väl runt ett gäng surfare och spelar cricket på limhamnsfältet...
Ha, kul att så många tar åt sig!
ps. Ni kan skoja hur mycket ni vill om köttindustrin. Faktum är att det är en enorm påfrestning för miljön och att det finns alternativ.
pete hyena skrev: Adamski:
Om du spelar fotboll i världens cleanaste korplag är det beklagligt att du känner dig träffad.
Andiss:
Snap back into it. Har för mig att du varit en vettig kille med vettiga åsikter en gång i tiden. Eller var det bara en trend du hoppade på? Blivit gammal och lat?
Hade varit kul om europas japaner hade hittat en egen väg istället för att apa efter på klassisk maner;
- Kolla surfarn, jag ska surfa. Han harpunfiskar, det ska jag också göra. Snart springer det väl runt ett gäng surfare och spelar cricket på limhamnsfältet...
Ha, kul att så många tar åt sig!
ps. Ni kan skoja hur mycket ni vill om köttindustrin. Faktum är att det är en enorm påfrestning för miljön och att det finns alternativ.
Känna sig träffad? Ta åt sig? Ehh, bristande logik Hyena? För lite protein upp till den lilla hjärnan? Om jag skulle komma med ett liknande korkat utalande som dig (typ det där med fotboll) och säga att alla som är veganer har dålig självkänsla och måste boasta sig med moral och knark. Om en vegan då skulle bli sne och säga "vad snackar du om, du är ju helt vilse", är det då pga av att han känner sig träffad? Alla som försvarar sig mot, eller tar avstånd från grava generalisereingar, känner de sig träffade? Hmm, ja Hyena, köttindustrin är åt helvete och miljön hade mått bra av att folk blev vegetarianer (om de håller sig ifrån de stora miljöbovarna sojaprodukter, palmolivolja osv). Om du vill miljön väl Hyena, håll dig utanför debatten. Det är ju tydligt att du inte är den smidigaste av människor, eller den smartaste för den delen.