|
#40851 |
Bilder från veckan som gick 16 år, 8 månader sen |
Stoke: 0 |
Jake
|
Hoppas att det funkar, har haft lite problem med att få upp bilder tidigare...
|
|
|
|
|
#40852 |
Svar: Bilder från veckan som gick 16 år, 8 månader sen |
Jake
|
Då testar vi en gång till... 
|
|
|
|
|
#40854 |
Jake
|
Fan va trist, det blir ju kass kvalite på bilderna men ok det är iaf Remo som är i farten.
|
|
|
|
|
#40855 |
Jake
|
En sista

|
|
|
|
|
#40856 |
Stoke: 15 |
|
När du resizar bilderna, så kör lite grejer i Photoshop, t ex mellan 50-75% Unsharpen Mask, du kan även använda Shadow&Highlights för att få bort skuggor och ta bort den där "gråa" hinnan som man nästan alltid får med digitalkameror, få upp krispigheten lite. Tycker mig känna igen vågen, fast den funkade aldrig för mig i veckan. Kul med foton! 
|
|
|
|
|
#40869 |
Stoke: 25 |
|
precis som daniel säger det finns en del man kan göra i PS.
Bra start är följande i denna ordning:
1. Ställ in Levels så att du inte har en massa tomma ytor vid sidan av "kullen" dvs justera det svartaste och det vitaste till början av "kullen".
2. Om bilden drar tydligt åt något håll vad gäller färgen så kan man gå in och ändra i den röda eller blå kanalen.
3. I Cs3 och kanske några äldre versioner så finns det ett justeralternativ som heter exposure. Där kan man justera gamma, lite bättre än kontrast tycker jag.
4. Förminska bilden via Image size och hamra in (i detta fall) max bredden 500 pixlar.
5. Kör Unsharpmask med inställningarna 0,2-0,3 och ca 150% (passar bra för webben, och viktigt att inte försöka skärpa bilden innan man förminskar den, det är alltid det sista man gör.)
6. Spara ut som jpeg via "save for web"
Lycka till.
|
|
|
|
|
#40871 |
Remo
|
Sträck på MEJ!!!!

|
|
|
|
|
#40874 |
Stoke: 28 |
|
|
|
|
|
#40878 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Gazzer skrev:
Remo skrev:
Sträck på MEJ!!!!
nej gör inte det för då surfar du som Esta!!!

|
|
|
|
|
#40879 |
Esta
|
 alltså!
|
|
|
|
|
#40880 |
Esta
|
Sorry Jake att jag inkräktar på din tråd, men jag måste bara få visa Gazz da Wao-Man att han inte fått se hela sanningen...

|
|
|
|
|
#40882 |
Jake
|
Be my guest, bara kul med lite bilder.
Tack för tipsen om photoshop, måste bara fixa det först... får försöka ladda ner det någonstans. Tyckte bilderna såg bra ut innan jag resize:ade dem men man får lära sig knepen längs vägen.
|
|
|
|
|
#40888 |
|
Mattias är inte med på vad du menar med 0,2-0,3 men jag har alltid pixel som mått är det ngt annat mått du menar, sen tycker jag 150% gör bilden alldeles för "brusig". Tog mig friheten Jake att leka lite med Shadow & Highlight samt Unsharpen Mask i CS3, tänk nu på att detta är från bilden här på forumet och inte originalet:

|
|
|
|
|
#40889 |
|
Ush vad brusig den blev, sparade för webben också, såg bättre ut i CS3 faktiskt, nåja, skulle inte använt 150% och tatt det lite lugnare med reglagen i Shadow&Highlight. Men med en bra kamera och objektiv fast lite mörkare bilder kan man oftast få fram rätt schyssta saker jmf. med org. Ähh... 
|
|
|
|
|
#40890 |
Jake
|
Tycker det blev bättre. Har helt ok grejer tror jag (canon 400D med ett canon 70-200 f4.0) men som sagt måste jag se till att fixa photoshop för att fixa bilderna lite.
|
|
|
|
|
#40893 |
Stoke: 11 |
Willy
|
Lyssna inte på de där photoshop dummisarna. Det är bara ett massa extra arbete!
Tack för att du delar med dig av dina surfdagar! 
|
|
|
|
|
#40895 |
|
Det är ju svårt att jobba med bilder från nätet men jag kanske skulle gjort nått sånt här.

|
|
|
|
|
#40896 |
|
Willy skrev:
Lyssna inte på de där photoshop dummisarna. Det är bara ett massa extra arbete!
Tack för att du delar med dig av dina surfdagar!
HAHA... jag håller med dig.... 
|
|
|
|
|
#40899 |
|
Daniel skrev:
Mattias är inte med på vad du menar med 0,2-0,3 men jag har alltid pixel som mått är det ngt annat mått du menar, sen tycker jag 150% gör bilden alldeles för "brusig". Tog mig friheten Jake att leka lite med Shadow & Highlight samt Unsharpen Mask i CS3, tänk nu på att detta är från bilden här på forumet och inte originalet:
Precis, det står
Amount: 150 %
Radius: 0,3 pixel
Threshold: 0
Jag tycker att shadows/highligt pajjar bilden lite. Om jag vill ändra selektivt i bilden så maskar jag med quickmask och sen justerar med levels.
|
|
|
|
|
#40929 |
Stoke: 6 |
|
Antingen i denna tråd eller en ny, det vore kul att få en originalbild (typ Jakes) och se hur olika skulle justera/fixa den, visa resultatet och beskriva hur de har gjort (inställningar etc).
Tycker själv att det är svårt få till att en bild ser "naturlig" ut men crisp etc och såg gärna lite olika lösningar på samma bild.
|
|
|
|
|
#40932 |
Willy
|
|
|
|
|
#40938 |
Esta
|
test här med
Jag kör sällan 'Oskarp mask' på webbilder. Vanlig 'Skärpa' och sen 44-66% toning (av skärpan).
Photoshop e halva kameran. Spelar ingen roll hur bra kamera du har; kan du inte 'peta' i bilderna i Photoshop, blir dom inte fullt bra. Min åsikt.
Men shit the same - kul med bilder ändå! 
|
|
|
|
|
#40943 |
|
man kan ju skärpa bilder på 1000 sätt. Ofta får man ju testa sig lite fram. men helt klart är det ju lättare om bilden är brusfri.
Ett annat sätt är ju att kopiera bilden till ett nytt lager och sen köra ett High-Pass filter som man sen blandar med lagret under. Kan va lite pilligt att ställa in High_passa filtret så det inte blir överdrivet bara. Men det kan bli ganska snygg skärpa av det.
Jag har alltid tyckt att vanlig Sharpen är lite för grov, smart sharpen har jag inte riktigt förstått vitsten av.
Kul idé att lägga upp en orginalbild. Jag kan bistå med nått vi kan leka med. Jag bara undrar var bästa stället är att lägga upp den för nedladdning. Orginalerna brukar vara mellan 1-2 Mb.
|
|
|
|
|
#40944 |
Remo
|
Om det är ett sånt där grått sken över bilden e levels bra att köra , och sen Unsharp mask med en lite högre radie, tex 22, 55% och en threshold på ca 10. Sen kan man köra den som mattiask gör efteråt så blir det krispigt och fint.
|
|
|
|
|
#40948 |
Yann
|
Hör övergett Photoshop helt för Lightroom när det kommer till efterbehandling. Håller med Mattias om Shadow & Highlight. Man ska vara väldigt försiktig att inte dra i reglagen för mycket för det ser snabbt konstgjort och onaturlig ut och då är kanske ett mörkt ansikte bättre. Motsvarigheten heter Fill Light i Lightroom tar sig an underexponerade områden. Lite grann funkar dock utan att man lägger märke till det i efterhand. Lightroom har också en egen resize-algoritm så man slipper skärpa upp sina bilder efteråt. Ni som inte provat Lightroom borde absolut göra det. Arbetsflödet och funktionerna för att strkturera bilder är så mycket bättre. Bara en sån sak som att kunna göra CTRL+SHIFT+C för att kopiera allting man gjort på en bild och kopiera in på en annan bild gör ju att det går 10 ggr fortare och det faktiskt blir roligt att gå igenom många bilder.
Kul idé med att ta sig an samma bild och efterbehandla. Jag hoppas på en bild i RAW!?
|
|
|
|
|
#40954 |
|
Jag jobbar faktiskt väldigt lite i RAW. Jag tycker det blir så knöligt. Jag har provat att sköta allt via BRIDGE och RAW hanteraren men inte riktigt fått in rutinen.
Sen blir kameran lite segare med RAW, minneskorten tar slut så fort och det är en massa efterarbete.
Men visst, det går lättare att rädda dåliga RAW bilder än dåliga JPEG bilder.
Bara som hastigast testat lightroom, såg snyggt ut och har säkert en massa funktioner.
Här är en artikel som bland annar tar upp problem med lightroom?
saidkarlsson.com/blog/?page_id=256
|
|
|
|
|
#40956 |
Stoke: 2 |
nic
|
riktigt bra Photoshop-tips, tack allesammans! & tack Jake för bilderna =)
|
|
|
|
|
#40960 |
|
|
|
|
|
#40964 |
|
Jag tycker det är viktigt att man känner efter vad man gillar, vilket typ av bildspråk som tilltalar en. Det finns ju inga regler för hur bilder ska se ut, såvida det inte är strikt dokumentära. Våga leka och hitta en egen stil. 
|
|
|
|
|
#40965 |
|
|
|
|
|
#40966 |
|
|
|
|
|
#40979 |
|
coolt e det på photoshop man fixar så här med bilderna? 
|
|
|
|
|
#40982 |
|
Om man vill hålla det på en snabb och enkel nivå så föreslår jag Picasa för PC eller iphoto för Mac. Där kan man fixa och trixa en hel del, samtidigt som man inte slösar bort sin tid med att lära sig avancerade manövrar i photoshop.
picasa.google.com/download/
iphoto ingår när du köper mac.
|
|
|
|
|
#40986 |
|
pete hyena,
jättefina bilder du har på hemsidan. gillar bröllopsbilderna. Du verkar ju verkligen veta vad du gör
Vore jättekul att höra lite om ditt arbetsflöde. Om det inte är yrkeshemligheter som jag respekterar förståss.
|
|
|
|
|
#40988 |
|
det som jag tycker är kul med tips är att även fast man kan göra allt på tusen sätt så är det tumreglerna som kan hjälpa en att höjja sin lägsta nivå en hel del bara genom att undvika dem värsta fallgroparna.
Och ibland gör väldigt enkla justeringar en otrolig skillnad.
|
|
|
|
|
#41051 |
|
MattiasK,
Kul att du gillar bilderna. Jag fotar faktiskt allt möjligt men just bröllop tycker jag är extra kul. Folk är väldigt glada, ingen art director som säger till mig hur jag ska fota utan folk anlitar mig för att jag fotar som jag gör, mm.
Beträffande arbetsflöde så jobbar jag faktiskt väldigt olika. När jag är ute och fotar så försöker jag hålla mig till ett tema, t ex motljus. När jag sedan trixar i photoshop så tycker jag inte att det behöver finnas en svart o vit punkt utan leker heller med kurvorna i dom olika färgerna och bedömmer efter smak om bilden är bra eller dålig. Men ska vi snacka tumregler så hör det väl till att sätta just svart o vit punkt...
Hursomhelst så slinker nog ingen bild igenom utan att jag drar lite i kurvorna och lägger på lite skärpa (oskarp mask 0,4 pixel för web, 1 pixel för print, mängd så det ser bra ut).
Sedan gillar jag "actions" som dels spar tid och utvecklar. Här hittar du mycket:
www.deviantart.com (sök på photoshop action)
designreviver.com/freebies/400-time-saving-photoshop-actions/
Lycka till!
|
|
|
|
|