|
#3807 |
Oahu tips 18 år, 5 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Tja,
Åker till Oahu om en vecka och stannar till mitten av januari. Sitter någon inne på någon info något man inte bör missa är jag grymt sugen på att höra. Bryt, ställen, barer, vad som helst. Funderar också på att lämna brädan hemma för ett longboard köp, tänkte mig en beggad runt 10", är såklart inget problem att hitta men vet ni om nåt som är billigast och bäst? Bilhyra? Finns något Rent a wreck uthyrning typ?
Ni fattar, har ni något att dela med er av vore jag grymt tacksam för tips!
|
|
|
|
|
#3808 |
Svar: Oahu tips 18 år, 5 månader sen |
Stoke: 30 |
|
Dye your hair dark, call yourself Kalani and you will have less trouble. I'm sure there are heaps of places to get second hand boards as the costs of taking 'em on the airplane are almost more than what the boards are worth.
|
|
|
|
|
#3809 |
Stoke: 24 |
|
Hej mannen.. Jag var på Oahu för ca 1 år sedan och här kommer lite sakere du borde hitta på:
* Stanna mesta dels av tiden på north shore.
* Dra o bada i Waimea bay och ta dig en tur i nationalparken där.....
* Sitt en eller flera dagar och kolla på när pipe går av!
* Surfa Ehukai beachpark
* Ta några dagar på Waikiki beach, inga barer att rekomendera dock  bara massa US marins överallt..
* Handla på Foodland( Maika'i ), supermarket på north shore fylld med världens bästa surfare.. Som att gå runt i ett hall of fame av surfare varje dag.
* Käka på sunshine burger ( en världskänd drive-in place från 50-talet ) billigt som fan o bara 20 min gåväg från waikiki. Längs med vägen finner du coola butiker med surf, musik, 2nd hand m.m.
* Ta en dagstur till Diamond head beach... Sola o slappa.
* Dra till Haleiwa och käka lite shaved ice!
* Surfa eller snorkla med delfiner i Makaha......
Ha det fett mannen!!! Fan va kul du kommer få det.... Det är en vacker ö!
|
|
|
|
|
#3821 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
Bra tips Swinkan!
Här kommer ett till: avnjut en hawaiisushi med spam istället för firre!
|
|
|
|
|
#3823 |
|
Aloha,
Jag har bott på Oahus North Shore i tre år, två vid Sunset Beach och ett vid Waimea Bay.
Mina favve spots är Chun's Reef, klassiska Alii Beach Park i Haleiwa och Sunset - alla på North Shore. När det pumpar in nordväst swell som det gör i januari och det är monsterstort så får du kolla in Puena Point i Haleiwa som ligger hyfsat skyddat och är surfbart när många andra spots closar. Vid monsterswell wrapar swellet runt och det blir kanonfint på Makaha på Westside och Makapuu på Windward side.
Om du har fler luriga frågor så får du hojta till.
Aloha Nui Loa
Peter
Surfakademin - Sommaren tar aldrig slut
www.surfakademin.se
|
|
|
|
|
#3842 |
Stoke: 1 |
|
Redax skrev:
Bra tips Swinkan!
Här kommer ett till: avnjut en hawaiisushi med spam istället för firre!
mmmmm....en härlig spam masubi
shit du grabben...det finns gott om grejer att göra på den här holmen.
men kan inte komma på så mycket just nu...det blir mest surf.
bräda köper du antagligen billigast på www.craigslist.com klicka dig fram till oahu å sporting goods
men feta longboards är fortfarande dyra. butikerna tar löjliga priser frö beg. brädor.
finns nått rent a wreck aktigt i waikiki, vid spinners (sunkig bar me kareoke), på kuhio. men du måste oftast vara över 25 för å hyra.
ska du hänga i waikiki...vilket jag inte rekomenderar på vintern...så är det vettigt med fet longboard, men ska du surfa norra mycket kanske du borde skaffa en shortboard (men är du longboardare så är du).
gå några sjysta hiker med goa vattenfall som man kan hoppa ifrån
body surfa sandy beach
hoppa spitting cave
när det kommer till surfspot så vet jag ärligt talat inte ens vad jag ska börja.....bara till att sätta sig i bilen å reka northshore...beror ju helt på vad du är ute efter
är det för stort så är det bara till att dra över till west side å reka....visar man respekt så är det lugnt
kör ett varv runt ön
softa
hör va dig när du är här så kan du kanske hänga på å surfa nån gång
/pelle
|
|
|
|
|
#3846 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
Lite mer tips:
- Det finns jävligt coola hemliga vattenfall uppe i bergen över Honolulu också. Fråga en local!
- Om du är som mig och gillar att gå på bio på surftrippar så borde du smyga in på ett biopalats som ligger i närheten av Ala Moana (kommer inte ihåg vad haket heter) och avnjuta en 10 liters Dr Pepper-mugg + ett gäng filmer på raken för priset av en. Bara att smyga in i nästa salong när den första är färdig.
- Vet inte om swinkan nämnde det men snorklingen är grym på ön. Ta med cyklop!
- Tjacka ditt kaffe på ABC och missa inte deras inplastade mackor som är en kulinarisk resa i sig.
- Drick Kava och chilla med locsen på stället brevid Foodland på North Shore.
|
|
|
|
|
#3847 |
|
fredrock
|
Köp en sån där Frank's surf Map-karta över Oahu för några dollar på nån surfshop. listar alla kända bryt med lite kortfattade tips. kan va bra att ha om du vill navgera dig mellan allt de götta.
|
|
|
|
|
#3865 |
Stoke: 25 |
|
Hawaii är himmelriket på jorden.
Vet att inte alla gillar det amerikanska och moderna.
Jag tillhör dem som verkligen gillar waikiki, speciellt kontasterna. Du har ultramodernt och superflådigt vägg i vägg med second-hand butikerna. Att man sen har palmkantade gator och två steg från centrum till en superbra strand och att det alltid är perfekt temperatur, året om. Sen att det doftar som parfym i hela stadskärnan är inte direkt vanligt heller.
En miljon aktiviteter, regnskog, dykning, surfing, helikopterturer etc etc....
Bion vid Ala moana är riktigt bra. rätt bra shopping i närheten också.
Det enda jag inte gillade där var att det fanns en strandpromenad som gick i narheten av stranden där många hotell hade sina resturanger. Det va lite väl mycket folk just där så det knappt gick att komma fram.
Appropå ABC butikerna så kom jag ihåg att dem sa att man aldrig skulle stämma träff vid en av dem... för det fanns 37 stycken.
|
|
|
|
|
#3871 |
|
Tack som fan allihop för alla tips! Hur bra som helst. Lite oroad över Longboardpriser men jag tar nog med mig min Nord fish hur som helst.
Pelle, jag hör gärna av mig när jag kommer dit så kanske jag kan hänga på och surfa nån dag. Har du en mailadress?
Swingkid, det var ditt reportage som stod för en stor del av att jag tog mig kragen och bokade resan.
Tack igen, skicka gärna fler om ni kommer på något!
|
|
|
|
|
#3873 |
Svar: Oahu tips 18 år, 4 månader sen |
ben
|
Bilhyra på Hawaii. Sjekk ut: www.discounthawaiicarrental.com/
Okei, navnet og siden ser ut som en vits, men det funker i alle fall. De tilbyr (nye) biler fra de vanlige selskapane, som AVIS, Budget ++, men til langt lavere priser.
- Espen
|
|
|
|
|
#3874 |
magge
|
kan bara hålla med tidigare poster, och poängtera att du bara måste kolla in pipeline masters. Håll också koll på om Eddie would go-tävlingen på waimea går av. Shorebreaket på waimea när det är monsterswell är grymt. Det dånar som ett par åskväder och du känner hur marken skakar till.
Hanama bay är rätt coolt om man går runt vänstra udden till toilet bowl och hålet i klippan som du dyker ner i. Se bara upp för en ström utanför bukten som tar dig raka vägen till en grann-ö.
|
|
|
|
|
#3880 |
|
Stenk skrev:
Tack som fan allihop för alla tips! Hur bra som helst. Lite oroad över Longboardpriser men jag tar nog med mig min Nord fish hur som helst.
Pelle, jag hör gärna av mig när jag kommer dit så kanske jag kan hänga på och surfa nån dag. Har du en mailadress?
Swingkid, det var ditt reportage som stod för en stor del av att jag tog mig kragen och bokade resan.
Tack igen, skicka gärna fler om ni kommer på något!
|
|
|
|
|
#3882 |
|
|
|
|
|
#3893 |
|
Niklas
|
Aloha!
Befinner mig ocksa pa Oahu just nu. Ser att du fatt manga bra tips om diverse, vad det galler biluthyrning kan jag dock tipsa om den svenska sajten ebilhyra.se. Dom bokar upp dig med den billigaste bilfirman i omradet dar du bor och priset du far ar billigare an om du vander dig direkt till uthyrningsfirman. Testade deras koncept for tva veckor sen nar jag var pa Kauai och det fungerade klockrent!
Ha de fint!
Niklas
|
|
|
|
|
#3901 |
|
pojkar
ett eller flera besök på magoo's pizza uppe vid UH är ett måste
$5 pitchers, trevliga mäniskor, flip flops, boarder shorts kan ju inte vara fel
fasiken va jag saknar det haket
T
|
|
|
|
|
#3902 |
Ola
|
Waikiki burkar vara väldigt crowded tyvärr. Där får man verkligen slåss om vågorna. Då finns det andra mycket bättre ställen på South Shore: Kewalos är riktigt bra. Dock lite väl grunt och hajar. (Kallas för sharks hole..). Vid Diamond Head är det också bra. Ett stort område så där är liten liten risk att det blir crowded. Barbers point är ett tredje ställe jag kan tipsa om, där fick jag ett par riktigt goa åk!
Annars kan jag bara instämma med alla andra. Finns sjukt mycket att göra på ön! Gillar du bio finns det förutom den redan nämda biografen endollars bio med en månads gamla filmer. På dagen är det ännu billigare: $0,5.. 
|
|
|
|
|
#3903 |
Ola
|
Vill du ha lite försmak av vad Oahu bjuder på så börja prenumerera på en gratis podcast på iTunes. Sök på "Hawaii Surf Session Report" under podcast så hittar du den. Inte den proffsigaste produktionen men det är grymt kul att se dagsaktuell film från ställen man varit på. Kommer ett nytt avsnitt 1-2 gånger / vecka.
|
|
|
|
|
#3947 |
|
perkele skrev:
pojkar
ett eller flera besök på magoo's pizza uppe vid UH är ett måste
$5 pitchers, trevliga mäniskor, flip flops, boarder shorts kan ju inte vara fel
fasiken va jag saknar det haket
T
haha
kom över en sväng timo så drar vi till magoo's å hinkar pitchers efter surfet som på den gamla goda tiden  ta med dig gurra så kan vi ha ett riktigt fylle kalas:woohoo:
|
|
|
|
|
#4014 |
|
|
|
|