Facebook data

1
Blanda sanding resin???????
#38493 Blanda sanding resin??????? 16 år, 9 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Hej alla andra glada hemmafixare!

Jag fick tag i lite go laminating resin, vaxlösning och härdare igår. Tidigare har jag bara jobbat med sån resin man får i ding-fix kit. Det framgår aldrig riktigt om det är sanding resin, men jag förmodar att det är det... Har jag rätt?

Iaf om det är det måste den ju vara blandad med vax på fabriken eller något.

Snubben jag köpte resinet av är vindsurfingshaper i Varberg och har koll på sina grejjer med den profsigaste setup på verkstad jag sett iaf sa att man inte kunde blanda ihop en batch sanding resin hur som helst och låta det stå utan att vaxen då skulle flyta till ytan eller vad det var... Nån som har koll på om detta stämmer?
Det skulle vara smidigt att blanda till det så jag har dels en flaska i "akutväskan" och dels slippa göra det så många gånger.

Nån som har koll på hur man bäst blandar till sanding resin? Proportioner? Andra trix?

Logga in för att svara
#38494 Svar: Blanda sanding resin??????? 16 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

5% vaxlösning beror iofs på vaxlösnings vaxhalt men brukar ligga runt 5%.

Logga in för att svara
#38496 Svar: Blanda sanding resin??????? 16 år, 9 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

men kan jag blanda till det i förväg eller måste jag blanda på nytt inför varje gång jag skall göra nåt?

Logga in för att svara
#38506 Svar: Blanda sanding resin??????? 16 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Egentligen skall det nog blandas till innan varje gång, men jag har haft burkar stående rätt länge utan problem. Kolla så du har en rejält tät burk. Vaxlösning är ju styren och vax, styrenet kan säkert dunsta om det står otätt. RÖR eller skaka om innan användning dock.
Kom ihåg att testa en liten skvätt ifall plasten blivit gammal och börjar se stel grumlig eller suspekt ut. Polyester har bästföre datum, håller inte alltför länge.

Logga in för att svara
#38520 Svar: Blanda sanding resin??????? 16 år, 9 månader sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Graaahhhh!

Fan vad jag klantade till det

Första dosen laminating resin ville aldrig härda. Så jag slet av den och torkade av och tänkte nu kör jag igen med trippel sats härdare. Men det ville knappt härda ändå. Så sandingmixen får vänta till imorgon....

Dessutom måste jag ha kliat mej i skrevet med en näve kladdig med både MEK och glasfiber för det kliar och svider som fan....

Hoppas jag får in känslan för denna resin och härdare annars kan jag lika gärna lägga ner...

grrr:S

Logga in för att svara
#38521 Svar: Blanda sanding resin??????? 16 år, 9 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Ta det väldigt försiktigt med härdaren MEKP, den är tydligen väldigt farlig att få på huden och bör dessutom förvaras väl skyddat då den är extremt lättantändlig.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!