flavio skrev:
tjao! ser fram emot en 5 dagarstripp till margaret river i slutet på veckan. undrar om det är någon som varit där på sistone som har lust att dela med sig av lite erfarenheter?
vore snällt
Tjena, jag bodde ett år i Perth och surfade en hel del kring Margs. Om du inte är hellman rekommenderar jag Yallingup som är ett soft revbryt med flera peakar som kan bli riktigt bra på rätt förhållanden. Marrgaret River Mainbreak är förstås super men ofta plågat av vind som nästan alltid kickar in framåt lunch (sydväst som förstör) och är lätt den mest surfade peaken längs hela kusten. Prova gracetownbryten inte långt bort och kanske Lefties eller några av de protected bays som finns om vinden kickar in. Om det är mastodontstort på västkusten rekommenderar jag att du kör till nordsidan och surfar t ex rocky point som ligger skyddat från sydvästvind eller t.o.m. blir offshore och blir riktigt bra om ett stort swell vrider runt. Ca 3m plus swell på västkusten räcker för att vrida runt och ge bra surf på nordsidan. Kolla cape naturaliste bojen, den hittar du på seabreeze.com. En annan bra swellrapport är
www.srosurf.com med en skön aussie som kör sitt race.
Hoppas du scorar, det kan bli hur bra (och stort) som helst och är aldrig mkt folk jmf med Europa eller Oz västkust. Swell finns nästan alltid, vinden är nog det största problemet. Om det är flat kan du alltid cruisa runt på vingårdarna och prova vin. Om du har möjlighet rekommenderar jag även en tur norrut med kalbarri och Jake´s point som en av höjdpunkterna på min tid i WA. Hoppas ff kunna hitta till ökenbryten ngn gång men då krävs bättre bil än vi hade. Kolla Gnaraloo för inspiration...
Per G