|
#40957 |
PS lek, postproduktionsträningsorginal 16 år, 8 månader sen |
Stoke: 25 |
|
|
|
|
|
#40959 |
Svar: PS lek, postproduktionsträningsorginal 16 år, 8 månader sen |
|
|
|
|
|
#40961 |
Stoke: 10 |
Whale
|
MattiasK skrev:
www.ladda-upp.com/bilder-a/testbild-765.jpg
Omanipulerad.
Tog en som behöver sig en rejäl omgång för att bli bra. Borde finnas mycket man kan göra med denna.
Posta era varianter med beskrivning av vad ni gjort.
Man kanske kan börja med att retuschera bort tyskhandskarna....
Skämt åsido bilden och motivet är redan perfekt!
|
|
|
|
|
#40967 |
Stoke: 0 |
Remo
|
Fan vad kul!
Hoppas jag inte sitter uppe hela natten nu.
|
|
|
|
|
#40969 |
Stoke: 29 |
Esta
|
|
|
|
|
#40971 |
Remo
|
Här e mitt försök.
Väldigt enkelt: levels(plockade en svart pixel i skrevet samt en vit i skumet) usm radie 30,30% 6 i threshold(ca) och därefter usm radie 1.4 150% 0 threshold
Här e hela bilden men den ser risig ut när hemsidan samt explorer resizade den.:
www.ladda-upp.com/bilder/8390/remos-f-C3-B6rs-C3-B6k
|
|
|
|
|
#40987 |
|
kul grepp att köra med större radie och threshold. Har aldrig gjort det. Det blir lite annan känsla av det.
|
|
|
|
|
#41030 |
Stoke: 15 |
|
Hur hade du gjort då Mattias/Yann som verkar var de som sysslar mest med sådant, förutom Mat då som vart väldig tyst?!

|
|
|
|
|
#41042 |
mem
|
Ok här kommer min version av bilden....
|
|
|
|
|
#41043 |
mem
|
testar igen... 
|
|
|
|
|
#41044 |
Stoke: -234 |
|
Jag använde olika funktioner i Paint

|
|
|
|
|
#41045 |
mem
|
Vad f...n
Bilden ska inte vara för stor!! Varför går det inte...?
nytt försök

|
|
|
|
|
#41047 |
mem
|
Hahaha gillar framförallt hajen där sverre. Nu när det är ett så hett ämne och allt....
|
|
|
|
|
#41053 |
Stoke: 143 |
|
Hahahhahahaha:evil: Hjarkiyomyom:blush:
|
|
|
|
|
#41054 |
Stoke: 143 |
|
|
|
|
|
#41063 |
|
Typ så här.... 
|
|
|
|
|
#41064 |
Remo
|
säg vad du gjorde, det ser bra ut
|
|
|
|
|
#41065 |
Esta
|
|
|
|
|
#41067 |
|
oj, glömde skriva vad jag gjort.
0. Croppade bort lite från botten av bilden.
1. Levels så det svarta blir svart och vita vitt men inte utbränt. Maskade då ut surfaren och tog vattnet för sig.
2. Color balanse_ Typ: Den nedersta gul-blå kanalen åt gult, den översta cyan-röd åt röd, och sen lite highlights åt det blåa.
3. Exposure: ökade exposure och gamma lite.
4. Förminskade till 500 pixlars bredd
5. Körde Unsharpmask med 0,4 och ca 180%, generellt tycker jag att ju mjukare bilden är från början desto större radie måste man använda.
6. Sen mikrotweakade jag färgerna lite till, för det känns alltid annorlunda när bilden blir liten.
|
|
|
|
|
#41069 |
|
alternativt kan man göra nått sånt här....

|
|
|
|
|
#41076 |
|
Finns det anledning att göra alla redigeringar när bilden är stor (och spelar 300 eller 72dpi ngn roll i detta)? Sen undrar jag hur du fick bort Esta och lyckades ersätta hans bakgrund så sömmlöst...
Dags för Nikon D700 någon? Endast 25 papp 
|
|
|
|
|
#41079 |
Stoke: 28 |
|
En sak som jag funderat över är att med film så har man en ren filmplan inför varje bild men med digitalt har man samma yta som bilden ska fastna på. Hur vet man hur mycket damkorn som har hunnit fastna? Att rengöra plattan verker läsktigt - eller? Det finns visst några Canon modeler som har nånslags skakfunktion men det har inte min Nikon D70.

|
|
|
|
|
#41080 |
Yann
|
Sonykamerorna har skakfunktion. Sensorn skakar alltid när man stänger av kameran.
Daniel, nej 300dpi eller 72 dpi spelar ingen roll innan du kommer till tryck/utskrift. Eneheten inch är ju bara relativt så länge du befinner dig på en skärm eftersom du kan ha olika storlekar på skärmen. DPI säger alltså bara hur många pixlar den ska klämma in per vid utskrift. Eftersom detta inte går att ändra på en skärm så spelar det ingen roll och du märker säkert att bara byta dpi inte gör nånting med bilden överhuvudtaget. En skärm kan ju bara visa en pixel per pixel. Dock har jag varit med om problem när man ska göra PDFer med bilder av blandad DPI eftersom PDFer är en en utskrift i "digitalt format".
Det sög att jobba med jpg i Lightroom så jag hoppar över. Hade vart kul att se lite kreativare postproduktioner i stil med han hyena eller vad han hette (som för övrigt hade riktigt fina bilder på sin sida). Att beskära bilden lite annorlunda kan ju skapa en helt ny bild och känsla. Kassa bilder som inte går att rädda kan man ju göra något tvärtom med och bara skapa siluetter. Fejk HDR bilder tycker jag är kul om man har en bra bild men svårt ljus, alltså man skapar 3 exponeringar i postproduktion istället för vid fotograferingen. Det kan bli förvånansvärt bra och man kan ju göra det lite diskretare än vad jag gjort på exemplet. Kolla in PhotoMatix.
|
|
|
|
|
#41081 |
|
Daniel skrev:
Finns det anledning att göra alla redigeringar när bilden är stor (och spelar 300 eller 72dpi ngn roll i detta)? Sen undrar jag hur du fick bort Esta och lyckades ersätta hans bakgrund så sömmlöst...
 jag bara klonade bort honom. Man får gå över den klonade ytan sen efteråt och se till att man bryter upp mönster som repeterar sig bara. Sen kan man ofta plocka in liknande områden och liksom hitta på hur det skulle se ut. Sen kan man blanda ihop skarvar med en klonpensel som är lite trasnparant, men ofta blir det bäst om man bara dundrar på med klonverktyget rakt av.
Jag har läst rykten om att nikon kommer med en mellanformatskamera som kommer ha formatet MX (helt fyrkantigt) och vara på 40 MP. Eventuellt skulle den lanseras den 3 september....?? nyfiken om det stämmer.
|
|
|
|
|
#41082 |
|
Daniel skrev:
Som Yann skriver, men du har rätt i att det är bäst att göra alla ändringar i den stora bilden som har mer information man kan använda sig av. Förrutom att skärpa den, det gör man sist.
|
|
|
|
|
#41083 |
Yann
|
Måste slå ett till slag för Lightroom.
Den största skillnaden i arbetsflödet är att man inte tvingas jobba linjärt som i Photoshop. I LR kan man närsomhelst backa på/justera en ändring man gjort tidigare. Allting bygger på reglage och dubbelklickar man på ett reglage hoppar den tillbaka till ursprungsvärdet utan att ändringar man gjort efter det påverkas. Alla ändringar man gör görs inte på själva filen utan hamnar i en databas. Orginalfilen påverkas aldrig och man kan när som helst backa på en, flera eller alla ändringar. Man slipper därför momentet med att spara bilder. Allting man gör går rätt ner i databasen och man kan när som helst stänga ner LR. När man startar upp igen är man på samma bild som man slutade.
Photoshop har ju justeringslager/adjustment layers men det är mycket krångligare att jobba med och det finns bara en bråkdel av alla funktioner som justeringslager. Känner man att LR inte räcker hela vägen så kan man högerklicka på en bild och välja "Edit in Photoshop" och sen exporteras bilden in i PS och sen tillbaka in i LR när man är klar i ett orginalformat (TIFF eller PSD). Ställ om era kameror till RAW och prova LR och jag vågar nog lova att ni aldrig fotar i JPG igen. Om det är ngt som är billigt idag så är det ju minne.
|
|
|
|
|
#41084 |
Remo
|
Yann skrev:
Det sög att jobba med jpg i Lightroom så jag hoppar över. Hade vart kul att se lite kreativare postproduktioner i stil med han hyena eller vad han hette (som för övrigt hade riktigt fina bilder på sin sida). Att beskära bilden lite annorlunda kan ju skapa en helt ny bild och känsla. Kassa bilder som inte går att rädda kan man ju göra något tvärtom med och bara skapa siluetter. Fejk HDR bilder tycker jag är kul om man har en bra bild men svårt ljus, alltså man skapar 3 exponeringar i postproduktion istället för vid fotograferingen. Det kan bli förvånansvärt bra och man kan ju göra det lite diskretare än vad jag gjort på exemplet. Kolla in PhotoMatix.
Mycket snack och lite verkstad  Kom igen nu och fixa nåt snyggt 
Här kommer en lite mer "arty" variant

|
|
|
|
|
#41087 |
Remo
|
varför kan man inte använda jpg i lightroom? Min kamera har inte RAW...
|
|
|
|
|
#41089 |
Yann
|
Jo det kan man men jag tror att ändringarna går ner i jpg-filen direkt för när jag försökte göra undo backade den på alla ändringar istället för bara den senaste. Vet inte om det var en bug eller feature men ska prova igen.
|
|
|
|
|
#41091 |
Remo
|
Hehe jag kunde inte låta bli att testa lightroom....
Måste hålla med om att det var smidigt med alla reglage osv men jag fattade inte/hittade inte vissa grejjer som jag gillar med photoshop, exv svart å vit punkt och USM
såhära blev det.
Nu måste jag göra nåt vettigt med min sovmorgon
|
|
|
|
|
#41092 |
Yann
|
Hehe, friskt vågat hälften vunnet! 
|
|
|
|
|
#41095 |
|
Roligt att se experiment. Gillar Remos senaste, ser ut som en flasketikett för mineralvatten.
Hux flux, här kommer en gul en.

|
|
|
|
|
#41096 |
|
Och en intensiv.

|
|
|
|
|
#41097 |
Stoke: 26 |
Mat
|
Daniel skrev:
Hur hade du gjort då Mattias/Yann som verkar var de som sysslar mest med sådant, förutom Mat då som vart väldig tyst?!
Sorry Daniel men hinner inte riktigt just nu... dessutom har jag aldrig varit duktigt på photoshop.För webben, brukar jag bara justera levels och skärpa lite bilderna... inget mer. Att beskära bilden, brukar jag inte alls gilla... Jag gör nästan aldrig det på mina pics.
|
|
|
|
|
#41098 |
Esta
|
Mat skrev:
Att beskära bilden, brukar jag inte alls gilla... Jag gör nästan aldrig det på mina pics.
Som Cartier-Bresson!
Pete, jag gillar din sista variant!
|
|
|
|
|
#41103 |
Remo
|
pete hyena skrev:
Och en intensiv.
Den var bra! Vad gjorde du på den ?
|
|
|
|
|
#41106 |
|
.

|
|
|
|
|
#41111 |
|
Esta, tack!
Remo, Svart/vitpunkt, ljusade upp vissa delar som estas ansikte och läppen (vågens), mörkade ner bildkanterna, selektiv färgval (?) för att få det gröna grönare och det blå blåare. oskarp mask endast på vågen och esta.
|
|
|
|
|
#41120 |
Stoke: 11 |
|
|
|
|
|
#41236 |
|
Kollade in www.picnic.com och lekte lite. Bra alternativ om man inte vill ladda ner och installera program. Eller om man inte har tillgång till sin egen dator. Finns många möjligheter och roliga funktioner. Och så är det lätt och smidigt.

|
|
|
|
|
#41237 |
|
|
|
|
|
#41238 |
Remo
|
pete hyena skrev:
Kollade in www.picnic.com och lekte lite.
Haha vad lekte du då, hitta mest om cateringförslag, family reunions och school bla bla bla
Brandywine Picnic Park (BPP) is the perfect picnic location for your next Company Picnic, Family Reunion, School / Church Picnic, or Special Event!
|
|
|
|
|