Facebook data

1
Sharkofobia!
#37288 Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: 0

capten skägglös
graphgraph

sitter och planerar lite inför hösten vad man ska göra och funderar på att flytta till N.Z eller Australien ett tag. Är utbildad kock så jobb är det nog inga problem med.
Det ända som får mig att känna lite olust är Hajarna. Förmodligen är det en onödig rädsla om man tänker på hur många som drabbas och hur många som surfar. Hörde förut att det är större risk att dö av fallande kokosnötter än att bli dödad av en haj (tropiska länder). Sedan finns det ju hundra grejer till man kan dö av medans man surfar men dessa käns inte lika påtaglig. Är nog inte ensam om att ha sharkofobia men vad gör man åt det. Är det bara att göra som man gör med alla andra rädslor, utmanar den. simma ut bland ett gäng hajar och bada tills man inte är rädd längre käns inte som en lysande ide direkt. Vad gör ni andra med er sharkofobia?

Logga in för att svara
#37289 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: -1

pixie
graphgraph

kolla hajvarnignar med kustvakten.
Är det inga varnignar,surfa men håll koll.
Många stränder är ju nätade med men då får man nog räkna med mera folk också.
Är det varningar,dra till en strand ett gäng mil bort och fråga där.

Logga in för att svara
#37293 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: 0

the surfing psycho
graphgraph

Förstår precis hur du känner, var själv livrädd för stora spindlar för ngr år sedan. Jag var tvungen att ta tag i det problemet innan jag flyttade till australien.
Det bästa du kan göra är att boka in en KBT (kognitiv beteende terapi) behandling hos en leg psykolog (som har en kognitiv inriktning, inte psykodynamisk!) eller KBT terapeut. Fobier behandlas relativt fort (dvs 1-3 sessioner om det är en bra psykolog/terapeut).
Har du inte tid eller pengar att uppsöka prof. behandling är självhjälp ett annat (mindre lämpat) alternativ, där du istället får problematikinsikt genom självhjälps böcker/manualer.

Lycka till

D

Logga in för att svara
#37295 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Jag är inte psykoterapeut men vad jag förstått om KBT vid fobier så handlar det om exponering. En tredagars självkurs kan ju vara

Dag 1: Lek med uppblåsbar plasthaj i badkaret

Dag 2: Besöka sidneys akvarium och kolla på dom

Dag 3: Beställ en hajsafari där man får simma med vithaj i bur.

Sen e du nog botad!

Logga in för att svara
#37296 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

...

Dag 4a. Surfa i sydvästra Australien. Typ Margret River, Twilight Beach eller liknande och få vithajar av storleken 5-6m cirklande runt dig ett par minuter. Ja då är du tillbaka på dag 1 kan jag lova...

Logga in för att svara
#37297 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Du kan ju inte låta en fisk bestämma vart du ska flytta! Tror det är typiskt svenskt att vara rädd för allt som rör sig på. Kanske för att vi själva inte har nått djur i Sverige att vara rädda för? Jag lovar dig att du inte ens kommer att se en haj. Om man bara inte är helt ouppmärksamm med vilka omständigheter man simmar ut i (efter mycket regn, flodmynningar, när det är mycket småfisk omkring mm) så är risken rätt mycket större att du drunknar av andra saker så som strömmar och förstora vågor för din förmåga, om nu detta ska vara till nån tröst!

Logga in för att svara
#37298 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

...bara väntar på att SharkBoy ska komma in och klämma ur sig nåt...

*WAZAAAH!!*

Logga in för att svara
#37303 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: 0

Johs
graphgraph

Eller köp en sån här för x antal tusen så tar de förmodligen nån annan först. Verkar bara funka bra när man ligger stilla i vattnet så ska du paddla gör det fort...

www.sharkshield.com/Content/Home/

Logga in för att svara
#37305 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

just quit surfing

Logga in för att svara
#37306 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

SharkBoy skrev:
just quit surfing

he he he he......

BOS FOR LIFE !

Logga in för att svara
#37324 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Faktum är att även om den totala risken är ganska liten så kan risken för en hajattack vara väldigt stor om du befinner dig på fel ställe vid fel tidpunkt....

Kom ihåg det nästa gång du intuitivt känner hajens närvaro.....

Logga in för att svara
#37329 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: 1

Oldschool
graphgraph

Remo skrev:
Jag är inte psykoterapeut men vad jag förstått om KBT vid fobier så handlar det om exponering. En tredagars självkurs kan ju vara

Dag 1: Lek med uppblåsbar plasthaj i badkaret

Dag 2: Besöka sidneys akvarium och kolla på dom

Dag 3: Beställ en hajsafari där man får simma med vithaj i bur.

Sen e du nog botad!

Jo, kolla på en fet vithaj som smeker sig mot buren hjälper nog jävligt bra mot hajfobi

Det är ju bara till att ta på sig skygglapparna å köra.

Ett tips är att bara surfa tuffa vågor när det är stort. Kan garantera att hajar är det sista du tänker på när du sitter klistrad på revet

Logga in för att svara
#37335 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Freddy81 skrev:
Du kan ju inte låta en fisk bestämma vart du ska flytta!

Instämmer! Fast det ar nog som andra säger här, kolla upp var och när du surfar. Vissa av mina favvospot har pa sydon i Nya Zeeland ar favvospot for vithajen ocksa, och visst tanker man tva ganger innan man öppnar spjället i vatdräkten:ohmy: . Och visst ar man mer uppmarksam pa hur djurlivet i omgivningarna beter sig i skymningen, speciellt runt var och höst da man vet att vithajarna drar forbi Otago halvön for att fanga sig en säl eller ett sjölejon. Men a andra sidan är det inte manga av surfarna har som har sett skymten av en haj. Inte ens de som surfat har i 50 ar eller mer. Man snubblar väl över en och annan huvudlös säl pa stranden ibland men det ar väl en del av det fascinerande med surfen, att vara mitt ute i naturen, i vildmarken.

Logga in för att svara
#37341 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Visst är det läskigt med hajar, men det händer inte så många olyckor per år sett jämfört med hur många som dör i tex bilolyckor. Bil åker ju de flesta utan att tänka på faran...

Så jag skulle inte stressa upp mig så mycket, har själv aldrig sett en stor haj alldeles intill mig när jag surfat.

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#37345 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

SharkBoy skrev:
[quote]just quit surfing.

Där kom det!!

Logga in för att svara
#37352 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: 0

capten skägglös
graphgraph

Jag tror inte min räddsla är extrem mot dessa fiskar, man får bara en olustkänsla när de är i närheten. skulle aldrig falla mej in att lägga brädan på hyllan bara för att det finns haj, Men den där olustkänslan kanske man bara ska lära sig acceptera. Det käns ju ändå som en naturlig räddsla. Vi är väll normalt rädd för allt som är främande, är väll en försvars mekanism sedan urtider. Men som sagt det är nog troligae att man krockar när man kör bil än att en haj tar sig en bit när man surfar.
Känslan är ju mest påtaglig i väntan på vågorna, när man väl surfar så brukar man ha svårt att tänka på annat och det är ju en av det fina saker med surfing. Att surfing i sverige skulle vara säkert är bara bullshit! vi har ju svinstora braxar och gamelgäddor som bara väntar på 5mm neopren att tugga på! sedan fins det ju ett flertal sjömonster runt om i landet.

Logga in för att svara
#37362 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Sen får man ju se det ur hajens perspektiv också. Jag menar de ska ju äta di mé;)

Logga in för att svara
#37363 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Eftersom jag själv haft närkontat med en Vithaj på ca 5-6m nere i Australien (dock med vindsurfinggrejer och relativ långt ut till havs) så har jag gått och tänkt en del. Hajnojja, jo en del.

Till att börja med.
Av den information jag fått så är människan egentligen en för benig varelse för att var av intresse för hajen. För lite energi helt enkelt. De föredrar feta sälar eller valar som består av typ 60% fett.

När man kollar upp de hajatacker som rapporterats så är det näst intill uteslutande lite kraftigare (läs tjockare) killar som blivit bitna. Det gäller dock inte tjejer på samma sätt men där spelar mentruationen stor roll. En droppe blod kan en haj känna lukten av på typ 1 km avstånd... ruggigt.
Att kissa i våtdräkten är inte att rekommendera. Det gör att du luktar som en säl och med andra ord ser ut att vara betydligt "mumsigare" än du egentligen är för hajen.

Summa sumarum. Är du en slimmad surfmaskin och har en normal urinblåsa så lider du mindre risk än om du dricker ett par öl innan surfet och har ett par bilringar runt magen... Men alltså, detta är helt taget från mina egna funderingar och har inget med vetenskapliga rön att göra

Logga in för att svara
#37368 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Backdoor_Goran skrev:
Visst är det läskigt med hajar, men

Så jag skulle inte stressa upp mig så mycket, har själv aldrig sett en stor haj alldeles intill mig när jag surfat.

Ha det gott
//Göran

Sett nä! Men du har garanterat haft hajar under dig..

Logga in för att svara
#37376 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

sverre skrev:
Backdoor_Goran skrev:
Visst är det läskigt med hajar, men

Ha det gott
//Göran

Sett nä! Men du har garanterat haft hajar under dig..

________
Det är ju det som är så jävla läskigt. Att hajen lokaliserar dig typ ett ljusår innan du hajar (ursäkta...) att den är i närheten.

Logga in för att svara
#37377 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: 0

swe_lus
graphgraph

visst, risken är mindre att bli käkad av en vithaj än att krocka med bil plus att många som attackeras av hajar överlever. så det är nog lugnt. tänk på vilket minne man får av att bli attackerad av en great shark! fetttttt

(med en aning ironi...)

Logga in för att svara
#37379 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

frågan varför kvinliga surfare försvinner spårlöst är löst!
nä skämt åsido, skulle inte vilja möta en haj eller två och har aldrig surfat på ett ställe med påtaglig hajfara heller.

att överleva ett möte med en haj är nog INTE kul, någon kroppsdel försvinner garanterat, och man hade haft vattenskräck resten av livet!

överlever NSP:are lättare? med tanke på att då har man en oförstörbar sköld mellan sig och hajen?

Logga in för att svara
#37403 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: 6

freddyo
graphgraph

Man kan alltid klä ut sig till en zebra.

www.sharkcamo.com/

Logga in för att svara
#37416 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

capten skägglös skrev:
sitter och planerar lite inför hösten vad man ska göra och funderar på att flytta till N.Z eller Australien ett tag. Är utbildad kock så jobb är det nog inga problem med.
Det ända som får mig att känna lite olust är Hajarna. Förmodligen är det en onödig rädsla om man tänker på hur många som drabbas och hur många som surfar. Hörde förut att det är större risk att dö av fallande kokosnötter än att bli dödad av en haj (tropiska länder). Sedan finns det ju hundra grejer till man kan dö av medans man surfar men dessa käns inte lika påtaglig. Är nog inte ensam om att ha sharkofobia men vad gör man åt det. Är det bara att göra som man gör med alla andra rädslor, utmanar den. simma ut bland ett gäng hajar och bada tills man inte är rädd längre käns inte som en lysande ide direkt. Vad gör ni andra med er sharkofobia?

Don't worry about it mate!!!!!
If u are really scared..... just avoid surfing alone especially early at sunrise or sunset..
it's really not an issue...if you are a real surfer you have to face up to the fact that you are not the only moving thing in the ocean!!...just go surfing...stop being such a pussy..toughen up..otherwise you'll never get a wave from the boys in oz..they'll eat ya up just like a shark would but worse..

Logga in för att svara
#37440 Svar: Sharkofobia! 16 år, 10 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Sorry Captain skägg men med din hajnoja har du ingen chans att någonsin bli en BOS ...

Logga in för att svara
#37466 Svar: Sharkofobia! 16 år, 9 månader sen Stoke: 0

capten skägglös
graphgraph

jag ska försöka att inte deppa för mycket över det!

Logga in för att svara
#37469 Svar: Sharkofobia! 16 år, 9 månader sen Stoke: 0

Malte
graphgraph

såg haj twice i södra oz när ja va där i vintras, inte stora iofs men man e fan inte kaxig när en fena glider förbi,. , sen såg ja två fenor ,bara någon meter ifrån mig med en gång, men sen visade det sig att det var delfiner som simma i vågen, sweet,. men va tvungen att gå upp och byta shorts:unsure:S men som sagt, förra året va det två som dog tror ja runt hela oz,. no worries mate..

fridens

Logga in för att svara
#37471 Svar: Sharkofobia! 16 år, 9 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Gissa om jag holl pa att bajsa ner mig igar nar jag sag en tva meters skugga glida fram under min brada nar jag satt ute pa mitt favvospot har i Dunedin:ohmy:. Jag trodde inte mina ogon. Jag vet att det ar ett hajbryt, men det ar ju inte ofta nagon ser en haj pa riktigt. Ofta ar det en sal eller en delfin. Det var ett sjolejon den har gangen. Battre an en haj aven om ett 400 kg sjolejon inte ar att leka med heller... Jag paddla som sjutton, fangade forsta vag som passerade, surfade in till land och gick inte ut igen den dagen. Men... det var surf dar uppe idag igen, och jag var ute igen.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!