Facebook data

1
Brädlagning
#40914 Brädlagning 16 år, 8 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Några foton över en rejält ding som utstod av en crash på hemmabrytet där nosen landade och "klövs" av en fena från Adamski. Köpte Laminerings epoxy och mikroballonger på Biltema, en satans härdnignstid på +8hrs bara. Kommer att avsluta ytskiktet och ojämnheter med Gelcoat Filler från PP. Återkommer med foton av lagningen ikväll.

Logga in för att svara
#40916 Svar: Brädlagning 16 år, 8 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

.

Logga in för att svara
#40917 Svar: Brädlagning 16 år, 8 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

.

Logga in för att svara
#40918 Svar: Brädlagning 16 år, 8 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

.

Logga in för att svara
#40919 Svar: Brädlagning 16 år, 8 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

.

Logga in för att svara
#40920 Svar: Brädlagning 16 år, 8 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

.

Logga in för att svara
#40921 Svar: Brädlagning 16 år, 8 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

.

Logga in för att svara
#40925 Svar: Brädlagning 16 år, 8 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

SATAN!

väntar med spänning på resultatet

Logga in för att svara
#40928 Svar: Brädlagning 16 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Daniel skrev:
Några foton över en rejält ding som utstod av en crash på hemmabrytet där nosen landade och "klövs" av en fena från Adamski. Köpte Laminerings epoxy och mikroballonger på Biltema, en satans härdnignstid på +8hrs bara. Kommer att avsluta ytskiktet och ojämnheter med Gelcoat Filler från PP. Återkommer med foton av lagningen ikväll.

Har för mig att det är samma epoxy som jag tidigare köpt av BHP i skåne. Han levererar deras plaster osv har jag för mig. Prova lägg sliplagret också med epoxyn, borde funka bättre väl. Är gelcoaten vit eller glasklar?
Är mikroballongerna på Biltema helvita eller har dom en grå ton? Helvita brukar vara svåra att hitta.

Logga in för att svara
#40933 Svar: Brädlagning 16 år, 8 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Gelcoaten är vit och mikroballongerna (men kostar bara 60:- för 1l) gråa tyvärr. Jag lyckades bränna skummet igen med Gelcoaten på den lilla skadan, fick slita upp en decimeter där skummet var mjukt och köra epoxy istället, så det blir nog inga foton ikväll med tanke på härdningstiden. Brädan är gjord av Jonas i Portugal genom Backdoor.

Kan bara säga, försök inte ens hålla på med saker som innehåller styrén eller vad det nu är som smälter skummet. Nosen är väl så gott klar och lagad, men hade fortfarande lite mjukt på ett ställe som jag fick täcka upp med mer epoxy. Lilla dingen är som sagt inte in 2cm bred längre på undersidan, utan 10cm. Kan iofs. vart värmen när jag slipade som pajade också, vet att skummet är extremt värmekänsligt.

tack för tipsen ErikG!

Logga in för att svara
#40936 Svar: Brädlagning 16 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Ok några tips till, när du/ni jobbar med epoxy var alltid helt exakt med blandningsförhållandena som dessutom är olika beroende av om man mäter volymer eller väger upp enheter.
Små satser funkar det oftast bra att mäta upp i graderade koppar. Om man inte har en graderad kopp tillverkar man en själv genom att använda graderade mått (bakningsmått). Ställ koppen på underlag som inte lutar. Om man har blandningsförhållande på tex 2 delar bas mot en del härdare så mäter man upp 2 enheter vatten, gör ett streck med tuschpenna alt skåra med kniv lägg sen till sista delen vatten och märk med ytterligare ett streck. Häpp så har man en kopp som är graderad. Torka koppen torr. Mät upp epoxyn och blanda väl ÄVEN runt kanterna i koppen. Mao skrapa kanterna när ni mixar.

Laminera brädor med EPS (frigolitskum) i en temperatur som faller eller är stabil, man riskerar annars att skummet blåser ut luft och hela laminatet kan lyfta om man har otur.

Laminera i hög temp så härdar det snabbt och bra. Stora fyllningar och fcs-pluggar, fenboxar osv lamineras KALLT. När epoxy härdar utvecklar den värme, stora ansamlingar epoxy kan bli så varma att de självantänder, smälter skum osv. En påse med is kan läggas mot på undersidan om tex en fcs-installation börjar bli för varm..

Allergiriskerna är stora med epoxy, använd alltid handskar och gärna även barriärkräm under på händer och underarmar. En gång allergisk så kan du i princip aldrig mer använda epoxy...

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!