Facebook data

1
ta bort vaxet för pad.
#40616 ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

nu när vinter och våtskor annalkas hade jag tänkt o pilla på en pad på fishen, problemet är att den är full av vax och allehanda flott.

vad ska man använda för att få bort såpass mycket skit att det fäster ordentligt?

Logga in för att svara
#40618 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 0

Dola
graphgraph

Jag använde whiskey sist. Fungerade hur bra! Sitter fortfarande kvar efter 2 år av surf.

Logga in för att svara
#40619 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

skrapa med varmluft sen lacknafta eller aceton sen slippapper och sist aceton skulle jag förslå.

Logga in för att svara
#40625 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Vallaväck från skidshoppen. Funkar klickrent! Sedan lite aceton kanske det sista för att vara på den säkra sidan!

Logga in för att svara
#40639 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

ok aceton för hela slanten då, jag vill minnas att i större mängder gillar inte skummet aceton...? så slippaper låter läskigt!

Logga in för att svara
#40646 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Åden om din bräda har en skumkärna av EPS eller XPS är det farligt men du måste trots det ha ett hål i laminatet för att det ska kunna skada skummet. OK? Det är troligast att din bräda har en skumkärna av polyurethanskum.
T-röd går också att rengöra med allra sist men det löser inte vax lika väl som aceton.

Logga in för att svara
#40651 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Jag brukar använda vaxkam hårtork papper och ren etanol från ett labb. i den ordningen. funkar fit i brist på sol.

Logga in för att svara
#40654 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 1

Skidåkarn
graphgraph

Min åsikt är att det är härligare att surfa utan pad när man har våtskor och härligare med pad när man är barfota... Så jag tycker du tänker fel här, men smaken är ju som baken.

Vallaväck är det iaf som gäller för mig för att ta bort vax.

Lycka till ivf

Logga in för att svara
#40670 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 1

Limpan Lappland
graphgraph

Vallaväck är über, men verkar bara vara vi med kontinuerlig snökänning som kör med det;)

Logga in för att svara
#40671 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 0

Forch
graphgraph

avfettningsmedel is the shit!

Logga in för att svara
#40677 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Logga in för att svara
#40679 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 0

Jöns
graphgraph

Haha!
Finns det mer längdskidåkarmaterial man kan använda sig av i surfet? Fästvalla kanske? Ska köpa mig en burk vallaväck på studs!

Logga in för att svara
#40681 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Dola skrev:
Jag använde whiskey sist. Fungerade hur bra! Sitter fortfarande kvar efter 2 år av surf.

Roligt att du säger att du använde Wiskey. Jag gjorde det samma när jag skulle "försnygga" mina brädor med lite tusch-grafik härom året. Så här i efterhand så inser jag att jag inte ritar så bra med ca 2 promille i blodet... Fast du kanske använde Wiskeyn på annat sätt?

Logga in för att svara
#40717 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

orange peel extracts??
man kan alltså pressa en apelsin över?

kanske meloner är mer effektiva?

Logga in för att svara
#40719 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

Skidåkarn skrev:
Min åsikt är att det är härligare att surfa utan pad när man har våtskor och härligare med pad när man är barfota... Så jag tycker du tänker fel här, men smaken är ju som baken.

Vallaväck är det iaf som gäller för mig för att ta bort vax.

Lycka till ivf
Klockrent Jonnte.

Logga in för att svara
#40720 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

Limpan Lappland skrev:
Vallaväck är über, men verkar bara vara vi med kontinuerlig snökänning som kör med det;) Hahaha helt rätt Limpan.Men förmodligen har dom ingen affär där dom kan köpa vallaväck,då det inte snöat värt namnet där nere;) på flera år

Logga in för att svara
#40726 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Jag använder varmt vatten eller varmluftspistol / hårtork, väldigt försiktigt så att inte det blir delaminering ( luftblåsor ). Jag har i en stund av ingivelse tagit bort vaxet framför en majbrasa, vilket resulterade i delaminering av min Salomonbräda, så inte för varmt alltså. Vaxrester går bort med vanlig tändvätska / fotogen, vilket är betydligt billigare än vallaväck ( fungerar också att ta bort valla med , men det hajjar dom tydligen inte, de som bor norr om Slussen) . Det blir en fet hinna efter tändvätskan som måste tas bort, då med T-röd ( sprit ). Thinner och aceton är bra men kan lämna en matt yta . Å andra sidan ska du ju klistra ett däck där. Lite billigare & lika bra alt.

Logga in för att svara
#40727 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

anledningen att jag gillar pad med skor är att man har som ett fotstopp då!
inte så bra känsla vart man är i våtskor.

Logga in för att svara
#40740 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 2

Andrew
graphgraph

vad hände med varmvatten?

Logga in för att svara
#40742 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

Cagge skrev:
Jag använder varmt vatten eller varmluftspistol / hårtork, väldigt försiktigt så att inte det blir delaminering ( luftblåsor ). Jag har i en stund av ingivelse tagit bort vaxet framför en majbrasa, vilket resulterade i delaminering av min Salomonbräda, så inte för varmt alltså. Vaxrester går bort med vanlig tändvätska / fotogen, vilket är betydligt billigare än vallaväck ( fungerar också att ta bort valla med , men det hajjar dom tydligen inte, de som bor norr om Slussen) . Det blir en fet hinna efter tändvätskan som måste tas bort, då med T-röd ( sprit ). Thinner och aceton är bra men kan lämna en matt yta . Å andra sidan ska du ju klistra ett däck där. Lite billigare & lika bra alt. Blir inte brädan sotig om du häller på Sprit,thinner och aceton och tuttar på ??? Eller är det här en beskrivning , hur man "offrar" till Surfguden Eller !!

Logga in för att svara
#40771 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 8

Craig
graphgraph

With a asian voice,"Wax on, Wax off.".

Logga in för att svara
#40774 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Svar till Andrew: Första gången så spolade jag brädan i badkaret med hett vatten, vaxet gick lätt att ta bort, men värre var det med den 5 x 5 cm feta vaxproppen i avloppet.

Svar till Jocke: JA..vissa grejer får man sota för. Sacrifice to the surfgod´s, det vet du väl hur man gör, där uppe i spritbältet

Logga in för att svara
#40780 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

Skrapa o använd dasspapper sen. Billigt och miljövänligt. Hur svårt ska de va?

Logga in för att svara
#40782 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

Skrapa av det värsta och använd sedan vaxbortagarmedel tex det kman kan köpa till bilar (köp ej det utspädda). Sen bör paden fästas så lång bak på brädan som möjligt annars kommer den med största sannolikhet förstöra din surfing då du ej kan placera foten över bakfenan ordentligt. Lycka till!

Logga in för att svara
#40792 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

Cagge skrev:
Svar till Andrew: Första gången så spolade jag brädan i badkaret med hett vatten, vaxet gick lätt att ta bort, men värre var det med den 5 x 5 cm feta vaxproppen i avloppet.

Svar till Jocke: JA..vissa grejer får man sota för. Sacrifice to the surfgod´s, det vet du väl hur man gör, där uppe i spritbältet
Vi häller inte sprit på brädan (det häller vi i strupen) Men det är alltid nån som har nån gammal disel eller soppa slat i nån dunk. När man ska "offra" till guden. Sen ,det här med "spritbältet" vad menar du,,, Sen finnarna sänkte priset på vodka så ökade arbetslösheten i Norrland, då alla hembrännare va tvunget att ställa sig i kön på Arbetsförmedlingen,,, Det blev kaos den dan...Ja jag lovar,,, Själv så va jag i förrgår ,och handla för 880kr på Alko i Tornio, så jag klarar mig till nästa helg ,,kanske,,, Heheeheh

Logga in för att svara
#40813 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

det är färdigt och paden sitter kvar efter första surfet!

Logga in för att svara
#40818 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 143

jocke 2.0
graphgraph

ådén skrev:
det är färdigt och paden sitter kvar efter första surfet! Jasså,,jaha.Är du säker att du "fixa,mecka"på rätt sätt ,så att inte paden trilla av mitt i tredje surfet Körde du fjollträskvarianten eller mera "Nordligthardcore" med vallaveck

Logga in för att svara
#40865 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: 0

farfar
graphgraph

Använd google nästa gång du undrar över någonting är du gullig.

Logga in för att svara
#40868 Svar: ta bort vaxet för pad. 16 år, 8 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

använd hjärnan nästa gång du skriver ett inlägg.......
tycker mitt inlägg var mer givande och intressant än BÅDA dina!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!