|
#38876 |
Hur läge håller din vinterdräkt? 16 år, 9 månader sen |
Stoke: 10 |
Qanik
|
Hej, Jag har en exel 5,4,3 som jag köpte Påsken 06 och har varit mycke nöjd med och använt rätt frekvent i svenska förhållanden från höst och 0 gradig vinter. Mitt problem är att den redan börjar bli sliten och läcker mer vatten så den inte håller värmen på samma sätt.
Min fundering är : Är de vanligt att våtdräkten bara håller 2,5 år, är de skillnad mellan märken? Vad har ni för erfarenheter?
Peace!
/Qanik
|
|
|
|
|
#38880 |
Svar: Hur läge håller din vinterdräkt? 16 år, 9 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Jag har haft min quik cell 6.5 sen hösten 05 och den är fortfarande i gott skick. Tycker dock att en vinterdräckt ska åtminståne hålla i 3 år/ säsonger september till januari-februari och några sessions i april-maj.
|
|
|
|
|
#38882 |
Qanik
|
Men mannen du har ju varit i Australien en vinter också!
|
|
|
|
|
#38883 |
|
tjena!
provade just ringa dej men det går inte att komma fram...
Tjejen funderar just på att köpa en infinity 5,3...så det var ju bra att veta detta..hon väljer mellan en oneill psycho2 5,3 och en xcel...oneill har ju dubbelsvetsad söm yberalles så vete fan vad som är bättre...den kostar ju förståss mer..
Jaja snackade med martin just om hans dräkt, och han menar att detr släpper i "tejparna "på insidan som ska täcka sömmen, vet inte om det gör det på din dräkt?
Ses på en våg, snart kommer stormarna..
|
|
|
|
|
#38898 |
Stoke: 1 |
|
Min erfarenhet är att en dräkt inte håller så mycket längre än två år. Sömmar spricker och materialet tunnas ut.
Jag vill dock slå ett slag för Hyperflexs AMP dräkter, där min efter en säsong fortfarande känns väldigt fräsch. Har dock bara använt 4/3.
|
|
|
|
|
#38900 |
Qanik
|
Tjena!
Jag är i Oslo, och som de ser ut just nu kommer jag nog bo här ett tag framöver. Så de blir inte så mycke chill i klubbstugan för mej
Jo de låter som ungefär samma problem, sömmarna och tejp släpper inte men de blir småsprickor på tvären. Sen har jag ju ett antal riktiga revor och hål som blivit pga yttre påverkan som är lagade med varierande framgång.
Jag har som sagt varigt riktigt nöjd men min exel. 5,4,3n håller riktigt längre på hösten, och har man bra skor och handskar och lite vilja klarar man man hela vintern. Jag tror den dräkt med mest "luddfoder" (de oranga som gör att mindre vatten ligger mot huden) är varmast. Psychon har ju gott rykte, men när jag köpte min dräkt hade jag fördelen att kunna prova flera olika, och jag tyckte inte den satt så bra på min kropp.
Är lite intresserad av exels 5,4,3 som de kallar drylock, vet inte exakt vad som skiljer, men är den riktigt tät borde de vara en kungdräkt. Kanske nått Backdoor Göran kan svara på.
Kommer nog behöva köpa en ny själv snart. lite därför jag vill kolla om de är nån kvalitetsskillnad.
Hoppas ni får en bra höst där hemma.
|
|
|
|
|
#38919 |
Stoke: 15 |
|
Hur länge dräkten håller beror väl mycket på hur man tar av sig den (t ex står på grus och sten och sliter trampar, inte så bra), underhåller den och om du kissar i den eller inte. Sen självklart, hur många sessions man har i den. Jag har haft min Xcel Inifiniti 6/5/4 sen okt '05 och den funkade i vintras utan större problem. Dock har den nog gjort sitt nu.
Tejpen på insidan har släppt på några ställen, men det betyder inte att det läcker vatten för den sakens skull. Några av revorna på tejpen på insidan har att göra med att jag tagit av och på den med klocka några ggr.
Investerar nog i en ny West 6mm Lotus till hösten och behåller Xcel:en som en backup, skönt att kunna ha två dräkter på vintern om man vill köra 2 pass (eller mer). Drylocken skall vara sjukt varm och fin, fast tycker West har mer smidighet i sitt "petroleum-fria" neopren.
|
|
|
|
|
#38921 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Quik håller hur länge som helst har i princip nästan aldrig haft en läcka på mina quikdräkter trots flera vintrar. Absolut varmaste dräkten dessutom.
Xcel läcker lite här och där efter ett tag och det är dessutom väldigt svårt att hitta läckorna och täta dom. Skön dräkt i övrigt. Huvan är lite för kort i nacken för mig.
West verkar intressant..men hur funkar det med petroleumfritt gummi? Har läst nånstans att gummit tas fram ur kalksten? Hur fxn funkar det? Nån som vet nåt om det. Går det inte åt en massa energi (läs fossila bränslen) vid framställningen?
Hur mycket petroleum går det åt till att göra EN dräkt förresten? Hur många liter sörplar en bil i sig på en surftrip? Tre dräkter?
Jag skulle förresten vilja veta mer om hur det funkar med torrdräkt? Var det inte nån på forumet som skulle testa en?
|
|
|
|
|
#38929 |
|
Yes! Australien är goo grejjer det. Alltså bör den hålla denna höst också enligt mina mått. Allt efter det blir väl en bonus. Men köper man en dräckt som är specifikt gjord för surfing och den kostar mer än 3 papp tycker jag iallafall att den ska hålla minst i tre år. Detta gäller då för sömmar och elastisiteten, inte slitage från sten, sand och annat dylikt man kan ramla på.
|
|
|
|
|
#38985 |
Stoke: 68 |
|
Qanik skrev:
Tjena!
Jag är i Oslo, och som de ser ut just nu kommer jag nog bo här ett tag framöver. Så de blir inte så mycke chill i klubbstugan för mej 
Jo de låter som ungefär samma problem, sömmarna och tejp släpper inte men de blir småsprickor på tvären. Sen har jag ju ett antal riktiga revor och hål som blivit pga yttre påverkan som är lagade med varierande framgång.
Jag har som sagt varigt riktigt nöjd men min exel. 5,4,3n håller riktigt längre på hösten, och har man bra skor och handskar och lite vilja klarar man man hela vintern. Jag tror den dräkt med mest "luddfoder" (de oranga som gör att mindre vatten ligger mot huden) är varmast. Psychon har ju gott rykte, men när jag köpte min dräkt hade jag fördelen att kunna prova flera olika, och jag tyckte inte den satt så bra på min kropp.
Är lite intresserad av exels 5,4,3 som de kallar drylock, vet inte exakt vad som skiljer, men är den riktigt tät borde de vara en kungdräkt. Kanske nått Backdoor Göran kan svara på.
Kommer nog behöva köpa en ny själv snart. lite därför jag vill kolla om de är nån kvalitetsskillnad.
Hoppas ni får en bra höst där hemma.
|
|
|
|
|
#38986 |
Stoke: 68 |
|
Tja qanik,,
kolla backdoor.se..göran ha 654 excel på rea nu i din storlek!!!!
Peace mannen..da rat;)
|
|
|
|
|
#39001 |
Qanik
|
Tack RATMAN, var ju faktiskt riktigt bra pris, fast de borde jag ju inte skriva här för då köper väll nån alla. är lite sugen på att undersöka lite mer innan jag bestämmer mej, är ingen kris än. Och drylocken är den som lockar mest. Ingen som vet mer exakt vad de är som skiljer, är de bra en tät dragkedja eller?
Såg att de har rätt ok pris på magicseaweed. nån som har handlat därifrån? Man borde ju slippa strul med tull och sånt eftersom de är inom EU. Borde de inte finnas fler billiga europeiska siter?
Håller just på att flytta till Oslo, (skrev kontrakt med arbetsgivaren idag) så nu lär man ju måsta beställa från utlandet, annars blir de ju svindyrt.
Peace out!
|
|
|
|
|
#39240 |
|
Kalkstensbrytning är inte helt sexig, pest eller kolera?!

|
|
|
|
|
#39595 |
Qanik
|
Nån som har erfarenhet av att beställa från England? Har köpt delar till cykeln där ifrån, å de har funkat fint. hittade en sida som sammanställer priser, funkar rätt bra att hitta nätshoppar med. www.twenga.co.uk/dir-Sports,Water-sports . Men de borde ju finnas bra shoppar i billigare länder än England inom eu. Ingen som vet några eller har erfarenhet?
Skulle gärna höra mer om kvaliteten på era vinterdräkter. Finns de nån som håller bättre eller är de same same på alla märken. Eller om nån vet vad som skiljer Excel-drylock och den vanliga infinity 5,4,3an.
|
|
|
|
|
#39601 |
Stoke: 33 |
|
Mina vinterdrakter har hallit max 2 vintersasonger.
Riplcurl elaston 6mm var av den samsta kvaliteten.
Oneill 6mm Psyco - sommarna holl men drakten blev snorkall efter ett tag.
NU har jag 2 en 5mm Excel och en 6mm C-Skin - huvan ar nog inte bra for svenska temperaturer.
Kissa inte i drakten for du pajar sommarna.
Det finns en bra torrdrakt fran kanada ocksa som skall vara skit varm och som du inte kan kissa i.
www.oceanrodeo.com/
|
|
|
|
|
#39602 |
|
Ett inlagg till for mina stats! 
|
|
|
|
|
#39608 |
|
Qanik skrev:
Nån som har erfarenhet av att beställa från England?
Skulle gärna höra mer om kvaliteten på era vinterdräkter. Finns de nån som håller bättre eller är de same same på alla märken. Eller om nån vet vad som skiljer Excel-drylock och den vanliga infinity 5,4,3an.
freakfish.co.uk är bra, osäker på Adam där har några 6mm dock.
Drylock från Xcel finns som tjockast som 5/4/3 och den vann SIMA 2008 som "Wetsuit of year" samma som Infiniti gjorde för några år sen. Inte aning om vad som skiljer den mot den vanliga Infinitin dock.
Som sagt, jag lägger nog min Xcel på hyllan eller som backup och skaffar en West till vintern, väldigt nöjd med min 4/3:a från dem. Känns som ny och ser nu ut efter +10 sessions och inget nackskav. Dock är väl chest-zip kanske inte för de med absolut bredast axlar.
|
|
|
|
|
#39610 |
|
Brukar bara fa rash nar jag kor drkater som jag super sallan anvander t.ex. min 2 mm ripcurl shorty.
Annars ar aven BodyGlove helt ok.
|
|
|
|
|
#39645 |
Qanik
|
Har en gammal 3,2 west som jag köpte i Australien typ 02. Den har tyvärr inte imponerat mej speciellt. Trotts att de var deras dyrare dräkt så hade den vissa detaljer som inte var genomtänkta, som tex tätning i hals vid dragkedjans slut vilket gör att den läckte vatten som ett såll. Blev tvungen att modda den själv för att få de bättre. Min kompis köpte en liknande dräkt av dom samtidigt som hade bättre lösningar på de hela. De var dock sydda i olika länder, Kina resp Taiwan om jag kommer ihåg rätt.
Själv kissar jag aldrig i dräkten, har försökt när de varit kris, men jag har nån psykologisk spärr som gör att de är helt omöjligt. Får helt sonica paddla in och strippa på stranden i snålblåst och minusgrader. Vem vet jag har väll nåt trauma från barndomen
Flyttar till Oslo nu, och har min Infiniti 5,4,3 varit varm nog här uppe i Umeå så lär de ju räcka med en sån där nere också. Fast de hade ju varit gött om de höll lite längre.
Tittade lite på min dräkt igår, och neoprenet i baken presis där man sitter är ihoptryckt. Samt att som jag skrev förr en hel del småsprickor mm. Pluss några större grejer som jag själv är ansvarig för.
Ja den där torrdräkten som de snackades om förra året hade jag gärna hört en resention om. Verkade ju jävligt intressant.
Just keep it comming...
|
|
|
|
|
#39646 |
Qanik
|
Har en gammal 3,2 west som jag köpte i Australien typ 02. Den har tyvärr inte imponerat mej speciellt. Trotts att de var deras dyrare dräkt så hade den vissa detaljer som inte var genomtänkta, som tex tätning i hals vid dragkedjans slut vilket gör att den läckte vatten som ett såll. Blev tvungen att modda den själv för att få de bättre. Min kompis köpte en liknande dräkt av dom samtidigt som hade bättre lösningar på de hela. De var dock sydda i olika länder, Kina resp Taiwan om jag kommer ihåg rätt.
Själv kissar jag aldrig i dräkten, har försökt när de varit kris, men jag har nån psykologisk spärr som gör att de är helt omöjligt. Får helt sonica paddla in och strippa på stranden i snålblåst och minusgrader. Vem vet jag har väll nåt trauma från barndomen
Flyttar till Oslo nu, och har min Infiniti 5,4,3 varit varm nog här uppe i Umeå så lär de ju räcka med en sån där nere också. Fast de hade ju varit gött om de höll lite längre.
Tittade lite på min dräkt igår, och neoprenet i baken presis där man sitter är ihoptryckt. Samt att som jag skrev förr en hel del småsprickor mm. Pluss några större grejer som jag själv är ansvarig för.
Ja den där torrdräkten som de snackades om förra året hade jag gärna hört en resention om. Verkade ju jävligt intressant.
Just keep it comming...
|
|
|
|
|