Facebook data

12
Kitearna gör narr av oss...
#37485 Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

Järleklint
graphgraph

Res till kamp bröder! (och systrar)

www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=59112

Logga in för att svara
#37488 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 1

pippo
graphgraph

varför det.. de har så rätt man kan ha?

Logga in för att svara
#37489 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: -1

pixie
graphgraph

Agreed.
När de prylkåta kitarna kan samsas om en pöl tycker man ju att vi ska kunna samsas om en våg.
Men det är ju klart,har man inga secret spots med "locals only" inristat i varenda sten är man ju ingen riktig surfare....

Logga in för att svara
#37492 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 4

Hasse
graphgraph

Klart vi gör narr av er/oss (jo jag är vågsurfare sen -96) Förstår inte masshysterin med att inte våga berätta var det finns ett bra spots för?

Logga in för att svara
#37493 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 1

Oldschool
graphgraph

Själv har jag svårt att förstå hysterin med att berätta om och visa bilder på varenda jävla session folk kör. Har jävligt svårt att förstå vad det är som är så jäkla bra med crowds?????????? Är det kanske så att behovet av att visa upp sig för andra har blivit så jäkla stort i dagens samhälle. Om ingen såg vågen jag just tog kanske det inte hände?????????????????????? Arghhhhhhhh

Logga in för att svara
#37496 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

pixie skrev:
Agreed.
När de prylkåta kitarna kan samsas om en pöl tycker man ju att vi ska kunna samsas om en våg.
Men det är ju klart,har man inga secret spots med "locals only" inristat i varenda sten är man ju ingen riktig surfare....

Grattis du har precis genomfört BOS IQ test! Resultatet blev tyvärr under normalbegåvning men det kanske inte är någon nyhet?
Ska du va här o tycka så mycket hela tiden får du ju ha någon grund i det du säger. Ett tips är att snacka om sånt du förstår dig på! Alltså inte surfing.

Att köra kite, är en jääääääääääääääääääääääääävla skillnad jämfört med att surfa. Vinden ligger på över heeeeeeeeeela jääääääääääääävla vattnet. Vågorna bryter på ett ställe, eller åtminstone mycket mer begränsat.

Logga in för att svara
#37497 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

pippo skrev:

DU är så fel man kan bli, om jag fick veta vem du var i surfet skulle jag droppa in på dig heeeeeeeeeeeela tiden för att jävlas med dig.

Eftersom du inte ger respekt och inte fattar grejen så ska du fan inte ha någon våg överhuvudtaget!

Logga in för att svara
#37501 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

who cares what the gay kitesurfers say, they wear fucking boardies over their wetsuits! hahaha enough said! ahhahahahahaa
what are they hiding ahahhahahahahhahahaha!!!!

for the record, they argue on that without any knowledge of anything about how a surf line-up works. that makes them ignorant. Why argue if you don't know what you are arguing about?

what idiots...why should we care what idiots think?

Logga in för att svara
#37515 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 8

Craig
graphgraph

Logga in för att svara
#37518 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 4

Hasse
graphgraph

Hahahhahahahah nice pic man

Logga in för att svara
#37523 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: -6

ConfuseD
graphgraph

sverre skrev:
pippo skrev:

DU är så fel man kan bli, om jag fick veta vem du var i surfet skulle jag droppa in på dig heeeeeeeeeeeela tiden för att jävlas med dig.

Eftersom du inte ger respekt och inte fattar grejen så ska du fan inte ha någon våg överhuvudtaget!

HAhahaha,, du e fan den största nollan som någonsin lagt ett inlägg här. Du talar om respekt, och sen hotar du med att droppa in bara för att någon inte tycker som du.
Jag gillar inte crowd jag heller, men då jag vet med mig att jag personligen inte äger nån kustremsa och inte har större rätt att diktera regler än någon annan så får jag helt enkelt acceptera att vissa outar spots medans vissa inte gör det.

Logga in för att svara
#37533 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 1

pippo
graphgraph

sverre, ge mig en anledning att ge dig respekt. enda jag har att gå på är allt SKIT du skriver på detta forum, kommer inte ett vettigt ord ur dig. Du hackar på alla som om du ägde stället.. du äger detta lika lite som du någonsin kommer äga en våg för att du "fann den".

vill ni i BOS eller nån annan hålla "era" spots för er själva så gör ni det men håll då käften om vi andra känner för att dela med oss. Vad är forumet till för?
Och håll du dig i åsa med omnejd så ska vi nog slippas ses i surfet också

som jag skrev i andra tråden och som confused skrev här ovan.. att outa en spot eller inte är ens egna val, jag respekterar att du inte vill säga var din favoritvåg är.
Men de finns ju där och förr eller senare kommer nån köra förbi, vaxa upp brädan och paddla ut.
Vad hade du gjort om jag kommer paddlandes ut till lineupen på nått av spotsen som du kallar dina? Sagt att jag inte fick surfa?

vart jag vill komma med detta är att det är STOR skillnad på att inte outa en spot och att inte låta någon surfa en spot.

Logga in för att svara
#37534 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

pippo skrev:

vart jag vill komma med detta är att det är STOR skillnad på att inte outa en spot och att inte låta någon surfa en spot.

Wow, that's a nice way of saying what I've been trying to say all along. Localism and keeping secrets are two entirely different things, one claims ownership, the other simply doesn't exploit.

Sverre's kantarell analogy was actually brilliant and spot on. I wonder if on a kantarell plockning sida there are people going,

'varför ska ni hålla eran spots för er själva?"

" det handlar om Greed och Exclusivitet"
"Alla får plocka var dem vill "
And then some perceptive genius would write "-ja men det var inte det jag sa, jag sa att dem får plocka precis var dem vill, men jag kommer inte att berätta vart dem kan plocka, att hitta plockstället är halva nöjet"

For the record, please don't disrespect the Godfather, he owns this place.

Logga in för att svara
#37537 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 1

pippo
graphgraph

finally we agree on something

and for the record så komma jag aldrig respektera någon som försöker hota mig på en internetsite

Logga in för att svara
#37539 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 1

Johan
graphgraph

pippo skrev:

and for the record så komma jag aldrig respektera någon som försöker hota mig på en internetsite

BOS respekterar inte dig. BOS is everywhere

Logga in för att svara
#37543 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 1

pippo
graphgraph

Johan skrev:
pippo skrev:

..norrland och surfsverige.se är inte överallt

Logga in för att svara
#37545 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

bos = bunch of sissies ....

Logga in för att svara
#37548 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 1

Johan
graphgraph

pippo skrev:
Johan skrev:
pippo skrev:

..norrland och surfsverige.se är inte överallt

Jodå. Det är det.

Logga in för att svara
#37556 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Dom enda kitefånarna kan göra narr av är sig själva. Sluta överexponera nåt ni inte förstår er på.

Logga in för att svara
#37557 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 1

Limpan Lappland
graphgraph

Norrlänningar är ÖVERALLT!!!!

Logga in för att svara
#37559 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 1

pippo
graphgraph

haha det va inte menat som en diss mot norrlännigar

Logga in för att svara
#37560 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

pippo skrev:

Det var inget hot!
Se det som ett löfte!

Logga in för att svara
#37561 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

ConfuseD skrev:
sverre skrev:
pippo skrev:

HAhahaha,, du e fan den största nollan som någonsin lagt ett inlägg här. Du talar om respekt, och sen hotar du med att droppa in bara för att någon inte tycker som du.
Jag gillar inte crowd jag heller, men då jag vet med mig att jag personligen inte äger nån kustremsa och inte har större rätt att diktera regler än någon annan så får jag helt enkelt acceptera att vissa outar spots medans vissa inte gör det.

Det handlar inte om att tycka...

Det finns vissa fotbollsentusiaster som tycker att det är ok att springa in på planen under pågående match. Det är ingenting som övriga måste acceptera. Istället måste övriga tala om att det inte funkar så.

Vilka regler pratar du om? Jag har inte pratat om några regler..

Är du totalt kokobäng?

Logga in för att svara
#37563 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

jeppe
graphgraph

Det är inte ofta jag faktiskt skriver in nått här på konfen, men faan vad jag skrattade. Narr av oss? Snubbarna har boardisar utanpå våtdräkterna.... Va faan ska det vara bra för? Häftigt? Skulle inte tro det?

Logga in för att svara
#37566 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 1

pippo
graphgraph

sverre skrev:
pippo skrev:

Det var inget hot!
Se det som ett löfte!

ja sverre
ibland undrar man om ni håller på så är som en ironisk grej, då hade det stundtals varit rätt ball
om du är allvarlig är du allt en patetisk jävel.

Logga in för att svara
#37568 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 1

Oldschool
graphgraph

pippo skrev:
sverre skrev:
pippo skrev:

Det var inget hot!
Se det som ett löfte!

ja sverre
ibland undrar man om ni håller på så är som en ironisk grej, då hade det stundtals varit rätt ball
om du är allvarlig är du allt en patetisk jävel.

Men va faan tror du??????????

BOS forever!
/Your man in the pacific

Logga in för att svara
#37569 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: -6

ConfuseD
graphgraph

sverre skrev:
ConfuseD skrev:
sverre skrev:
pippo skrev:

Det handlar inte om att tycka...

Det finns vissa fotbollsentusiaster som tycker att det är ok att springa in på planen under pågående match. Det är ingenting som övriga måste acceptera. Istället måste övriga tala om att det inte funkar så.

Vilka regler pratar du om? Jag har inte pratat om några regler..

Är du totalt kokobäng?

Det e klart som fan att det handlar om att tycka.
Man kan inte jämföra surf och fotboll då inget äger ett spot, fotbollsplanen ägs av någon och allemansrätten gäller inte på Råsunda även om du trodde det.

Hittar jag en plats i sverige så har jag all rätt att berätta om den platsen för precis vilka jag vill, och vill jag surfa ett spot i skåne så har jag precis samma rätt att surfa det stället som dom som bor i närheten.

Logga in för att svara
#37570 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Jag har aldrig diskuterat localism i den här tråden. Jag har aldrig sagt att du inte får berätta alla ställen du hittar.
Eftersom det bara är idioter som skulle göra det på internet och du verkar vara en tvättäkta iddi så varsågod, mer än gärna. MEN GE FAAAAAAAAAAAAAAAN i att berätta om ställen DU INTE SJÄLV har hittat.

Du fattade alltså inte jämförelsen med fotbollsmatchen, istället börjar du blanda in allemansrätten

Totalt hopplöst fall.

Du får gärna komma o nyttja din rätt att surfa västkusten, du kommer inte kunna ta en våg, Du ska helt enkelt inte ha någon, för du är inte värd det.

Go back to the valley!

Logga in för att svara
#37573 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 1

pippo
graphgraph

sverre skrev:
Jag har aldrig diskuterat localism i den här tråden. Jag har aldrig sagt att du inte får berätta alla ställen du hittar.
Eftersom det bara är idioter som skulle göra det på internet och du verkar vara en tvättäkta iddi så varsågod, mer än gärna. MEN GE FAAAAAAAAAAAAAAAN i att berätta om ställen DU INTE SJÄLV har hittat.

Du fattade alltså inte jämförelsen med fotbollsmatchen, istället börjar du blanda in allemansrätten

Totalt hopplöst fall.

Du får gärna komma o nyttja din rätt att surfa västkusten, du kommer inte kunna ta en våg, Du ska helt enkelt inte ha någon, för du är inte värd det.

Go back to the valley!

det sjuka är att vi håller med varandra..
det jag sätter mig emot är att diskussionen började i johans tråd med att han outade spots.. vem kände inte redan till de spotsen? killen är ju dessutom nybörjare och ville väl ha lite hjälp. alla här har inte surfat sen tidigt 90 tal (creds på det förövrigt)

om det nu var nån i BOS som upptäckt nån av de spotsen så förstår jag.. men annars varför?

Logga in för att svara
#37574 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

I was just talking about the principle of keeping spots secret.

I have never said that anyone HAD to keep a spot secret.

The misunderstanding on here is just mindboggling!

it's either because:
a) people don't read the inlägg at all and just think they get what the other person is saying.
b) language difficulties
c) comprehension difficulties
e) they are of the same mindset as fundamentalists in other things
The fundamentalist part is the funny one to me, trust me, I grew up in Bible belt USA.

If I were to argue about there being a GOD or not in South Carolina, the conversation would look uncannily like it did in the "Surf Vik/Österlen/Gislövshammar torsdagkväll? " thread or the one on surfzone written by a surfer on here called 'Patetiska Vågsurfare'

Let's look at this deeper shall we.

SharkBoy would say something along the lines of...

"I think it's silly to believe in a god in the fundamentalist Christian sense, especially since dinosaur fossils basically prove that the earth is older than 12 000 years."

Could you see the response on 'Godzone' in a post called 'Pathetic Athiests'?

"Those guys over there on that other forum are talking about therre not being a god, what a bunch of SATAN WORSHIPPERS!!!!!"

then sharkboy would write, " well actually I don't worship Satan because I don't believe in any deity "

but the argument sharkboy would get would be.

Vadå hajpojken, folk får tror på gud om dem vill."

Whereby SharkBoy would say:

"Of course they can, where did I argue otherwise?, I was just testing their belief by making a hypothetical assumption. In science if you believe something to be true, you test it to be false and if you can't get it to be false you can ASSUME it's true. So by questioning your belief, I was just giving you the opportunity to strengthen your belief"

Whereby the responses would be:

'Who are you Sharkfag to tell people what they can and can't believe?"
or " I find it funny that SharkBoy works at a bookstore that sells bibles but at the same time is a Satan Worshipper"

Whereby sharkboy would just have to simply give up hope in mankind being a reasonable species.

So you see, many of you svenskar are about as closed minded as many fundamentalists.

Thank you and good night

This message has been brought to you by BOS. BOS, suffering for the lack of humour on internet forums since 2007

Logga in för att svara
#37576 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 1

pippo
graphgraph

yeah I think this whole thing just got outta hand..

I get your points, even agree on many, sharkboy and as you said, a spot I surf that I feel few people know about I would never out on the net, to near friends ofcourse, but not on a public forum. But spots like Vik .. i mean what the heck.

the best thing about this thread and the whole discussion is that kitesurfers will never be able to make narr of us and thursday night was yesterday and vik/gislövshammar and whatever was flat

night:side:

Logga in för att svara
#37577 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Pippo I will buy you a beer if I ever run into you.

peace;)

Logga in för att svara
#37583 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: -6

ConfuseD
graphgraph

sverre skrev:

Totalt hopplöst fall.

Go back to the valley!

Nej du hade visst inte nämt Locals i den här tråden, slarv läst av mig.
Och nej jag skulle aldrig berätta om ett ställe som någon berättat om för mig i förtroende, men jag anser inte att jag har rätt att gnälla på folk som skriver om spots (som oftast redan är så kända att alla vet var dom ligger) eller bilder där man kanske kan skymta ett landmärke.

Nej jag skulle säkert inte få en våg, för du har säkert hunnit plocka alla innan jag ens e i närheten ubergrym svennebanansurfare som du verkar va, men det bjuder jag på.

Logga in för att svara
#37591 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

SharkBoy skrev:
I was just talking about the principle of keeping spots secret.

I have never said that anyone HAD to keep a spot secret.

The misunderstanding on here is just mindboggling!

it's either because:
a) people don't read the inlägg at all and just think they get what the other person is saying.
b) language difficulties
c) comprehension difficulties
e) they are of the same mindset as fundamentalists in other things
The fundamentalist part is the funny one to me, trust me, I grew up in Bible belt USA.

If I were to argue about there being a GOD or not in South Carolina, the conversation would look uncannily like it did in the "Surf Vik/Österlen/Gislövshammar torsdagkväll? " thread or the one on surfzone written by a surfer on here called 'Patetiska Vågsurfare'

Let's look at this deeper shall we.

SharkBoy would say something along the lines of...

"I think it's silly to believe in a god in the fundamentalist Christian sense, especially since dinosaur fossils basically prove that the earth is older than 12 000 years."

Could you see the response on 'Godzone' in a post called 'Pathetic Athiests'?

"Those guys over there on that other forum are talking about therre not being a god, what a bunch of SATAN WORSHIPPERS!!!!!"

then sharkboy would write, " well actually I don't worship Satan because I don't believe in any deity "

but the argument sharkboy would get would be.

Vadå hajpojken, folk får tror på gud om dem vill."

Whereby SharkBoy would say:

"Of course they can, where did I argue otherwise?, I was just testing their belief by making a hypothetical assumption. In science if you believe something to be true, you test it to be false and if you can't get it to be false you can ASSUME it's true. So by questioning your belief, I was just giving you the opportunity to strengthen your belief"

Whereby the responses would be:

'Who are you Sharkfag to tell people what they can and can't believe?"
or " I find it funny that SharkBoy works at a bookstore that sells bibles but at the same time is a Satan Worshipper"

Whereby sharkboy would just have to simply give up hope in mankind being a reasonable species.

So you see, many of you svenskar are about as closed minded as many fundamentalists.

Thank you and good night

This message has been brought to you by BOS. BOS, suffering for the lack of humour on internet forums since 2007

woooooooooooords!

Logga in för att svara
#37592 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

ConfuseD skrev:
sverre skrev:

Totalt hopplöst fall.

Go back to the valley!

Nej du hade visst inte nämt Locals i den här tråden, slarv läst av mig.
Och nej jag skulle aldrig berätta om ett ställe som någon berättat om för mig i förtroende, men jag anser inte att jag har rätt att gnälla på folk som skriver om spots (som oftast redan är så kända att alla vet var dom ligger) eller bilder där man kanske kan skymta ett landmärke.

Nej jag skulle säkert inte få en våg, för du har säkert hunnit plocka alla innan jag ens e i närheten ubergrym svennebanansurfare som du verkar va, men det bjuder jag på.

Du bjuder inte på det.
Det är jag som tar!
HA HA HA HA HAHA HA HA HA HA HA HA

Logga in för att svara
#37597 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: -6

ConfuseD
graphgraph

Du e en sånt där typisk sneakare och indroppare eller?? Det e bra,, det visar verkligen på vilken respektfull människa du är.

Logga in för att svara
#37638 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

Järleklint
graphgraph

jeppe skrev:
Det är inte ofta jag faktiskt skriver in nått här på konfen, men faan vad jag skrattade. Narr av oss? Snubbarna har boardisar utanpå våtdräkterna.... Va faan ska det vara bra för? Häftigt? Skulle inte tro det?

Okej ta de lungt! =) ja tycker inte heller dom lyckas göra nån narr av oss men dom försöker, i själva verket låter dom väldigt dumma när dom inte förstår hur tråkigt det är för oss med crowd på våra spots

Logga in för att svara
#37639 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Molin skrev:

it was Hasse from here who started that thread

Logga in för att svara
#37640 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

Järleklint
graphgraph

SharkBoy skrev:
Molin skrev:

I know, so what?

Logga in för att svara
#37642 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Det dar kajtning forstar jag mig inte pa.
Sag nan actionsport kanal med kite varsldcup inslag..
det varju bara 17 ariga hollandera som gjorde 18000 graders mask dingel..

Ne, hellre kor jag kastfall med en overriggad bic electric rock pa landsjon utanfor jonkoping (6'5 UP Race mylar segel med cam, plus anti spinout fena ar obligatoriskt) an att kajta.

Logga in för att svara
#37644 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Molin skrev:
SharkBoy skrev:
Molin skrev:

I know, so what?

just sayin, relax

Logga in för att svara
#37645 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Molin skrev:
SharkBoy skrev:
Molin skrev:

I know, so what?

just sayin, relax

Logga in för att svara
#37653 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 1

Oldschool
graphgraph

Andiss skrev:
Det dar kajtning forstar jag mig inte pa.
Sag nan actionsport kanal med kite varsldcup inslag..
det varju bara 17 ariga hollandera som gjorde 18000 graders mask dingel..

Ne, hellre kor jag kastfall med en overriggad bic electric rock pa landsjon utanfor jonkoping (6'5 UP Race mylar segel med cam, plus anti spinout fena ar obligatoriskt) an att kajta.

var ett par år sen man såg ett UP på vattnet......gäller även bic electric rock. gitt med tidigt 90 tal

Logga in för att svara
#37654 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Nog måste vi ändå erkänna att det handlar rätt mycket om olika kulturer och inte enbart om funktion. Jag surfar, vindsurfar har provat kite (kul!) och har lite svårt både för massa gränsdragningar och för en del localismkultur. Visst är det smart att hålla ställen hemliga, men samtidigt så finns det ju grymt crowded spots med välkomnanade stämning liksom mindre crowded spots med urtöntig agrolocalism.

Det där med shortsen utanför våtdräkten är ju hur kookigt som helst, men vad är det för fel på gay? Mina bögpolare har mer style än gemene kitesurfare.

Fred, kärlek och förståelse!

/JB

Logga in för att svara
#37655 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Kul läsning!

Roligt att se Sverre lika aggro och träffsäker som i sina gamla goda dagar (våren -08).

Tyvärr så verkar de flesta missat poängen med denna tråd. Kitarna gör ju NARR av oss! Va fan håller ni på med??? Det här är ungefär som ett snöbollskrig på mellanstadiet. Vi har byggt up en jävligt schysst borg och de har byggt upp någon halvtafflig vägg som ser ut som den skulle kunna rasa när som helst. Vi har laddat upp med hundratals hårdpackade grusiga snöbollar för att dundra sönder deras vägg och pulverisera deras kroppar. Men vad gör ni? Ni börjar tjafsa och småbråka och kasta snöbollar mot varandra bara för att ni inte kan komma överens om hur de ska staplas.

Här har vi värsta chansen att gräva en djup klyfta mellan kitare och surfare. Vi skulle kunnat armerat oss till tänderna med syrliga inlägg och och förnedrande kommentarer under denna tråkigt våglösa period. Men ni sabbar allt med det gamla utjatade stiltjeämnet outning.

Underhållning är internets skapelse

ps
Kitarna har precis som många vindsurfare shorts utanför våtdräkterna för att inte deras selar ska skava sönder våtdräkterna. Det är inte för lätt för surfare att känna till detta när inte ens hälften av kitarna/vindsurfarna känner till detta. Samma sak gäller för craig i båten, hade han inte haft shortsen på sig hade han skavt dräktens rumpa alldeles luddig
ds

Logga in för att svara
#37659 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Jesper B skrev:
Nog måste vi ändå erkänna att det handlar rätt mycket om olika kulturer och inte enbart om funktion. Jag surfar, vindsurfar har provat kite (kul!) och har lite svårt både för massa gränsdragningar och för en del localismkultur. Visst är det smart att hålla ställen hemliga, men samtidigt så finns det ju grymt crowded spots med välkomnanade stämning liksom mindre crowded spots med urtöntig agrolocalism.

Det där med shortsen utanför våtdräkten är ju hur kookigt som helst, men vad är det för fel på gay? Mina bögpolare har mer style än gemene kitesurfare.

/JB

jag fattar inte varför du tar upp localism, jag har sag typ femtioelva gånger att att behålla en hemlighet och localism är 2 helt olika grejor (se fundamentalist mentalitet)

angående gay, det var bara ett annat ord för kookigt eller lame, inget med homosexuellt att göra. precis som om jag skulle säga att 'I fucked up my knee' hade det inte betyddat att jag har 'knullat upp min knä'

Logga in för att svara
#37660 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

KayP
graphgraph

Till alla som gillar att dela med sig!

Om ni blir medtagna till ett nytt surfställe av någon som inte vill att du sprider det vidare..... Skulle ni ju inte göra det.. eller hur?

Och hans anledning skulle vara att han inte ville att stället skulle crowded varje gång det blåste.... Den biten förstår ni?

Men ni förstår inte att det är lite onödigt att hela tiden mata folk med information om vilka ställen som funkar när och var... (och då menar jag här på internet)

Man träffar alldeles för många människor med ett sånt inlägg!

Jag säger inte "nej jag vill inte berätta för dig om nåt spot" när vi träffas.... men jag gör det här på
internet....

Jag tycker ni kan respektera en majoritet av surfsveriges åsikt!

Logga in för att svara
#37662 .. 16 år, 11 månader sen Stoke: 0

ejja
graphgraph

Frågan är nog om surfforum och de flesta surfares ideal passar så bra ihop!!

Logga in för att svara
#37667 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

SharkBoy skrev:
Jesper B skrev:

/JB

jag fattar inte varför du tar upp localism, jag har sag typ femtioelva gånger att att behålla en hemlighet och localism är 2 helt olika grejor (se fundamentalist mentalitet)

angående gay, det var bara ett annat ord för kookigt eller lame, inget med homosexuellt att göra. precis som om jag skulle säga att 'I fucked up my knee' hade det inte betyddat att jag har 'knullat upp min knä'

"jag fattar inte varför du tar upp localism"

OK, jag ska förklara. Först - jag har inte påstått att du tar upp localism, men jag håller inte med dig om att "det är 2 helt olika grejor. Vill även påpeka att jag håller med dig om det mesta du skriver, inte minst om fundamentalism. Trist när folk inte kan se sina egna perspektiv utan tar dem för sanning och inte vill pröva dessa i rationellt samtal. Åter till sak:

Blir jag inbjuden att surfa någonstans som är mindre känt spot är det rätt självklart att man kollar upp om och hur det är ok att sprida information om stället. Att lägga ut namn mm på internet utan att ha kollat med de som redan känner till stället är dålig etikett. Jag har t ex blivit introducerad till för skåningarna kända spots (av skåning/local) och har aldrig set namnen på dessa här och skulle självklart inte lägga ut dem här. Det vore att inkräkta på det förtroende som min skånekompis givit mig. Jag skulle till och med fråga honom om det var ok att ta med mig en kompis som inte känner till ställena. Nu vet jag i och för sig vad han skulle svara, att om det är vettiga människor är det självklart ok.

Så långt tror jag de flesta är ense. Men så till lite tråkigare aspekter av problematiken:

Jag har en kompis som började surfa och vindsurfa för 2-3 år sedan. Han beskrev otroligt träffande något som jag själv inte tänkt på eller ens lagt märke till förut. Han är ingen kook såtillvida att han gör läxan, kollar upp vad som gäller, beter dig ödmjukt. Men han beskriver stämningen är bland surfarna på första allmänningen Torö. Tyst, sitter alla och kollar in varandra. Några pratar i små grupper men ingen stoke-stämning, snarare stelt och lite prestigefullt. Tyst är det mest träffande ordet. Ingen säger hej till honom. Han nickar lite försiktigt till folk, försöker inleda samtal om var man bör gå i, var man ska sitta och så vidare. Får knappt svar och framför allt inget välkomnande bemötande.

Motsvarande situation bland främst vindsurfare på andra allmänningen Torö. Glad utåtriktad stämning. Alla snackar med alla. Han blir inbjuden och tipsen haglar om hur han bör göra för att få mest skoj och inte vara i vägen för andra. Extremt lättidentifierat stoke, ingen prestige, ingen kaksighet - ingen localism.

Har en annan kompis, fd framgångsrikt snowboardproffs som surfat i tio år och började vindsurfa för 3-4 år sedan. Han har slutat surfa i Sverige på grund av vad han menar är "en pinsam stämning på Torö".

JAG håller inte helt med mina två kompisar som jag reffererar till ovan, men jag fattar vad de menar. JAG upplever ett satans stoke bland Svenska surfare, inte minst på Torö, men jag kan också se att det finns ett problem. En slags mild men ändå småtrist och omotiverad localism.

Hänger den ihop med att outa spots på internet? Kanske, kanske inte. Jag tror det hänger ihop, inte 100% men att det blir ett djävla ståhej här om någon nämner ett känt spot vid namn tror jag har lite samma orsaker som att newbees med koll upplever en tryckt icke-välkomnande stämning på Torö. Eller som när en nybörjuare skrev ett inlägg om ifall en NSP 7'3a var en bra nybörjarbräda och fick till svar att enbart "riktiga" shortboards är ok och allt annat är skit...

OK, jag kom just hem från G-land och där var det precis så superstokat som man kan tänka sig. Inga fåniga Stockholmsfasoner (om det ny har med Stockholm att göra?). Alla bjuder in alla och smilen är sååååå stora att jag känner mig otroligt priviligierad att stöta på och lära känna dessa sköna lirare. Inte minst Peter och hans gäng i nya surfbutiken som lånar ut bräder till 100% newbees för att de ska få surfa färgevågen är extremt skönt. Fördjäkligt att jag inte kunde stanna kvar på det kända spotet som ger fina vågor idag.

Jag orkar inte och ser inte heller behovet av att driva detta längre. Som flera konstaterat ovan är stämningen på vattnet så mycket mer skön än i debatter på nätet. Tycker dock att det är trist att en och annan nybörjare och utlandssurfare kan uppleva stämningen på Torö som tryckt och stel. Där har vi kanske något att jobbas lite på. Kalla det localism eller vad f-n som helst.

/JB

PS: Funktionella förklaringar till att ha shorts utanpå våtdräkten är bull. Jag vindsurfar och att selen skulle skava sönder våtdräkten eller att den skulle skyddas av shorts utanför är helt enkelt inte sant. I kitesurfingens barndom bodde jag tillsammans med då världens då bästa kitesurfare, Lou W... (vad hette han nu i efternamn, anses fortfarande vara en av de mer innovativa soulkitesurfarna). Han och hans polare körde med långbrallor i shortsmaterial (utan våtdräkt) för att inte skada sig på linorna. Tror att det gick lite snett med kite-modet sen...

PS2: Det där med gay som allmänt nedsättande begrepp hajar jag med, vet dock inte om jag gillat det om jag var gay?

Logga in för att svara
#37670 Svar: Kitearna gör narr av oss... 16 år, 11 månader sen Stoke: 1

pippo
graphgraph

SharkBoy skrev:
Pippo I will buy you a beer if I ever run into you.

peace;)

då bjuder jag på andra rundan

Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!