|
#4023 |
Brev till SSA's Medlemmar 18 år, 4 månader sen |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
Här diskuteras nyheten: Brev till SSA's Medlemmar
Antar att det kommer bli vilda diskussioner i detta ämne inför mötet på torsdag.
Jag kan börja med ett faktafel i texten: "Det är inte acceptabelt att SM 2006 enbart utlystes på Nords hemsida!"
Tävlingen utlystes även på Surfsverige som lanserades samma dag. Vi hade stor nyhetsbevakning från denna tävling.
|
|
|
|
|
#4026 |
Svar: Brev till SSA's Medlemmar 18 år, 4 månader sen |
Stoke: 28 |
|
Ser i Chatten att BD Göran inte håller med att bli betäcknad som NORD Återförsäljare - annars tycker jag texten verker vara sakligt och ett steg i rätt rikning för SSA. Tyvärr är så är jag på utbildning och jobbar den kvällen den sjunde men tycker just detta faktum är en sak SSA kunde beror också. Webcasta mötet Adam!! Men inte bara till dina kompisar (skojar bara). Jag väntar med att återansluta mig till SSA när jag ser att pengarna hamnar på rätt ställe och att föreningen fungerar överhuvudtaget.
/Gaxxter
från Sverigies Surfinghuvudstad: Östhammar
|
|
|
|
|
#4027 |
Stoke: 6 |
Kman
|
det där brevet var verkligen ord o inga visor. BOX!!!!!
|
|
|
|
|
#4031 |
Stoke: 33 |
|
Fan va ratt, klar och kortfattad kritik.
Grabbar, ni har mitt stod! Sta pa er pa torsdag for det blir val kaos o skrik som vanligt.
Resten av surfsverige kan ju visa vad de tycker med sin planbok..
|
|
|
|
|
#4032 |
|
Adam Forlsund
|
Fyfan! Va trist! Här lägger man ned en massa tid och hjälper till utan att kräva nåtgot tillbaks så får man detta på sig.
Cagge borde fan gå och lägga sig
|
|
|
|
|
#4033 |
Stoke: 1 |
nirre
|
Jag blir ledsen när jag läser det här. Än en gång blir vi i NORD presenterade som "de onda" som ligger bakom allt som är dåligt med SSA. Varför måste det vara så? Jag förstår att alla vill hitta en syndabock men det är inte vi!
Angående eventen som vi har arrangerat tillsamans med SSA. Det stämmer att vi ligger bakom filmkvällarna tillsammans med SSA. Vi skulle haft dem även utan SSA men eftersom halva styrelsen hoppat av och alla är förståligt upptagna så ville vi hjälpa till och därför gjorde vi de tillsammans. Det var förövrigt heller inte bara NORD som stått med på flyern utan även TACKY..SE. Är det så hemst att vi hjälper till att göra saker?
Som jag sagt tidigare så vill vi i NORD hjälpa SSA, i vilken form SSA än ser ut. Men vi har tyvärr insett att det är väldigt svårt att göra det utan att vi får massa kritik från alla håll. Därför bestämde vi oss för att inte involvera SSA i vår senaste filmkväll och gjorde den helt under NORD. Det var lika trevligt som alltid och inga blev sura...ännu...
Vi har heller inte fått så mycket som en dunk i ryggen för att vi hjälpte till att arrangera och städa upp efter SM. Även där var det folk som blev arga.
Vi har även fått kritik för att Adam åkte ner som teamcaptain. Vilka andra skulle betala hela resan själv enbart för att hjälpa till? och knappt få en surfdag för besväret? I brevet undrade dem vilka som blev tillfrågade? Alla som ville fick så klart vara med men det är som sagt inte direkt stor kunkorens till en sån platts! För er som kollade in bloggen på nordsidan märkte ni säkert att det inte fanns med en enda nordlogga på några av bilderna! Inte ens John hade en NORD-Tshirt på sig!
Så om man kollar på vad NORD har fått ut av att försöka hjäpa till så är det inte specielt imponerande. Om något har vi enbart fått en hög negativ pr och arga medlemmar!
Så snälla, försök att se på situationen från ett annat perspektiv än de som skrivit brevet! Vi vill inte förstöra, bara hjälpa til!!
Tack
|
|
|
|
|
#4034 |
Stoke: 4 |
Ants
|
Redax skrev:
Här diskuteras nyheten: Brev till SSA's Medlemmar
Jag kan börja med ett faktafel i texten: "Det är inte acceptabelt att SM 2006 enbart utlystes på Nords hemsida!"
Tävlingen utlystes även på Surfsverige som lanserades samma dag. Vi hade stor nyhetsbevakning från denna tävling.
Jag utlyste den också per SMS till de medlemmar som lämnat mobilnummer till SSA för det. Jag la upp det på Tacky.se också, men viktigt att poängtera att det inte utlystes på SSA web-sida.
|
|
|
|
|
#4035 |
Ants
|
nirre skrev:
Jag blir ledsen när jag läser det här. Än en gång blir vi i NORD presenterade som "de onda" som ligger bakom allt som är dåligt med SSA. Varför måste det vara så? Jag förstår att alla vill hitta en syndabock men det är inte vi!
Jag skriver under på 90% av brevet och det räcker för att fälla Klang och Jesper. Till Nord vill jag säga att jag inte är motståndare till Nord, utan till de personer som inte skött sitt uppdrag korrekt, dvs Jesper, Klang och de andra som gått i deras Jesper och Klangs ärenden. Inget med Nord som företag att göra alltså.
|
|
|
|
|
#4036 |
nirre
|
|
|
|
|
#4037 |
|
Andiss
|
Kan SSA visa nedtecknade styrelse beslut pa detta samarbete? Slang upp dem som pdf vetja
(jag skiter i med vem ssa samarbetar, men en forening skall fungera enligt dess stadgar.)
Nirre, ar det sant ni har en deal med pukas fabriken?
|
|
|
|
|
#4038 |
|
Adam Forslund
|
Glömmer inte folk vilket bra år det varit? Grymt SM - antagligen det bästa någonsin eftersom hela sverige kom! Ett VM-lag där inte hela laget var uttaget av "det gamla gardet" och deras polare. För första gången var HELA SVERIGE representerat - knappast Cagge´s och Binges förtjänst! Glöm inte det! Samtidigt satt Binge och Cagge hemma och undrade hur FAN kunde de glömma ta ut oss - vi har ju regerat i flera årtionden - vad hände? Demokrati hände!!!
Jag gillar speciellt att de klagar på uttagningar m.m med tanke på att de aldrig behövt konkurrera förut. De har ju valt sig själva - hade det funnits samma överblick av surfsverige idag som förr hade vi alla insett vilka som förtjänar att hängas ut och få kritik.
Fundera och tänk om: Kom ihåg hur det såg ut - skrattretande! Med Cagge handlar alla diskussioner om landslag - varför????? Så genomskinligt - inse - du platsar inte längre!!!! Själv har jag aldrig platsat men jag har hjälpt till ändå.
Freddie - Skåne
Göran - GBG
Staffan - Nynäs
Tim - sthlm
John - sthlm
Hade inte denna lineup varit bättre för VM? Jo tjena!!! Snälla kan vi inte bara göra som vanligt!!!!
Lee
Binge
Henio
Cagge
Andiss
Känns den igen? Såhär hade det sett ut om inte nord gått in och spridit lite one-love! Glöm inte det - snälla!
|
|
|
|
|
#4039 |
nirre
|
Jara, numera shapas NORD-brädorna på Pukasfabriken. Vi väntar ivrigt på den första leveransen!
Vet inte om det finns ett nedtecknat styelsebeslut om ett sammarbete, men faktum kvarstår att det inte skulle bli något SM eller några filmkvällar om inte vi hjälpte till. Det känns som om det är viktigast. Men jag kan ha fel. Men det kommer nog inte bli så mycket mer välgörenhetsarbete från vår sida.
|
|
|
|
|
#4040 |
Stoke: 10 |
|
Ojj det finns så mycket att påpeka i denna text att det är löjligt!
Henio kom bra placerad i SM, men vad gjorde han för att komma med till USA? Kan nästan till 100 % lova att han inte hörde av sig till styrelsen och frågade om han hade sjans att få följa med. Och andra sidan, checka vilket grymt lag som åkte! Freddie som vi alla vet, Tim som verkligen imponerar mer och mer för var dag som går, John som vann SM 2005 och som inte kunde ställa upp 2006, Staffan som bor där nere och som rippar vad jag förstått det som. Jag menar, det var en tung lineup från oss svenskar tycker jag och där skulle inte Henio plattsa enligt mig. I alla fall inte vad jag sätt.... (Har inget emot Henio utan bara hur detta togs upp)
Nord som sagt. Inte FAN fanns det några frivilliga att sitta å frysa röven av sig i ösregnet som dödade alla som var ute på sm. Men de gjorde det för att de visste att alla skulle vara sura hursomhelst. Adam tillexempel. Han styrde hela tävlingen på sm utan en krona (då han tom var sjuk och egentligen borde ha legat hemma och blivit ompysslad), åkte till USA och styrde allt där UTAN en krona eller surf för den delen.
jag vet att SSA inte har funkat bra under denna mandatperiod men man kan heller inte enbart skylla på jesper och klangen. Jag menar, om Lee och kassören hade andra åsikter om saker så kan man väll för fan inte uppträda som en 3 åring och bara hoppa av? Ta upp det till diskussion som en man så att saker och ting ändras till det bra, förhoppningsvis. Håller man käften och slinker iväg som en räv så är det klart att det inte händer något?
Jag är för ett generationsbyte i surfsverige! Den här texten tycker jag tyvärr säger ganska mycket...
|
|
|
|
|
#4041 |
|
Adam Forslund
|
Nirre! Räkna inte med att Binge och Cagge ser till resultaten SSA faktiskt uppnått! Speciellt inte när "nordmedarbetare" står för en stor del av framgången.
|
|
|
|
|
#4042 |
Ants
|
SKIT I LANDSLAGET!!!
Eller mer fokusera först på att skapa en fungerande föreningsverksamhet och få även företag att arrangera tävlingar sanktionerade under SSA. Då blir det konkurrens mellan föreningar och företag och bättre tävlingar. SSA ska inte arrangera mer tycker jag.
Sen så kan vi snacka landslag hit och dit. Jag är säker på att 90% av alla medlemmar inte vill betala för landslaget, utan hellre för att verksamheten fungerar i Sverige. Om vi ändrar fokus så kommer vi få fler medlemmar, fler sponsorer, fler föreningar anslutna.
Medlemsavgift i SSA som (förening) kostar idag 100 kr. För det så får man en sticker, medlemskort och rösträtt. Jag uppskattar den kostnaden till max 20 kr. Föreslår att föreningsanslutna medlemmar betalar via sin förening mellan 30 och ner till 20 kr per medlem till SSA. = Om pengarna inte räcker till landslaget då ska vi inte ha landslag förrän vi har råd med det. Fler medlemmar är nyckel till ekonomi.
SSA ska vara förbund och inte förening!
|
|
|
|
|
#4043 |
|
Adam Forslund
|
Helt rätt Ants!
Förr gick alla pengar till landslaget så att Binge, Cagge, Lee, Andiss och boysen skulle kunna åka billigare - dagens sanning!
Under närvarande styrelse har endast medlemsavgifter betalats - resten har killarna själva stått för! Nu är kassan fylld och vips så dyker de gamla lirarna upp och är intresserade igen - ooops - vilket sammanträffande! De vill bara åt stålarna och gratisresorna - som vanligt! Dukat bord!!!!!!
Att hävda att redovisningen missköts innan årsmötet ens genomförts är ju skandalöst. Det är ju som att klaga på jultomten i november för att man kanske får dåliga julklppar!
Samtidigt vet de bakom brevet att sidan inte funkar för att Lee inte uppdaterar den! Just det! HAn hoppade ju av vid första lilla problem - och det problemet var att Ants var sur för att han inte blev kallad och klagade mycket på Lee. Lee fel alltså! Nu har Peter och Jesper ärvt den konflikten - skumt att man nu kritiserar spillrorna Lee lämnade bakom sig efter sitt svaga styrelseförsök och låter SSA ta smällen!
|
|
|
|
|
#4045 |
|
Tycker verkligen att 100 kr är lagom eftersom man gratis får ställa upp i tex SM, får lite förmåner på exempelvis ölen på filmkvällar(säger inte att man ska lägga ner tiden på ölen men just själva grejjen).
Sen tycker jag att man ska lägga ner pengarna delvis på ett landslag eftersom SSA endå är SSA. Utan ett landslag så vore väll det mesta obetydelsefullt? Eller?
|
|
|
|
|
#4046 |
Stoke: 0 |
Yann
|
Porra, det där med billiga öl låter ju toppen. Tar du med några avslagna till Götet nästa gång?
|
|
|
|
|
#4047 |
|
Jag ser NORD som en duktig och posativ inslag i surfsverige och att de har i brist på andra som vill ta tag i grejor genomfört och deltagit i flera events med antagligen många åbetalde ARBETStimmar som tack. Allt det andra har jag inte en aaaaaaaaning om .........
|
|
|
|
|
#4048 |
Stoke: 7 |
Wrane
|
Vadå, att vi skulle ha fått pengar av SSA för att kunna åka på EM?
Inte EM -89, -91, -93, -95 när jag var med.
Sen var ju uttagningarna till landslaget en annan grej på den tiden de som hade råd åkte...
Vi var ju inte så många som surfade i landet då.
/Marcus Wärme
|
|
|
|
|
#4049 |
Ants
|
porra skrev:
Tycker verkligen att 100 kr är lagom eftersom man gratis får ställa upp i tex SM, får lite förmåner på exempelvis ölen på filmkvällar(säger inte att man ska lägga ner tiden på ölen men just själva grejjen).
Sen tycker jag att man ska lägga ner pengarna delvis på ett landslag eftersom SSA endå är SSA. Utan ett landslag så vore väll det mesta obetydelsefullt? Eller?
Porra! 100 kr är rimligt. Men om någon startar en förening och vill ansluta sin medlem till SSA, så kommer det då kosta säg 200 kr då SSA ska ha 100 kr och föreningen gör SSA'a jobb. Alla andra förbundet har ett annat pris för medlemmar via föreningar och få förbund har medlemmar direkt. Det lär vi få dras med ett tag till, men vi bör redan imorgon öppna upp (enligt årsmötesbeslut redan 2004!) för föreningsanslutna medlemmar. Jag har 12 st från Sthlm Sub Surfers som ska vara medlemmar i SSA. Detta vägrar JEsper och Klang ta tag i då de hållit mig och Cagge utanför styrelsen.
ALLA BESLUT TAGNA SEDAN ÅRSMÖTE 2006 KRÄVER JAG SKA OGILTIGFÖRKLARAS!
|
|
|
|
|
#4050 |
|
Gazzer! Det är för att du är en god själ med huvudet på skaft - för det mesta! Tyvärr dömer inte alla surfare folk efter vad de presterar utan siktar in sig på vad de inte presterat. Det beror ofta på bristande självkänsla över att de själva inte presterat något alls!
|
|
|
|
|
#4051 |
Ants
|
Wrane skrev:
Vadå, att vi skulle ha fått pengar av SSA för att kunna åka på EM?
Inte EM -89, -91, -93, -95 när jag var med.
Sen var ju uttagningarna till landslaget en annan grej på den tiden de som hade råd åkte...
Vi var ju inte så många som surfade i landet då.
/Marcus Wärme
Ja så är det, men jag pratar om varför SSA ska lägga en massa pengar på de anslutningsavgifter som finns för de internationella förbund och tävlngar som finns. Hört siffror på fler tusen kronor och jag undrar vad det hjälper scenen i Sverige? Var är alla tävlingar i Sverige? Jag är inte emot landslagssatsningar, men jag är emot det om den inhemska scenen inte sköts. Som medlem vill jag inte betala för landslaget när jag inte får något själv i Sverige.
|
|
|
|
|
#4056 |
|
Fråga: Ska inte jag ta och dra tillbaks SSA-anmälan till Masters VM som jag fixat dispens på så att surgubbarna får stanna hemma? Varför ansträngde jag mig överhuvudtaget!!!!
Svar: Nej! För då sjunker jag til deras nivå - sjukt lockande dock efter dessa påhopp!
Tänk att de aldrig var kritiska till exakt samma metoder, tom ännu osynligare (uttagningar m.m) när de själva var aktiva. Var det någon som hörde en shout-out i klass med den inför 2006 inför tex VM 2004? Då passade det visst att vara polare med Peter och att det var knäpptyst i etern! Snacka om att vända kappan efter vinden!
Wrane! Idag är det fortfarande bara de som har råd som kan åka antar jag. Dock har man haft större chans idag som begåvad yngre surfare att komma med när man inte heter Cagge å Binge eller tillhör deras stall. Det sista SSA ska göra är att ta hand om det problemet - först måste allt annat vara utrett and taken care of!
Att brevförfattarna dessutom klagar på den uteblivna surftouren är väl snarare att kritisera svenska surfares engegemang. Jag vet ju att de åtminstone har försökt nå ut! Räcker inte det! Skulle inte de själva kunna engegera sig i att få hemsidan uppdaterad, motivera någon att fixa tävling istället för att klaga! Lära er lite HTML eller vad det nu är fö någe.
|
|
|
|
|
#4057 |
|
Adam Forslund
|
Vill passa på att be Lee om ursäkt för att jag inkluderade honom i min tråd när han inta alls var med i nämnda lag - ibland går det lite fort!
|
|
|
|
|
#4058 |
|
Andiss
|
Jag tycker vi skall backa tillbaka till 2003 bara sa vi far lite perspketiv.
Sedna slutet av nittio talet till 2002 skickades inga lag till internationella event. Efter fatt hybris runt 2003. Tog jag kontakt med klangen och fick hans valsignlese att dra igan en landlags kampanj. Typ slangde upp ett forum inlagg for att fa in folk som kunde stalla upp I ett landslag och delbetala medlems avgift. Petter borde kunna rota dfram den fran kallsupens storhetstid.
Sen gick man o paja ankeln.. men dar 2003 sa var forsta ansatsen till nagot nytt och nord var med pa noterna redan da. Bade I positive o negative bemarkelse.
Vad jag tror ar viktigt har ar att en langsiktig satsning sker och en klar guidelinje satts sa att tjafs om vem som plastar eller inte I landslaget kan undvikas. Sa att kompis gangen undviks.
Freddie ar ju garanterad, men resten av plasterna skall interna eller internationella tavlingsresultat generera. Och team captain bor vara en langsikitg position.
|
|
|
|
|
#4060 |
|
Adam Forslund
|
Tror det är just landslagsdiskussionerna som sprider mest osämja så visst borde det baseras på resultat såväl internationella som nationella. Att basera uttagningar på rykte blir ju lätt att ifrågasätta på olika sätt! Folk går liksom över lik för att få göra bort sig på VM- hehe!
Här står ju dock SSA´s synpunkt klar från första början. Har man inte varit med i tävling kan man skicka anmälan/CV/allt möjligt som får en att se bra ut till styrelsen som i samarbete med kaptenen gör ett urval. Under senaste VM fyllde samtliga deltagare kraven och allt gick rätt till. Vi kunde också konstatera att kompisgängens tid nu faktiskt var förbi. Får se hur länge det håller i sig! Nepotisterna verkar ha en ny raid på G!
Kul att den enda gången de ger en "nordmedarbetare" beröm i det öppna brevet är samtidigt den enda gången man glömmer nämna att persoenen ifråga var just "nordmedarbetare". (Niklas gav bort sin plats till Freddie) - disen skingrar sig!
|
|
|
|
|
#4061 |
|
Peter Klang
|
Vet inte riktigt vart jag ska börja. Det är så många faktafel, men jag ska försöka besvara brevet som är skrivet av några kompisar sedan 25år. Andiss kommentarer bemöter jag dock icke, hans bitterhet över sin landslagsplats lyser igenom starkt nog även för en blind att se.
Det intressanta är att brevet är undertecknat en av SSA styrelsemedlemmar som avsagt sig att delta på möten för att han inte vill åka upp till Stockholm från Nynäshamn.
Styrelseprotokoll mörkläggning eller slarv?
Svar: Ja, sedan Lee valde att inte sitta kvar som ordförande har vi endast haft ett möte. Lee var till den tidpunkten ansvarig för SSA. Kolla med honom.
Köpta röster på årsmöte
Svar: Om nu Nord köpte röster, varför godkände då valberedningen dessa röster. Janne, satt inte du i valberedningen?
Sedan årsmötet, har som vi nämnde ovan, två styrelsemedlemmar hoppat av på grund av styrelsens interna motsättningar.
Svar: Lee hoppade av helt oförklarligt, vi hade ett gott samarbete utan konflikter, Lee ville inte att Ants och Cagga skulle medverka, som ordförande är det Lee som kallade till möte.
Sponsorpengar 75 000 kr ska redovisas!
Svar: Vi har fått 50.000 och de sitter på konton, som Ingrid Esser vägrar släppa ifrån sig. Ingrid Essers agerande har tyvärr som följd att Sverige inte kunnat betala sin startavgift till ISA och därför förlorat sin plats i VM.
Sponsoravtal brutna löften och trovärdighet!
Svar: Har ni läst avtalet ?? Hr kommer det sig att ni då inte ens vet att det var på 50.000, se ovan. Vi har fullföljt vår del av avtalet till 100%
Evenemang och tävlingar ska hanteras av SSA, inte av privata näringsidkare!
Svar: Web-sidan var det Lee som skulle ansvara över, ni får rikta er fråga till honom. Ingen annan vet hur information uppdateras på sidan. Tack vare Nord kunde vi dock få ut informationen.
Svenska mästerskapen administrativt fiasko!
Svar: Undrar om alla de från Skåne och GBG som fick resan T/R betald samtycker. Själv har jag arrat samtliga tävlingar på Torö utom den förra året och den var det jag som ordnade pokaler, tröjor samt flaggor till, som jag ännu inte fått tillbaka. På förra årets pokaler var det samma fel som i år, varför klagade ni inte då?
VM uttagning ska inte SSA sköta nomineringarna?
Svar: Har det någonsin varit annorlunda. SSA har alltid ansvarat för landslaget.
Medlemskap rutiner sköts inte!
Svar: stackars Krister blev väldigt illa behandlad av några samtidigt som han flyttade närmre sin son. Han gjorde ett strålande arbete, bättre än tidigare ansvariga, inklusive när jag var ansvarig. Krister pallade inte allt skit från Henio och co så han avgick, det tog ett tag innan grejerna hamnade hos mig. Nu har dock Ingrid Esser endast tillgång till PG och ingen annan kan se om vi för en medlem. Vilket gör att nya medlemmar inte får sina medlemskort. Ganska intressant så här i valtider, undrar om det är medvetet?
Team Captain vem är det?
Svar: det är jag Peter Klang, utvald av en enhällig styrelse. Lee, Krister och Jesper. Sitter till nästa årsmöte mars 07.
Master VM medveten fördröjning?
Svar: Absolut inte, vi har anmält 6 gubbar sedan länge, men tyvärr kunde vi inte betala startavgiften i tid pga Ingrid Esser. Det är endast 16 nationer som får deltaga och vi har tyvärr missat chansen nu.
Slutsatsen av detta är att det är viktigt att komma och lägga sin röst på medlemmar som tar ansvar för att sköta SSA i enlighet med givna stadgar och medlemmarnas intresse.
Johan Cargelius, Janne Ekstedt och Binge Eliasson
Det här måste jag bara kommentera.
Cagge, du svarade NEJ till min inbjudan på mötet som vi hade efter det att Lee avgick, innan dess var det Lees ansvar att kalla er och han tyckte tyvärr inte att det var nödvändigt.
Janne, vad gjorde du som ordförande? Inte ett skit, vilket du vet.
Binge, en mycket god vän, en som jag vet alltid har ställt upp för SSA och mig personligen. Det gör ont att du inte ringde mig och kollade hur vida detta är sant. Jag vet att du är en kille av rätta virket, jag vet därför att du kanske inte hade så mycket med själva texten at göra. Att döma av texten är den författat av Janne E, ordförande i SSA som klappade till en av våra landslagssurfare (Håkan Pålsson) under ett läger på Lanzarote. Bra konfliktlösning Janne, tänker du tillämpa samma taktik på tordag?
Peace
PK
|
|
|
|
|
#4063 |
|
Adam Forslund
|
Tack Ingrid!
Tycker brevförfattarna borde lägga mer tid på att undersöka den styrelse jag var med i!
Peter! Du är bäst - någon borde säga det till dig oftare! Sorry för all skit du får ta som du inte förtjänar!
|
|
|
|
|
#4064 |
Lee
|
Reading this thread just makes me SAD  so much energy is wasted pointing the finger at different people. We are all surfers for fucks Sake. Swedish Surfers I mean how many people in the world can say that and instead of creating something good together we just waste alot of enegery arguing backwards and forwards. People ask me why I jumped off as Ördförende of the SSA and until now i have not commented in an open forum like this (i thought it would be best for the SSA) Well all I can say is read the above thread, I mean what a mess!!! Too much arguing and way to much Politics for us to be surfers. I reckon it is good we have people like "BackDoor", "Nord", "Quiksilver", "Tacky" and the list goes on and keeps growing so there is a "Scene" in Sweden with or without the SSA. In one way it is good people argue means they give a fuck but at the same time. I think we all just need to get along and move forwards.
If anyway needs me I can be found a Torö................... surfing!!!
Try it someday it might just change your perspective on life...
|
|
|
|
|
#4066 |
nirre
|
Well said Lee!!
I share the same opinion! Thats also why we at NORD have never "sent any letters", because believe me, we really could send alot of letters, but instead we stay behind at Torö picking up the garbage all SSA members (myself, Adisgladis, Binge, Cagge and everyone els) left behind. And we do it with a smile on our face 
|
|
|
|
|
#4067 |
|
Adam Forslund
|
It made me both sad and angry! Worst feeling when all u want to do is spread some love and help out - worst feeling!
|
|
|
|
|
#4068 |
Ants
|
Lyssna på mig jag vet bäst!

|
|
|
|
|
#4072 |
|
Tråkigt med ett personligt påhopp, känns ganska oproffsigt och onödigt om ni vill ha hjälp med SSA i framtiden...
SM i longboard 2005 vann Heino på delad poäng över mig (hans 4:e bästa våg gjorde utslag). Efter det har jag surfat på varje dag basis i 8 månader, var i Indo och Oz förra vintern och i somras bodde jag i Biarritz från maj-september.
Nu i efterhand kan man tydligt se att jag kom på 21:a plats i VM, den kritiske kan ju säga att det bara 29 personer med i longboardklassen. Fast tror ändå det får räknas som det bästa resultaten på VM 2006. Jag vann ju iallafall ett heat och det vet jag inte om någon gjort tidigare under ett VM?
Tycker inte det är rättvist att köra SM med en dags varsel och sen ta ut landslaget på det.
För att få en rättvis uttagning tycker jag den ska förläggas till tex Frankrike eller Portugal i maj och så bestämmer man ett datum nu så att alla som har ambitionen att tävla i landslaget kan vara där. På så sätt slipper man allt tjafs om vem som ska få vara med och inte.
Till något helt annat... Hade ett par riktigt sköna 200 meters åk i morse i Åsa och ser ut att bli surf resten av veckan...
Ha det gott
//Göran
|
|
|
|
|
#4075 |
|
Andiss
|
Fan peter, trodde du kunde slangt ut en stankare om att jag inte ens ar medlem langre. Du har ju alltid stenkoll o vet bast!
Nej - nu ska jag mest sitta o va bitter over att jag inte fick casha ut 15 000kr till ett VM som man anda inte platsar till. (Any aussie kid would rip the shit out of me.)
Klassiker att SSA chabblade till det sa att ingen far aka pa GUBB VM.
Tack anda for att man fick aka - det var javligt kul!
Nytt swell pa vag hoppas det clearar ut min bitterhet - for det ar sa tungt nu!

|
|
|
|
|
#4083 |
|
fredtiger
|
Under de senaste åren så verkar det som att Nord har gjort betydligt mer för surfsverige än SSA. Varför är Nord så måna om att vara med i SSA? Vore det inte bättre att ni höll er utanför SSA och fokuserade på det ni är duktiga på, ordna events, langa brädor på svenska marknade, filmprojekt etc. De personer jag träffat från Nord (Adam, John & Okar) verkar alla vara lugna och sköna killar som gillar att surfa och softa. Genom ert (Nords) engagemang i SSA så hamnar ni i skottlinjen, vilket inte är så konstigt. SSA verkar skötas patetiskt dåligt. Förstår att det finns många engagerade personer som lägger mkt av sin fritid på att driva SSA. All heder åt det, men det måste ju vara minst 6 månader sedan Lee avgick - och extramötet hålls först nu. Detta trots att det gråtits och gnällt över detta i flera månader. Inte konstigt att många personer känner missnöje över detta. Tråkigt att så mkt missnöje riktas mot Nord som företag och drabbar personer som tex Adis. Skulle ni inte kunna undgå detta genom att skita i SSA och istället ordna en svensk surftour och andra events under Nords namn och strunta i SSA?
|
|
|
|
|
#4086 |
nirre
|
Du har helt rätt Fredtiger!
Vi kommer i fortsätningen styra upp prylar under NORD och inget annat!
|
|
|
|
|
#4087 |
|
observation
|
Göran... känns också ganska oproffsigt att bemöta ett personligt påhopp som du nu gjorde. "Jag vann ju iallafall ett heat och det vet jag inte om någon gjort tidigare under ett VM?"
Eller: "Om ni vill ha hjälp med SSA i framtiden". Fanns det några sådana premisser för ditt deltagande i VM...?
Om du ska peta med detaljer så kanske du vann ett heat, men du fick väl knappast bäst heat poäng av er som deltog? Lite lustigt att du ropades ut som "vinnaren" bara för att du mötte enklare motstånd än vissa andra.
|
|
|
|
|
#4092 |
|
Adam Forslund
|
Göran! Trist att du blev indragen i det här osså och att de helt bortser från att du och jag står för de mest framgångsrika prestationerna någonsin i ett VM. 380 poäng var var det va? Jag har typ helt sadlat om till boogieboard nu!
Får jag förnyat förtroende kommer jag fortsätta lobbya för din plats i laget om tävlingsresultat ej finns som underlag -för du lyckades med något otrligt därnere! Alla stockholmare är faktiskt inte missnöjda med att du blev uttagen trots att du e fra Göteborg och säljer NORDBRÄDOR så det knakar om ett - WTF! Bara ett fåtal!
Men man får väl gotta sig i att de flesta jag pratat med utöver de på forumet tycker "brevet" var obehagligt formulerat och helt uppåt väggarna kört på grund! Inte ens värt att kommentera!!!! Det är som om författarna inte engegerat sig och har ett grepp om det nya surfsverige som växt sida vid sida om deras inhemska kompisshow!
|
|
|
|
|
#4093 |
|
observation
|
observerade precis att jag saknar stake att vara annat än anonym
|
|
|
|
|
#4094 |
Ants
|
|
|
|
|
#4095 |
magge
|
ok, varning långt inlägg.
som "utomstående", dvs jag känner inte direkt nån mer än till utseendet i line-up. (det säger ju mkt med alla våtdräktsnissar) så kände jag effter att ha följt ett flertal liknande debatter tidigare kunde göra ett försök att lämna en objektiv åsikt om det hela. Sen tänker jag fortsätta och surfa.
Det största problemet som jag ser det är att alla involverade är så färgade av tidigare händelser, det må gälla pajkastning, rena fel och misskötsel, mobbing, förtal eller vad som helst som har hänt. Jag har ingen aning mer än vad man hört och läst sig till. Men som alla troligen vet så är det inte bara ens fel att två sidor träter. Det är bara att läsa många ovanstående poster så ser tydligt att det är många personangrepp och liknande istället för sakfrågor och tydlighet baserat på fakta. Alla inblandade ochvänner till inblandade vinklar ju mer eller mindre allt till sin egen fördel eller väljer att medvetet utelämna andra saker. Alla tycker nog att de har rätt och det kan vara ganska svårt att se det hela ur ett annat perspektiv.
För att komma vidare så vore det enklaste om alla inblandade tog ett steg (eller ett par) åt sidan och nya krafter utan tidigare koppling tog över men med tanke på storleken på surfsvergie är det nog nästan omöjligt så får man rensa luften ordentligt och sen när allt är utrett svära på att inte lyfta fram gamla händelser så fort det blir en fnurra på tråden för då är man ju tillbaka i samma sandlåda.
När jag läser allt som skrivs så kan man säga, (som även en del andra redan tagit upp, minns inte namn) att tydlighet, öppenhet är det som behövs mest.
*SSA måste drivas som ett riktigt förbund och följa alla krångliga regler och stadgar. Kan man inte så får man ta reda på det. Hör med RF (riksidrottsförbundet) om hjälp så blir det tydligt. Det är inte så att man kan göra si eller så med allt. Det finns regler, tillämpa dom. Hit hör givetvis också att allt redovisas och finns tillgängligt för medlemmar. Dels för det ska va så, dels för att minimera ryktesspridning etc.
*Tydlighet för hur uttagning skall gå till, vilka tävlingar, nationellt/internationellt, som ska ligga till grund. Minimiantal tävling för att ens bli aktuell. Om i extremfall det inte kunnat köras tillräckligt många tävlingar, hur gör man då? omröstning bland medlemmar, lottning?
Det går lätt att anordna minst fyra tävlingar i sverige under ett år om man vill. Det hänger inte på vågorna. Det hänger mer på lokala orterna, man kanske kunde ha lokala underavdelningar till SSA. Malmö, Göteborg, Gävle osv förutsatt att det finns underlag iform av medlemmar som också hjälper till och ordnar tävling.
*Inte sitta på två stolar. Alltså man måste helt enkelt välja. Antingen är jag inolverad i tex NORD eller så sitter jag i SSA. Just för att undvika en antydningar, sanna eller ej. Likaså får man välja om man är aktiv, dvs tävlingssurfar eller fd aktiv/inaktiv. För att dom som sitter i SSA borde inte vara aktiva. Eller jag nu inte riktigt hur det funkar men om SSA tar ut aktiva så var tanken den att det ser konstigt ut om aktiva tar ut aktiva. Sen kanske man ändå vill tävla lokalt så det kanske man kan lösa genom olika grader av medlemskap, ett för om man vill tävla VM, utomlands. ett annat om man bara vill tävla lokalt och inte orkar resa runt i sverige på de olika tävlingarna. Om det nu skulle bli så.
Självklart behöver det inte vara så uppdelat att NORD, Backdoor osv inte ska samarbeta med SSA. DEt måste bara vara tydligt. Allas roller och inga dubbla stolar.
Det blev ganska lång och jag hoppas ni inte tar det som ett besserwisser-inlägg. Det var icke meningen. Tänkte bara bidra med ett från sidan perspektiv. Känns så onödigt att det ska vara en massa tjafs på land, Nu gör vi som på torö och sätter oss i en ring på brädorna och håller varandra i handen och sjunger "we shall overcome..."
sabla mörker...ljuset alltså 
|
|
|
|
|
#4099 |
|
Ashberg
|
Kompletera gärna:
Lag Nord: John, Niklas, Nirre, Adam, Jesper, Myggan...
Lag Syd: Binge, Didin, Cagge, Ants, Janne, Ingrid.....
Lag Mitten: Lee, Andis, Göran...
Lag Klang: Peter....
|
|
|
|
|
#4101 |
|
Haschberg
|
O k blir spännande att se hur många röster lag Nord lyckas fuska till sig på nästa öråd!
|
|
|
|
|
#4103 |
|
Jaja minsann! Just när surfabsitnensen är som värst bjuds det på en riktigt omgång angående SSA - och allt vad det innebär eller inneburigt som nån nämnde i ett närliggande inlägg. Förrestten det kanske hänger ihop på nåt sätt ? Hoppas utgången blir samförstånd and reconciliation. Jag hejar på alla som hejar på alla andra ... 
|
|
|
|
|
#4107 |
nirre
|
Haschberg skrev:
O k blir spännande att se hur många röster lag Nord lyckas fuska till sig på nästa öråd!
Du behöver inte vara orolig Hashberg, ingen som är involverad i NORD kommer vilja ställa upp i nästa val. Vi kommer dock alltid vara villiga att hjälpa den sittande styrelsen...Ja eller kanske åtminstånde...
Förövrigt tycker jag det var bra sagt det där om ett sidanperspektiv. Vi kommer som sagt kliva åt sidan nu. Fast innan borde vi kanske skriva ett sånt där trendigt officielt brev och smutskasta lite personer innan, det blir ju sån trevlig stämning då 
|
|
|
|
|
#4108 |
|
Knappt man pallar skriva helt surfed out.Skön rip på Torö igen ,vilken vecka .Sen 30/11 funkar det varje dag.Påt imorgon igen.Kom åt en dator idag vilket jag annars gladeligen undviker.
Förbundet grundades av seriöst folk som vill att det skall drivas seriöst. Ett brev skrevs.
Sen så börjar rena rama lögner och ogrundade påståenden fara kors och tvärs.Peter Klangs lögner är värst som vanligt.Den grövsta är att Ingrid Esser vägrar att lämna ifrån sig kontouppgifter.LÖGN.
Vidare påhopp på Janne ,Binge och Cagge (som görs av ngr. få om och om igen) är patetiska................................Här kan man snacka om soulsurfers som verkligen alltid arb. ideellt.
¤ Janne grundade SSA är passionerad surfare sen 80 talet kolla bara hans Galleri i Gästboken.Han var senast med och tävlade 1986 aspirerar ej på ngn. plats i ngt lag Vill bara att SSA skall skötas demokratiskt.
¤ Binge har många beställt brädor av sen Början 90 talet .Han har gång på gång fixat och trixat så att folk skulle få bra custom brädor och annan utrustning till billiga priser.Han har i alla år alltid GRATIS upplåtit sina lokaler för års eller styrelse möten likaväl filmvällar eller fest.
¤ Cagge bodde 2 år på Gotland har utan att ta en spänn delat med sig av 40 spots(surfkaourten) snacka om att ideelt lägga ner tid att hitta spots och bensinpengar,han arrangerade den första och bästa RAUK REEF (surfträffen -95).Sprider alltid glädje med sin positiva närvaro.
Janne ,Binge Cagge har alltid då de kunnat sen 80-talet fram till 2004 hjälpt till med SM likväl som jag ,Staffan B,Marcus M,Ants samt flerafrån Nynäs crewn har,Binge fick faktiskt rycka in i år oxå. Vi har kört ut Partytält,grillar,varit domare,lånat ut prylar ,Hängt upp anslag,låtit folk från övr. landet sova över etc.
Kommentarer att vi bara skulle sätta oss vid dukat bord kunde inte vara mer falska och lögnaktiga.
REMEMBER YOUR ROOTS
Sen1985 har landslaget bestått av såväl tjejer och killar från Norrland(Sheleft you=Skellefteå) ned till Lund i Götaland . Allt annat är LÖGN.
Vissa tycker att de gjorde heroiska insatser vid SM 2006 av aldrig skådat slag. Vi har alltid städat på Torö efter SM.Under -90 talet hade vi städddagar på Torö NATURligtvis.Paddeltävlingar anordnades,grillning samt lekar på såväl,Knappel,Torö som GröneJägaren.
Mer sånt det tycker ju alla om.Vill uppmuntra alla som vill arrangera sånt att bara ösa på.
Det var skönt gung på Sjögräs senast tills jag fastnade i impact zonen.
Vill härmed klargöra (läser du 100% Porra) jag talade med Lee,Krister Hedman och Cagge personligen samt med Klangen per tel att jag gärna ville delta i VM-2006.
Klang säger att så länge han är team Captain så skall jag inte få delta i ngt. tävlande utomlands.
Klang är "ledsen på mig" enl Jesper dR. D ärför att jag på mars årsmötet 2006 sade att Peter är olämplig i en styrelse då han ej går att samarbeta med om han inte får bestämma allt.
Vidare efter årsmötet 2005 då Klang ej blev omvald så körde han på med egenmäktigt förfarande i 3-4 månader:Vägrade lämna ifrån sig bankkontonummer,vägrade lämna ifrån sig passwords till SSA Hemsidan,ringde till europeiska surf förb. anmälde eget lag samt sade åt dem att ej godkänna den nya(2005 valda) styrelsen . Därför kunde inte;Ingrid.Lee,Limpan och Adam agera som styrelse på nästan ett halvår.Peter kan ju själv här passa på att förklara varför???
Näe nu får det räcka måste spara krafter till Thors Island imorgon.Detta blir man inte glad av.
Väl mött på torsdag.Då är det kulingvarning på Sveavägen.
¤¤¤ Henio Wannashradalottaboooooooomshakkalakka ¤¤¤
|
|
|
|
|
#4113 |
|
Adam Forslund
|
Kort fråga till dig Henio: Skulle du skriva under det där "öppna brevet", eventuellt blev du tillfrågad att skriva på?
"¤ Binge har många beställt brädor av sen Början 90 talet .Han har gång på gång fixat och trixat så att folk skulle få bra custom brädor och annan utrustning till billiga priser.Han har i alla år alltid GRATIS upplåtit sina lokaler för års eller styrelse möten likaväl filmvällar eller fest."
Låter som det Jesper gör idag!
"Janne grundade SSA är passionerad surfare sen 80 talet kolla bara hans Galleri i Gästboken.Han var senast med och tävlade 1986 aspirerar ej på ngn. plats i ngt lag Vill bara att SSA skall skötas demokratiskt."
Låter som det jag gör idag!
"¤ Cagge bodde 2 år på Gotland har utan att ta en spänn delat med sig av 40 spots(surfkaourten) snacka om att ideelt lägga ner tid att hitta spots och bensinpengar,han arrangerade den första och bästa RAUK REEF (surfträffen -95).Sprider alltid glädje med sin positiva närvaro."
Jag brukar maila vem som helst en scannad version av Sourfkarte om någon frågar!
"Janne ,Binge Cagge har alltid då de kunnat sen 80-talet fram till 2004 hjälpt till med SM likväl som jag ,Staffan B,Marcus M,Ants samt flerafrån Nynäs crewn har,Binge fick faktiskt rycka in i år oxå. Vi har kört ut Partytält,grillar,varit domare,lånat ut prylar ,Hängt upp anslag,låtit folk från övr. landet sova över etc."
Låter som det NORD gör idag!
"Vidare efter årsmötet 2005 då Klang ej blev omvald så körde han på med egenmäktigt förfarande i 3-4 månader:Vägrade lämna ifrån sig bankkontonummer,vägrade lämna ifrån sig passwords till SSA Hemsidan,ringde till europeiska surf förb. anmälde eget lag samt sade åt dem att ej godkänna den nya(2005 valda) styrelsen . Därför kunde inte;Ingrid.Lee,Limpan och Adam agera som styrelse på nästan ett halvår.Peter kan ju själv här passa på att förklara varför??? "
Idag gör Ingrid samma sak men denna gång har det gått ut över medlemmarna - inte bara styrelsen!
VAD JAG MENAR MED DETTA INLÄGG ÄR ATT VI SOM FÅR TA MEST SKIT I BREVET INTE SKILJER OSS MÄRKBART FÅRN DE SOM FÖRFATTAT DET. DEN ENDA SKILLNADEN IDAG ÄR ATT VI FÅR TA SKIT FÖR VÅRA IDEELLA INSATSER! SPECIELLT TRÅKIGT ÄR VILKA SOM FAKTISKT ÄR KRITISKA!!!!!!
|
|
|
|
|
#4121 |
|
Näe det här orkar jag ej hålla med som du Adam men: Lögner är och förblir lögner.
INGRID HÅLLER INTE INNE MED NGT.HON ÖVERLÄMNADE ALLT TILL KRISTER HEDMAN DÅ HAN KLEV PÅ SOM NY KASSÖR.SEDAN SÅ BEGICK DEN NUVARANDE STYRELSEN MISSTAG SOM GJORDE ATT BANKEN EJ GODKÄNDE DEM.
Går inte in på mer detaljer det här borde Klang ,Krister samt Ingrid kommentera.Varför ska du svara åt Klang ???
Ja jag hade kunnat skriva under på Brevet,var endast osäker på Göran BC eventuella NORD-återförsäljning.
Orkar ej rippa nätet mer jag kör mitt rip i line up.
De flesta i denna debatt är mer lika än olika.
ALOHA
|
|
|
|
|
#4125 |
|
Adam Forslund
|
Fast nu svarar ju du för Ingrid precis som jag svarar för Peter så jag fattar inte riktigt din fråga????
|
|
|
|
|