De två ledande fabrikaten är utan tvekan C4 waterman och Paddlesurfhawaii. Dessa gör bäst allrounders och sur-rippers. Kan vara extermsvåra att få tag på i europa men har man deg kan man ju frakta hem. C4 har köpt surftech - just det ni hörde rätt - så snart borde de finnas all over. Av de vindsurfingbrädstillverkare som är enklare att hitta i Europa och några i Sverige finns Starboard, Naish, Angulo, och Mistral som nämndes ovan. Är kanske inte lika rippiga som C4 och PSH men jag tror både Naish och Angulo har fina shaper. Naish har dessutom en Sverigedistributör belägen i Varberg som satsar lite på SUP. Kolla med Henrik Fahlén - hälsa från mig. Starboard har också en egen Sverigedistributör - onwater som ni kan kolla med. Sedan finns Gongsup, ett franskägt fabrikat som satsar stort på SUP (även ägare av vindsurfingmärket AHD som gärs i samma fabrik) har också en Svensk distributör, tillika i Varberg.
Själv skulle jag göra som jag gör, dvs beställa från min favoshaper, givet att de har koll på SUP. I mitt fall råkar det vara Matt Kinoshita som är Mauis locala shaper med mest cred på shortboard, men sedan typ 10 år även på hp longboards och sedan ett par år även rippiga stand-up.
För en mer komplett lista av tillverkare av SUP kolla in:
www.standupzone.com/
Kan skarpt rekommendera Kialoa paddlarna som jag tyckr är klart sköntast av kolpaddlarna, även om en äkta custompaddel i trä slår det mesta.
/JB