Facebook data

1
objektiv val?
#40357 objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 0

capten skägglös
graphgraph

Ska snart inhandla en nikon D80 och med den har jag valt att köpa till ett 18-135 3,5mm. Detta blir standard objektivet som förmodligen kommer användas mest. Väldigt praktisk att resa med ett objektiv. Dock räcker inte somen till för att ta skapliga surfbilder. Är det någon fotogtaf där ute som har koll på om det blir bra med en telekonverter. Eller stjäl en sån alldeles för mycket ljus för att kunna fota rörliga billder på sånt långt håll. Någon som har bra tips att ge inom surf fotandet.

Logga in för att svara
#40361 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 5

freddan
graphgraph

fast 300 eller 400 e bäst men svindyrt
vanligt zoom x-300 duger rätt bra faktiskt
converter stjäl ganska mycket faktiskt

Logga in för att svara
#40373 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 25

MattiasK
graphgraph

Jag skulle inte använda konverter på det objektivet.

Jag håller med om att ett 300 av något slag passar ganska bra.

Det finns några olika alternativ

1. Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G IF-ED VR finns även som lite äldre versioner utan VR och utan Silent zoom.

Du kan läsa om den här:
www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/250-nikkor-af-s-70-300mm-f45-56-g-if-ed-vr-review--test-report

2. Nikkor AF-S 300mm f/4D IF-ED finns även den i några olika generationer och ger väldigt fina bilder.

Läs mer här:
www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/228-nikkor-af-s-300mm-f4d-if-ed-review--test-report

3. Top of the line är alla versioner av Nikon 300/2.8

Kostar från ca 8000-40 000 beroende på generation. Men är väldigt stort och tungt. Måste kompletteras med stativ. I princip omöjligt att handhålla.

Iofs är stativ att rekommendera ändå då det gör väldigt stor skillnad.

Andra alternativ är tex Sigma 50-500 som är väldigt roligt, skarpt men också lite tungt.

Objektiv är väldigt bra att köpa begagnat, det är sällan några problem. Speciellt med de lite äldre modellerna de är mycket välbyggda. Ser glasen repfria ut och alla zoomringar snurra mjukt så är det bara att tuta och köra.

För att bilderna ska bli skarpa så behöver du som tumregel ligga på 1/1000 dels sekund som slutartid eller snabbare.

Konvertrar fungerar sällan bra om det inte är ett 2.8 objektiv. Det kan t.om ta så mycket ljus att kameran får problem att fokusera.

Men på budget skulle jag nog leta efter alternativ 1. Det är också ganska lätt och går att handhålla.

Logga in för att svara
#40380 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 3

palo
graphgraph

tänk på när du köper ett tele att de ska va bildstabilisator annars blir de lurigt att ta skarpa bilder om de inte är jätte soligt.

Logga in för att svara
#40381 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 3

palo
graphgraph

tänk på när du köper ett tele att de ska va bildstabilisator annars blir de lurigt att ta skarpa bilder om de inte är jätte soligt.

Logga in för att svara
#40385 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 0

capten skägglös
graphgraph

Tack för tipsen. Jag ska snart ut och resa så min budget är rätt liten det var därför jag funderade på telekonverter. Kollade lite på blocket efter nikor 70-300mmf4,5 6G, (Vad står 6Gför?) Jag har inte fotat med digital systemkamera innan utan använt trogen Fm kamera så har inte hunnit lära mig så mycket om digitala objektiv. Vad motsvara 300mm digitalt objektiv mot gamal vanlig 300mm?

Hittade dessa 300mm på blocket. Är det något som verkar bra?

www.blocket.se/vi/17681157.htm?ca=23_13_s
www.blocket.se/vi/17787519.htm?ca=23_13_s

tack För hjälpen!

Logga in för att svara
#40395 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 25

MattiasK
graphgraph

G betyder att du inte har en separat bländar-ring på objektivet och att du istället får ställan den med det lilla vredet framför avtryckaren på kamerahuset.

De annonser du länkade tillär två olika generationer och den med VR (Vibration reduction) är den nyare modellen och om jag inte minns fel ganska mycket bättre även rent optiskt.

All optik som passade vanliga systemkameror fungerar även på digitalkamerorna. Det är dock vissa funktioner som inte stöds om det inte är en elektronisk anslutning mellan objektivet och kamerahuset. Då stöds inte ljusmätning och tex TTL blixt systemet. Men det går alltid att ställa in slutartid och bländare manuellt.

Men du behöver inte köpa DX modeller. Köper du ett objektiv med Autofokus så kommer allting att fungera perfekt.

Det är bara att DX modellerna bara är anpassade för digitalkameror och därför inte lämpar sig för fullformatskameror.

Det är för att sensorn är mindre än vad vanlig kamerafilm är och då så att säga bara får med ett litet utsnitt av av objektivens brännvidd, det blir som att zooma in i bilden lite och det är därför man pratar om crop-faktorn som ligger på ungefär 1,5. dvs ett 300 på digitalkameran motsvarar ett 450 på en filmkamera.

Det gör att det är billigt att få bra teleeffekt men svårare att få riktigt vidvinkligt.

Därför gör man klokt i att skaffa minst en kit-glugg som börjar på 18mm. som då motsvarar ungefär 27mm på en filmkamera.

DX optiken har dragit nytta av utsnittsprincipen och kan byggas lite billigare pga att ytterkanterna inte behöver vara lika "välgjorda" eftersom de inte kommer med på bilden. Sätter man ett DX på en filmkamera så kommer kanterna av objktivet att användas och då kommer ofta mörkafält eller liknande att synas i bilden.

Fördelen blir då att optik som är anpassat för film men som kanske fått dålig kritik för kantskärpa eller liknande effekter helt plötsligt blir väldigt bra digitalobjektiv då dessa områden ändå inte kommer med på bilden.

Ofta är objektiven mycket skarpare i mitten och sen gradvis sämre mot kanterna.

Hoppas det förklarade en del.

Logga in för att svara
#40397 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 25

MattiasK
graphgraph

jo,

fotosidan.se har en mycket bra begagnatmarknad under rubriken Köp och sälj. Värt att kolla in också.

photozone.de har de bästa testerna av objektiv.

Logga in för att svara
#40475 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 0

capten skägglös
graphgraph

Då var kameran köpt! Tack för hjälpen angående objektiven. Då kan man snart äntligen börja fota surf !
tack!

Logga in för att svara
#40649 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Grattis till bra köp, men nu släpper de nya D90

Köpte själv D80 hus en månad sedan med Tamron 17-50 /f2.8 och är mycket nöjd!

Vilket teleobjektiv skulle ni välja av dessa två?

Tamron AF 70-200/2,8 Di Macro for Nikon, 6795 kr
Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM DG Macro for Nikon, ca 6990 kr
(senaste priser via prisjakt.se)

Skulle vara fint med 300 mm, men väljer hellre mindre bländare om 200 mm räcker för att fotografer surf på hobby nivå.

Logga in för att svara
#40656 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Objektiv VS subjektiv. Mycket intressant filosofisk fråga faktiskt Skägglöse! Handlar ett djur utifrån objektiva eller subjektiva premisser? Skulle vilja säga att objektiviteten och subjektiviteten i detta fall sammanfaller och ett nytt begrepp skulle behöva myntas. Valen tex är ju subjektiv så till väga att han utgår helt från sig själv. Men objektiv när man har i åtanke att det faktiskt är naturen själv och valens biologiska förutsättningar som står till grund för denna subjektivitet. Kanske är det samma sak med oss människor?

Logga in för att svara
#40657 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 0

fredtiger
graphgraph

Ants skrev:
...men väljer hellre mindre bländare om 200 mm räcker för att fotografer surf på hobby nivå...

Du menar STÖRRE bländare... men tänker säkert rätt!

Logga in för att svara
#40659 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Betyder de att ants är sjubjektiv men tänker köpa sej mer objektiv??
Kanske för att reta färre på forumet när han blir på de humöret

Logga in för att svara
#40663 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

fredtiger skrev:
Ants skrev:
...men väljer hellre mindre bländare om 200 mm räcker för att fotografer surf på hobby nivå...

Håll dig till ämnet! Den här tråden handlar om filosofiska dilemman!

Logga in för att svara
#40665 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Har Nikon D80 och Sigma 70-200/2,8, väldigt nöjd med objektivet. Helst skulle man ju vilja ha 300/2,8, fast blir lite väl dyrt då. Får se om det blir något fotat från dagens tur...

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#40673 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

fredtiger skrev:
Ants skrev:

ja precis

Logga in för att svara
#40674 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 25

MattiasK
graphgraph

för 7000:- bör man kunna hitta fina nikon 80-200/2,8 gluggar begagnat.

Jag köpte min för 3000:-, riktigt nöjd. Dock ganska höljudd zoom om man tex ska fota bröllop eller liknande. Men på stranden så är ju inte det ett stort problem

Man ska i så fall se till av få generationen med tvåringszoom och inte den äldre med skjutzoom.

Angående sigma och tamronet så har jag hört bra om båda men aldrig använt dem själv. Skulle tippa på att dem är ganska likvärda. Läser man olika forum så verkar det som om man kan ranka dem tre alternativen efter bildkvalitet som: Nikon, Tamron, Sigma. Men sen är det ju kanske lite andra saker som jämnar ut duellen lite. Sigman har väldigt snabb AF och tamronet har bättre närgräns om jag inte minns fel.

Logga in för att svara
#40675 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Backdoor_Goran skrev:
Har Nikon D80 och Sigma 70-200/2,8, väldigt nöjd med objektivet. Helst skulle man ju vilja ha 300/2,8, fast blir lite väl dyrt då. Får se om det blir något fotat från dagens tur...

Ha det gott
//Göran

Låter bra, men läste sen i en recension att Sigma inte alls kunde AF fokusera bra. En annan recension sa att den var snabbare på fokusera än Tamron då Sigma använder sig av AF motorn i huset. Sigma hade sämre skärpa vid 200 mm medan Tamron sämre vid 135 mm. Antagligen var Sigma ett måndags ex..
Vem ska jag tro på?

Är det surf? Har möte i Gbg idag, kommer inte loss förrän 16.. om det inte är svinbra surf på gång?

Logga in för att svara
#40676 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

MattiasK skrev:
för 7000:- bör man kunna hitta fina nikon 80-200/2,8 gluggar begagnat..

Har en polare som drar till New York om någon vecka som kan köpa åt mig. Borde gå för under 10.000 kr. Fast lite mycket pengar det..

Satsar nog på ny Sigma eller Tamron då, eller begagnat i Sverige som du föreslår.

Logga in för att svara
#40686 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 0

popup_pete
graphgraph

Bumpar tråden med en fråga.

Vilka märken på objektiv funkar till Sonys 200 modell?
Vill ha något upptill 200mm.

Logga in för att svara
#40697 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Ojdå!? Ska nog börja läsa inläggen också och inte bara läsa trådens namn. Skägglöse har alltså gjort en förbjuden särskrivning och syftade inte alls på en objektiv val (vilket jag tyckte var ett mycket intressant ämne för diskussion som ni ser ovan). Förlåt Skägglöse...

För att vara till hjälp så kan jag tipsa om mycket billiga engångskameror på Claes Olssons just nu. Tack för mig!

BOS always at your serviceB)

Logga in för att svara
#40700 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 0

yogurt
graphgraph

Går också i tankar att köpa en Nikon D80. Jag har ett gammalt analogt objektiv från sigma på 70-300mm. Frågan är om jag kan anända mig utav detta objektiv?
Har läst på andra forum och där sägs det att det funkar för att D80 har auto focus motor i huset efter som det inte finns af i objektivet.
Någon som har testat?

Logga in för att svara
#40701 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 5

freddan
graphgraph

angående antiskak,
finns det i kameran så behövs det inte på objektivet
sätter man på antiskaket i både kameran och objektivet så jobbar dom mot varandra och bilden blir skakig

kör själv en canon eos 10d, med 25-300 tamron objektiv vilket funkar bra, pröva min brors Nikon D300 med hans värsting 300 objektiv vilket blev lite skillnad men skillnaden ligger också runt 15000kr i fickan.

Vill man ha sjukt bra bilder så får man hosta upp pengar

Logga in för att svara
#40702 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

freddan skrev:
angående antiskak,
finns det i kameran så behövs det inte på objektivet
sätter man på antiskaket i både kameran och objektivet så jobbar dom mot varandra

Känner igen det att det brukar bli så när målet i själv verket är att komma fram till bilden av objektet i det mesta

Logga in för att svara
#40705 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Men alltså!

Grabben vill ha objektiva kriterier! Han vill göra ett objektivt val. inte höra massa subjektiva omdömmen om olika valar!

Logga in för att svara
#40733 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 25

MattiasK
graphgraph

Ants skrev:
MattiasK skrev:
för 7000:- bör man kunna hitta fina nikon 80-200/2,8 gluggar begagnat..

Har en polare som drar till New York om någon vecka som kan köpa åt mig. Borde gå för under 10.000 kr. Fast lite mycket pengar det..

Satsar nog på ny Sigma eller Tamron då, eller begagnat i Sverige som du föreslår.

I new york finns B&H Photo Video, superbra butik, har handlat där flera gånger. Lite mysko system i butiken, men dem har allt och väldigt bra priser. Rekomenderas.

Jag har haft några tamron gluggar, tex 28-75/2,8 som är extremt bra för pengarna, hade dock lite fokuseringsproblem med den. Den fokuserade kanske 5 cm fel ibland och vid porträtt på någon meters avstånd så kunde det vara väldigt jobbigt, ofta kunde man då bara fokusera om så hittade den rätt.

Nästan alla objektiv som har 2,8 eller större bländare är av toppklass oavsett märke.

Nikons 50/1,8 kostar typ 1200:- nytt och är fantastiskt skarpt.

Men har man en gång börjat handla den typen av objektiv så vill man inte ha sämre sen.

Mitt 300/2,8 köpte jag begagnat för 9000:-, men det är en koloss och fungerar bara med stativ.

Nya saker handlar jag gärna på scandinavianphoto. de är inte alltid billigast, men har väldigt bra service tycker jag.

Logga in för att svara
#40840 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 0

popup_pete
graphgraph

popup_pete skrev:

Va inte blyga, svara nu...eller så kanske ni inte har koll på det:whistle:

Logga in för att svara
#40848 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 5

freddan
graphgraph

popup_pete skrev:
popup_pete skrev:

Va inte blyga, svara nu...eller så kanske ni inte har koll på det:whistle:

där kan du själv se:
www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=6196426

Logga in för att svara
#40891 Svar: objektiv val? 16 år, 8 månader sen Stoke: 4

Ants
graphgraph

Är ute efter en videkamera nu när min dotter börjar röra på sig mer och mer. Tex igår lärde hon sig hur man ökar farten i en gunga vid 4 månaders ålder, fick nästan stoppa henne för hon kan inte sitta med egen balans ännu.. Hennes morfar fick det på sin video dock!

Så nu säljer jag min D80 och köper en D90 som har inbyggd video. Någon som är intresserad av en knappt en månad gammal D80 (endast huset)? Säljer den för 5000 kr med förpackning och kvitto och allt som ingick. Ja jag ska lägga upp den i "surfmarknaden"

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!