Facebook data

1
Longboardfråga?
#40846 Longboardfråga? 16 år, 8 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Är sugen på att införskaffa en longboard och funderar på hur stor den behöver vara för att bete sig som en longboard i vattnet. Vill ju ha en bräda man kan "side steppa" och köra "hang ten" på men utan att köpa den mest otympliga historian. Tänkte även att brädan kunde få dubbla som lånebräda åt kompisar/flickvän som vill prova på och därför funderar jag på att köpa en NSP som är lite mer stryktålig. Vad har folk för erfarenhet av deras longboards? Själv har jag endast testat NSP ett fåtal ggr men då minimal som jag tyckt varit förvånadsvärt bra.

Jag hade tänkt mig en bräda runt 9 fot, tror NSP har en på 9'2''. Är jag på rätt spår?

Logga in för att svara
#40847 Svar: Longboardfråga? 16 år, 8 månader sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Årets 9'2 ser riktigt skön ut. Var och klämde på den härom dagen. Den har blivit lättare och har en blank yta till skillnad från den matta som var tidigare. Känns riktigt fin faktiskt. Har inte surfat den men har surfat South points båda Bongamodeller. Dessa är båda bland de skönaste brädor jag surfat. Lite olika dock då den senaste är betydligt tunnare.

Per

Logga in för att svara
#40849 Svar: Longboardfråga? 16 år, 8 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Har inte total koll pa longboards men for att kora hang ten o dyl so finns det viss shapes man ska valja da det blir enklare. Stor fena rekommendaras ocksa.

Kopte sjalv en high performance(?!) 9'0" for 3 ar sedan med en widowmaker setup. Och det gar icke att kora hang ten pa den. Side steppa och kora "shortboard aktigt" funkar dock battre. OM du ks ha nagot billigt och stryk taligt kanske Bic's nat young model kan va en ide eller 10'0"

www.bicsportsurfboards.com/surfboards/zoomer.php?src=http://img.bicsport.com/products/img/surf/surfboards/f73c5cacc81f2b9b4c94d8dad78c089c.jpg&bw=&bh=

Logga in för att svara
#40853 Svar: Longboardfråga? 16 år, 8 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Tycker lätt att du skall välja Southpoints C-shaper modeller som är Bonga inspirerande, om du väger under 70Kg så räcker 8'8" gott för att longboard känsla, annars kanske man skall gå på 9'1". Vill du ha perfomance och skita i hang ten satsa på MK2:an, näst bästa longboard jag kört på, har en custom-bräda som är baserad på den, fast med vikten reducerad rejält (dessvärre blev nosen kluven av Adamskis fena, så den är på "lagning" i mitt vardagsrum".

Annars tror jag att McTavish Eight-ball är fin alt., om du är tynge Fireball:en. Har inte provat de nya NSP brädorna, men de gamla är lite bulkiga, tunga och tröga att svänga, men nästan lika tåliga som BIC. Har inte provat Modern longboards, men där kommer du billigare undan.

Vill du springa fram mycket på brädan, skall du ha en rätt fet och lång fena som du placerar relativt långt bak, ibland kan du t.o.m ta bort sidfenorna och köra old-school om du har rätt centerfena.

Mitt val hade nog vart en McTavish Eightball 8'6" eller Southpoint C-shaper Bonga 8'8" (om du väger 70 pannor eller mindre). Jag glömde faktiskt en bräda som jag inte testat heller, Walden Magic 9'0", jag äger en CD4 och har testat en annan 7'2". Walden gör grymt goa longboardshapes. Min "lilla" CD4 flög fram i veckan nere i Skåne, grymt nöjd med de köpet!

Snacka med Göran på Backdoor och se vad han har i lager, annars finns det säkert en del på Surfers i Vbg.

Logga in för att svara
#40857 Svar: Longboardfråga? 16 år, 8 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Tack för tipsen, blev lite klokare iaf. Ska dra och kolla lite idag. Tyckte Fireballen du snackade om var jäkligt intressant Daniel men vet i fan om jag vill lämna den i händerna på någon som ska prova på... verkar riskabelt. Väger ca 85kg så jag behöver nog runt 9 fot. Även southpoint verkade intressant, har faktiskt inte kollat på de tidigare men nackdelen är väl isf prisskillnaden mot NSP. Frågan är om man får igen det i prestande, troligtvis får man väl det.

Ang BIC så är jag lite osäker. Körde på BIC några gånger får riktigt länge sedan och de kändes så plastiga och "pråmiga" men de har säkert förbättrat sina brädor rätt mkt sedan dess.

Ska klämma och känna och fundera lite så får vi se.

Logga in för att svara
#40862 Svar: Longboardfråga? 16 år, 8 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Jag tror 9'1" Southpoint passar dig perfekt då, jag väger för lite för den brädan och t ycker den är för tung att dra runt, men har för mig att de nya modellerna skall vara lite lättare. Köp C-shaper Bonga isf., det är tåliga brädor!

Logga in för att svara
#40863 Svar: Longboardfråga? 16 år, 8 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

surfakademin kommer släppa en LUFI shapad performance longboard inom kort... ca 650 euro kommer den kosta!

Logga in för att svara
#40881 Svar: Longboardfråga? 16 år, 8 månader sen Stoke: 8

young surfer
graphgraph

tjennare jag tycker du ska köpa en nsp dom är grymmt goa har en sj . annars gör walden riktigt go longboards (den längsta noseriden i en tävling gjordes på en walden.) dcet boarde funka;) asså dom är grymmt goa

Logga in för att svara
#40892 Svar: Longboardfråga? 16 år, 8 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Daniel skrev:
Jag tror 9'1" Southpoint passar dig perfekt då, jag väger för lite för den brädan och t ycker den är för tung att dra runt, men har för mig att de nya modellerna skall vara lite lättare. Köp C-shaper Bonga isf., det är tåliga brädor!

Jag håller med Daniel. kör själv på en 9'1 southpoint Bonga som är 600 gram lättare än föregångaren.
En bräda som tåler stryk och som är den absolut skönaste longboarden jag har surfat.

Lycka till

Peter
www.nordicsurftravel.com

Logga in för att svara
#40909 Svar: Longboardfråga? 16 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Vad är det egentligen för material i dom där NSP och Southpoint brädorna? Jag lagade en nsp åt nån familj i Skåne. Inte fan var det nån riktig glasfiberväv i den utan glasfiberMATTA.

Tänk på att om ni köper en popout så är dom krångliga som fan att laga. Southpoint och NSP brädorna har ett ytskikt av nån slags thermoplast. Det är ett helvete att slipa och fan vet hur det egentligen binder till lagningar?
Köp en mer traditionellt byggd bräda eller nån med riktig sandwich typ surftech skulle nog vart mitt tips.

Logga in för att svara
#40911 Svar: Longboardfråga? 16 år, 8 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Fan, det tänkte jag inte på. Är det fler som haft samma problem eller finns det något bra sätt att laga NSP och southpoint på?

Logga in för att svara
#40923 Svar: Longboardfråga? 16 år, 8 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Några av de gamla NSP och Southpoint har väl den där thermoplasten, men jag har sett massvis med lagningar av dessa, fördelen är väl att de inte går sönder lika lätt som en "vanlig" bräda och en erfaren surfare borde klara sig utan dings faktiskt.

Problemet med Surftech är väl dels att de är rätt dyra och de är ruskigt svåra att få tag på i Sverige. En 9ft longboard kostar väl minst +8000, skall man ha Takayama får man väl lägga på en tusing till minst.

Körde den gamla NSP 10'2 eller om det var Southpoint 9'6" Kevlar, på Gutheary (stava) '06 och trillade på lågvatten på revet när jag skulle gå upp och la hela min tyngd över brädan som tog fallet på vassa stenar, det blev några repor, hehe. Men visst, de går att ha sönder dem.

Vet inte vad för skum som är i dem, men om det inte är EPS/XPS så är det bara att köra min favvo, Gelcoat filler, funkar hur fint som helst och härdar på en timma, max.

Logga in för att svara
#40926 Svar: Longboardfråga? 16 år, 8 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

är inte nsp typ ihåliga? låter så om man slår på dem iallfall...

Logga in för att svara
#40927 Svar: Longboardfråga? 16 år, 8 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

secure cell (tm) expanded polysterene...

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!