Facebook data

1
Tail Rocker?
#40980 Tail Rocker? 16 år, 8 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

What are the main performance characteristics of tail rocker? I.e. What happens to performance with more or less rocker - say about 40 cm or less from the actual tail. Seems like the two leading fins of a tri fin set up start about there as does the rocker .......

tia, Gaz

Logga in för att svara
#41007 Svar: Tail Rocker? 16 år, 8 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

tail rocker keeps a board loose and adds tightness to a turn, it also can add hold
less tail rocker is faster but is stiffer (less responsive and can cork out of turns)

many different types of tail rockers. Common opinion here is that low tail rocker = good for Sweden.

Sound reasoning states that there can be equal tail rocker (at end measurements) but where the curve starts or stops dictates what size surf it is best for.

for ex. high performance shortboard - tail rocker = 2 3/8" but the rocker is gradual throughout the board

small wave shortboard - tail rocker = also 2 3/8" but the rocker ramps quickly instead at the last 6" towards the tail, keepin the rest of the boards rocker flat and fast without sacrificing the looseness and hold of ample tail rocker.

Logga in för att svara
#41013 Svar: Tail Rocker? 16 år, 8 månader sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

It isn't only the rocker, it is also how the outline is combined with the rocker... varför skriver jag på engelska?

En bräda som har väldigt rak outline men mycket rocker svänger inte, en bräda som har väldigt rund outline men rak rocker svänger bara vid full planing. En kombination av en rocker som accelerar* mot aktern samtidigt som outlinen rundar av mot den samma, också i höjd med fenplaceringen, ger en harmonisk bräda som svänger mer ju mer du pressar på bakfoten och vinklar brädan.
Sen får man inte glömma att man svänger lika mycket med nosrockern, speciellt i inledningen av svängen och i särskillt i bottomturns. Snappiga svängar på vågtoppen kan dock göras helt på aktern.

* = En rocker som är konstant ger oftast resultatet att brädan inte går att variera svängradie lika lätt. MEN det går naturligtvis att kompensera med ändringar i outline och speciellt fenornas typ och placering. En rocker som är accelererad bromsar mer än en planare eller mer konstant rocker men ger mer harmoniska och variationsrika svängegenskaper.

... Den vise frågar sig nu hur jag kan säga mig veta detta när jag ju faktiskt inte surfar speciellt bra? Svaret är att hydrodynamiken är väldigt lik vindsurfing som jag hållt på lite mer... Själv väldigt sugen på att se om mina teorier stämmer i praktiken. Surfbräda skall byggas i vinter... förhoppningsvis.

Logga in för att svara
#41016 Svar: Tail Rocker? 16 år, 8 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Tack till Er båda! Nu blev jag lite klokare i alla fall!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!