|
#41247 |
Hur och vad äter du innan surf? 16 år, 7 månader sen |
Stoke: -10 |
|
Är det bara jag som känner att kroppen (surfingen) funkar olika bra olika dagar? Antagligen inte. Men jag har mer och mer börjat inse att näringsintaget innan surfingen är extremt viktigt, inte bara för uthålligheten utan även balans och reflexer mm. Exempelvis har jag nyligen fått förklarat för mig att den kramp man kan få på baksidan av benen eller vaden (vid surfing) ofta beror på vätskebrist. Dricker numera ordentligt med vätska ett par timmar innan surfet, och det funkar. När det gäller energidepåer har dock inte något klockrent recept. Har du?
Vad och hur äter du för att få ut maximalt av surfet?

|
|
|
|
|
#41249 |
Svar: Hur och vad äter du innan surf? 16 år, 7 månader sen |
Stoke: 4 |
|
Vankas det morgonsurf gäller:
Rågad skål med gröt, banan och någonsylt. Gärna hemkokt björnbärsylt.
Smörgås och juice.
En termos med kaffe + smörgås + banan + nyponsoppa + vatten + bullar tas med.
Ny sitter jag med hjortgryta och potatis inför kvällssurfet. Vatten, banas och macka tas med.
Let´s go
|
|
|
|
|
#41250 |
|
Jimbob skrev:
Vankas det morgonsurf gäller:
Rågad skål med gröt, banan och någonsylt. Gärna hemkokt björnbärsylt.
Smörgås och juice.
En termos med kaffe + smörgås + banan + nyponsoppa + vatten + bullar tas med.
Ny sitter jag med hjortgryta och potatis inför kvällssurfet. Vatten, banas och macka tas med.
Let´s go
Ha ha ha! Hjortgryta... Är det några speciella näringsämnen som man får i sig därifrån?
|
|
|
|
|
#41253 |
Stoke: 0 |
Remo
|
jag äter eller dricker ingenting förrens efteråt då jag brukar inhalera en drivers dog. Om jag mot förmodan tar något innan blir det kanske macdonalds men då mår jag piss och rapar äckligt under surfet så jag försöker undvika det. Efterssom jag mycket sällan ens äter frukost kan man vara rätt vimmelkantig efter en dag i plurret....
|
|
|
|
|
#41257 |
Stoke: 1 |
olfa
|
Har börjat att köra en rejäl dos "gainer" (hög koncentration kolhydrater i pulverform som normalt används vid styrketräning) innan och efter surfet, brukar ge bra effekt på orken!
|
|
|
|
|
#41258 |
Stoke: 4 |
Ants
|
Det bästa är nog att dricka en matsked olivolja till gröten på morgonen och avsluta surfet med ett glas ekologisk mjölk direkt efter på parkeringen.
Fett har väl ingen blivit tjock av!
Fuck GI mat!
|
|
|
|
|
#41259 |
|
Remo skrev:
jag äter eller dricker ingenting förrens efteråt då jag brukar inhalera en drivers dog. Om jag mot förmodan tar något innan blir det kanske macdonalds men då mår jag piss och rapar äckligt under surfet så jag försöker undvika det. Efterssom jag mycket sällan ens äter frukost kan man vara rätt vimmelkantig efter en dag i plurret....
OK, vi är inte riktigt av samma kött och blod tror jag. Påminner om resan till Spanien med Magge (här på forumet) förra året. Jag fick frossa och kunde knappt stå på benen när vi hade surfat två pass om dagen typ länge. Jag vräkte i mig allt jag kom över medan Magge lugnt knaprade lite sallad och var nöjd. Jag hade dött på direkten.
Nej men det lät förståndigt att sätta i sig kolhydrats-tillskott. Vad annars? Mat som funkar bättre än annat. Seriöst nu alltså!
Finns det något man bör undvika, förutom sprit, neråt-tjack mm?
|
|
|
|
|
#41262 |
Stoke: -234 |
|
Hur: snabbare med mindre tuggor och mer i munnen på samma gång först. Sen inser jag att det inte går snabbare och äter lugnare, sen på slutet knökar jag in det sista eller så mycket det går och slänger den halvätna mackan på marken.
Vad: Oj, det varierar väldigt, bl.a. beroende på vad man har lyckats att fånga. exempelvis, gädda, grävling, igelkott, hare, räv, broilerägg, färska granskott och harsyra är en trevlig grönsallad som ger friskhet och syrlighet. Om man inte har fångat eller plockat något går det bra med selleri och även kalaspuffar är finemang. Oboy med mycket pulver i ger också lite extra energi.
Men någon kanske borde skriva en surfkokbok!
|
|
|
|
|
#41263 |
|
Har inget emot skämtsamma inlägg, tvärt om. Men jag är i seriöst behov av att lära mig äta bättre. Igår var jag som en Zombi efter 2 tim. Yr i huvudet liksom (mer än vanligt), idag har jag bara fumlat omkring och tabbat mig i jobbet. Helt konstig av näringsbrist (absoluuuut inte IQ...). Detta zombi-tillstånd har förstört förmånga surftimmar för mig så nu är det dags för skärpning.
Mer seriösa inlägg med andra ord 
|
|
|
|
|
#41268 |
Stoke: 49 |
|
Med rätt tight situation med jobb, massa barn, hustru som vill umgås (även jag), jobb, företag, allehanda projekt brukar jag inte hinna äta annat än vad som bjuds på väg dit, typ en eller två kokta med bröd, en liter apelsin ljuce, kanske en beska Statoil-kaffe på det. En kaffe kokt i bussen med kanelsnäcka från tidigare nämnd mack eller Torö butik i kort paus kan ibland smaka fågel! Oftast är det brott hem, i annat fall kan lite efterhäng med staketpilsner och en lite rackare hinnas med. /JB
|
|
|
|
|
#41269 |
|
Jo fast du är ju också en sån där Energizer Rabbit. Exempelvis att du gick ut i sommardräkt när vattnet sjök ner till 10 grader på Gotland  Burr!
Faan alltså, är det bara jag bland alla surfare som känner att de kör slut på energin snabbt?.. Får åka till Kina och injektera mig med det de kinesiska guldmedaljörer använde...
|
|
|
|
|
#41270 |
|
Men vad fan Alex!
Var var du på hemkunskapen?
Om du nu är en sån person som behöver ordentligt med mat så:
Frukost: Musli med fil. Mackor med alternativ, ost, marmelad, ägg + kaviar, skinka, körv, leverpastej + inlagd gurka, köttbullar delat i halvor + inlagd gurka eller rödbetssallad, juice, frukt ex en banan och ett äpple.
Middag: du behöver ordentligt med kolhydrater, pasta, ris eller potatis, sen protein fågel, fisk, eller kött, eller soya alternativt, qourn. Lite rotfrukter till det, ex morot, broccoli, blomkål, kål, sallad etc
Dessutom kan du ta lite energi tillförsel innan och mellan surf, choklad, bullar, etc så du snabbt får energitillskott.
Hjälper inte detta så gymma, jogga alternativt beställ avmaskningsmedel på apoteket! 
|
|
|
|
|
#41271 |
|
sverre skrev:
Men vad fan Alex!
Var var du på hemkunskapen?
Om du nu är en sån person som behöver ordentligt med mat så:
Frukost: Musli med fil. Mackor med alternativ, ost, marmelad, ägg + kaviar, skinka, körv, leverpastej + inlagd gurka, köttbullar delat i halvor + inlagd gurka eller rödbetssallad, juice, frukt ex en banan och ett äpple.
Middag: du behöver ordentligt med kolhydrater, pasta, ris eller potatis, sen protein fågel, fisk, eller kött, eller soya alternativt, qourn. Lite rotfrukter till det, ex morot, broccoli, blomkål, kål, sallad etc
Dessutom kan du ta lite energi tillförsel innan och mellan surf, choklad, bullar, etc så du snabbt får energitillskott.
Hjälper inte detta så gymma, jogga alternativt beställ avmaskningsmedel på apoteket!
samt GRÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖT !!!! Höll jag på att glömma! 
|
|
|
|
|
#41272 |
Stoke: 84 |
|
Men kom igen GLENN
Ät gröt t frukost, pasta eller ris t lunch, matsäck kan vara macka med makrill i tomsatsås plus riven morot på. Apbra surfmellis. Vad är problemet liksom? Käka gör man ju så fort man kan? Ingen idé att snåla med det 
|
|
|
|
|
#41274 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Ät stadigt med kolhydrater innan planerat surf. Inte för tätt inpå bara, du vill inte ha magsäcken full när du skall anstränga dig hårt.
Viktigt för återhämtningen efter surfet är att få i sig rejält med mat DIREKT efter du kommer ur vattnet eller så snart som möjligt.
Jag brukar ibland köra i mig en gainomax återhämtningsdryck efter surf, det funkar som en första snabb påfyllning sen vill man ju snabbt ha riktig mat om det är möjligt.
Annan sportfånemat som funkar är energikakan eller vitargo. Tyvärr är de flesta såna här prylar otrevligt dyra.
|
|
|
|
|
#41275 |
Stoke: 11 |
|
I princip behöver du mer fett ju mer du ska frysa. En session i tropisk vatten kräver inte mer än druvsocker och lite långsammare bränsle typ grovt bröd, pasta, gröt eller dumplings. Sväljer du dessutom ett par sashimi-tonfiskbitar är du hemma.
Ska du surfa Stenstrand i januari är det läge med grövre artilleri: fett fläsk, olivolja och nån form av kolhydrat (pasta, potatis, bröd).
Ett tips är att snegla på lokalbefolkningens (där du ska surfa) traditionella mat för hårt arbete. Traditionella mat eftersom man förr i tiden jobbade ungefär lika hårt som en atlet (läs surfare).
Ska du valla renar käkar du som samerna (fett renkött, bröd och kaffe). Ska du dyka efter pärlor käkar du som pärldykarna (frukt, fisk, bröd).
Precis så enkelt, och svårt, är det.
|
|
|
|
|
#41276 |
Stoke: 6 |
Nicko
|
Alex, som många redan sagt, ät mat som innehåller långsamma kolydrater, tex pasta, potatis, ris osv. Helst dagen innan eftersom det då du bygger upp dina kolhydrat reserv. Det hjälper tex inte att äta kolhydratrikt mat precis innan, istället ska du fylla på med lite snabba kolhydrater, banan, kekchoklad,
Ett tips är att tugga bananen extra mycket eftersom du påskyndar matsmältnings processen redan i munen och då tas enegin upp snabbare.
Sen om du tar slut efter två timmar är det inte så konstigt, men gå upp och fyll på med nåt igen.
För att minska träningsverk och återhämtningstid så ska du inom en timme efter surfet käka ett vettigt mål mat med mycket långsamma kolhydrater. Du ska fylla på reserven igen. Såna protein drycker och liknade hjälper inte lika mycket som man tror, tex ska man dricka en liter vatten om en gainomax ska fungera.
Hoppas det hjälper lite

|
|
|
|
|
#41280 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
KinkyFriedmann skrev:
I princip behöver du mer fett ju mer du ska frysa. En session i tropisk vatten kräver inte mer än druvsocker och lite långsammare bränsle typ grovt bröd, pasta, gröt eller dumplings. Sväljer du dessutom ett par sashimi-tonfiskbitar är du hemma.
Ska du surfa Stenstrand i januari är det läge med grövre artilleri: fett fläsk, olivolja och nån form av kolhydrat (pasta, potatis, bröd).
Ett tips är att snegla på lokalbefolkningens (där du ska surfa) traditionella mat för hårt arbete. Traditionella mat eftersom man förr i tiden jobbade ungefär lika hårt som en atlet (läs surfare).
Ska du valla renar käkar du som samerna (fett renkött, bröd och kaffe). Ska du dyka efter pärlor käkar du som pärldykarna (frukt, fisk, bröd).
Fett finns det gott om i kroppsdepåerna, det är inget man vill ha i magsäcken när man surfar väl?
Tar för mycket energi från övriga kroppen när man ska smälta det.
Möjligen efter surfet, skulle jag vilja säga.
|
|
|
|
|
#41281 |
Stoke: 3 |
Matt
|
Provade med ett maxmål precis innan surf igår...
|
|
|
|
|
#41282 |
Remo
|
Tycker faktiskt att det funkar bra att inte käka på surfdagarna, om man äter bra alla andra dagar. Lite bättre på att dricka kanske man kunde vara, men om man ser till andra elitatleter så tror jag inte de äter så mycket själva tävlingsdagen, men uppladdningen är självklart viktig.. Men en hink regainerpulver i bilen + vatten att dricka och blanda med vore inte så dumt. Har även funderat på att ha konservburkar i bilen att korka upp på parkeringen efter genomgången surf.
|
|
|
|
|
#41290 |
Stoke: 11 |
|
ErikG skrev:
KinkyFriedmann skrev:
Fett finns det gott om i kroppsdepåerna, det är inget man vill ha i magsäcken när man surfar väl?
Tar för mycket energi från övriga kroppen när man ska smälta det.
Möjligen efter surfet, skulle jag vilja säga.
Jag ska inte gå i polemik med dig men visst är det väl så att fett i magen ger energi länge, dessutom ska man ju ladda med lite fett i förebyggande syfte. Försök att hitta en hårt arbetande inuit som är vegetarian... Ytterligare dessutom har väl inte alla så överdrivet mycket fett i depåerna. Fast jag kan ha fel... det hade jag faktiskt en gång i slutet av 1970-talet.
|
|
|
|
|
#41291 |
|
Remo skrev:
Tycker faktiskt att det funkar bra att inte käka på surfdagarna, om man äter bra alla andra dagar. Lite bättre på att dricka kanske man kunde vara, men om man ser till andra elitatleter så tror jag inte de äter så mycket själva tävlingsdagen, men uppladdningen är självklart viktig.. Men en hink regainerpulver i bilen + vatten att dricka och blanda med vore inte så dumt. Har även funderat på att ha konservburkar i bilen att korka upp på parkeringen efter genomgången surf.
jävligt jobbigt att inte äta på tävlingsdagen om de e surf 2-4dar i rad.....
..suport your local dealer och käka pizza efter surfet
|
|
|
|
|
#41293 |
Stoke: 6 |
|
|
|
|
|
#41294 |
Stoke: 25 |
lars
|
Jag grundar på vägen till surfet med antingen McDonalds eller korv på Shell. Sedan passar jag på att köp massäck på Shell med. 2 liter Cola, kanelbullar och Snickers e bra..
Klarar mig utmärkt och surfar tills de blir mörkt varje gång så länge vågorna är bra..Är dom inte bra så sitter jag uppe på parkering och surar.. 
|
|
|
|
|
#41295 |
|
|
|
|
|
#41296 |
Stoke: 12 |
Hea
|
Nar jag pluggade fysik och tranade ridning (ofta tva eller tre ganger om dagen) var jag tvungen att lara mig att ata bra for att orka med allt, bade mentalt och fysiskt. Jag har forsokt halla det sen dess, och det verkar funka i surfen ocksa.
Grot gjord pa fiberhavregryn istallet for vanliga havregryn, garna med linser eller solrosfron och farsk eller torkad frukt
Bonor, kikartor, linser
Brunt ris istallet for vitt da det innehaller langre kolhydratkedjor
Fiberpasta istallet for vanlig durumpasta av samma orsak som ovan
Knackebrod eller nat grovt brod som mellanmal
Kott, fisk, kyckling naturligtvis.
Choklad ar val inte det basta da det gar ut i blodet for snabbt, man far en "sockertopp" och sen sjunker blodsockret lika snabbt och man ar lam igen. Kan funka om du ar yr i huvet efter en surf och snabbt som attan behover energi, men inte innan. Kaka jordnotter, youghurt och en brodbit istallet!
Det funkar for mig, jag markte valdigt stor skillnad pa bade koncentration och ork nar jag borjade tanka pa vad jag at och forsokte reducera sockerintag. Kolla pa naringsinnehallet pa forpackningen du koper och ga for det som innehaller mindre socker. Socker far man anda i sig i tillrackliga mangder genom frukt och det som ar tillsatt i maten man koper.
Jag tror dock att vatten ar det allra viktigaste, speciellt i surfen da det ar annu lattare att bli uttorkad eftersom saltvattnet suger ut mer vatten ur kroppen an vad sotvatten eller luft gor.
|
|
|
|
|
#41299 |
Stoke: 2 |
|
Ät när du är hungrig, tills du blir mätt och fantisera alltid att du surfar.
|
|
|
|
|
#41300 |
Stoke: 143 |
|
Ett Skrovmål på Frasses i Shtaaan är aldrig fel före surf,,,  Om Norrlänningen själv får bestämma,,, 
|
|
|
|
|
#41301 |
|
Matt skrev:
Provade med ett maxmål precis innan surf igår... Vafan Matt ,en Luleåburgare.Vad vet Luleåbor om surfmat,,,  Frasses är det ända riktiga om man ska paddla hårt och länge;)
|
|
|
|
|
#41305 |
|
jocke skrev:
Matt skrev:
Provade med ett maxmål precis innan surf igår... Vafan Matt ,en Luleåburgare.Vad vet Luleåbor om surfmat,,, Frasses är det ända riktiga om man ska paddla hårt och länge;)
Hehe, nu är det ju så att MAX startades upp i Malmberget, av en Malmbergare....
|
|
|
|
|
#41307 |
|
Tack för flera bra tips, och några andra mer tveksamma men desdå roligare 
|
|
|
|
|
#41336 |
|
plåtslagarn skrev:
chips är enkelt och bra.
Det är faktiskt riktigt bra!
Potatis ger en mängd kolhydrater, salt som motverkar kramp. fett som lägger sig på dig så du håller värmen som en säl. Dessutom har ett märke bytt olja!!!
Ta gärna någon smak med lök i. Lök är nyttigt!
|
|
|
|
|
#41359 |
|
Limpan Lappland skrev:
jocke skrev:
Matt skrev:
Provade med ett maxmål precis innan surf igår... Vafan Matt ,en Luleåburgare.Vad vet Luleåbor om surfmat,,, Frasses är det ända riktiga om man ska paddla hårt och länge;)
Hehe, nu är det ju så att MAX startades upp i Malmberget, av en Malmbergare.... FEL,Fel.Enligt deras egen historia (Och Luleå borna själva)så starta dom upp 68 i Luleå,,,  Du Limpan va nog inte född då. Naturligtvis så vore det trevligt om Maxburgarna kom från Malmberget  Jamenar, då har ni exporterat nåt mer änn bara sten och malm i alla fall;)
|
|
|
|
|
#41362 |
|
Jag brukar ladda med fullkornsbröd-ägg-kaviar och yoghurt med musli. En klassiker som funkar. Skulle man sedan bli hungrig under sessionen är det ju bara att bita av lite tång på väg ner i "ankdyken".
|
|
|
|
|
#41364 |
Stoke: 10 |
|
Har inte lusläst alla inlägg, men känns som allt handlar om mat och inte direkt sett något om vätskebalansen. Man svettas mer än vad man tror i en våtdräkt och om man upplever att man blir varm efteråt har man troligen fått vätskebrist. Får du krampkänning så är det ju också ett tecken på vätskebrist (kanske också brist på mineraler).
Är man inte ordentligt tränad så tar ju kroppen slut efter kanske 1,5-2 timmars paddlande om man inte får i sig nya kolhydrater. Är ju svårt att hålla sig i form om man bara förlitar sig på surf, kan ju bli 4 veckor utan surf och sen blir det mycket surf kanske 3 dagar i rad.
Inte helt enkelt att hålla sig i form för det och när man surfat ett riktigt långt pass är det lätt man är så trött så man inte stoppar i sig den bästa maten och så blir det ännu värre dagen efter.
Om man ska hålla kroppen i trim (surf bäst såklart, simning näst bäst enligt min mening + kompletterande träning såklart). Paddlingen består ju dels av att orka paddla under flera timmar och också att under några sekunder kunna maxa när man fångar en våg.
Ha det gott
//Göran
|
|
|
|
|
#41367 |
|
jocke skrev:
Limpan Lappland skrev:
jocke skrev:
Matt skrev:
Hehe, nu är det ju så att MAX startades upp i Malmberget, av en Malmbergare.... FEL,Fel.Enligt deras egen historia (Och Luleå borna själva)så starta dom upp 68 i Luleå,,, Du Limpan va nog inte född då. Naturligtvis så vore det trevligt om Maxburgarna kom från Malmberget Jamenar, då har ni exporterat nåt mer änn bara sten och malm i alla fall;)
1968 Curt Bergfors, 19 år, öppnar tillsammans med sin sambo Britta en grillkiosk, X-grillen, i Gällivare.
1970 Företaget expanderar med restaurang i Skellefteå.
1971 Tredje restaurangen öppnar i Luleå på Midgårdsvägen, och döps till Max efter ägarens smeknamn.
1973 Max öppnar restaurang i Piteå. osv osv.
Nu var det visst så att den öppnades i Gällivare, men AV en malmbergare.....
|
|
|
|
|
#41385 |
|
Limpan Lappland skrev:
jocke skrev:
Limpan Lappland skrev:
jocke skrev:
Matt skrev:
Hehe, nu är det ju så att MAX startades upp i Malmberget, av en Malmbergare.... FEL,Fel.Enligt deras egen historia (Och Luleå borna själva)så starta dom upp 68 i Luleå,,, Du Limpan va nog inte född då. Naturligtvis så vore det trevligt om Maxburgarna kom från Malmberget Jamenar, då har ni exporterat nåt mer änn bara sten och malm i alla fall;)
1968 Curt Bergfors, 19 år, öppnar tillsammans med sin sambo Britta en grillkiosk, X-grillen, i Gällivare.
1971 Tredje restaurangen öppnar i Luleå på Midgårdsvägen, och döps till Max efter ägarens smeknamn.
Nu var det visst så att den öppnades i Gällivare, men AV en malmbergare.....
Grillades burgarna i en MASUGN eller? 
|
|
|
|
|
#41392 |
Stoke: 25 |
|
Rent teoretiskt:
Energi man kan ta av kroppen kan komma från några olika ställen.
1. Glykogenreserv, finns i muskler, lever, blod tex.
2. Fett reserver
3. Protein i form av muskler som bryts ner.
Kroppen tar i första hand av glykogenet, för det ligger närmast till hands. Finns inge glykogen så tas fetter om kroppen hinner, dock bryts muskler ner snabbare i akuta situationer tex vid tomma depåer och mycket hög ansträngning.
Att se till att glykogendepåerna är riktigt fulla är nog den bästa strategin, det krävs dock att man varit ute lite i förväg. Men inte för myket i förväg då har det hunnit bli fett.
Vätskan ser ju till att bland annat hålla den osmotiska balansen celler, lymfa och blod. För att tex läkprocesser och liknande ska gå så smidigt som möjligt.
För att spara energin tills när den behövs och behålla en bra blodcirkulation är det således viktigt att inte frysa för mycket då kroppen stryper blodtillförseln i vissa kapilärbäddar, det orsakar mjöksyra och sämre näringsupptag i musklerna.
Vid läkprocesser och muskeluppbyggnad så är det ju bra om man inte har proteinbrist.
|
|
|
|
|
#41393 |
Stoke: 30 |
|
|
|
|
|
#41424 |
|
Limpan Lappland skrev:
jocke skrev:
Limpan Lappland skrev:
jocke skrev:
Matt skrev:
Nu var det visst så att den öppnades i Gällivare, men AV en malmbergare.....  Tja.Då har vi nog rätt båda två då,,,  Den, Restaurang dom öppna 1970 i Skellefteå är dock ingen Restaurang utan mera en grillkiosk. Den heter fortfarande X Grillen. Men kallas i folkmun för Krysset. Så den första Max Restaurangen öppna således i Luleå;) Du ska veta ,va djävla jobbigt det alltid är, att dessa Lule bor i tid och otid ska påpeka det,,  Naturligtvis ,så kommer jag att från och med nu ,hävda att Max inte alls kommer från Luleå utan från Gällivare. Så fort nån Lulebo börjar babbla om sina djävla Max burgare. Ska jag härmed upplysa dom,,Heheheheheh. Fan va kul,,Frasses är från Shtaaan i allafall. Och Shtaaan är Taigans Huvudstad, och således tycker jag att alla Surfare borde äta Skrovmål från Frasses. 
|
|
|
|
|
#41425 |
|
|
|
|
|
#41449 |
Stoke: 2 |
|
Det verkar finnas en hel del expertis inom näringslära på surfsverige.
Personligen är jag väldigt morgontrött och är villig att byta frukost mot sömn när jag ska gå upp tidigt för att surfa.
Så det blir oftast att jag köper sådant som jag tycker är är så pass gott att jag verkligen tar mig tid att stoppa i mig det innan jag hoppar i vattnet.
Borde fan tänka mer på det.
|
|
|
|
|
#41469 |
Stoke: 3 |
Matt
|
Hmm.. jo jag ska som f.d dalmas lära mig mer om Norrländsk matkultur och stanna vid frasses vid torget o prova en surfburgare innan nästa session.. Men de var i alla fel mindre fel ute att äta max än mc donalds före surf, för mc donalds kan väl ändå inte ha rötterna i luleå.. aiight jocke? 
|
|
|
|
|
#41472 |
Stoke: -1 |
ådén
|
toeö-butiken erbjuder ju en del, dessvärre tederar den att vara stängd när det är vågor!
|
|
|
|
|
#41628 |
|
jocke skrev:
Det här innebär att det är fel att säga Luleburgare om MAX. Jag måste alltså börja upplysa mina medborgare i Shtaaan att Max burgarna heter Makadammburgare eller Grusburgare,,, Och när nån då undrar varför jag kallar dom så, så svarar jag. -Dom är torra som fan, och så kommer dom från Malmberget
HAHAHAHAHAHA!!
Fan va kul. Jag går absolut med på att vi har lika andel sanning i våra versioner:)
Att stanna till i Schtaaan på väg mot Lappland är alltid gjutet!
salut!
|
|
|
|
|
#41643 |
Stoke: -1 |
ådén
|
det som är skrämmande är hur välplacerat mcdonalds norrtälje ligger, precis rätt avstånda från brytet så man hinner suga upp lite av den lilla näring som finns i krubbet och inte ligger o småfjärtar i våtdräkten sen.
|
|
|
|
|
#41656 |
|
|
|
|
|
#42124 |
|
Värma norrlandspölsa på grenröret på bilen funkar alltid. Ett tips: Ta bort burken innan den blir alltför rund så slipper ni pysöverraskningar.
Att servera till: rödbetor, peppar och vatten.
|
|
|
|
|