Eftersom jag själv haft närkontat med en Vithaj på ca 5-6m nere i Australien (dock med vindsurfinggrejer och relativ långt ut till havs) så har jag gått och tänkt en del. Hajnojja, jo en del.
Till att börja med.
Av den information jag fått så är människan egentligen en för benig varelse för att var av intresse för hajen. För lite energi helt enkelt. De föredrar feta sälar eller valar som består av typ 60% fett.
När man kollar upp de hajatacker som rapporterats så är det näst intill uteslutande lite kraftigare (läs tjockare) killar som blivit bitna. Det gäller dock inte tjejer på samma sätt men där spelar mentruationen stor roll. En droppe blod kan en haj känna lukten av på typ 1 km avstånd... ruggigt.
Att kissa i våtdräkten är inte att rekommendera. Det gör att du luktar som en säl och med andra ord ser ut att vara betydligt "mumsigare" än du egentligen är för hajen.
Summa sumarum. Är du en slimmad surfmaskin och har en normal urinblåsa så lider du mindre risk än om du dricker ett par öl innan surfet och har ett par bilringar runt magen... Men alltså, detta är helt taget från mina egna funderingar och har inget med vetenskapliga rön att göra