|
#36961 |
Trana for surf 16 år, 10 månader sen |
Stoke: 12 |
Hea
|
Vad fasen gor man nar det pumpar dag ut och dag in och musklerna ar som spagetti och kroppen bara skriker NEJ INTE SURF NU IGEN  ? Trana som bara den nasta gang det ar platt sa att det inte hander igen? Hur tranar ni for att forbattra styrka och uthallighet i surfen? Och hur tranar man for att klara storre vagor, bade att paddla in till och klara en wipeout? For mig ar fyra- fem foot ratt stort (beroende pa hur brant och kraftfullt det ar) men nar man ser tjejer surfa massiva monster pa sadar en hundra foot sa undrar man ju hur de klarar det?
|
|
|
|
|
#36966 |
Svar: Trana for surf 16 år, 10 månader sen |
Stoke: 1 |
|
|
|
|
|
#36967 |
|
|
|
|
|
#36971 |
Stoke: 8 |
|
Limpan har rätt. Jag kör en del simning med handskar som har simhud mellan fingrarna. Kör bara CRAWL ("krål" på svenska) med så lite benspark som möjligt. Ett annat redskap jag använder hemma är en gummisnodd med handtag i vadera ända, fäster mitten i ett dörrhandtag och kör paddeltag och träna ryggen. Har märkt av mina framsteg i år efter vinterträningen. Jag ligger i vattnet i 5-6 timmar utan paus. Men för all del, glöm inte att träna magen och så du får en effektivare "pop up".
Testa gärna yoga. Man behöver behålla smidigheten oxå. 
|
|
|
|
|
#36972 |
Stoke: 30 |
|
you get tired quicker if you allow yourself to start paddling sloppy because you get tired, if you do that, the small support muscles start getting used more and you get even more worn out.
if you are surfing often but getting tired, you might want to focus on keeping your form throughout your sesh.
|
|
|
|
|
#36973 |
Stoke: 0 |
Remo
|
Jag kör med gummiband och yogaboll, funkar bra att träna paddling hemma i lägenheten. Ligg på magen på bollen och fäst gummibanden i en dörr framför dig och så simulera paddling bäst man kan. Man kan även ligga på rygg och paddla. Det finns en bra filmsnutt på nätet men jag hittar inte den just nu.
Det blir inte att man drar iväg och simmar, svettiga gubbar och tanter i en pissig klorbassäng e la sådär.
Sen tror jag på träningsfilosofin som många av proffsen börjat med; att man måste ha en stark "core" i grunden som sen gör att man orkar mer av allt annat. Jag har laddat ner (å betelat faktiskt) några surfspecifika träningsprogram å filmer som jag varvar, och jag tycker gjort stor skillnad för mig, ssk efter att jag skadade axeln och inte kunde surfa på ett långt tag.
|
|
|
|
|
#36974 |
|
Ska man träna simmning ska man göra de i havet. på med 6-5-4 och simmglas. Glöm inte att tråna bålen(mage korsrygg & höftböjjarna)
|
|
|
|
|
#36975 |
Stoke: 2 |
Rig
|
Feddan skrev:
Limpan har rätt. Jag kör en del simning med handskar som har simhud mellan fingrarna.
Får man fråga vart du hittade dom? Är oxå på jakt efter ett par såna. Har du testat dom på även när du surfar? Underlättar dom paddlandet ngt?
För övrigt håller jag med om gummibanden, kör oxå en del såna o tycker det funkar kanon.
|
|
|
|
|
#36976 |
Remo
|
|
|
|
|
#36984 |
Stoke: 8 |
|
Rig skrev:
Feddan skrev:
Limpan har rätt. Jag kör en del simning med handskar som har simhud mellan fingrarna.
Får man fråga vart du hittade dom? Är oxå på jakt efter ett par såna. Har du testat dom på även när du surfar? Underlättar dom paddlandet ngt?
För övrigt håller jag med om gummibanden, kör oxå en del såna o tycker det funkar kanon.
Handskarna köpte jag av en tränare på en simklubb. Det funkar inget vidare att ha dom när jag surfar, jag bara halkar med händerna då.
|
|
|
|
|
#36988 |
|
simmning är nog utöver surfing i sig det bästa. snackar vi träna på gym så träna hela kroppen och lägg extra fokus på axlar, rygg och hela bålen.
ang. axlar så va noga med att träna hela axeln och likaså stretcha hela axeln (alla tre huvuden)
styrka i bål (och mycket annat) bygger man bra med valfri magövning och marklyft. ta hjälp av någon som kan bara så du inte gör fel!
träna gym är stundtals rätt kul det också. självklart inte i närheten av surfing men vad är det?
lycka till
|
|
|
|
|
#36998 |
|
Som andra säger, simma frisim (Crawl, same shit, different names). Simma t ex två dagar i veckan. På det ena passet ligger du bara och matar längder, jobbigt i början men det blir snabbt lättare. På det andra passet kör du intervaller och styrkeövningar.
Övningsexempel:
25 m med start på halv - innebär att du vid varje halv minut (brukar finnas minutklocka vid bassänger) påbörjar en 25-meterslängd och simmar till andra sidan på ca 90% av vad du orkar. När du har nått andra kanten väntar du tills nästa halv minut börjar och simmar då en till längd. Upprepa till en början detta 5x, efter ett tag orkar du 10x. Simmar du i 50m-bassäng kan du starta på hel minut och halvera antalet reps.
Simma en längd snabbt frisim, simma tillbaka lugnt bröstsim, upprepa 10x.
Benspark med platta - Håll plattan framför dig med utsträckta armar och paddla med benen för allt du är värd, kör 25m och vila 30s-1min, skitjobbigt och även om du inte har direkt användning för bensparken när du paddlar så stärker det bålen och det har du nytta av, dessutom blir det roligare att simma frisim om man kan använda benen ordentligt.
Räksim - Ligg på rygg med tårna ovanför vattenytan, simma i riktningen du har tårna - håll tårna ovanför vattenytan hela tiden även detta skitjobbigt, kör så många längder du orkar, det lär inte bli många. Bra motion för triceps.
|
|
|
|
|
#36999 |
|
Och just det, viktigast av allt och det jag egentligen skulle komma till är att det är viktigt att simma med rätt teknik om du ska simma mycket. Det är annars lätt att åka på förslitningsskador i axlar och armbågar. Detta är lite svårt att beskriva i text, men gå till en simhall/simklubb så finns det säkert någon där som kan visa dig om du frågar.
|
|
|
|
|
#37000 |
Stoke: 29 |
Esta
|
2 st dubbel-espresso med socker + 2-3 cigg strax före surf! Behövs ingen träning. Vadå simma fram o tbax i en tråkig bassäng fylld av tantarslen som (lika förvånande som att humlan flyger) håller sig flytande med ett os av parfym flera meter runtomkring sig? Nä, på med våtdräkten & simglasögon och utforska vattendragen. Hellre en gäddbett i stortån än en kärringbenspark i magen... eller?...

|
|
|
|
|
#37002 |
Hea
|
Tack sa mycket for en hel del bra tips! Jag haller med om att simning ar bra, eftersom man ar i vatten och anvander pa ett ungefar samma muskler som for paddlingen. Det ar ju bra for syreupptagningsformagan ocksa. Men det ar ju sa f***t trakit! Simma i havet ar ju i och for sig battre, men vanligtvis nar det inte ar surf har sa ar det stort och stokit och stromt och inte sa bra att ge sig ut...
Tack Stoney for jattebra simtips! Att ha specifika ovningar gor det sa mycket roligare an att bara ligga och harva fram och tillbaka. Och tva kvallar i veckan nu nar vintermorkret ar har ar val ok.
Gummibandsovningen i dorren later ju som en jattebra ide. Jag gor en hel del armhavningar och situps och det ar ju bra for axlar och bal men jag kanner att jag inte riktigt kommer at paddlingsmusklerna med det.
Mitt storsta problem ar nog det som Ratman namnde, jag surfar ofta (varje dag minst ett par timmar), men blir trott mot slutet, speciellt efter nagra veckor utan avbrott. Det galler val att kora pannan i marken och bara paddla pa aven nar musklerna ar som gele. Det ar ju trots allt av surfingen man far de ratta surfingmusklerna.
Haha och tva dubbel-espresso med socker funkar nog om man ar ute en halvtimma, innan kicken lagt sig.
|
|
|
|
|
#37003 |
Hea
|
Remo skrev:
Sen tror jag på träningsfilosofin som många av proffsen börjat med; att man måste ha en stark "core" i grunden som sen gör att man orkar mer av allt annat. Jag har laddat ner (å betelat faktiskt) några surfspecifika träningsprogram å filmer som jag varvar, och jag tycker gjort stor skillnad för mig, ssk efter att jag skadade axeln och inte kunde surfa på ett långt tag.
Var hittade du traningsprogram och filmer?
|
|
|
|
|
#37004 |
Stoke: 4 |
Hasse
|
|
|
|
|
#37005 |
Stoke: 143 |
|
Esta skrev:
2 st dubbel-espresso med socker + 2-3 cigg strax före surf! Behövs ingen träning. Vadå simma fram o tbax i en tråkig bassäng fylld av tantarslen som (lika förvånande som att humlan flyger) håller sig flytande med ett os av parfym flera meter runtomkring sig? Nä, på med våtdräkten & simglasögon och utforska vattendragen. Hellre en gäddbett i stortån än en kärringbenspark i magen... eller?...
 Helt rätt, helt djävla rätt Esta
|
|
|
|
|
#37006 |
Stoke: 30 |
|
Hea skrev:
Mitt storsta problem ar nog det som Ratman namnde, jag surfar ofta (varje dag minst ett par timmar), men blir trott mot slutet, speciellt efter nagra veckor utan avbrott. Det galler val att kora pannan i marken och bara paddla pa aven nar musklerna ar som gele. Det ar ju trots allt av surfingen man far de ratta surfingmusklerna.
.
i repeat, check your paddling form
|
|
|
|
|
#37007 |
|
Håller med Sharkboy.
Kan även vara så att du är "outsurfed"/övertränad för tillfället. Dvs, ät kopiösa mängder, drick massor av vatten och VILA i 2 dar! Sen är du på hugget igen. Kan vara svårt när surfet är bra, men bättre att prestera bra bland vågorna än att ligga som en död sill.
|
|
|
|
|
#37008 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Limpan Lappland skrev:
Håller med Sharkboy.
Kan även vara så att du är "outsurfed"/övertränad för tillfället. Dvs, ät kopiösa mängder, drick massor av vatten och VILA i 2 dar! Sen är du på hugget igen. Kan vara svårt när surfet är bra, men bättre att prestera bra bland vågorna än att ligga som en död sill.
Helt rätt!
I Costa tröttnade jag (tillfälligt) helt enkelt på surf. Softade, käkade, solade o plåtade i 2 dygn men surfade inget, trots polarnas tjat. Tror det var det kroppen behövde, dvs vila och käk.
Kaffe-cigg funkar i 30 minuter men vilken jädrans halvtimme!!! 
|
|
|
|
|
#37016 |
|
Testa indoboard, ruggigt kul träning. Är själv en usel vågsurfare än så länge så jag kan ju inte garantera att den är optimal just som vågsurfträningsredskap men blalans och styrka ger den defititivt samtidigt som den är helt beroendeframkallande. 
|
|
|
|
|
#37026 |
|
Ta en SUP på vattnet 
|
|
|
|
|
#37046 |
Hea
|
Ja ett litet break pa ett par dagar kanske skulle vara bra for doktorandstudierna ocksa hehe..  Fast det suger nar man vet att hograrna bara flyter pa daruppe.
|
|
|
|
|
#37216 |
|
Mitt storsta problem ar nog det som Ratman namnde, jag surfar ofta (varje dag minst ett par timmar), men blir trott mot slutet, speciellt efter nagra veckor utan avbrott.
Grattis till att du får så mycket surf!
Men det låter ju helt klart som du surfar för mycket och därmed blir övertränad. Vila några dagar, det är ju då musklerna byggs, så är du nog fit for fight igen sen.
|
|
|
|
|
#37217 |
|
Kan tillägga att sen jag i höstas börjat träna på gym så har surfingen blivit grymt mycket bättre. Orkar paddla mer och plockar fler vågor.
Kör ganska klassisk styrketräning; armar, bröst, rygg, mage, ben. Inför surfresa blir det mer kardio för att få upp flåset, t ex cirkelträning.
|
|
|
|
|
#37231 |
|
är man så hardcore att man blir trött av översurf så är det väl speed nästa. funkar nog bra kan jag tänka mig. jag blev hur trött som helst (typ kom inte ut) de första gångerna jag surfade, men av att bara surfa i ett par veckor så blev jag tillräckligt tränad för att till slut ta 7-timmarsdagar vid beachen (med uppehåll givetvis). Jag dör av tristess på gym och i simhallar så det är out of the question. Att kickboxa är kul träning dock...
kaffe och cigg - ja den är schysst också! zoegas skånerost innehåller iofs mer koffein än espresso 
|
|
|
|
|
#37233 |
Stoke: 11 |
|
indo board! 
|
|