|
#40531 |
Vaxa brädan 16 år, 8 månader sen |
Stoke: 6 |
Hira
|
Har ganska nyligen köpt min första bräda (ny) och undrar lite om hur mycket jag måste vaxa. Upplever att brädan efter ca 1-1,5 tim i vattnet blir ganska hal. Betyder det att jag vaxat för lite innan jag hoppat ut i vågorna? Eller måste upp och bättra på igen efter den tiden?
Är det brukligt att man vaxar på sidokanterna oxå?
|
|
|
|
|
#40532 |
Svar: Vaxa brädan 16 år, 8 månader sen |
Stoke: -234 |
|
Vaxa mer!
Det du talar om att vaxa sidokanterna brukar göras för att på så sätt få lite bättre tryck i svängarna. Det greppar bättre i vattnet och stabiliteten ökar.
Man kan även göra en brasiliansk vaxning då man vaxar allt, även undersidan. Det gör det lättare att hoppa med brädan då den " greppar fast bättre "
Lycka till! 
|
|
|
|
|
#40533 |
Stoke: -10 |
|
Är själv en ganska nydöpt surfare (3 år) och kommer ihåg de första gångerna på brädan, mestadels på magen, som snabbt blev hal som en ål. Givetvis är det så att om man har mer vax på så tar det längre tid innan det åker av MEN det är ännu viktigare att du använder rätt vax (rätt temperatur alltså). Jag tycker dessutom att jag får betydligt bättre resultat om jag använt basecoute, ett grundvax som gör att vaxet du använder fäster bättre. Det gör också att det bildas en bättre mönster i vaxet som i sig ger bättre grepp (inbillar jag mig). Har du inte basecoute så kan du antagligen använda typ tropisk vax för och sedan sveriges coolvax ovanpå... men basekåt är bäst.
Vad säger ni som surfat lite mer än mig?
|
|
|
|
|
#40535 |
Stoke: 0 |
Remo
|
kamma vaxet så slipper du kleta på mer hela tiden. Det gör du med den lilla konstiga plastgrejjen som är i fickan på dina nya billabång shorts!
|
|
|
|
|
#40537 |
Stoke: 143 |
|
alex el gordo skrev:
Är själv en ganska nydöpt surfare (3 år) och kommer ihåg de första gångerna på brädan, mestadels på magen, som snabbt blev hal som en ål. Givetvis är det så att om man har mer vax på så tar det längre tid innan det åker av MEN det är ännu viktigare att du använder rätt vax (rätt temperatur alltså). Jag tycker dessutom att jag får betydligt bättre resultat om jag använt basecoute, ett grundvax som gör att vaxet du använder fäster bättre. Det gör också att det bildas en bättre mönster i vaxet som i sig ger bättre grepp (inbillar jag mig). Har du inte basecoute så kan du antagligen använda typ tropisk vax för och sedan sveriges coolvax ovanpå... men basekåt är bäst.
Vad säger ni som surfat lite mer än mig? Jag håller med dig Alex el gordo.
|
|
|
|
|
#40538 |
Jake
|
Först basecoat i ett nätmönster över brädan och sedan ett lager med "cold" vax. Basecoatet försvinner inte lika lätt från brädan men är jävligt hårt så det ger dåligt grepp och det är därför man drar över med något mjukare efteråt. När man vaxat brädan några ggr blir det ett lager kvar som gärna blir slätt, då är det bara att ta vaxkammen och göra ett mönster så kommer greppet tillbaka utan att man behöver dra på ett nytt lager med vax.
När vi ändå är på ämnet, vad föredrar folk därute för vax? Själv är jag anhängare av "sticky bumps" och tycker "Mrs. Palmer" (tror jag det heter) är helt kass.
|
|
|
|
|
#40541 |
|
skippa vaxet, köp en till traction pad, och placera vid framfoten.
Fungerar utmärkt!
|
|
|
|
|
#40546 |
Stoke: -1 |
ådén
|
ack du klagar på folks språk och kan inte stava coat!
gär som föregående talare sagt, använd basecoat och bygg upp knottror!
tänk på att brädan skall vara kall när du vaxar annars blir det lätt platt och dåligt..
sticky bumps eller terra skulle jag säga är de klibbbigast jag provat, mrs palmers cold wax funkar också bra enligt mej... 
|
|
|
|
|
#40547 |
|
en gång långt in i en djungel tog led vi brist på vax.
Då tog vi ett stearinljus och droppade stearinprickar, det funkade ok!
Man kan även droppa stearin på tjejer som är sadomachocister..
|
|
|
|
|
#40552 |
Stoke: 3 |
palo
|
sverre skrev:
en gång långt in i en djungel tog led vi brist på vax.
Då tog vi ett stearinljus och droppade stearinprickar, det funkade ok!
Man kan även droppa stearin på tjejer som är sadomachocister..
Sverre damer som är riktigt go är dom som vill ha maschaller och tomtebloss över sig. fy fan va vackert de e!
|
|
|
|
|
#40553 |
|
|
|
|
|
#40554 |
Stoke: 6 |
Hira
|
Tack snälla för alla svar!
Snabb följdfråga apropå basecoat och vax för högre/lägre temperatur; behöver man ta bort det redan lagda vaxlagret innan man kletar på basecoat/nytt annat vax??
|
|
|
|
|
#40555 |
|
Ska precis stänga av datorn efter att ha slappat framför tvn å tittat på Matrix. Faktiskt bra film fast den inte har något surf över huvud taget. Konstigt eller hur?!
Svar på din fråga:
Nej du ska inte ta bort vaxet. Men du behöver inte alltid lägga på nytt, vaxkammen är bra att använda när du har ett bra lager. När vaxet blir för smutsigt tar du bort det. Samma gäller när du går från kallt till varmt vatten. Låter du kallvattenvaxet sitta kvar så rinner det av som smör senare i sommarsolen.
|
|
|
|
|
#40557 |
Stoke: 15 |
|
Ja, du skall ta bort det gamla vaxet om du vill göra om det "rätt" med att lägga basecoat eller tropical/warm vax underst. Likaså bör du ta bort allt cool/cold/fridgid vax när det börjar bli varmare, annars pajar du med säkerhet din boardbag och ev. kläder etc.
Jag själv föredrar Sex Wax, har bara använt Sticky Bumps comp för tropical och det var också bra. Mrs Palmer använde jag alltid i Oz, men tror inte de har vax för cold, dvs under 10°C.
Du vaxar kanten eller railen där du sätter händerna för att göra ett upphopp/popup, för att inte slinta. Vaxa undersidan endast om du vill att den skall gå långsammare och folk skall skratta åt dig. 
|
|
|
|
|
#40561 |
Stoke: 10 |
Whale
|
|
|
|
|
#40569 |
Stoke: 68 |
|
Everyone has a different way they like wax on a board but here's how I wax a new board and then how i maintain a good grip on the wax here in cold water sweden,,,
When you buy a board you get warm water wax and take a small old plastic or tupperware container and fill it up with water so that you can take the wax block and dip it into the water (over half way up the wax block without wetting your your finger tips)..take the water and stick it in the microwave oven till it gets almost boiling hot..dip the wax into the water till it begins to melt then start to rub it onto your board in a gentle circular motion...this procedure will give your board the 'perfect' little bumps that surfers like to have on their boards..(yepp now you have the secret!!).If you have a normal length shortboard about half to 3/4 of the block should disappear before you are finished..
I never wax my boards here with winter (cold water) wax..i reckon it's too soft and just gets all over everything especially when it's warmer than water temps, eg in my car at home etc..I alwayts have warm water wax but I make sure that my board is wax combed in a warm environment BEFORE i get out into the cold and surf and when you put a well wax combed warm water waxed surfboard into cold water the wax becomes rock hard..like really rough sandpaper and stays like that all surf..i then scratch up my board before every surf and really don't need to wax it up very often at all wtih new wax..
hope that is of some help to you..DA RAT;) 
|
|
|
|
|
#40582 |
|
Riktiga män kör med skidvalla på undersidan för det där utsökta greppet.
|
|
|
|
|
#40597 |
Obie
|
Gör om gör rätt ! ! dra tajta diagonala streck i korsmönster för att sen fylla på med en hel kaka vax ovanpå..
|
|
|
|
|
#40611 |
Stoke: 1 |
|
SEXWAX hemsida har en fin liten "learn to wax" video man kan titta på....lycka till.
|
|
|
|
|
#40629 |
|
|
|
|